Marnix schreef:k vrees dat het niet op die manier werkt. Als het Gods besluit is dan zul je je ook de Jacobus serieus nemen. Gods besluit zorgt ervoor dat we onze verantwoordelijkheid gaan nemen. Door God's genade, maar het gaat niet buiten onze wil en onszelf om.
Kan je dat concreet maken op het leven van een gelovige? Hoe moet ik dat precies zien?
Ik heb de discussie niet volledig gevolgt, maar als ik het goed bedgrijp bestaan er in deze discussie 2 meningen. De ene mening legt de nadruk op de eigen verantwoordelijkheid, de andere mening op God die alles uitwerkt in de uitverkorenen van eeuwigheid. Wat mij vaak opvalt is dat we deze twee zaken altijd tegen elkaar uit proberen te spelen. We lezen beide zaken in de bijbel, maar omdat we het niet helemaal kunnen rijmen met elkaar richten we ons op 1 aspect.
Filippenzen 2
12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven;
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Er zijn in de bovenstaande tekst 2 zaken die er
niet staan:
* werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven, want het hangt geheel van u af
* werkt uws zelf zaligheid niet, Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen
Volgens de Dortse Leerregels is de wedergeboorte een verandering van de wil. Als God in ons leven gaat werken word dus vooral onze wil veranderd. Dan gaan we Christus door een waar geloof omhelzen, en uit dankbaarheid er naar streven Zijn geboden onderhouden. God gebruikt Zijn woord om deze verandering te bewerkstelligen.
Een vraag die uit de discussie omhoogkwam is: kun je je geloof verliezen?
Als we werkelijk gelooft hebben zullen we ook volharden, God zal Zijn kinderen zeker vasthouden. Hij gebruikt echter Zijn woord (met daarin de aansporingen om te volharden) om dat te verwezelijken, net zoals Hij Zijn woord met daarin de oproep tot geloof en bekering om mensen tot het geloof te brengen.
Wat nu als we mensen
definitief zien "afvallen"? De bijbel zegt: aan de vrucht kent men de boom. Het zaad is dan blijkbaar niet in goede aarde gevallen, en heeft nooit wortel kunnen schieten. De boom / wortel is dan blijkbaar niet werkelijk wederomgeboren geweest, hoewel het een tijd heeft geleken alsof dit wel het geval was. Daarom moeten we elkaar opscherpe met de volgende tekst:
2 Petrus 1
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Door te volharden in het geloof maak je je roeping en verkiezing vast. Zo toon je aan dat het geloof in jouw leven werkelijk door God is gewerkt. Als het niet door God is gewerkt zul je niet volharden, maar het gaat niet buiten jezelf en je wil om. Maar boven alles: Soli Deo Gloria!
Alle roem is uitgesloten
onverdiende zaligheen
heb ik van mijn God genoten,
"k roem in vrije gunst alleen!
Ja, eer ik nog was geboren,
eer Gods hand, die alles schiep,
iets uit niet tot aanzijn riep,
heeft zijn liefde mij verkoren:
God is liefd", o englenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!