K van der Zwaag

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Mister schreef:
Je sluit je toch aan bij een kerk waar je thuisvoelt. Niet bij een kerkverband om die van binnenuit te bestoken. Op deze manier creeer je verdeeldheid en vijandschap.
Sluit je ogen nu niet! Je noemt zelf net al de deling binnen de GG. Verdeeldheid was er eerder als het boek van KvdZ
Dat die verdeeldheid er is is mij wel duidelijk.
De hoofdstroom (heb ik al aangegeven) is echter altijd vrij consistent de Kersten-Vergunst-Moerkerken lijn geweest.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen als Ds. H. Rijksen, J.W Kersten en andere te noemen die er anders over dachten.
Hier moet je alleen niet de GG aan ophangen.
Wat ik ermee wil zeggen: van der Zwaag wil met zijn boek bewijzen dat de GG vroeger (vanaf 1907) duidelijk anders was als nu, en dat er een zwaai naar rechts is gemaakt. M.i. baseerd hij zich echter dan op deze enkele predikanten die de GG heeft voortgebracht.
Zijn theologische denkwijze is echt anders dan de GG lijn.
Natuurlijk is dat zijn goed recht. Maar zoals ik al aangaf vindt ik het onterecht om op deze wijze commotie in de gemeenten te brengen.
Of hij moet zich in het geheel keren tegen de GG al vanaf de vereniging van 1907. Je kunt je niet baseren op enkele links georienteerde predikanten binnen de GG.

Gemeente zijn is één zijn. Natuurlijk hoef je geen zoete lieve gerritje te spelen. Maar als een kerkverband leeruitspraken heeft waar men zich op beroept, en je bent het er niet mee, eens dan moet je m.i. een kerkverband opzoeken waar je wel één mee kan zijn.
In wezen kan v/d Zwaag niet door de bocht met de twee verbonden leer!

.... maar goed waar bemoei ik me als GGiNetter mee :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vincent schreef:De discussie rond vd Zwaag heb ik niet zo gevolgd. Ik kan ook iedereen daar van links en vooral van rechts aanraden zich niet al te druk te maken over dat soort dingen, omdat het niet de eigenlijke leer betreft, maar een verbijzondering van een verbijzondering daarvan. En links moet ook beseffen dat een theoretisch juist iets, soms in de uitwerking een kleur kan geven aan een kerkverband wat niet meer de eigenlijke kleur is. Volgelingen zijn altijd dommer maar helaas navenant fantieker dan de leiders. Een op zich oprechte en best intelligente man als vd Zwaag zou een explosie van 'oproerkraaiers' kunnen veroorzaken.
Hoe kun je nou poneren dat het in de discussie rond Afwachten of verwachten niet om de leer gaat, terwijl je die discussie "niet zo hebt gevolgd". Heb je het boek wel gelezen? Zo niet, dan zou ik je willen aanraden om dat maar eens eerst te doen. Het zal je zegenrijke uren opleveren - en je zult merken dat het om heel wezenlijke zaken gaat, om zaken die in de prediking een prominente plaats innemen.

Vincent, je praat wel erg in GG-termen met je redenatie dat iets theoretisch wel juist kan zijn maar dat een kerkverband erdoor zou kunnen verkleuren. Waar heb ik dat eerder gehoord? Het kon bijna rechtstreeks uit de Saambinder komen, alleen noemt men het daar dan "het eigene van de Gereformeerde Gemeenten". Waarbij de indruk wordt gewekt dat a. dat eigene belangrijker is dan de schriftuurlijke en reformatorische grondbeginselen, en b. dat dat "eigene" een stabiele factor is. Van der Zwaag toont evenwel aan dat de GG veranderd is en weggegroeid is bij de reformatorische basis. [Waarop hij in de Saambinder het verwijt kreeg dat hij was weggegroeid bij zijn belijdenis...]

Opnieuw blijkt dat, ook in dit soort reacties, dat het inhoudelijk gesprek over "Afwachten of verwachten" niet wordt aangegaan. Men loopt er met een wijde boog omheen en schermt met procedurele bezwaren of dooddoeners als "als je daaraan begint, waar eindig je dan..."

En ondertussen weigert de particuliere synode Oost een vervroegde generale synode bijeen te roepen - en blijft broeder Van der Zwaag dus onder censuur staan. Hoe lang duurt dat inmiddels al, hoelang blijft het nog duren?
Hoe kan men zo nog overeind houden dat de tucht een medisch karakter heeft? Dit doet eerder denken aan euthanasie...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude Paden schreef:.... maar goed waar bemoei ik me als GGiNetter mee
O, ben jij van de GG in Netterland? :mrgreen:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Sjonge, wat wordt er weer gedweept met Van der Zwaag. Als je niet betere zou weten zou je denken dat hij een soort paus is...

Oude Paden heeft mijns inziens voor een groot deel gelijk. Er is een bepaalde lijn in de GerGem, ik probeerde dat eerder ook al aan te geven, en dat is niet het visdraadje H. Rijksen, L. Huisman en C.G. Vreugdenhil, maar dat is inderdaad het kabeltouw G.H. Kersten, A. Vergunst en A. Moerkerken. 75% van het kerkverband volgt ongeveer deze "mainstream", de rest de andere lijn. Het verschil zit hem er in dat ze allebei bijbelteksten net iets anders uit leggen. Van der Zwaag probeert ons duidelijk te maken dat die hoofdstroom geen theologische basis heeft, en dat het kerkverband scheef gegroeid is. Daarmee is hij buitengewoon polariserend bezig. Vroeger bestonden beide stromingen makkelijker naast elkaar, zoals al eerder opgemerkt, en werd het niet zo op de spits gedreven. Er was meer respect. Door het boek van Van der Zwaag dwingt hij eigenlijk de Synode een uitspraak te doen over zijn leer. Het gevolg kan hij eigenlijk wel op zijn vingers natellen. Zijn leer zal veroordeelt worden omdat die geen meerderheid heeft. Polarisatie en scheuring zouden dan wel eens hun intrede kunnen doen.

Dit verklaart ook (denk ik, hoop ik) de misschien ietwat krampachtige houding en de uitgebreide kerkelijke weg die Van der Zwaag moet gaan (al moet ik er gelijk bij zeggen dat ieder ander ook deze kerkelijke weg op deze manier moet gaan, procedures kosten tijd). Het is dan ook wijsheid dat lagere synodes en classissen geen uitspraken doen. Laat het hoogste en breedste orgaan maar naar de zaak kijken. Eigenlijk wil men gewoon terug naar de bandbreedte die er altijd was; echter Van der Zwaag drijft ze op de spits. Het is hopen op iemand of een beweging tijdens de synode, die zoveel gezag heeft dat met behoudt van het linkse gedeelte van de Gergem, het probleem tot een oplossing kan komen.

Reacties uiteraard welkom... :mrgreen:
Eppie

Bericht door Eppie »

Nee Erasmus, vd Zwaag is geen paus van de verontrusten, hij is wel iemand die verwoord wat [volgens jou] 25% van de GG kerkgangers denken. Zal ik het rekensommetje eens verder uitwerken en zodoende bewijzen dat die 25% wel een groter zou kunnen zijn dan jij denkt. Van die 75% is 1% van harte overtuigd dat vd Zwaag ongelijk heeft [nl. de leidinggevenden zeg maar kerkenraden] 14% is er van overtuigd dat maakt samen 15% de rest van de kerkgangers weet het gewoon niet en is onzeker maar klampt zich vast aan 'een predikant', 'een ouderling' omdat die "het wel zullen weten". Als je deze mensen spreekt en uitlegd hoe het zit kiest de helft alsnog voor het standpunt van vd Zwaag, dat is dus 30%. 30+25=55% tegen 30+15=45%.
Verder wordt er gememoreerd dat de flanken altijd al naast elkaar geleeft hebben, dat is waar maar de touwtje [de kabels] worden de laatste jaren strakker aangetrokken en dat niet door de [zgn linkerflank, door mij voortaan te noemen rechtzinnige flank] maar door de zgn. rechterflank mbv instrumenten als het curatorium en kerkbladen. Maar gelukkig maken ze tegenwoordig de visdraadjes van heel sterk materiaal zodat deze lang meegaan. Bovendien kun je je aan visdraden lelijk snijden dus pas maar op.
MBE

Bericht door MBE »

Eppie schreef:Verder wordt er gememoreerd dat de flanken altijd al naast elkaar geleeft hebben, dat is waar maar de touwtje [de kabels] worden de laatste jaren strakker aangetrokken en dat niet door de [zgn linkerflank, door mij voortaan te noemen rechtzinnige flank] maar door de zgn. rechterflank mbv instrumenten als het curatorium en kerkbladen. Maar gelukkig maken ze tegenwoordig de visdraadjes van heel sterk materiaal zodat deze lang meegaan. Bovendien kun je je aan visdraden lelijk snijden dus pas maar op.
Ik las zondag in de saambinder een stukje van ds C.H. laten ze nu het touwtje vieren?
Bestaat het curatorium alleen uit de rechterflank? Ik weet er zo 3 op te noemen die in elk geval in het midden staan en niet rechts.
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:Sjonge, wat wordt er weer gedweept met Van der Zwaag. Als je niet betere zou weten zou je denken dat hij een soort paus is...

Oude Paden heeft mijns inziens voor een groot deel gelijk. Er is een bepaalde lijn in de GerGem, ik probeerde dat eerder ook al aan te geven, en dat is niet het visdraadje H. Rijksen, L. Huisman en C.G. Vreugdenhil, maar dat is inderdaad het kabeltouw G.H. Kersten, A. Vergunst en A. Moerkerken. 75% van het kerkverband volgt ongeveer deze "mainstream", de rest de andere lijn. Het verschil zit hem er in dat ze allebei bijbelteksten net iets anders uit leggen. Van der Zwaag probeert ons duidelijk te maken dat die hoofdstroom geen theologische basis heeft, en dat het kerkverband scheef gegroeid is. Daarmee is hij buitengewoon polariserend bezig. Vroeger bestonden beide stromingen makkelijker naast elkaar, zoals al eerder opgemerkt, en werd het niet zo op de spits gedreven. Er was meer respect. Door het boek van Van der Zwaag dwingt hij eigenlijk de Synode een uitspraak te doen over zijn leer. Het gevolg kan hij eigenlijk wel op zijn vingers natellen. Zijn leer zal veroordeelt worden omdat die geen meerderheid heeft. Polarisatie en scheuring zouden dan wel eens hun intrede kunnen doen.

Dit verklaart ook (denk ik, hoop ik) de misschien ietwat krampachtige houding en de uitgebreide kerkelijke weg die Van der Zwaag moet gaan (al moet ik er gelijk bij zeggen dat ieder ander ook deze kerkelijke weg op deze manier moet gaan, procedures kosten tijd). Het is dan ook wijsheid dat lagere synodes en classissen geen uitspraken doen. Laat het hoogste en breedste orgaan maar naar de zaak kijken. Eigenlijk wil men gewoon terug naar de bandbreedte die er altijd was; echter Van der Zwaag drijft ze op de spits. Het is hopen op iemand of een beweging tijdens de synode, die zoveel gezag heeft dat met behoudt van het linkse gedeelte van de Gergem, het probleem tot een oplossing kan komen.

Reacties uiteraard welkom... :mrgreen:
G.H. Kersten, A. Vergunst en A. Moerkerken

Wie van de 3 hoort er niet bij :wink:

A. Vergunst heeft wezenlijk andere predikanten voortgebracht dan A. Moerkerken. WIe dat niet wilt zien vertoont struisvogelgedrag.

Het is niet het boek van van der Zwaag geweest die is begonnen met de lijnen te trekken. Het zijn vooral de stukken van ds Moerkerken geweest die deze reactie hebben los gemaakt. Het lijkt me evident dat de lijntjes door die groep zijn aangespannen. ER is geen plek meer voor ds Harinc en ook niet voor ds Vreugdenhil bijvoorbeeld. Ze worden gedoogd. MAar zoals mijn vorige kerkenraad het omschreef. Harinc is een ketter en vreugdenhil was een foutje van het curatorium. ( ja dat krijg je met onbijbelse instellingen :mrgreen: )

Het is verder ook helemaal niet belangrijk wat de grootste groep vind. Het gaat erom of van der Zwaag dwaalt. En dat is voorlopig nog lang niet aangetoond. Sterker nog, ik heb enige inzage gekregen in wat correspondentie. Naast een hoop geschreeuw is het schreeuwwend stil wat de inhoudelijke reactie betreft. (brr)

Een scheuring is goed mogelijk. Maar verwijt dat van der Zwaag niet, verwijt dat degene die het goed gedacht vonden om nog dichter tegen de GG in ned aan te gaan schurken. Inmiddels wordt iedereeen verplicht 31 en 53? te onderschrijven. Helaas dan is er geen plaats meer voor een aantal.
jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:
Eppie schreef:Verder wordt er gememoreerd dat de flanken altijd al naast elkaar geleeft hebben, dat is waar maar de touwtje [de kabels] worden de laatste jaren strakker aangetrokken en dat niet door de [zgn linkerflank, door mij voortaan te noemen rechtzinnige flank] maar door de zgn. rechterflank mbv instrumenten als het curatorium en kerkbladen. Maar gelukkig maken ze tegenwoordig de visdraadjes van heel sterk materiaal zodat deze lang meegaan. Bovendien kun je je aan visdraden lelijk snijden dus pas maar op.
Ik las zondag in de saambinder een stukje van ds C.H. laten ze nu het touwtje vieren?
Bestaat het curatorium alleen uit de rechterflank? Ik weet er zo 3 op te noemen die in elk geval in het midden staan en niet rechts.
Maar dat heeft dan ook helemaal niks te maken met zijn theologische visie op bv het aanbod van genade. ALs ze hem daarover lieten schrijven op dit moment in de SB dan was er hoop. Nu niet.
MBE

Bericht door MBE »

jacob schreef:
MBE schreef:
Maar dat heeft dan ook helemaal niks te maken met zijn theologische visie op bv het aanbod van genade. ALs ze hem daarover lieten schrijven op dit moment in de SB dan was er hoop. Nu niet.
Weer een wolkje als eens mans hand wat weggeblazen wordt. Wat een wind staat er hier.
jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:
jacob schreef:
MBE schreef:
Weer een wolkje als eens mans hand wat weggeblazen wordt. Wat een wind staat er hier.
We zullen zien
Vincent

Bericht door Vincent »

Hendrikus schreef: Hoe kun je nou poneren dat het in de discussie rond Afwachten of verwachten niet om de leer gaat, terwijl je die discussie "niet zo hebt gevolgd". Heb je het boek wel gelezen? Zo niet, dan zou ik je willen aanraden om dat maar eens eerst te doen. Het zal je zegenrijke uren opleveren - en je zult merken dat het om heel wezenlijke zaken gaat, om zaken die in de prediking een prominente plaats innemen.

Vincent, je praat wel erg in GG-termen met je redenatie dat iets theoretisch wel juist kan zijn maar dat een kerkverband erdoor zou kunnen verkleuren. Waar heb ik dat eerder gehoord? Het kon bijna rechtstreeks uit de Saambinder komen, alleen noemt men het daar dan "het eigene van de Gereformeerde Gemeenten". Waarbij de indruk wordt gewekt dat a. dat eigene belangrijker is dan de schriftuurlijke en reformatorische grondbeginselen, en b. dat dat "eigene" een stabiele factor is. Van der Zwaag toont evenwel aan dat de GG veranderd is en weggegroeid is bij de reformatorische basis. [Waarop hij in de Saambinder het verwijt kreeg dat hij was weggegroeid bij zijn belijdenis...]
Hendrikus,

Het zal wel degelijk om de leer gaan. Ik begrijp echter, om het ronduit te zeggen, eigenlijk niet dat mensen als vd Zwaag niet consequent zijn en uit het kerkverband gaan (is hij nog steeds GG??). Wat is daar op tegen? Hoe dan ook, de GG is nu eenmaal een kerkverband met iets 'eigens'. Als blijkt dat bepaalde gemeenten en leidslieden dat 'eigens' op deze wijze gestalte willen geven, is dat nu eenmaal zo. Daar kun je niets aan veranderen. De GG is echt niet veranderd, de tijden zijn veranderd.... Alleen al het feit dat een gewoon kerklid een dik boek schrijft met impliciet allerlei discussie met en zelfs beschuldigingen richting leiders uit die kerk.... echt ondenkbaar enkele decennia terug....

Afwachten of verwachten zal ik beslist niet lezen. Voegt dat echt iets toe aan het dagelijkse bijbellezen, aan het geloofsleven??? Helpt het je echt op Christus alleen te zien? Praktisch??? Verklaart het de bijbel? Dan lees ik nog liever vrijzinnige bijbeluitleg, dat kan soms heel leerzaam zijn (literair lezen e.d.).
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vincent schreef:Afwachten of verwachten zal ik beslist niet lezen. Voegt dat echt iets toe aan het dagelijkse bijbellezen, aan het geloofsleven???
Ja!
Ik kan je verzekeren dat het goede uren zijn die je doorbrengt met dit boek! Dat is mijn persoonlijke ervaring, en ik ken meer mensen die het lezen van dit boek als zeer zegenrijk en verhelderend hebben ervaren.

Je manier van redeneren is verder naar mijn mening nogal rooms. "De kerk leert zus en dat is nu eenmaal zo. Als eenvoudig gemeentelid heb je je daar maar naar te schikken, de paus weet het ongetwijfeld beter".

Het is ook bepaald wrang om te merken dat, wanneer iemand uit liefde en bewogenheid met het kerkverband waarin hij is opgegroeid dingen bespreekbaar wil maken die hem ernstig zorgen baren, de reactie is: "Wat doe je hier nog? Als je 't er niet mee eens bent, kun je beter vertrekken".
Die hautaine houding illustreert pijnlijk hoeveel er mis is!
memento

Bericht door memento »

Wijze woorden, Adrianus
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Leonius schreef: Tja, als je de vertragingstactiek gebruikt om je tegenstander uit te putten.... Ik hoop echter dat het wél zo ver zal komen. Dan moet het maar eens officieel gezegd worden wat men al die tijd al denkt....
Wie praat hier continu over tegenstanders? Wie schept er behagen in om alles op scherp te stellen?
Eén van de weinige keren dat ik het hiermee helemaal met je eens bent!! Alleen....hadden de 'partijbonzen' zo ook maar gedacht. Dan was heel die heisa niet nodig geweest....
Continu negatief formulieren.
Ja, dat is waar, want onze pausen hebben al ex cathedra gesproken....
Idem.
Hmmm...dus nu breng je die dingen wél in verband?
Komt er dan niets anders als negativiteit uit jou hand voort?
Vincent

Bericht door Vincent »

Hendrikus schreef:
Vincent schreef:Afwachten of verwachten zal ik beslist niet lezen. Voegt dat echt iets toe aan het dagelijkse bijbellezen, aan het geloofsleven???
Ja!
Ik kan je verzekeren dat het goede uren zijn die je doorbrengt met dit boek! Dat is mijn persoonlijke ervaring, en ik ken meer mensen die het lezen van dit boek als zeer zegenrijk en verhelderend hebben ervaren.
Waarschijnlijk verhelderde het alleen dat wat men altijd al wilde zien. Is het ook ontdekkend? Laat het je iets zien wat je eerder niet zag of versterkt het alleen maar de ideeen die je toch eigenlijk al had? Allemaal onvrede die wordt gevoed, ben ik bang ...
Gesloten