Als je het woord onderdanigheid wil snappen moet je kijken naar het Lichaam van Christus.Erasmiaan schreef:Ik ben het niet met de heer Verkerk eens. Het denken over de vrouw is niet "even" rond 1900 gevormd. En ook niet mede vorm gegeven door de verlichting en door het feminisme. Volgens mij is de visie van Johannes Calvijn, door de SGP, bijna onverkort overgenomen. Dat was dus ver voor feminisme en verlichting.
Ook het volgende citaat vind ik erg kort door de bocht:
Als men spreekt van hetzelfde woord betekend dat nog niet dat heel de context dus overgenomen kan worden! Deze verklaring van "hulpe" is mij erg kort door de bocht.Het Hebreeuwse woord dat hier met ”hulpe” vertaald is, wordt in het Oude Testament meestal gebruikt met het oog op de Heere, Die als Hulpe Israëls Zijn volk ondersteunt (o.a. Ps. 115:9-11). Net zoals Israël afhankelijk is van God, zo is de man afhankelijk van de vrouw. Het gaat in deze tekst niet over ondergeschiktheid van de vrouw, maar over afhankelijkheid van de man.
Ook wil ik nog wijzen op een andere tekst:
Hier wordt duidelijk alleen op de onderdanigheid van de vrouw gewezen, en niet op dat de man óók zijn vrouw onderdanig moet zijn. Wel liefhebben, maar dat is toch anders.Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig, gelijk het betaamt in den Heere. Gij mannen hebt uw vrouwen lief, en wordt niet verbitterd tegen haar.
Het Lichaam is onderdanig aan het Hoofd. Let dam tevens op het dienend karakter van het Hoofd (Jezus)