Liturgie-topic

Gijs83

Re: Liturgie-topic

Bericht door Gijs83 »

Even weer een 'doorstart' maken met dit topic:
Na het votum en de zegegroet komt bij ons het 1e zingen: een Psalmvers. 's-Avonds heeft onze dominee de gewoonte om er 2 van te maken. We zouden hier best een apart topic aan kunnen wijden. Langzaam of snel zingen, ritmisch of niet-ritmisch zingen een Psalm of een gezang. Hoe is dat bij jullie. Graag geen lange discussie, maar kort maar krachtig!
Lassie

Bericht door Lassie »

wij zingen soms snel soms langzaam (hangt af van het lied dat we zingen). We zingen ritmisch. En wij zingen: psalmen en gezangen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:Even weer een 'doorstart' maken met dit topic:
Na het votum en de zegegroet komt bij ons het 1e zingen: een Psalmvers. 's-Avonds heeft onze dominee de gewoonte om er 2 van te maken. We zouden hier best een apart topic aan kunnen wijden. Langzaam of snel zingen, ritmisch of niet-ritmisch zingen een Psalm of een gezang. Hoe is dat bij jullie. Graag geen lange discussie, maar kort maar krachtig!
Gijs, het is schier onmogelijk om deze zaken op een korte manier te bespreken, vrees ik. Wij zingen bijvoorbeeld alleen psalmen, in een redelijke tempo. Redelijk snel ten opzichte van de gemeente van N, net zo snel als in P, U en Z, maar langzamer als in M, O en T. Ligt er ook nog aan of organist B, D of N speelt, dan liggen de kaarten weer wat anders. :bobo :bobo :bobo
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:Even weer een 'doorstart' maken met dit topic:
Gijs, het is schier onmogelijk om deze zaken op een korte manier te bespreken, vrees ik. Wij zingen bijvoorbeeld alleen psalmen, in een redelijke tempo. Redelijk snel ten opzichte van de gemeente van N, net zo snel als in P, U en Z, maar langzamer als in M, O en T. Ligt er ook nog aan of organist B, D of N speelt, dan liggen de kaarten weer wat anders. :bobo :bobo :bobo
:haha :haha zoiets zou ik ook kunnen vertellen,.......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gian

Bericht door Gian »

Wij zingen niet, wij loeien.
Net als bij P. Heykoop.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:Wij zingen niet, wij loeien.
Net als bij P. Heykoop.
:mdr
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Net als bij P. Heykoop.
dat heeft dan al helemaal niks meer met kort en krachtig te maken...... :humhihi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

Net als bij P. Heykoop.
Wat is ter mis bij/met Heykoop?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Graag geen lange discussie, maar kort maar krachtig!
Goed, jij je zin.

Overwegend psalmen, een enkel gezang.
Ritmisch natuurlijk, wij houden ons graag aan de grondtekst ;)
Want niet-ritmisch zingen, dat is niet zoals Calvijn het bedoeld heeft!
Niet apart snel, gemiddeld tot rustig (tempo varieert enigszins per kerk).
~~Soli Deo Gloria~~
Josephus

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:Langzaam of snel zingen, ritmisch of niet-ritmisch zingen een Psalm of een gezang. Hoe is dat bij jullie. Graag geen lange discussie, maar kort maar krachtig!
Zowel psalmen als gezangen (overwegend Liedboek voor de Kerken). De psalmen uiteraard ritmisch. Alles in een redelijk pittig tempo (maar dat is ook weer relatief).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Niet apart snel, gemiddeld tot rustig.
:)
Dat vindt vrijwel iedereen van zijn eigen zangtempo. Alleen elders zingt men te snel of te langzaam.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Niet apart snel, gemiddeld tot rustig.
:)
Dat vindt vrijwel iedereen van zijn eigen zangtempo. Alleen elders zingt men te snel of te langzaam.
Jij snapt 'm :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Bij ons zingen we alleen Psalmen en dat niet-ritmisch(maar dat hadden jullie vast al gedacht!). Het schijnt dat ze bij ons in vergelijking niet echt snel zingen. Dat is nog niets vergeleken met het langzame tempo wat is bv.in de Ger.Gem. in De Valk-Wekerom aanhouden. Over het algemeen gaat geloof ik wel hoe 'zwaarder' de gemeente hoe 'langzamer' er gezongen word.
Ik vraag me trouwens zingen ze in alle Ger.Gem's niet-ritmisch?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Ik vraag me trouwens zingen ze in alle Ger.Gem's niet-ritmisch?
Ja. In dat opzicht is het anders dan in de HHK, waar bijna alle gemeenten niet-ritmisch zingen (sommigen zelfs érg langzaam) maar waar een enkele gemeente toch ritmisch zingt. Dat is natuurlijk nog een erfenis van het verleden, toen die gemeenten deel uitmaakten van de Nederlandse Hervormde kerk en waar sommigen ritmisch zongen en anderen niet.

In de GerGem Vlissingen zingen ze trouwens overal ritmisch, behalve tijdens de kerkdiensten. Maar catechisatie, verenigingen etc.: allemaal ritmisch.
~~Soli Deo Gloria~~
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: In de GerGem Vlissingen zingen ze trouwens overal ritmisch, behalve tijdens de kerkdiensten. Maar catechisatie, verenigingen etc.: allemaal ritmisch.
O...wist ik niet. Bij ons is alles nog 'gewoon' niet-ritmisch. Zelfs op de basisschool worden de psalmen niet-ritmisch geleerd.
Plaats reactie