Wordt er al geschaatst????

Marnix

Re: Wordt er al geschaatst????

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Het kan goed kloppen, maar of het een reden is om weg te blijven weet ik niet. Als ik af en toe zie hoe ze er op straat bij lopen, wat in de kiosken aan tijdschriften ligt etc. denk ik niet dat je mensen er van weg kan houden. Ze moeten leren er christelijk mee om te gaan, naar het zwembad te gaan zonder te zondigen. Dat even heel kort door de bocht, voor de een zal dat beter gaan dan de ander en sommigen kunnen beter zwembaden mijden en anderen kunnen er gerust heengaan, ook dan geldt het "een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd". Het ligt er namelijk helemaal aan wat het met je doet, hoe je er mee omgaat etc.
Jij zou er natuurlijk best heen kunnen gaan...
Ik vind het altijd zo fijn om je reacties te lezen. Zo opbouwend, zonder vooroordelen enzo. En ja, ik kan wel naar een zwembad of naar het strand gaan. Was niet altijd makkelijk maar ik heb wel geleerd om er op een christelijke manier mee om te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

freek schreef:
Marnix schreef:Het kan goed kloppen, maar of het een reden is om weg te blijven weet ik niet. Als ik af en toe zie hoe ze er op straat bij lopen, wat in de kiosken aan tijdschriften ligt etc. denk ik niet dat je mensen er van weg kan houden. Ze moeten leren er christelijk mee om te gaan, naar het zwembad te gaan zonder te zondigen. Dat even heel kort door de bocht, voor de een zal dat beter gaan dan de ander en sommigen kunnen beter zwembaden mijden en anderen kunnen er gerust heengaan, ook dan geldt het "een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd". Het ligt er namelijk helemaal aan wat het met je doet, hoe je er mee omgaat etc.
Ik weet dat het een bepaalde afweging is, maar het is wel goedkoop om nu het lopen op straat erbij te betrekken. Uiteraard ligt daar ook de zonde op de loer, maar je weet ook wel dat de proportie nogal verschilt. En dat er een verschil is tussen actief halfnaakte mensen opzoeken of ze passief tegen het lijf lopen. Die laatste opmerking vind ik helemaal naïef. 'Het ligt er helemaal aan wat het met je doet', ja in theorie wel. Maar in de praktijk moet je toch wel een aardappel zijn als het helemaal niets met je doet.
Klopt, ik zeg ook niet dat het nooit wat met me heeft gedaan. Wel dat je moet leren er mee om te gaan. Er zijn genoeg mensen die naar een zwembad kunnen gaan zonder daar allerlei zondige gedachten bij te krijgen, omdat ze er mee hebben leren omgaan. Dat is niet naief. Dat is een aanpak, een andere is om mensen daar helemaal weg te houden, je leert dan niet ermee omgaan maar zolang je er ook niet mee geconfronteerd wordt is dat niet erg. Gebeurt het toch een keer, dan kan het wel problemen geven. Genoeg verhalen van christelijke jongeren die overal vandaan worden gehouden en ontsporen als die controle er niet meer is. Dus ik vraag me serieus af welke aanpak dan beter is. Welke aanpak er gekozen wordt beinvloedt hoe je tegen die dingen aankijkt en dus ook of iets heel naief is of niet. Dat kan het voor de een zijn omdat die zich niet kan voorstellen dat je naar een zwembad gaat en het niet tot zondige gedachten leidt... dan moet je toch wel een aardappel zijn.... maar misschien heeft dat denken dus ook wel te maken met die aanpak en leert iemand die wel gewoon naar het zwembad daarmee omgaan op christelijke manier en iemand die daar niet heen gaat dat niet. Nogmaals, beide aanpakken kunnen werken en soms is dingen vermijden beter dan er mee leren omgaan, ik zal sowieso niet zeggen dat dingen vermijden / niet doen een slechte aanpak is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

freek schreef:Maar in de praktijk moet je toch wel een aardappel zijn als het helemaal niets met je doet.
:haha :haha
refo

Bericht door refo »

freek schreef:
Ik weet dat het een bepaalde afweging is, maar het is wel goedkoop om nu het lopen op straat erbij te betrekken. Uiteraard ligt daar ook de zonde op de loer, maar je weet ook wel dat de proportie nogal verschilt. En dat er een verschil is tussen actief halfnaakte mensen opzoeken of ze passief tegen het lijf lopen. Die laatste opmerking vind ik helemaal naïef. 'Het ligt er helemaal aan wat het met je doet', ja in theorie wel. Maar in de praktijk moet je toch wel een aardappel zijn als het helemaal niets met je doet.
Sjonge, je bent me er een.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Klopt, ik zeg ook niet dat het nooit wat met me heeft gedaan. Wel dat je moet leren er mee om te gaan. Er zijn genoeg mensen die naar een zwembad kunnen gaan zonder daar allerlei zondige gedachten bij te krijgen, omdat ze er mee hebben leren omgaan. Dat is niet naief. Dat is een aanpak, een andere is om mensen daar helemaal weg te houden, je leert dan niet ermee omgaan maar zolang je er ook niet mee geconfronteerd wordt is dat niet erg. Gebeurt het toch een keer, dan kan het wel problemen geven. Genoeg verhalen van christelijke jongeren die overal vandaan worden gehouden en ontsporen als die controle er niet meer is. Dus ik vraag me serieus af welke aanpak dan beter is. Welke aanpak er gekozen wordt beinvloedt hoe je tegen die dingen aankijkt en dus ook of iets heel naief is of niet. Dat kan het voor de een zijn omdat die zich niet kan voorstellen dat je naar een zwembad gaat en het niet tot zondige gedachten leidt... dan moet je toch wel een aardappel zijn.... maar misschien heeft dat denken dus ook wel te maken met die aanpak en leert iemand die wel gewoon naar het zwembad daarmee omgaan op christelijke manier en iemand die daar niet heen gaat dat niet. Nogmaals, beide aanpakken kunnen werken en soms is dingen vermijden beter dan er mee leren omgaan, ik zal sowieso niet zeggen dat dingen vermijden / niet doen een slechte aanpak is.
Bla, bla, bla...
refo

Bericht door refo »

Lekker inhoudelijk.

Als je eens wist waar sommige mensen opgewonden van raken. Je zou iedere bijeenkomst van mensen moeten verbieden. Zelfs een kerkdienst.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

refo schreef:Lekker inhoudelijk.

Als je eens wist waar sommige mensen opgewonden van raken. Je zou iedere bijeenkomst van mensen moeten verbieden. Zelfs een kerkdienst.
Natuurlijk refo; er is totááál geen verschil tussen keurig geklede mensen in een kerkdienst en op twee stukjes textiel na volledig ontklede mensen in een zwembad. Nee, je bent toch wel erg pietluttig als je voorzichtig zoiets aan de kaak stelt, want kom nou, je kunt overal wel opgewonden van raken. Eerbaarheid, fatsoen, hoe kom je erbij?

::salut
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Klopt, ik zeg ook niet dat het nooit wat met me heeft gedaan. Wel dat je moet leren er mee om te gaan. Er zijn genoeg mensen die naar een zwembad kunnen gaan zonder daar allerlei zondige gedachten bij te krijgen, omdat ze er mee hebben leren omgaan. Dat is niet naief. Dat is een aanpak, een andere is om mensen daar helemaal weg te houden, je leert dan niet ermee omgaan maar zolang je er ook niet mee geconfronteerd wordt is dat niet erg. Gebeurt het toch een keer, dan kan het wel problemen geven. Genoeg verhalen van christelijke jongeren die overal vandaan worden gehouden en ontsporen als die controle er niet meer is. Dus ik vraag me serieus af welke aanpak dan beter is. Welke aanpak er gekozen wordt beinvloedt hoe je tegen die dingen aankijkt en dus ook of iets heel naief is of niet. Dat kan het voor de een zijn omdat die zich niet kan voorstellen dat je naar een zwembad gaat en het niet tot zondige gedachten leidt... dan moet je toch wel een aardappel zijn.... maar misschien heeft dat denken dus ook wel te maken met die aanpak en leert iemand die wel gewoon naar het zwembad daarmee omgaan op christelijke manier en iemand die daar niet heen gaat dat niet. Nogmaals, beide aanpakken kunnen werken en soms is dingen vermijden beter dan er mee leren omgaan, ik zal sowieso niet zeggen dat dingen vermijden / niet doen een slechte aanpak is.
Bla, bla, bla...
Tja, jij bent iemand die niet eens naar anderen wil luisteren, ook al doen ze hun uiterste best om hun mening toe te lichten. Met dit soort opmerkingen verziek je de discussie. Leuk dat je dat bij iedere posting van mij doet. Hou dan gewoon je mond als je niet wil discussieren en als je me sowieso niet serieus neemt, reageer dan ook niet op me. Ik zou dat erg op prijs stellen, ik word nogal moe van je persoonlijke vete.

Bovenstaande reactie van mij was dus welgemeend en serieus. Ga daar niet op in of ga er serieus op in in plaats van even heel duidelijke je gevoelens richting mij te ventileren en verder niks aan de discussie toe te voegen. Alvast bedankt voor je volwassen houding.
Jongere

Bericht door Jongere »

Laten we vriendelijk en respectvol met elkaar blijven discussieren, in de hoop iets van elkaar te leren.

On-topic graag, en dat ging over schaatsen. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

freek schreef:
refo schreef:Lekker inhoudelijk.

Natuurlijk refo; er is totááál geen verschil tussen keurig geklede mensen in een kerkdienst en op twee stukjes textiel na volledig ontklede mensen in een zwembad. Nee, je bent toch wel erg pietluttig als je voorzichtig zoiets aan de kaak stelt, want kom nou, je kunt overal wel opgewonden van raken. Eerbaarheid, fatsoen, hoe kom je erbij?

::salut
Heeft denk ik ook wel iets met die aanpak te maken. Er zijn landen en culturen waar je je enkels en onderarmen moet bedekken, anders zouden er zondige gedachten kunnen komen. Dat kan kloppen, want als je al het andere eerst al bedekt wordt dat wat nog niet bedekt is vanzelf spannend. Dus het blijft denk ik zo dat wat je beschrijft, afhangt van hoe de cultuur is, hoe je bent opgevoed etc. Ik vind mensen in twee stukken kleding niet iets om opgewonden van te raken. Zoals ik al zei, dat is ook een groeiproces geweest... en ik kan me dan ook goed voorstellen dat anderen hier heel anders tegenaan kijken. Deze discussie is dan goed om te voeren, maar ook dan geldt denk ik nog steeds: Een ieder zij in zijn gemoed (op basis van Woord en Geest, niet eigen normen en waarden) ten volle verzekerd. En dan kan het zijn dat iemand iets doet wat een ander totaal niet kan begrijpen dat dat kan.

Had je bijvoorbeeld je opa en oma kunnen laten begrijpen dat je als christen prima een mooie tocht kan gaan schaatsen? Misschien niet. Maar daarmee is het nog niet waar, het kan zijn dat een christen niet kan begrijpen waarom iemand iets doet en het als helemaal fout zien terwijl dat het toch niet is.

Had dit al getiept, zie de reactie van de mod pas nu, maar goed, ik sluit af met een stukje over schaatsen en dan zijn we weer on-topic :)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Tja, jij bent iemand die niet eens naar anderen wil luisteren, ook al doen ze hun uiterste best om hun mening toe te lichten. Met dit soort opmerkingen verziek je de discussie. Leuk dat je dat bij iedere posting van mij doet. Hou dan gewoon je mond als je niet wil discussieren en als je me sowieso niet serieus neemt, reageer dan ook niet op me. Ik zou dat erg op prijs stellen, ik word nogal moe van je persoonlijke vete.
Nee hoor ik zal dit echt niet bij elke post van je doen. Een normale post beantwoord ik ook normaal. Maar dit soort dingen... :nonnon

Sorry mod, dat moest ik even kwijt, mij hoor je hier niet meer!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Laten we vriendelijk en respectvol met elkaar blijven discussieren, in de hoop iets van elkaar te leren.

On-topic graag, en dat ging over schaatsen. :)
Ben ik gauw over uitgepraat: schaatsen kan ik niet en ik vind ijs maar erg hard (en onbetrouwbaar).
:haha
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

las net in de krant dat er ruim 20.000 bezoekers op de molentocht waren afgekomen....
volgens mij is het nog nooit zo druk geweest in de albasserwaard
Ik weet, mijn Verlosser leeft
monique

Bericht door monique »

ik heb vorige week zaterdag voor het eerst op schaatsen gestaan en het ging supper goed geen 1 keer gevallen duss valt mee heh bij de blauwe kamer :)
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Marnix

Bericht door Marnix »

heel goed :) Mooie omgeving om te schaatsen!
Plaats reactie