Geplaatst: 18 jul 2006, 18:07
Dathenum,Dathenum schreef:Als je andere postings van mij heb gelezen dan weet je dat ik geen lijdzaamheid voorsta, maar zoals de Dortse Leerregels dat noemen een bevel tot geloof en bekering. Een een welmenend aanbod van genade aan elke hoorder. Elk excuus om niet tot Christus te vluchten moet in de prediking worden ontmaskerd als vroom bedrog. Als je het bevel tot geloof en bekering achterwege laat krijg je de levensgevaarlijke scheefgroei die jij beschrijft, en wat dat betref ben ik het van harte met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat we dan gelijk maar de hele uitverkiezing uit de bijbel moeten schappen, en gelijk aan de andere kant moeten doorschieten.Kaw schreef:Weet jij waarom onbekeerd rechts reformatorisch nederland zo kickt op de uitverkiezing? Omdat men proberen te rechtvaardigen dat ze helemaal niets met Christus te maken willen hebben. Hoe rechtser de refo, hoe groter de haat tegenover het evangelie. Er is niets vleselijker dan de rechtvaardiging van de onbekeerdheid doormiddel van een verdraaide dogmatiek. Rechtzinnigheid van de duivel. Misschien wel harde woorden, maar ik ken zat bekeerde refo's die terug kijken en schrikken over zichzelf en hoe ze zich voor de gek hebben proberen te houden. Ja God moet het doen, maar ow ow ow wat was ik God toch aan het wederstaan met mijn gevecht tegen vrije genade en een open evangelie. De wet en uitverkiezing als koperen slang is vroom maar wel de dood. Christus als koperen slang is het leven.
Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel waarde de volgende teksten voor jou hebben:
Ez. 18:25 Nog zegt gijlieden: De weg des HEEREN is niet recht; hoort nu, o huis Israels! is Mijn weg niet recht? Zijn niet uw wegen onrecht?
26 Als de rechtvaardige zich afkeert van zijn gerechtigheid, en onrecht doet, en sterft in dezelve, hij zal in zijn onrecht, dat hij gedaan heeft, sterven.
27 Maar als de goddeloze zich bekeert van zijn goddeloosheid, die hij gedaan heeft, en doet recht en gerechtigheid, die zal zijn ziel in het leven behouden;
28 Dewijl hij toeziet, en zich bekeert van al zijn overtredingen, die hij gedaan heeft, hij zal gewisselijk leven, hij zal niet sterven.
29 Evenwel zegt het huis Israels: De weg des Heeren is niet recht. Zouden Mijn wegen, o huis Israels, niet recht zijn? Zijn niet uw wegen onrecht?
30 Daarom zal Ik u richten, o huis Israels! een ieder naar zijn wegen, spreekt de Heere HEERE, keert weder, en bekeert u van al uw overtredingen, zo zal de ongerechtigheid u niet tot een aanstoot worden.
31 Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
32 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
Matth. 12: 41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!
Openbaringen 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
2 Petr. 9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen [dat] traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
En het stuk dat eigenlijk alle reformatorische vragen beantwoord:
Jac. 4:1 Van waar [komen] krijgen en vechterijen onder u? [Komen zij] niet hiervan, [namelijk] uit uw wellusten, die in uw leden strijd voeren?
2 Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert [naar dingen], en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.
3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
5 Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt [de Schrift]: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
8 Nader tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
De nadere reformatie vond zijn voltooing in Ds. Steenbok; Hij concludeerde eens dat de uitverkiezing bepaald wie er in de hemel komen. Het evangelie heeft daarin een ondergeschikte rol, want het evangelie bepaald niet wie er naar de hemel gaat. De dominees zijn verantwoordelijk voor de gemeente en mogen geen mensen met een ingebeelde hemel naar de hel sturen. Dus kan het evangelie alleen aan de uitverkoren verkondigt worden, want daar doet het nut zoals God het bedoelt heeft. Die visie heeft ds. Moerkerken een tijdje terug in de Saambinder zijn goedkeuring gegeven. Ten diepste is deze visie het uitschakelen van Gods geopenbaarde wil. Dit is al wat ouder en bijv. ook bij bepaalde oudvaders te lezen. Zelfs de redelijke godsdienst heeft stiekum openbarewiluitschakelingsneigingen zoals je kunt vinden in het allen/allerlei-standpunt. Er staat gewoon allen, maar dogmatisch is het niet rond te breien met de verborgen wil, dus moet het verbouwd worden. We naderen nu een haast autistische fase waarin bijbelteksten die de verborgen wil van God aantippen er uit gelicht worden en bepalend zijn voor preekonderwerpen, ja voor het hele geloofsleven. Jes. 31:18b, Hooglied 1:4a, joh. 6:44, Rom. 3:12, 7:24, hand. 2:37, allemaal teksten die er los uitgehaald worden in zo'n preek om vervolgens de omgeving van die tekst te vergeten. Ik hoorde gemiddeld 2 keer per jaar een preek omtrent 1 van deze teksten. Zeker dus 12 preken die aan moeten tonen dat God ons eerst moet trekken. De rest van de preken hebben vaak een tekstkeuze of inhoudskeuze die ook terug zijn te traceren naar dit onderwerp. Ik heb nog nooit een preek gehoord over Jac. 4 of over hand. 2:38 of wat dan ook dat maar enigzins een vleugje geopenbaarde wil laat doorschemeren of de dominee moet Vreugdenhil heten. Mijn stelling is daarom dus: We naderen in de praktijk de situatie van een ontkenning van de waarde van de geopenbaarde wil van God. Theoretisch zal dit niet vaak hardop gezegt worden, maar de praktijk die ik heb meegemaakt in de GG is wel degelijk van dien aard.