Pagina 11 van 18

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 12:17
door Tiberius
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:In de GKv wordt geleerd dat kinderen van gelovige ouders in het verbond (in de volle breedte) horen en daarom er ook zekerheid mag zijn als kinderen vroegtijdig overlijden. Dat doet niets af aan de eis die bij het verbond hoort en dat er wedergeboorte plaats moet vinden.
Ik ben niet helemaal zeker, maar ik dacht dat die wedergeboorte verondersteld wordt bij alle gedoopten.
Dat je dat dacht had ik al in de gaten... Vandaar dat ik ook ergens de term "bevooroordeeld" noemde ;) En het klopt dus voor geen meter. In de GKv is men wat dat betreft juist erg tegen de leer van de veronderstelde wedergeboorte. Zoals eerder al genoemd was dat een van de redenen voor de vrijmaking.
Ok.
Dus die veronderstelde wedergeboorte komt alleen nog maar in de (gereformeerde kerken binnen de) PKN voor?

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 12:40
door Afgewezen
Marnix schreef:Afgewezen, je zegt aan op basis van wat ik op het forum hier zeg aan te kunnen tonen dat ik aan verbondsautomatisme doe. Ik zou dus zeggen: Doe dat maar. Kom maar met quotes waarin ik verbondsautomatisme bepleit.
Heb ik nooit gezegd. Het gaat om het punt dat jij hieronder zelf aan de orde stelt. Over dat de doop iets verandert.
Marco, wat betreft het vijanden van God zijn, daarin verschillen we wel wat van mening. Voor de goede orde, het gaat niet om het bij de geboorte vijand van God zijn. Daar zijn we het allemaal over eens. We worden in zonde ontvangen en geboren en zijn van nature vijanden van God. Het probleem is dat Afgewezen stelt dat de doop daar niets aan verandert, we blijven vijanden van God... dat gaat zover dat ze (in tegenstelling tot de opstellers van onze belijdenis) durft te twijfelen over de zaligheid van jong gestorven kinderen van gelovigen. Want dat zijn nog steeds vijanden van God en ze zijn niet wedergeboren. Als het feit dat ik dat niet geloof je reden is om mij als verbondsautomatist te bestempelen zal ik dat zien als ik een geuzennaam......
Hoe durf ik... Maar de DL geven hier helaas geen goede Bijbelse onderbouwing.
Verder heb ik altijd ten stelligste ontkend dat je automatisch door de doop gered wordt ofzo. De belofte kent ook een eis, die hebben we te gehoorzamen en dat kunnen we niet uit onszelf. Dat heb ik hier altijd nadrukkelijk genoemd.
Dat weet ik, beste Marnix. Maar over het 'hoe' van het vervullen van die eis verschillen we, denk ik. Laat ik het maar heel concreet - en wellicht te gedurfd - zeggen: die eis is bij jullie 'bereikbaarder' dan bij ons. En dat heeft weer te maken met een positievere kijk op het verbondskind zijn.

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 13:08
door Marnix
Tiberius schreef: Ok.
Dus die veronderstelde wedergeboorte komt alleen nog maar in de (gereformeerde kerken binnen de) PKN voor?
Kwa officiele leer denk ik wel ja, ik verschillende kerkverbanden zul je misschien los wat mensen hebben die wel zo denken maar dat is dan tegen de kerkleer in. het is volgens mij algemeen bekend dat Schilder zich later, in de tijd rond de vrijmaking, heftig verzet heeft tegen de leer van de veronderstelde wedergeboorte. De synode wilde de leer van Kuyper als bindend voor allen voorschrijven en de predikanten die daarin niet meegingen schorsen. Schilder beriep zich vervolgens op artikel 31 (Synode heeft alleen gezag als ze de Bijbel naspreken, de Bijbel is de bron van het gezag) en zo leidde de leer van de veronderstelde wedergeboorte tot een kerkscheuring. De tegenstanders van deze leer verenigden zich in de GKv.

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 13:12
door Tiberius
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Marco, wat betreft het vijanden van God zijn, daarin verschillen we wel wat van mening. Voor de goede orde, het gaat niet om het bij de geboorte vijand van God zijn. Daar zijn we het allemaal over eens. We worden in zonde ontvangen en geboren en zijn van nature vijanden van God. Het probleem is dat Afgewezen stelt dat de doop daar niets aan verandert, we blijven vijanden van God... dat gaat zover dat ze (in tegenstelling tot de opstellers van onze belijdenis) durft te twijfelen over de zaligheid van jong gestorven kinderen van gelovigen. Want dat zijn nog steeds vijanden van God en ze zijn niet wedergeboren. Als het feit dat ik dat niet geloof je reden is om mij als verbondsautomatist te bestempelen zal ik dat zien als ik een geuzennaam......
Hoe durf ik... Maar de DL geven hier helaas geen goede Bijbelse onderbouwing.
In een ander topic hebben we het hier al eens uitvoerig over gehad. De DL gebruiken dezelfde Bijbelse onderbouwing als het Doopformulier (Genesis 17 : 7, Handelingen 2 : 39 en Markus 10 : 16).

Anderzijds is ook het verbondsautomatisme wat Marnix voorstaat (door de Doop verandert onze verhouding tot God: we zijn niet langer vijanden van God) onbijbels. Ook tegen het Doopformulier trouwens.
De kinderen komen niet door de Doop tot het Verbond, maar worden gedoopt omdat zij door geboorte reeds in het Verbond zijn.

Marnix, uit jouw postings (die Afgewezen hier citeert versie die over de GKv en vrijmaking) concludeer ik, dat je dus niet achter de leer van de GKv staat.
Zoals jij het nu stelt, staat van de forummers alleen Marco achter de officiële kerkleer van de GKv.

Late reactie..

Geplaatst: 22 apr 2008, 13:18
door Marco
Ik heb de tijd niet om constant te forummen, dus niet elke voorgaande reactie heb ik mee kunnen nemen..
Afgewezen schreef:Ik heb dat ook ánders gehoord. Hele topics zijn eraan gewijd.
In de GKv wordt heel hard beleden dat wijzelf aan Gods gerechtigheid niet kunnen voldoen. De vrijgemaakte vertaling van de Heidelbergse Catechismus is daarin nog stelliger dan de oudere, algemene vertaling:
Vraag 5: Kunt u dit alles volbrengen?

Antwoord: Nee, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten.
"Er op uit", niet "geneigd". Wie anders beweert, beweert tegen de belijdenisgeschriften in, die in de GKv nog steeds hun plaats hebben.

Dat we dat anders mogen beleven is puur genade. Daarom mogen we zo ontzettend blij zijn met de (kinder)doop. Zie de voorgaande reacties.. en ik ben blij dat bij ons het verbond niet vertheologiseerd is in 'uitwendig' en 'inwendig'. Verbond is verbond. En bij de doop gebeurt op zich niets (daar is Marnix het denk ik best wel mee eens), maar het is een bevestiging, teken en zegel, garantiebewijs als het ware van de betekende zaak.
Afgewezen schreef:Een mens moet zich niet van God verlaten voelen, een mens is zonder God in de wereld. Dat is de ellende waar hij van verlost moet worden. Ook mensen die van jongsaf in het verbond zijn opgegroeid, hebben een radicale omzetting nodig.
Als dat zo was, waren er geen mensen in de wereld. Mensen die van jongsaf in het verbond zijn opgegroeid hebben een radicale omzetting nodig, maar zijn niet zonder God in de wereld. Dat is nou net één van de beloften van het verbond.
Afgewezen schreef:Het gaat erom dat we met God verzoend worden. “Erop vertrouwen dat je zonden zijn vergeven”, is op dat moment even een stap te ver.
Afgewezen schreef:Er staat nergens dat deze mensen moeten vertrouwen dat hun zonden vergeven zijn. Hun zonden moeten nog vergeven worden.
Wie gelooft in God, wie nederig vergeving vraagt, die mag weten dat zijn zonden vergeven worden. En dat gaat snel: lees 2 sam 12 maar eens, hoe Nathan David mocht vertellen dat de HEERE zijn zonden vergeven had. Lees het laatste antwoord van de HC. Daar staat net zoiets.
Afgewezen schreef:Dit is toch niet wat ik bedoel met ‘doorleving’. Doorleven van onze van God gescheiden staat, Christus aannemen door een geschonken geloof, is m.i. toch iets anders dan wat jij hier beschrijft.
Mogelijk. Zoals ik al aangaf: wij kennen geen van God gescheiden staat. Dan waren we al lang vernietigd voordat we ooit aan geloof toe zouden kunnen komen. Hier lijkt dus een belangrijk verschil te liggen. Ik denk dat er dus ook een verschil is in verbondsopvatting. Dit is dus waar ik op doelde met de bevinding die teveel wordt toegepast op het eerste 'stuk'. Wat je zegt over Christus aannemen door een geschonken geloof, daar ben ik het dan weer mee eens. Maar dan wel in de lijn van de Dordtse Leerregels die de wedergeboorte beschrijven. Het geloof is iets wat ons van buitenaf gegeven wordt, maar we spreken er over als iets van onszelf (kort en krom samengevat..).
Afgewezen schreef:
Marco schreef:Mijn indruk is dat het verschil daarmee te maken heeft: de bevinding die teveel wordt toegepast op het eerste 'stuk', namelijk de ellendekennis. Als daarbij ook nog het spreken over bekering in uitsluitend de passieve vorm plaats gaat vinden ('bekeerd worden'), geeft dat een beeld dat de zondaar zich in zondebesef moet wentelen voordat hij (misschien?) bekeerd wordt.

En dan kan je nog verder doorschieten als je gaat denken dat je eerder bekeerd zult worden als je meer je zonden beseft. Zodat het beseffen van zonden tot een soort 'goed werk' wordt. Dit alles kan dan ook nog leiden tot een vorm van geloof die zichzelf beoordeelt aan het gevoel. Waarbij de gelovige zichzelf onderzoekt, of hij wel voldoende zondekennis ondervindt (en de ellende daarvan). Het geloof wordt dan een zekerheid in zichzelf.
Nu schrijf je me dingen toe, die ik nooit gezegd of bedoeld heb. Over wentelen in zondebesef en zo. Het gaat erom dat we zondaar voor God worden, en dat kan snel gaan, maar vaak is het een proces voor we zover gebracht zijn. Opvallend is overigens wel dat je lichtelijk karikaturaal spreekt over het overtuigende werk van Gods Geest.
Ik ging in mijn reactie inderdaad - bewust - verder dan jij zelf doet. Als ik zeg dat iets kan leiden tot iets anders zeg ik daarbij niet dat dat bij jou het geval is. Het uitlichten van deze dingen komt denk ik altijd wat karikaturaal over. Dat neemt niet weg dat het uit elkaar trekken van geloof in staten voorafgaand aan waarzaligmakend geloof (ik weet het: hierin ga ik verder dan je zelf in je reacties doet) vervelende gevolgen kan hebben.
Afgewezen schreef:In de Bijbel lees je toch een volgorde. Boete, berouw, wederkeer, aangenomen worden in genade.
Ja en nee. In de Bijbel lees je dat God naar ons toe kwam toen wij nog vijanden waren. Niet nadat wij de eerste stap hadden gezet of zo. Zijn genade strekt zich uit tot ver voordat wij nog maar aan boete en berouw toe zijn. Die boete en berouw kunnen wij alleen maar krijgen. Ook daarvoor geldt dat wij uit onszelf daar niet toe geschikt zijn. Wie ontdekt is aan zijn ellende, is dat uit genade, met als bedoeling dat hij met die kennis van ellende zich naar God wendt. Dan kan het misschien zo zijn dat de wederkeer niet direkt plaatsvindt na berouw (kan dat?), maar er zit geen stap tussen wederkeer en aangenomen worden in genade. En andersom is het zo dat wie aangenomen is in genade nog steeds ook berouw heeft om zijn zonden.
Ik zou daarom liever spreken van een ellende traject in plaats van een staat. De kennis van ellende drijft naar God toe.
Afgewezen schreef:
Marco schreef:Het is dus niet zozeer een kwestie van de inhoud van het geloof; want allemaal geloven we dat we het van de Borg moeten hebben. Het is best lastig om te verwoorden waar het verschil zit. Niet in makkelijker of moeilijker, of in echt of schijngeloof. Maar het komt wel neer op de simpele vraag: Geloof je dat God je tot Zijn kind wil maken, en dat Jezus voor je geleden heeft?
Ik denk dat deze definitie toch net aan het punt voorbijschiet. Geloven kunnen we pas als de boodschap van het Evangelie aan ons geopenbaard is (ja, passief!).
Dat is hij. De boodschap van het Evangelie is ons geopenbaard in de Bijbel. En daarom mogen we alles geloven wat ons in het Evangelie geopenbaard is. We hebben geen openbaring nodig buiten de Bijbel om.

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 13:35
door refo
"Bij de doop gebeurt op zich niets...."

Wat staat er dan over de doop in die mooie nieuwe catechismus?

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 13:43
door Tiberius
refo schreef:"Bij de doop gebeurt op zich niets...."

Wat staat er dan over de doop in die mooie nieuwe catechismus?
Zeg het maar, want hij heeft niet de tijd om constant te forummen.

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 13:49
door Marnix
Afgewezen schreef:Heb ik nooit gezegd. Het gaat om het punt dat jij hieronder zelf aan de orde stelt. Over dat de doop iets verandert.
De doop zelf verandert niets maar wel wat God belooft. En dat is voluit gereformeerd. (Ik heb in de discussie waar ik naar verwees uitgebreid uit de Institutie geciteerd om dat aan te duiden.) Lijkt me ook logisch. De doop wijst niet alleen op wat er moet gebeuren terwijl er in werkelijkheid niets gebeurt. Er is een verschil tussen wel en niet gedoopten en dat verschil houdt niet slechts in dat de gedoopte nog eens extra aan is getoont dat hij wedergeboren moet worden.
Hoe durf ik... Maar de DL geven hier helaas geen goede Bijbelse onderbouwing.
Geen directe tekstverwijzing nee. Maar het standpunt is wel degelijk uit de context van de Bijbel opgemaakt. Dat doen de formulieren trouwens wel vaker. Over die context is een hoop geschreven door de reformatoren. Verdiep je er eens in. Dan blijf ik er verder bij dat als jij vindt dat ik verbondsautomatist bent omdat ik die dwaling (en ontkrachting van Gods Verbond) niet aanhang, ik daar vrede mee kan hebben.
Dat weet ik, beste Marnix. Maar over het 'hoe' van het vervullen van die eis verschillen we, denk ik. Laat ik het maar heel concreet - en wellicht te gedurfd - zeggen: die eis is bij jullie 'bereikbaarder' dan bij ons. En dat heeft weer te maken met een positievere kijk op het verbondskind zijn.
Klopt. En dat heeft alles te maken met wat de beloften van de doop impliceren. De positieve visie is niet een die van mensen komt. Zo zien we ook in het doopformulier een positieve houding vol vertrouwen vanwege Gods beloften. Zo vreemd lijkt me dat ook niet. Als de doop wat zegt over Gods beloften en we tegelijkertijd geloven dat geloof de eis is en dat God dat moet geven, mag er toch ook vertrouwen naar Hem toe zijn dat Hij dat geeft? Die houding van vragen in vertrouwen kom je overal in de Bijbel tegen. Calvijn heeft inde institutie een heel hoofdstuk over de kinderdoop geschreven (boek 4, hoofdstuk 16). Misschien goed om die eens te lezen.

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 14:03
door Marco
@Refo:

Zondag 26
Vraag 69: Hoe wordt u in de heilige doop onderwezen en ervan verzekerd, dat het enige offer van Christus aan het kruis u ten goede komt?

Antwoord: Christus heeft het waterbad van de doop ingesteld1 en daarbij beloofd, dat ik met zijn bloed en Geest van de onreinheid van mijn ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben2. Dit is even zeker als ik gewassen ben met het water, dat de onreinheid van het lichaam wegneemt.

1 Mat. 28:19. 2 Mat. 3:11; Mar. 1:4; 16:16; Luc. 3:3; Joh. 1:33; Hand. 2:38; Rom. 6:3, 4; 1Pet. 3:21.
Vraag 70: Wat betekent dat: met het bloed en de Geest van Christus gewassen te zijn?

Antwoord: Dat wij van God vergeving van de zonden hebben uit genade, om het bloed van Christus, dat Hij in zijn offer aan het kruis voor ons vergoten heeft1.
Verder ook, dat wij door de Heilige Geest vernieuwd en tot leden van Christus geheiligd zijn, zodat wij hoe langer hoe meer van de zonde afsterven en godvrezend en onberispelijk leven2.

1 Ezech. 36:25; Zach. 13:1; Heb. 12:24; 1Pet. 1:2; Opb. 1:5; 7:14. 2 Ezech. 36:26, 27; Joh. 1:33; 3:5; Rom. 6:4; 1Kor. 6:11; 12:13; Kol. 2:11, 12.
Vraag 71: Waar heeft Christus ons beloofd dat Hij ons even zeker met zijn bloed en Geest wassen wil, als wij met het doopwater gewassen worden?

Antwoord: In de instelling van de doop, die zo luidt: Gaat dan heen, maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, Matteüs 28:19.
En:Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden, Marcus 16:16.
Deze belofte wordt herhaald waar de Schrift de doop het bad van de wedergeboorte en de afwassing van de zonden noemt, Titus 3:5; Handelingen 22:16.



Zondag 27
Vraag 72: Is dat waterbad dan de afwassing van de zonden zelf?

Antwoord: Nee1, want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigen ons van alle zonden2.

1 Mat. 3:11; Ef. 5:26; 1Pet. 3:21. 2 1Kor. 6:11; 1Joh. 1:7.
Vraag 73: Waarom noemt de Heilige Geest de doop dan het bad van de wedergeboorte en de afwassing van de zonden?

Antwoord: God zegt dat niet zonder dringende reden.
Want Hij wil ons daarmee leren, dat onze zonden door het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden, evenals de onreinheid van het lichaam door het water1.
Maar vooral wil Hij ons door dit goddelijk pand en teken ervan verzekeren, dat wij even werkelijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als ons lichaam met het water gewassen wordt2.

1 1Kor. 6:11; Opb. 1:5; Opb. 7:14. 2 Mar. 16:16; Gal. 3:27.
Vraag 74: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?

Antwoord: Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente1.
Ook worden aan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd2.
Daarom moeten zij door de doop, als teken van het verbond, bij de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden3. In het oude verbond gebeurde dat door de besnijdenis4; in het nieuwe verbond is in plaats daarvan de doop ingesteld5.

1 Gen. 17:7. 2 Ps. 22:11; Jes. 44:1-3; Mat. 19:14; Hand. 2:39. 3 Hand. 10:47. 4 Gen. 17:14. 5 Kol. 2:11, 12.


Soms moet je wel heel erg op de formulering letten.. Maar die "nieuwe catechismus" (da's gewoon een nieuwere vertaling, hoor) zegt het wel heel duidelijk....

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 14:09
door Marnix
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Marco, wat betreft het vijanden van God zijn, daarin verschillen we wel wat van mening. Voor de goede orde, het gaat niet om het bij de geboorte vijand van God zijn. Daar zijn we het allemaal over eens. We worden in zonde ontvangen en geboren en zijn van nature vijanden van God. Het probleem is dat Afgewezen stelt dat de doop daar niets aan verandert, we blijven vijanden van God... dat gaat zover dat ze (in tegenstelling tot de opstellers van onze belijdenis) durft te twijfelen over de zaligheid van jong gestorven kinderen van gelovigen. Want dat zijn nog steeds vijanden van God en ze zijn niet wedergeboren. Als het feit dat ik dat niet geloof je reden is om mij als verbondsautomatist te bestempelen zal ik dat zien als ik een geuzennaam......
Hoe durf ik... Maar de DL geven hier helaas geen goede Bijbelse onderbouwing.
In een ander topic hebben we het hier al eens uitvoerig over gehad. De DL gebruiken dezelfde Bijbelse onderbouwing als het Doopformulier (Genesis 17 : 7, Handelingen 2 : 39 en Markus 10 : 16).

Anderzijds is ook het verbondsautomatisme wat Marnix voorstaat (door de Doop verandert onze verhouding tot God: we zijn niet langer vijanden van God) onbijbels. Ook tegen het Doopformulier trouwens.
De kinderen komen niet door de Doop tot het Verbond, maar worden gedoopt omdat zij door geboorte reeds in het Verbond zijn.

Marnix, uit jouw postings (die Afgewezen hier citeert versie die over de GKv en vrijmaking) concludeer ik, dat je dus niet achter de leer van de GKv staat.
Zoals jij het nu stelt, staat van de forummers alleen Marco achter de officiële kerkleer van de GKv.
En dan komen we toch weer even bij het genoemde van de DL uit. In het doopformulier staat: We kunnen in Gods rijk niet komen, of we moeten opnieuw geboren worden, daarmee verwijzend naar Johannes 3:16. Toch zeggen de Dordtse Leerregels dat de gelovige ouders niet hoeven te twijfelen aan de zaligheid van hun kinderen als ze jong sterven. Hoe kunnen die kinderen dan toch in Gods Rijk komen (gesteld dat jij de DL hierin wel volgt)? Er zijn dan simpelweg 2 mogelijkheden:

1. Het kind is vijand van God en komt niet in Gods rijk
2. Het kind is geen vijand van God en komt in Gods rijk

Stellen dat het kind vijand van God is maar wel behouden is is natuurlijk erg vreemd. Het kind is verzoend met God en gered of niet verzoend en dus ook niet gered. Misschien zou je dit toe kunnen lichten. En in het kader van het oude verbond lijkt me dit helemaal niet onbijbels... en het is ook in de lijn van de reformatie. Wie stelt dat door de doop helemaal niets verandert stelt daarmee dat de doop niet meer is dan het extra ondersteuning van de berkerings boodschap. Die is er ook voor ongelovigen. Dan zou je hen ook kunnen dopen (als ze zouden willen) want die moeten ook wedergeboren worden om in Gods rijk te kunnen dopen. De doop zegt echter meer dan dat en de doopsbeloften ook. En blijkbaar is dat verschil ook dat waarom we niet hoeven te twijfelen aan de zaligheid van kinderen van gelovige ouders die jong gestorven zijn.

(Overigens, Marco, Tiberius stelt dat we echt van leer verschillen op dit punt maar ik zie niet zo goed waar. Zie jij het?)

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 14:18
door Tiberius
Om met het laatste te beginnen: Marco stelt dat er met de doop niets gebeurt. Jij zegt dat dat wel het geval is, althans dat lees ik uit deze woorden: "Het probleem is dat Afgewezen stelt dat de doop daar niets aan verandert, we blijven vijanden van God... ".
Marnix schreef:Hoe kunnen die kinderen dan toch in Gods Rijk komen (gesteld dat jij de DL hierin wel volgt)? Er zijn dan simpelweg 2 mogelijkheden:
Ik volg de DL wel. ja. Ook hierin.
Maar ik ga niet zover om op basis daarvan wedergeboorte of geloof te concluderen.

Het geloof is een gave Gods. Ook geloof voor de zaligheid van de jonggestorven (ongeboren) kinderen.
Lees de DL maar eens goed. Er staat, dat we niet moeten twijfelen aan de zaligheid van de jonggestorven kinderen. Niet dat alle jonggestorvenen zalig zijn. Proef je het verschil?
Anders moet je het topic van "De gezonde kinderdoop" maar eens nalezen.
Marnix schreef:Wie stelt dat door de doop helemaal niets verandert stelt daarmee dat de doop niet meer is dan het extra ondersteuning van de berkerings boodschap.
Nee, nee, nee.
De Doop is juist een teken en zegel dat we een eeuwig verbond der genade met God hebben. Krachtens geboorte zijn de kinderen van de gelovigen in dit verbond ingeplant (in ieder geval uitwendig) en daarom moeten ze gedoopt worden.
Anders zou je op de eerste doopvraag geen "Ja" kunnen antwoorden.

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 14:43
door Kaw
Tiberius schreef:
Kaw schreef:Er is wel degelijk een flink verschil tussen de verbondsvisie van de GKV en de GG.
De GG stelt het verbond onder de uitverkiezing. Degenen die in het verbond zijn, die zijn ook uitverkoren. De zaligmakende beloften in de doop zijn enkel voor degenen die uitverkoren zijn tot vervulling. De toepassing van de beloften vind plaats tijdens of na de bekering.
Ik hoop dat je beter op de hoogte bent van de GKV dan van de GG. Want jouw weergave daarvan klopt niet.
Met name met de zin "Degenen die in het verbond zijn, die zijn ook uitverkoren" sla je de plank volledig mis.
Want dat verbondsautomatisme wordt juist altijd bestreden door de GG. Dat zou je na zoveel jaren op het forum toch wel moeten weten.
Sjonge, trek ff dingen uit zijn verband zeg!
De GG leert dat kinderen wanneer ze gedoopt zijn op het erf van het verbond zijn. Ze zitten in de buurt (lid van de gemeente, bevinden zich onder de prediking), maar zijn niet in het verbond. Degene die in het verbond zijn, zijn uitverkoren en hebben deel aan de niet-algemene doopsbeloften. Dat is wat ik zeg. Niet dat degene die uitwendig in het verbond zijn, uitverkoren zijn. Je voegt wat toe aan wat ik zeg en trekt dan de conclusie dat ik het allemaal niet heb begrepen. Als mod zou je toch een voorbeeld moeten zijn in de manier van discusseren. Een stroman creeëren en die afmaken kan altijd.
Tiberius schreef:Wij leren juist, in navolging van het Doopformulier, dat het zonder wedergeboorte onmogelijk is om in het rijk van God te komen. Het uitwendig in het verbond zijn is wel een groot, niet te onderschatten voorrecht, maar niet zaligmakend.
Waar heb ik beweerd dat dit anders zou zijn?

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 14:44
door Kaw
Tiberius schreef:De Doop is juist een teken en zegel dat we een eeuwig verbond der genade met God hebben. Krachtens geboorte zijn de kinderen van de gelovigen in dit verbond ingeplant (in ieder geval uitwendig) en daarom moeten ze gedoopt worden.
Anders zou je op de eerste doopvraag geen "Ja" kunnen antwoorden.
Wat houdt die uitwendige inplanting nu concreet in in de praktijk in de GG?

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 14:53
door Tiberius
Kaw schreef:De GG leert dat kinderen wanneer ze gedoopt zijn op het erf van het verbond zijn. Ze zitten in de buurt (lid van de gemeente, bevinden zich onder de prediking), maar zijn niet in het verbond.
Binnen of buiten verband, stroman of niet: dit bestrijd ik met klem. Dit wordt nergens geleerd in de GG (niet officieel in ieder geval, wat een incidentele uitglijder doet, weet ik niet).

De term "erf van het verbond" betekent (althans: behoort te betekenen) ook echt in het verbond begrepen. En niet zomaar ergens in de buurt ervan rondhangen.

Re: Avondmaal - Familie

Geplaatst: 22 apr 2008, 14:55
door Tiberius
Kaw schreef:
Tiberius schreef:De Doop is juist een teken en zegel dat we een eeuwig verbond der genade met God hebben. Krachtens geboorte zijn de kinderen van de gelovigen in dit verbond ingeplant (in ieder geval uitwendig) en daarom moeten ze gedoopt worden.
Anders zou je op de eerste doopvraag geen "Ja" kunnen antwoorden.
Wat houdt die uitwendige inplanting nu concreet in in de praktijk in de GG?
Lees daarvoor 1 Korinthe 10 eens, het eerste deel.
In de praktijk hebben de verbondskinderen tal van voorrechten boven de wereldling (om het zo maar eens uit te drukken). Ze (we) worden opgevoed onder Gods Woord, wanden in Gods inzettingen, weten de weg ter zaligheid, gaan op catechisatie, etc.