Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]

Jongere

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]

Bericht door Jongere »

Ja dat vind ik eerlijk gezegd ook 'absurd'. "Als je je tienden maar geeft" is natuurlijk bij lange na niet voldoende. Ik wijs maar weer op het door mij eerder geposte citaat van Lewis (waar nog nooit iemand op heeft gereageerd) dat je als je denkt 'geef ik genoeg?' altijd zoveel moet geven dat je je bepaalde luxe niet meer kan veroorloven. In principe altijd meer geven dan je eigenlijk kwijt kunt als je alles wilt doen. Met andere woorden: dingen moeten laten omdat je geld moet weggeven.
Overdreven? Ik denk het niet. Volgens mij kun je met 1000 en 1 argumenten uit de bijbel aankomen over rijke mensen - Salomo, Abraham en Job - maar ik mis heel veel de èchte bewogenheid. De radicaliteit dat iemand dan zijn eigen lekkere leven maar opgeeft om anderen te gaan helpen. Ik zie veel mensen die hun mond vol kunnen hebben over de onchristelijke tendensen in Nederland, over de politieke ontwikkelingen, over de andere kerken waar het niet goed gaat... Maar hun eigen leven omver gooien om te gaan leven voor God? Liever niet. Ik hoorde woensdag een preek over de rijke dwaas. Nu is het duidelijk dat voorop staat dat geestelijke rijkdom - rijk zijn in God - het belangrijkst is. Maar ik vond het eerlijk gezegd wel jammer dat de dominee de gemeente zeker 10 keer verzekerde dat het geen probleem is om rijk te zijn, als je er je hart maar niet op zet. Maar helaas horen sommige christenen liever preken dat ze geestelijk uitgekleed moeten worden dan dat ze materieel uitgekleed moeten worden. Dat tweede heeft van die duidelijke consequenties... "Verkoop al wat je hebt en volg Mij"
Met andere woorden: wat Christus deed voor Zijn kinderen. Vanuit de grootste 'luxe' naar de grootste ellende. Dat is een stukje navolging wat meer gezien mag worden denk ik. Al kun je alle argumenten in de bijbel vinden die aangeven dat je rijk mag leven: dan geef je maar te veel. Dan help je mensen maar te goed. Er zijn ergere fouten te maken.
helma

Bericht door helma »

ik heb ook moeite met dure kleding voor christenen

Kislev; lees ook de theologische boekjes van Randy Alcorn eens
m.n. verborgen rijkdom en eeuwige beloning

dan ga je heel anders naar je geld/bezittingen kijken
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

helma schreef:ik heb ook moeite met dure kleding voor christenen

Kislev; lees ook de theologische boekjes van Randy Alcorn eens
m.n. verborgen rijkdom en eeuwige beloning

dan ga je heel anders naar je geld/bezittingen kijken
Of het boekje: Een koninklijke opdracht (zeer de moeite waard!!!..ook buiten de geldzaken om...)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Om over na te denken:

God kijkt niet alleen naar wat je geeft, maar ook naar wat je houdt !

De tienden geven is plicht, dat doe je.
Pas wat je daarboven geeft is een gave...
Hoeveel gaven geven we eigenlijk?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Moeten we dan alles "weggeven?" Zijn veel bezittingen verboden? Zijn dure spullen dan uit den boze? Zomaar wat vraagjes die bij me opkomen.... :quoi
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

JolandaOudshoorn schreef:Moeten we dan alles "weggeven?" Zijn veel bezittingen verboden? Zijn dure spullen dan uit den boze? Zomaar wat vraagjes die bij me opkomen.... :quoi
nee, het gaat om de verhouding tussen wat je voor jezelf uitgeeft en dat wat je geeft voor Gods koninkrijk en je naasten. Heb je veel? Heerlijk! Kun je ook veel geven.
JolandaOudshoorn

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Moeten we dan alles "weggeven?" Zijn veel bezittingen verboden? Zijn dure spullen dan uit den boze? Zomaar wat vraagjes die bij me opkomen.... :quoi
nee, het gaat om de verhouding tussen wat je voor jezelf uitgeeft en dat wat je geeft voor Gods koninkrijk en je naasten. Heb je veel? Heerlijk! Kun je ook veel geven.
Goed, maar iemand heeft 5 miljoen. Hij geeft de helft weg, 2,5 miljoen. Dan heeft hij nog veel meer dan jij en ik (waarschijnlijk) samen kunnen besteden. Dan koopt die persoon schoenen van 250 euro en een dikke kar van een ton. Hoe snel zeggen wij dan: die besteedt teveel geld aan hemzelf!
MarthaMartha

JolandaOudshoorn schreef:
MarthaMartha schreef:
Goed, maar iemand heeft 5 miljoen. Hij geeft de helft weg, 2,5 miljoen. Dan heeft hij nog veel meer dan jij en ik (waarschijnlijk) samen kunnen besteden. Dan koopt die persoon schoenen van 250 euro en een dikke kar van een ton. Hoe snel zeggen wij dan: die besteedt teveel geld aan hemzelf!
Ja, dat klopt..... :tilt
En misschien is dat inderdaad niet eerlijk.
Lastig, want ik zou me vreselijk voelen met schoenen van 250 euro....
Kunnen zoveel kindertjes van eten.....
Maar ja, ik heb een huisje gekocht :? Een huisje helemaal voor mezelf alleen.... da's ook wel erg luxe... Zo heeft natuurlijk iedereen zijn eigen dingen waar hij/zij geld aan uitgeeft.
En toch hebben die nadenk-dingen die ik schreef mijn uitgavenpatroon drastisch veranderd...
Lassie

Bericht door Lassie »

ik moet denken aan een oudklasgenootje van me. Zij moesten thuis van een koopwoning naar een huurwoning omdat ze hun hypotheek niet meer konden betalen omdat ze meer aan uiterlijke (kleding, auto's etc) spullen hun geld aan uitgaven dan aan de hypotheek. Tsja, daar heb ik dan echt m'n vraagtekens bij me.
Kislev

Bericht door Kislev »

Mm.... het lijkt er een beetje op dat er hier meer geboden worden opgelegd dan dat de Bijbel doet. Net wat werd opgemerkt over iemand die misschien van zn 5 miljoen wat ie verdient er 2,5 weggeeft. Zo'n iemand kan wel schoenen van Corthay gaan dragen.

En ja, in Nederland is elk duppie voor een paar schoenen al te veel (als ik zo om me heen kijk).
Ik heb zelf een vast bedrag wat ik in een jaar maximaal aan kleding uitgeef (waarschijnlijk netzoveel als de doorsnee Nederlander). Ik kies er dan voor daarvan 250 euro uit te geven voor een paar schoenen. Als ik voor mn kleding uitgeef wat ik aan goede doelen geef dan kan ik overstappen op maatkleding...
Anderen willen persé in merken lopen, daar heb ik he-le-maal niets mee. Het moet een goede pasvorm en kwaliteit hebben, meer niet.

Liever dit
Afbeelding

dan dit
Afbeelding

Ds. Huisman over de arme Lazarus:
En daar was een zeker rijk mens, en was gekleed met purper en zeer fijn lijnwaad, levende allen dag vrolijk en prachtig. Dat staat er van deze man. Nou, daar kunt u op zichzelf verder niks van zeggen. Als iemand rijk is, dat is een zegen van God. En dat zo iemand die rijk is gekleed is met purper, dat mag ook. Iemand mag overeenkomstig zijn stand gekleed gaan. Gekleed met purper en dan onder dat mooie rode purper, dat overkleed, had hij zeer fijn lijnwaad. Nou, wie zou er iets van zeggen hè? Als je goed bij kas zit dan mag je best een dure jas kopen, en dan mag je daaronder best een duur pak of een dure jurk hebben. Waarom niet? Deze man mocht toch gerust een scharlaken rode mantel dragen en daaronder een fijn lijnwaad? Dat mocht toch? Levende allen dag vrolijk en prachtig. Nou goed, als je rijk bent dan brengt dat bepaalde voordelen mee in dit leven. Je kan nou niet zeggen dat als iemand vrolijk en prachtig leeft, dat hij daarom een goddeloos mens is. Gods kinderen hebben ook recht om vrolijk en prachtig te leven. Dus op zichzelf is dát toch niet iets wat de hel waardig maakt? Nee, dat bedoelt de Heere Jezus ook niet. (..........) Maar wat bedoelt Hij ons dan te zeggen? Wel dit: Hij tekent met een enkele pennenstreek ons een mens – tegenover de Farizeeën en schriftgeleerden – die op en top een kind der wereld was. Want de Heere wil zeggen: deze mens is rijk, hij gaat prachtig gekleed, hij leeft elke dag vrolijk en prachtig, púnt! Daarmee is het uit! Meer is er van deze man níet te zeggen. Het was geen dronkaard, het was geen man die er een hoop wilde vrouwen op na hield, het was geen man die andere doodsloeg, die misbruik maakte van zijn gezag. Dat staat er niet. We mogen hem niet meer in de schoenen schuiven dan dat Christus van hem zegt. Maar dít was nu juist hetgeen Christus van hem zegt: dat hij niet meer had als een hoop geld en een prachtig huis. Want straks dan ligt Lázarus aan zijn poort. Nou hè, uw huis heeft waarschijnlijk geen poort. Zo’n machtige, mooie poort waar de armen lagen om te kijken of er misschien nog iets van de tafel viel. Dat huis van die man wel, een mooie grote poort. Het was een patriciërshuis en hij leefde alle dagen vrolijk en prachtig. Klaar, meer niet, dat was het, punt, tot hiertoe, meer niet. Dat bedoelde Jezus. Deze man was dus op en top materialist, een wereldburger. Een man die alleen dacht in rijksdaalders, in koeien, in land, in effecten of in de grote van zijn zaak en de veelheid van zijn personeel en noem het maar op. Het was een man die alleen dacht naar de maatstaven van de wereld. Meer is er van deze man niet te zeggen, dat was het.
Lassie

Bericht door Lassie »

tsja, als je alleen maar gericht bent op het uiterlijke (geld, auto's, dure kleding) dan ben je volgens de Bijbel niet goed bezig!
Jongere

Bericht door Jongere »

Ja, ds. Huisman heeft altijd mooie citaten. Maar ik vind het jammer dat je de strekking van mijn post niet helemaal hebt begrepen. Dan had je niet een opmerking in de trant van "er worden hier meer geboden opgelegd dan de Bijbel doet" gemaakt. Gods dienst bestaat toch niet alleen uit geboden en verboden? Er is toch ook nog zoiets als positief? Nou ja, voor de rest was ik wel duidelijk in mijn eerste post.
JolandaOudshoorn

Lassie schreef:tsja, als je alleen maar gericht bent op het uiterlijke (geld, auto's, dure kleding) dan ben je volgens de Bijbel niet goed bezig!
Mee eens, met die kanttekening dat het ook de andere kant op kan slaan!
Kislev

Bericht door Kislev »

Lassie schreef:tsja, als je alleen maar gericht bent op het uiterlijke (geld, auto's, dure kleding) dan ben je volgens de Bijbel niet goed bezig!
Mee eens.

@ Jolanda: wat bedoel je met de andere kant opslaan? Geen aandacht voor het uiterlijk?
JolandaOudshoorn

Kislev schreef:
Mee eens.

@ Jolanda: wat bedoel je met de andere kant opslaan? Geen aandacht voor het uiterlijk?
Bijvoorbeeld. Jezelf verwaarlozen. Niet voor inkomen zorgen. Altijd op anderen leunen. Of, wat ook wel eens voorkomt: heel zuinig leven om daar weer iets mee te zijn! Dan ben je in feite ook heel erg met het uiterlijk bezig. Alleen dan wordt het rijtje niet: geld, auto's dure kleding. maar: geen geld, geen auto, goedkope kleding.
Gesloten