Inhoudelijke discussie RKK/OKK

Rens

Bericht door Rens »

Bert, je wordt te scherp in je woorden!

Anderen suffigheid voor de voeten gooien toont alleen maar aan dat ik geliijk had met mijn posting, dat e.e.a. alleen maar tot irritaties leidt, en daar hebben we niks aan.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

he, Rens, kom effe naar de chat
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Ik snap van dit hele topic niks totaal niet
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Rens

Bericht door Rens »

Erasmiaan schreef:
Hé Freek, je zin eindigde precies zoals Adorote zijn bijdragen in deze topic beëindigde....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:
Erasmiaan schreef:
Hé Freek, je zin eindigde precies zoals Adorote zijn bijdragen in deze topic beëindigde....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Je snapt het echt niet of je wil het niet snappen totaal niet :wink: :mrgreen:

Men zou toch verwachten als men iets niet weet of snapt dat men dan internet terhand gaat nemen zo niet de boeken,maar wil men dat niet doet men zich zelf te kort ook dat is en keuze.

Aan vangen op woorden en vecht discusie zal niet mee gedaan worden,wat Rens al zei men is hier niet in staat om een normale discussie te voeren ,op enkele leden na hier die wel degelijk willen , maar uit angst hun mond houden en bang zijn voor uitsluiting of aan gevallen worden .Een forum is juist voor discussie zoniet een inhoudelijk discussie, maar zolang het sektarisch benauwend zelfgelijk aan wezig is zal de inhoudelijke discussie niet zijn en afwezig blijven ; jammer voor de leden die wel degelijk een discussie willen en open staan voor een verder kijken dan eigen kring en voor hun mede forum lid respect hebben , wat ook nomaal is.
Hen die inhun benauwend zelfgelijk zitten doen alleen maar zich zelf te kort en niemand anders totaal niet.De honden blaffen en de karavaan gaat verder,op naar de toekomst van Eeuwig Leven .
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

--
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 29 aug 2007, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Een forum is juist voor discussie zoniet een inhoudelijk discussie, maar zolang het sektarisch benauwend zelfgelijk aan wezig is zal de inhoudelijke discussie niet zijn en afwezig blijven ; jammer voor de leden die wel degelijk een discussie willen en open staan voor een verder kijken dan eigen kring en voor hun mede forum lid respect hebben , wat ook nomaal is.
Om het heel duidelijk te stellen, beste Adorote: ik heb alle respect voor jou als mens en als medeforummer, maar ik verfoei (het roomse deel van) je opvattingen.

Maar als jij de mogelijke gevolgen van je "sektarisch benauwd zelfgelijk" als barrière ziet om inhoudelijk in discussie te gaan, dan kan ik je geruststellen. Gebruik dit topic gerust om inhoudelijke argumenten te geven.
geledu

Bericht door geledu »

Vreemde gang van zaken in dit topic.
Een nieuw persoon die zich aan wil melden moet instemmen met de door Refoforum ingestelde registratie voorwaarden.
Nu is er in een bepaald opzicht ook een soort van gedoogbeleid in bijzondere gevallen, maar, wordt er dan gesteld : stel je dan wel wat terughoudend op in zake leerstukken die voor de werkelijke doelgroep, op grond van Schrift en belijdenis onopgeefbaar zijn.
Nu wordt er een topic gestart waarbij een persoon, die niet behoort tot de in de registratie voorwaarden benoemde doelgroep, bijna gedwongen wordt om een visie te verkondigen waardoor als hij hierin volhard, hem in theorie de toegang tot dit forum kan worden ontzegd. Dit is in de praktijk meermalen, terecht , gebleken.
Zeer verstandig dus van Adorote, dat hij zich in deze discussie terughoudend opstelt, en zich stilzwijgend zit te verlekkeren om deze onzinnige gang van zaken, en gniffelend de reactie's beziet rondom zijn persoon en zijn kerkgenootschap.
Zeer onverstandig van hen die als Jehova's getuigen doorblijven gaan om een mogelijkheid te krijgen tot opening in een discussie die niet anders dan dwalingen voort kan brengen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vergeet alleen niet, dat de topicstarter, Kaw, oprechte interesse heeft in wat de RKK en OKK aanhangers nu eigenlijk geloven.

In dit topic krijgt Adorote daarom alle kans om zijn standpunten te onderbouwen. Echter in de loop van het topic wordt hoe langer hoe duidelijker, dat Adorote dat ofwel eigenlijk zelf niet weet ofwel niet bereid is om er verantwoording over af te leggen tegen andersdenkenden.
De door jouw genoemde terughoudendheid "inzake leerstukken voor de werkelijke doelgroep, op grond van Schrift en belijdenis onopgeefbaar" blijft op dit forum wel als richtlijn gelden.
Maar het is wel een verschil of je een duidelijk onderbouwd standpunt geeft, of zomaar wat kreten in het rond blaast.

Vergeet verder niet, Geledu, dat in de gereformeerde traditie altijd ruimte is (zowel in verleden als heden) voor het gesprek met andersdenkenden. Het zomaar zonder meer verbannen of op de brandstapel parkeren past niet binnen onze traditie.
Adorote

Bericht door Adorote »

De zogenaamde andersdenkenden hebben hier nog nooit anders mee gemaakt dat zij vebannen werden of naar de hel verwezen,En hen die behoren tot de Kerk en daar altijd zijn gebleven ondanks alles en dankzij alles,zijn niet de andersdenkenden , maar hen die daar weg gelopen zijn en weg gegaan zijn, en velen malen tot op de van van dag aan het scheuren zijn, zodat de zoveelste gereformeerde kerkgemeenschap geboren wordt enz enz , dat zijn de anders denkenden . Ken uw kerkgeschiedenis.

En toch nog maar weer is een keer aan vecht en wellis niettes discussie zal niet worden mee gedaan;dat is spijtig voor de forum leden die wel het Universeel kerkbesef hebben en open staan voor ontmoeting van mede Christenen uit de Traditie van de Kerk van alle tijden en plaatsen .
refo

Bericht door refo »

Het is grappig om deze topic te lezen. Adorote gaat categorisch niet in op zaken die de OKK niet raken.

Neem bv het trente verhaal. De OKK volgt trente na, behalve de censuurmaatrgelen. Dus: geen anathema's. (Correct me if i'm wrong) Terecht zegt adorote dan: klachten over trente bij de RK. En zo is er meer.
Maria moet de eer krigen die haar toekomt, maar alleen tot God mag worden gebeden. Dat is toch duidelijk?

En we zijn zo Rooms met z'n allen. We moeten het alleen zien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het grappige van dit topic is, dat wat me altijd opvalt in gesprek met rooms-katholieken, me ook opvalt bij Adorote.
Namelijk, dat ze categorisch de verantwoordelijkheid naar een ander schuiven als je een inhoudelijke vraag stelt over hun geloof.
Ze zijn niet in staat om aan te geven wat ze geloven en waarom.

Ik dacht echter dat dat alleen voor leken zou gelden en niet voor geestelijken.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Adorote schreef:De zogenaamde andersdenkenden hebben hier nog nooit anders mee gemaakt dat zij vebannen werden of naar de hel verwezen,En hen die behoren tot de Kerk en daar altijd zijn gebleven ondanks alles en dankzij alles,zijn niet de andersdenkenden , maar hen die daar weg gelopen zijn en weg gegaan zijn, en velen malen tot op de van van dag aan het scheuren zijn, zodat de zoveelste gereformeerde kerkgemeenschap geboren wordt enz enz , dat zijn de anders denkenden . Ken uw kerkgeschiedenis.

.
Tja, moet je blijven in een kerk die op bepaalde punten zaken verkondigd die niet Bijbels zijn: Maria, de paus?
The Groom's still waiting at the altar
Adorote

Bericht door Adorote »

Bonny schreef:
Adorote schreef:De zogenaamde andersdenkenden hebben hier nog nooit anders mee gemaakt dat zij vebannen werden of naar de hel verwezen,En hen die behoren tot de Kerk en daar altijd zijn gebleven ondanks alles en dankzij alles,zijn niet de andersdenkenden , maar hen die daar weg gelopen zijn en weg gegaan zijn, en velen malen tot op de van van dag aan het scheuren zijn, zodat de zoveelste gereformeerde kerkgemeenschap geboren wordt enz enz , dat zijn de anders denkenden . Ken uw kerkgeschiedenis.

.
Tja, moet je blijven in een kerk die op bepaalde punten zaken verkondigd die niet Bijbels zijn: Maria, de paus?

Discussie over de Paus zal men moeten zijn bij de desbetreffende instantie die daar bemoeienis mee heeft, het Vaticaan zelf en buitenlandse zaken van Vaticaan stad.

En de Maagd Maria de Moeder des Heren ,lees zelf wat zij zegt in het Magnificat.
memento

Bericht door memento »

En de Maagd Maria de Moeder des Heren ,lees zelf wat zij zegt in het Magnificat.
Lees het Magnificat nog eens goed. En pak er je woordenboek Grieks nog eens bij. Zalig betekend 'gelukkig' in goed Nederlands. Hetzelfde woord wat gebruikt wordt in bijvoorbeeld de zaligsprekingen.

In het Magnificat wordt nergens gezegd dat Maria geëerd moet worden, om nog maar niet over de Roomse dwaling van het 'voorbidderschap van Maria' te spreken, laat staan de gruwelen van sommige Roomse theologen, die Maria zelfs ' intercessor' of 'mede-verlosser' noemen.

Kortom, waarom zouden we Maria als bijzonder heilig zien, als de Schrift over haar hetzelfde zegt als dat ze zegt over alle gelovigen, namelijk dat ze zalig zijn?
Gesloten