Stichting Heartcry

Tiberius
Administrator

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:En volgens mij wordt bij HeartCry echt niet wat anders geleerd.
Volgens mij wel, zeker sinds ze de 3FvE uit hun grondslag geschrapt hebben.
Dat ze de 3FVE niet koppelen aan HeartCry wil nog niet zeggen dat ze het op alle punten fundamenteel met die formulieren oneens zijn. Nogal een vreemde manier van argumenteren zo. Als ze niet aangeven zich op de 3fve te baseren zijn ze het dus op alle punten die we bediscussieren met de 3FVE oneens? Klinkt niet logisch.
Het was inderdaad helderder geweest als ze uitgesproken hadden op welke punten ze het expliciet niet met de 3FvE eens zijn.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:En volgens mij wordt bij HeartCry echt niet wat anders geleerd.
Volgens mij wel, zeker sinds ze de 3FvE uit hun grondslag geschrapt hebben.
Als jij dan gaat muggenziften, doe ik het ook: ze handhaven wél de 3 sola's van de Refomatie. Nou jij weer...
Muggenziften of niet, maar sinds de tijd van de Reformatie zijn er nogal wat aanvallen op de kerk afgekomen, waartegen de belijdenisgeschriften ons op grond van Gods Woord wapenen. Het is een veeg teken dat men die schrapt.
Dat is mogelijk. Je kunt het ook anders zien. Ook in de 3FvE kun je onderscheid tussen hoofd- en bijzaken maken. Stichting Hcr heeft het verlangen tot eenheid tussen bijbelgetrouwe christenen die allemaal de 5 sola's van de reformatie kunnen onderschrijven, maar mogelijk niet alle bijzaken in de 3FvE (bijv. ten aanzien van de sacramenten). Dan is het niet per se een veeg teken. Dat zou het zijn als de stichting bijvoorbeeld ook de rechtvaardiging door het geloof, uit genade alleen, zou verwerpen. Maar dat is niet het geval.
Verder willen sommige mensen dat je de formulieren niet alleen naar de geest, maar ook naar de letter, onderschrijft. Dan zou ik sowieso afhaken, want de bijbel is veel te rijk om in één (of drie) documentjes samen te vatten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Verder willen sommige mensen dat je de formulieren niet alleen naar de geest, maar ook naar de letter, onderschrijft. Dan zou ik sowieso afhaken, want de bijbel is veel te rijk om in één (of drie) documentjes samen te vatten.
Ok, maar dan ken je de formulieren niet. Die zijn nooit bedoeld als samenvatting (laat stil staan vervanging) van de Bijbel.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:Verder willen sommige mensen dat je de formulieren niet alleen naar de geest, maar ook naar de letter, onderschrijft. Dan zou ik sowieso afhaken, want de bijbel is veel te rijk om in één (of drie) documentjes samen te vatten.
Ok, maar dan ken je de formulieren niet. Die zijn nooit bedoeld als samenvatting (laat stil staan vervanging) van de Bijbel.
Maar zo worden ze, soms, wel gezien.
Grace

Bericht door Grace »

Luther schreef:Ik heb niet gelogen; wellicht heeft de predikant die me dat zei, niet de waarheid gesproken.

Over de ban: Luther is al vaker in de ban gedaan. Dat zal overigens toch niet lang meer duren, omdat ik het totaal niet eens ben met het strenge modereerbeleid t.a.v. het beroepingswerk.
Heb je het trouwens nog nagevraagd aan die desbetreffende predikant?
Zo te zien staat het gewoon op de website van Heartcry. Misschien kun je hem dat doorgeven.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

freek schreef:
Tiberius schreef:
Maar zo worden ze, soms, wel gezien.
Dat wordt ons altijd, ten onrechte, verweten, door degenen die liever geen belijdenisgeschriften hadden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Het feit dat de 3FvE opnieuw een splijtzwam is zegt genoeg.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Splijtzwam of lakmoesproef?
Ik ga voor het laatste.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Splijtzwam of lakmoesproef?
Ik ga voor het laatste.
Precies wat ik bedoel ...

:fi
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

:baille
Grace

Bericht door Grace »

freek schreef:
Jongere schreef:Ik wil vragen om dit verder te laten rusten en on-topic te gaan.
Goed idee. We hebben iig weer nieuwe discussiestof
Ds. M. Karens schreef: „Heiligmaking is geen streven maar sterven”

GOUDA - „Het streven om te komen tot volmaaktheid in het christelijk leven komt steeds dichterbij. Het gedachtegoed is niet alleen te vinden bij pinkstergroepen en evangelische gemeenten. Door activiteiten van de stichting HeartCry komen die ideeën de gemeenten binnen.”

Dat zei ds. M. Karens, predikant te Werkendam, Vrijdagavond tijdens de winterconferentie voor studerenden, die georganiseerd was door het deputaatschap voor studerenden van de Gereformeerde Gemeenten. De goedbezochte conferentie werd gehouden in het gebouw van de Driestar in Gouda.

Het thema was ”De praktijk van de heiligmaking”. Voor dit thema is gekozen, zei deputaat L. N. Rottier in zijn openingswoord, omdat het een belangrijk gereformeerd thema is en omdat het actueel is.

Heiligmaking is, aldus ds. Karens, het werk van de Heilige Geest in een mens van het moment van de wedergeboorte tot het sterven, waardoor iemand vrucht draagt. „Het is geen streven maar een sterven, namelijk aan de zonde. Heiligmaking is iets anders dan werkheiligheid die ontspruit aan de mens.”

De predikant haalde Calvijn aan, die stelde dat de hoofdsom van het christelijk leven zelfverloochening is. De reformator van Genève schreef dat de verachting van het aardse leven een voorwaarde is voor de overdenking van het toekomende leven. „Niemand heeft vorderingen gemaakt in heiligmaking dan degene die de dag des doods met vreugde verwacht.” Een christen is daarmee, aldus ds. Karens, zowel een pelgrim die op weg is naar een beter leven, als een wachtpost die iets te doen heeft op deze wereld.

De Nadere Reformatie heeft veel aandacht besteed aan de heiligmaking. Ds. Karens noemde Willem Teellinck, die onder meer wees op de heiliging van Gods dag, de grote waarde van de huisgodsdienst, het kruisdragen en het grote belang van soberheid en matigheid. „Soberheid is een toetssteen. Een materialistisch leven is vaak een blokkade voor de omgang met de Heere.”

De predikant noemde twee klippen. Bij de ene klip gaat het erom dat heiligmaking niet nodig is. Deze christenen leven in vrijheid, omdat Christus de straf gedragen heeft en alles volbracht heeft. De wet is voor hen niet nodig. Ds. Karens adviseerde hen om Psalm 119 goed te lezen.

Bij de andere klip gaat het om het tegengestelde, namelijk perfectionisme. Christenen die zo leven, denken volmaakt te kunnen worden. Ze vormen een bedreiging voor de kerk, zei ds. Karens. „Het gedachtegoed is niet alleen te vinden bij pinkstergroepen en evangelische gemeenten. Door activiteiten van de stichting HeartCry komen die ideeën de gemeenten binnen.”

Ds. Karens noemde met name de predikant E. Maritz uit Zuid-Afrika die voor HeartCry spreekt over een overwinningsleven en zegt dat het mogelijk is om de zonde te boven te komen. „Teksten als Romeinen 7:15 en Filippensen 3:12 staan hier haaks op. De Heidelbergse Catechismus spreekt over slechts „een klein beginsel van deze gehoorzaamheid” bij de allerheiligsten.”

In deze tijd bevindt de ware vroomheid zich in een crisis, zei de predikant. „De tijdgeest, de jachtigheid van het leven en het materialisme verhouden zich eigenlijk niet met de praktijk van de heiliging van het leven.” Hij adviseerde om bewust stille tijd te reserveren voor de beoefening van de heiligmaking. Hij beval Bijbelstudie, zelfkritiek, meditatie, het gebruik van de sacramenten, bidden, vasten, zingen en gemeenschap der heiligen aan om de vreugde van de heiliging te beleven.

„Gods kinderen zijn onheilige heiligen”, concludeerde hij. „De heiligmaking bestaat niet in klagen en zuchten. Het is geen somber maar een blij leven. De evangelische heiligmaking is niet alleen een leven vol strijd maar ook een leven vol van vreugde in God. Het is een leven van onvolmaaktheid en uitzien naar het volmaakte.”
Ds. Karens schetst hier helaas echt een joekel van een karikatuur :oO.
Stichting Heartcry zal inmiddels wel denken: kan uit Werkendam nog iets goeds komen.
Men leze de opinie-reactie van ds. A. Bloemendaal uit Groot-Ammers vandaag in het RD op dit stuk. Ik kan het helaas niet digitaal vinden. Blijkbaar is Calvijn een beetje voor de helft geciteerd door ds. m karens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Men leze de opinie-reactie van ds. A. Bloemendaal uit Groot-Ammers vandaag in het RD op dit stuk. Ik kan het helaas niet digitaal vinden. Blijkbaar is Calvijn een beetje voor de helft geciteerd door ds. m karens.
Hier komt hij:
--------------------------

Streven naar heiligheid niet on-Bijbels
Calvijn roept christenen op tot heiliging van hun leven.
Ds. A. Bloemendal citeert de reforma­tor in reactie op een lezing van ds. M. Karens.

In het RD van zaterdag las ik een verslag van een conferentie voor studerenden van de Gerefor­meerde Gemeenten. In dit ver­slag wordt geciteerd uit de le­zing die ds. M. Karens uit Wer­kendam hield met betrekking tot het thema ”De praktijk van de heiligmaking”. Ds. Karens heeft daar duidelijk gemaakt dat heiligmaking geen streven is, maar een sterven, namelijk aan de zonde.
Uitvoerig is ook de reformator Calvijn geciteerd met betrekking tot dit onderwerp. Hoe kan het ook anders, want we lezen voort­durend uitspraken van deze re­formator met betrekking tot het zogenaamde Calvijnjaar. Even­eens heeft ds. Karens de gelegen­heid aangegrepen om nog eens helder te waarschuwen voor een on-Bijbels heiligheidsstreven. Hij noemt dat een bedreiging voor de kerk.
Terecht, denk ik, en we moeten daar voortdurend op bedacht zijn. Ds. Karens is van mening dat we dit gedachtegoed vinden bij pinkstergroepen en evangeli­sche gemeenten. En ook hier weer moet de stichting Heart Cry genoemd worden, want door de activiteiten van deze beweging zou dit heiligheidsstreven ook de kerken binnenkomen.

Meer te zeggen
Toch wil ik dan nog wel een paar vragen stellen, want begrijpen doe ik het dan niet helemaal. Vooropgesteld: ik deel helemaal de opmerkingen van ds. Karens. Maar is er dan niet méér te zeg­gen? Is streven naar heiligheid per definitie on-Bijbels? Wat moet ik aan met de volgende ci­taten van Calvijn, gelezen in de Institutie?
Ik geef een paar gedeelten weer uit hoofdstuk 6 van boek 3, over het leven van de christen. Ik lees daar als volgt: „Dat, daar Chris­tus ons door het bad van Zijn bloed gereinigd heeft, en deze reiniging door de doop heeft meegedeeld, het niet betaamt, dat wij met nieuw vuil bezoedeld worden (Efeze 5:26; Hebreeën 10: 10; 1 Korinthe 6:11, 15; 1 Petrus 1:15 en 19). Dat, daar Hij ons in Zijn lichaam heeft ingelijfd, wij ons er nauwgezet voor moeten hoeden, dat wij onszelf, die Zijn leden zijn, met geen smet of vlek bezoedelen (Johannes 15:3; Efeze 5:23). Dat, daar Hij, die ons Hoofd is, ten hemel is gevaren, wij alle aardse gezindheid moe­ten afleggen en met ons ganse hart daarheen moeten streven (Kolossensen 3:1).
Dat wij, daar de Heilige Geest ons Gode tot tempelen heeft ge­wijd, ons ertoe moeten inspan­nen, dat Gods eer door ons ver­heerlijkt worde, en niet moeten toelaten, dat wij door de vuilheid der zonde ontheiligd worden (1 Korinthe 3:16; 6:19; 2 Korinthe 6: 16). Dat wij, daar onze ziel en ons lichaam tot de hemelse on­verderfelijkheid en tot de onver­welkelijke kroon bestemd zijn, er naarstig naar moeten streven, dat zij zuiver en ongeschonden tot de dag des Heeren bewaard worden (1 Thessalonicensen 5: 23).” Dit is slechts één citaat.

Streven
Nogmaals uit datzelfde hoofd­stuk déze woorden van Calvijn: „Wat wil ik dan? Dat het doel der volkomenheid voor ogen gesteld wordt, opdat wij daarop alleen onze ijver mogen richten. Laat zij als eindpaal voor ons gezet worden, opdat wij naar haar stre­ven en wedijveren. Want het is niet geoorloofd zo met God te de­len, dat ge van die dingen, die u door Zijn Woord voorgeschreven worden, een deel aanvaardt en een deel naar uw goeddunken voorbij gaat.”
Ten slotte nog een paar vragen van mij: Zou het kunnen dat be­paalde sprekers van Heart Cry een dergelijk streven naar heilig­making voorstaan zoals Calvijn dat blijkbaar ook bedoelt? Zou het zo kunnen zijn dat bepaalde sprekers van Heart Cry ons een spiegel voorhouden?
De auteur is hervormd predikant in Groot-Ammers.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Grace schreef:Men leze de opinie-reactie van ds. A. Bloemendaal uit Groot-Ammers vandaag in het RD op dit stuk. Ik kan het helaas niet digitaal vinden. Blijkbaar is Calvijn een beetje voor de helft geciteerd door ds. m karens.
Hier komt hij:
--------------------------

Streven naar heiligheid niet on-Bijbels
Calvijn roept christenen op tot heiliging van hun leven.
Ds. A. Bloemendal citeert de reforma­tor in reactie op een lezing van ds. M. Karens.

In het RD van zaterdag las ik een verslag van een conferentie voor studerenden van de Gerefor­meerde Gemeenten. In dit ver­slag wordt geciteerd uit de le­zing die ds. M. Karens uit Wer­kendam hield met betrekking tot het thema ”De praktijk van de heiligmaking”. Ds. Karens heeft daar duidelijk gemaakt dat heiligmaking geen streven is, maar een sterven, namelijk aan de zonde.
Uitvoerig is ook de reformator Calvijn geciteerd met betrekking tot dit onderwerp. Hoe kan het ook anders, want we lezen voort­durend uitspraken van deze re­formator met betrekking tot het zogenaamde Calvijnjaar. Even­eens heeft ds. Karens de gelegen­heid aangegrepen om nog eens helder te waarschuwen voor een on-Bijbels heiligheidsstreven. Hij noemt dat een bedreiging voor de kerk.
Terecht, denk ik, en we moeten daar voortdurend op bedacht zijn. Ds. Karens is van mening dat we dit gedachtegoed vinden bij pinkstergroepen en evangeli­sche gemeenten. En ook hier weer moet de stichting Heart Cry genoemd worden, want door de activiteiten van deze beweging zou dit heiligheidsstreven ook de kerken binnenkomen.

Meer te zeggen
Toch wil ik dan nog wel een paar vragen stellen, want begrijpen doe ik het dan niet helemaal. Vooropgesteld: ik deel helemaal de opmerkingen van ds. Karens. Maar is er dan niet méér te zeg­gen? Is streven naar heiligheid per definitie on-Bijbels? Wat moet ik aan met de volgende ci­taten van Calvijn, gelezen in de Institutie?
Ik geef een paar gedeelten weer uit hoofdstuk 6 van boek 3, over het leven van de christen. Ik lees daar als volgt: „Dat, daar Chris­tus ons door het bad van Zijn bloed gereinigd heeft, en deze reiniging door de doop heeft meegedeeld, het niet betaamt, dat wij met nieuw vuil bezoedeld worden (Efeze 5:26; Hebreeën 10: 10; 1 Korinthe 6:11, 15; 1 Petrus 1:15 en 19). Dat, daar Hij ons in Zijn lichaam heeft ingelijfd, wij ons er nauwgezet voor moeten hoeden, dat wij onszelf, die Zijn leden zijn, met geen smet of vlek bezoedelen (Johannes 15:3; Efeze 5:23). Dat, daar Hij, die ons Hoofd is, ten hemel is gevaren, wij alle aardse gezindheid moe­ten afleggen en met ons ganse hart daarheen moeten streven (Kolossensen 3:1).
Dat wij, daar de Heilige Geest ons Gode tot tempelen heeft ge­wijd, ons ertoe moeten inspan­nen, dat Gods eer door ons ver­heerlijkt worde, en niet moeten toelaten, dat wij door de vuilheid der zonde ontheiligd worden (1 Korinthe 3:16; 6:19; 2 Korinthe 6: 16). Dat wij, daar onze ziel en ons lichaam tot de hemelse on­verderfelijkheid en tot de onver­welkelijke kroon bestemd zijn, er naarstig naar moeten streven, dat zij zuiver en ongeschonden tot de dag des Heeren bewaard worden (1 Thessalonicensen 5: 23).” Dit is slechts één citaat.

Streven
Nogmaals uit datzelfde hoofd­stuk déze woorden van Calvijn: „Wat wil ik dan? Dat het doel der volkomenheid voor ogen gesteld wordt, opdat wij daarop alleen onze ijver mogen richten. Laat zij als eindpaal voor ons gezet worden, opdat wij naar haar stre­ven en wedijveren. Want het is niet geoorloofd zo met God te de­len, dat ge van die dingen, die u door Zijn Woord voorgeschreven worden, een deel aanvaardt en een deel naar uw goeddunken voorbij gaat.”
Ten slotte nog een paar vragen van mij: Zou het kunnen dat be­paalde sprekers van Heart Cry een dergelijk streven naar heilig­making voorstaan zoals Calvijn dat blijkbaar ook bedoelt? Zou het zo kunnen zijn dat bepaalde sprekers van Heart Cry ons een spiegel voorhouden?
De auteur is hervormd predikant in Groot-Ammers.
mooi stuk ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Inderdaad. De kop van het artikel over de lezing van ds. Karens is nogal tegen de 3FE, omdat daar over zowel de afsterving van de oude mens, áls de opstanding van de nieuwe mens wordt gesproken. En die opstanding wordt omschreven als een hartelijke lust. Als dat geen streven is.
Grace

Bericht door Grace »

Bert Mulder schreef:Kan uit Heartcry iets goeds komen?
Ds. M. Karens schreef:Het streven om te komen tot volmaaktheid in het christelijk leven komt steeds dichterbij. Het gedachtegoed is niet alleen te vinden bij pinkstergroepen en evangelische gemeenten. Door activiteiten van de stichting HeartCry komen die ideeën de gemeenten binnen.”
Ds. J. Calvijn schreef:„Wat wil ik dan? Dat het doel der volkomenheid voor ogen gesteld wordt, opdat wij daarop alleen onze ijver mogen richten. Laat zij als eindpaal voor ons gezet worden, opdat wij naar haar stre­ven en wedijveren.
Hebreëen 6:1 schreef:Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren.
Fillipenzen 3:12 schreef:Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.
Zeg het maar. Leg het nu eens eerlijk naast elkaar. Ik kan hier tientalle soortgelijke bijbelgedeelten aan koppelen. Dit is toch een zeer eenzijdig weergeven van het Bijbelse fundament? En tevens nog een Reformator voor je karretje spannen, dat doet het ook altijd wel goed. Dus als ik het goed begrepen heb, zijn Paulus en Calvijn op één lijn te stellen met pinkstergroepen, evangelische kringen?
Plaats reactie