vraag over : De viervoudige staat van de mens, door Boston

Rochus

Bericht door Rochus »

Afgewezen schreef:
Marco schreef:
Afgewezen schreef:Met andere woorden: het mogen komen is dus niet voldoende om ons zalig te maken. Er is nog iets anders nodig.
En het is nu juist dat waar sommigen absoluut níét van horen willen.
Het mogen is niet genoeg. Het komen wel.
Zoals ik al zei: we komen niet.
Des te meer reden om te gaan.
En nog willen we niet.

Is het niet deze nood die doet roepen om verlossing?
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Afgewezen schreef:Zoals ik al zei: we komen niet.
Ik ken toch een heel zwikkie mensen die wel zijn gekomen.
Rochus

Bericht door Rochus »

Jan Klaassen schreef:
Afgewezen schreef:Zoals ik al zei: we komen niet.
Ik ken toch een heel zwikkie mensen die wel zijn gekomen.
:D En ik ken ook een zwikkie mensen die ook zijn gekomen :D
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

De Dokter maakt ons willend, zo dat wij komen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Marco schreef:
Afgewezen schreef:Met andere woorden: het mogen komen is dus niet voldoende om ons zalig te maken. Er is nog iets anders nodig.
:|
Gods Kerk is anders een 'schare die niemand tellen kan'. Hoezo dan: we komen niet? Blijkbaar toch wel. Misschien is dát wel het wonder. Gezien onze geestelijke staat kan het niet en toch gebeurt het.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Wij leven in een actieve doodsstaat, dwz wij moeten niets hebben van ons eigen bekering, wij dwalen steeds verder af, wij vermeerderen onze schuld iedere dag. Er zal niemand komen tenzij God ons trekt met zijn liefdekoorden uit de duisternis tot ZIjn wonderbaar Licht. En als er iemand komt, en hij kijkt eens achterom, dan ziet hij in het achterland de remsporen staan; als God een mens trekt, niemand zal Hem tegenhouden, ondanks ons natuurlijke verzet tegen alles wat God en ware godsdienst is.

Toch eist God van ons allen dat wij komen, en Hij is het ook Die alleen volmaakt weet dat wij niet zullen en kunnen komen.
"............................................................."
freek

Bericht door freek »

entiteitxx schreef:Wij leven in een actieve doodsstaat, dwz wij moeten niets hebben van ons eigen bekering, wij dwalen steeds verder af, wij vermeerderen onze schuld iedere dag. Er zal niemand komen tenzij God ons trekt met zijn liefdekoorden uit de duisternis tot ZIjn wonderbaar Licht. En als er iemand komt, en hij kijkt eens achterom, dan ziet hij in het achterland de remsporen staan; als God een mens trekt, niemand zal Hem tegenhouden, ondanks ons natuurlijke verzet tegen alles wat God en ware godsdienst is.

Toch eist God van ons allen dat wij komen, en Hij is het ook Die alleen volmaakt weet dat wij niet zullen en kunnen komen.
Ja, dat heb ik ook wel eens ergens gelezen.
entiteitxx

freek schreef:
entiteitxx schreef:Wij leven in een actieve doodsstaat, dwz wij moeten niets hebben van ons eigen bekering, wij dwalen steeds verder af, wij vermeerderen onze schuld iedere dag. Er zal niemand komen tenzij God ons trekt met zijn liefdekoorden uit de duisternis tot ZIjn wonderbaar Licht. En als er iemand komt, en hij kijkt eens achterom, dan ziet hij in het achterland de remsporen staan; als God een mens trekt, niemand zal Hem tegenhouden, ondanks ons natuurlijke verzet tegen alles wat God en ware godsdienst is.

Ja, dat heb ik ook wel eens ergens gelezen.
blijkbaar niet
entiteitxx

Maar eigenlijk hoop ik nog steeds dat iemand in een aantal zinnen kan zeggen wat de doop concreet betekent, gebaseerd op de Schrift. Ik kom er niet echt uit nl.
refo

Bericht door refo »

Lees mijn bijdragen. Ze vinden weinig bijval, da's waar. Maar ze kloppen wel.
Er is geen alternatief, dat heb je goed gezien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Lees mijn bijdragen. Ze vinden weinig bijval, da's waar. Maar ze kloppen wel.
Hij schreef er nog wat bij:
entiteitxx schreef:gebaseerd op de Schrift
Daarom kan hij beter de catechismus lezen, de zondagen 26 en 27.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Afgewezen schreef:
Marco schreef:
:|
Gods Kerk is anders een 'schare die niemand tellen kan'. Hoezo dan: we komen niet? Blijkbaar toch wel. Misschien is dát wel het wonder. Gezien onze geestelijke staat kan het niet en toch gebeurt het.
Zijn jullie nu dom, of lijkt het maar zo?
Natuurlijk is er een schare die niemand tellen kan etc.
Wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God!
Maar ik krijg de indruk dat bij gedoopte mensen ineens een heleboel mogelijk is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Lees mijn bijdragen. Ze vinden weinig bijval, da's waar. Maar ze kloppen wel.
Als je iets maar steeds herhaalt, wordt het vanzelf waar... :roll:
Wie de simpelste verklaring heeft voor de doop, heeft gelijk... :shock:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

entiteitxx schreef:Maar eigenlijk hoop ik nog steeds dat iemand in een aantal zinnen kan zeggen wat de doop concreet betekent, gebaseerd op de Schrift. Ik kom er niet echt uit nl.
De doop betekent dat je bij Christus hoort.
De kinderdoop wijst erop dat ook kinderen bij Christus horen. Wij behoren Hem rechtens toe.
Wanneer wij echter ons boze hart houden, zal de doop eenmaal tegen ons getuigen. Dan hebben wij Christus nooit waarlijk toebehoord, terwijl Hij wel recht op ons had!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Maar ik krijg de indruk dat bij gedoopte mensen ineens een heleboel mogelijk is.
Dat is het zielsverwoestende verbondsautomatisme, een klip waar niet genoeg tegen gewaarschuwd kan worden, blijkbaar.
Het trieste is dat men nog denkt, dat er geen alternatief is ook voor dit menselijke concluderen en kloppend maken. Terwijl we zo'n duidelijke uitleg hebben in ons troostboek, de Heidelberger Catechismus.
Plaats reactie