Dat die verdeeldheid er is is mij wel duidelijk.Mister schreef:Sluit je ogen nu niet! Je noemt zelf net al de deling binnen de GG. Verdeeldheid was er eerder als het boek van KvdZJe sluit je toch aan bij een kerk waar je thuisvoelt. Niet bij een kerkverband om die van binnenuit te bestoken. Op deze manier creeer je verdeeldheid en vijandschap.
De hoofdstroom (heb ik al aangegeven) is echter altijd vrij consistent de Kersten-Vergunst-Moerkerken lijn geweest.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen als Ds. H. Rijksen, J.W Kersten en andere te noemen die er anders over dachten.
Hier moet je alleen niet de GG aan ophangen.
Wat ik ermee wil zeggen: van der Zwaag wil met zijn boek bewijzen dat de GG vroeger (vanaf 1907) duidelijk anders was als nu, en dat er een zwaai naar rechts is gemaakt. M.i. baseerd hij zich echter dan op deze enkele predikanten die de GG heeft voortgebracht.
Zijn theologische denkwijze is echt anders dan de GG lijn.
Natuurlijk is dat zijn goed recht. Maar zoals ik al aangaf vindt ik het onterecht om op deze wijze commotie in de gemeenten te brengen.
Of hij moet zich in het geheel keren tegen de GG al vanaf de vereniging van 1907. Je kunt je niet baseren op enkele links georienteerde predikanten binnen de GG.
Gemeente zijn is één zijn. Natuurlijk hoef je geen zoete lieve gerritje te spelen. Maar als een kerkverband leeruitspraken heeft waar men zich op beroept, en je bent het er niet mee, eens dan moet je m.i. een kerkverband opzoeken waar je wel één mee kan zijn.
In wezen kan v/d Zwaag niet door de bocht met de twee verbonden leer!
.... maar goed waar bemoei ik me als GGiNetter mee :wink: