Gelezen preken

memento

Bericht door memento »

Oke, begrijp ik. Alleen kom ik nogal wat gemeenten tegen die in die 10 vrije leespreken (en ook catechismus) alleen maar lezen van: van Haaren, Vergunst, van Gilst, Hegeman, Moerkerken, Venema, Koster enz.
Sja, ik zit in een gemeente waar in de vele leespreken bijna alleen maar gelezen wordt uit vd Net, Kattenberg, van Haaren, de Harincks. En heeeeeel af en toe een andere om de kerkleden die zeuren over evenwichtigheid tevreden te stellen, maar dan uiteraard uiterst nauwkeurigst geselecteerd op inhoud...

Maargoed, ik hoorde eens (in een andere gemeente) een leespreek van ds. Heerschap. Nou, dan ben je toch blij dat er in de gemeente waar je normaal kerkt preken gelezen worden, ipv de zoveelste opsomming van hoe God zijn volk bekeerd. Al zou het van mij het gelezen aantal evenwichtiger mogen dan alleen links...
Laatst gewijzigd door memento op 07 nov 2005, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Da's een een ouwe. Die hoor ik altijd. Jullie lezen ds Kersten niet meer. Als een soort rechtvaardiging achteraf van de scheuring.

Sta je werkelijk door ds Kersten niet te lezen niet in de lijn van Kersten? Kom nou!

Overigens wordt hij best gelezen. Er is een tijd geweest dat in Gouda op drie kansels z'n catechismus werd gelezen. Ook wordt wel eens een gewone preek gelezen. Ik weet nog dat ik me een keer afvroeg: is dit Kersten? Die preek stond helemaal niet in de 'lijn'. Gevraagd aan een deskundige op dat gebied (ex-stantionspleiner) werd me verteld dat dat een preek was van ds Kersten toen hij nog jong was. Ds Kok beriep zich ook op die preken en artiekelen in de Saambnder. Tot grote ergernis van ds Kersten.
MV

Bericht door MV »

refo schreef:Da's een een ouwe. Die hoor ik altijd. Jullie lezen ds Kersten niet meer. Als een soort rechtvaardiging achteraf van de scheuring.

Sta je werkelijk door ds Kersten niet te lezen niet in de lijn van Kersten? Kom nou!

Overigens wordt hij best gelezen. Er is een tijd geweest dat in Gouda op drie kansels z'n catechismus werd gelezen. Ook wordt wel eens een gewone preek gelezen. Ik weet nog dat ik me een keer afvroeg: is dit Kersten? Die preek stond helemaal niet in de 'lijn'. Gevraagd aan een deskundige op dat gebied (ex-stantionspleiner) werd me verteld dat dat een preek was van ds Kersten toen hij nog jong was. Ds Kok beriep zich ook op die preken en artiekelen in de Saambnder. Tot grote ergernis van ds Kersten.
Ik beoog zeker niet wat jij stelt. ik heb geen behoefte om te rechtvaardige ofzo..

Wel interessant trouwens. Weet je nog welke preek dit was? Ik zou hem best willen lezen? Ik zeg ook niet dat het nergens meer gedaan wordt. Ik bedoel ook niet alleen Ds. Kersten hoor! Het was maar een vb. (omdat velen hem kennen). Denk ook aan MAkkenze, Fraanje, Barth, Minderman e.a.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Weet je wat mij opvalt in sommige discussie's rondom oudvaders?

Als het gaat om de verstaanbaarheid van de Statenvertaling, dan zeggen 'kerkenraadsleden': kinderen kunnen tegenwoordig heel snel leren, ze kunnen omgaan met pc's, laten ze zich ook maar wat inspannen om de Statenvertaling te lezen.

Dan vervolgens vraag je aan iemand of er niet wat meer oudvaders gelezen kunnen worden in plaats van twintigste eeuwse predikanten. Het antwoord is: die oudvaders zijn te moeilijk, die begrijpen ze niet meer.

Waar wringt het nou?
MV

Bericht door MV »

ndonselaar schreef:Weet je wat mij opvalt in sommige discussie's rondom oudvaders?

Als het gaat om de verstaanbaarheid van de Statenvertaling, dan zeggen 'kerkenraadsleden': kinderen kunnen tegenwoordig heel snel leren, ze kunnen omgaan met pc's, laten ze zich ook maar wat inspannen om de Statenvertaling te lezen.

Dan vervolgens vraag je aan iemand of er niet wat meer oudvaders gelezen kunnen worden in plaats van twintigste eeuwse predikanten. Het antwoord is: die oudvaders zijn te moeilijk, die begrijpen ze niet meer.

Waar wringt het nou?
Op wie doel je in je reactie, ik snap je vraag niet helemaal
Marnix

Bericht door Marnix »

Bij het eerste denk ik. Ik zou zeggen, vertaal de preken naar deze tijd en lees ze vervolgens. Een vertaling van de SV zou het voor kinderen overigens ook een stuk begrijpelijker maken :)
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:Bij het eerste denk ik. Ik zou zeggen, vertaal de preken naar deze tijd en lees ze vervolgens. Een vertaling van de SV zou het voor kinderen overigens ook een stuk begrijpelijker maken :)
Well, daar ben ik het ganschelijk mee eens!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je hebt blijkbaar een idee dat het mij om Ds. Kersten gaat. Absoluut niet. Het verbaast me dat er nauwlijks meningen komen over de m.i. doorbroken lijn in het denken van de hoorders.
Over welke lijn heb je het toch, MV?
Ik heb gisteren een preek gehoord van ds. Boogaard (live). Nou, volgens mij staat die helemaal in de lijn van ds. Kersten!
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Je hebt blijkbaar een idee dat het mij om Ds. Kersten gaat. Absoluut niet. Het verbaast me dat er nauwlijks meningen komen over de m.i. doorbroken lijn in het denken van de hoorders.
Ik heb gisteren een preek gehoord van ds. Boogaard (live). Nou, volgens mij staat die helemaal in de lijn van ds. Kersten!
Geloof ik graag!
Alleen de GG bestaat uit meer als Ds. Boogaard!

Ik zie daar een doorbroken lijn waar de al meerder genoemde predikanten Kersten, Fraanje, Fransen, Bart, van Reenen, Minderman e.a. geen plaats meer hebben in het denken van de leden. M.a.w. wat voor prediking stond de GG rond 1900 voor, en zie ik die lijn nog steeds!
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
Afgewezen schreef:
Geloof ik graag!

Ik zie daar een doorbroken lijn waar de al meerder genoemde predikanten Kersten, Fraanje, Fransen, Bart, van Reenen, Minderman e.a. geen plaats meer hebben in het denken van de leden. M.a.w. wat voor prediking stond de GG rond 1900 voor, en zie ik die lijn nog steeds!
nou goed, wie staat er dan niet in de lijn van ds Kersten?

en welke lijn is nou eigenlijk doorbroken. Ik vind het wel een hele vage discussie hoor.
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
MV schreef:
Afgewezen schreef:
Geloof ik graag!

en welke lijn is nou eigenlijk doorbroken. Ik vind het wel een hele vage discussie hoor.
Hij is vaag gemaakt doordat er niemand reageerd op de vraag waarom er zo weinig gemeentes zijn waar nog zo weinig preken worden gelezen van Ds. Fransen, Kersten en alle andere in deze topic genoemde. Of kennen de forummers deze preken zelf ook niet goed (dat kan natuurlijk ook). Dan mijn excuus.

De lijn die doorbroken is is m.i. vanuit de Reformatie naar de GG anno 2005
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
jacob schreef:
MV schreef:
Afgewezen schreef: Over welke lijn heb je het toch, MV?
Geloof ik graag!

Hij is vaag gemaakt doordat er niemand reageerd op de vraag waarom er zo weinig gemeentes zijn waar nog zo weinig preken worden gelezen van Ds. Fransen, Kersten en alle andere in deze topic genoemde. Of kennen de forummers deze preken zelf ook niet goed (dat kan natuurlijk ook). Dan mijn excuus.

en over welke lijn hebben we het dan?

Wat is er mis?

gokje? aanbod van genade?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Welke lijn? Jij hebt het steeds over een lijn, maar in plaats dat je uitlegt welke lijn je bedoelt, vind je dat de lezers dat zelf maar moeten destilleren uit de preken die er niet gelezen worden (?!).
Concreet: WELKE LIJN? WELK ONDERWERP?
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
MV schreef:
jacob schreef:
MV schreef: Geloof ik graag!

en over welke lijn hebben we het dan?

Wat is er mis?

gokje? aanbod van genade?
Daar is een andere topic over.....

Als je niet weet wat ik met lijn bedoel: In de voetsporen van...

Nog steeds is de vraag, waarom worden predikanten uit de 19e begin 20e eeuw geschuwd. Ik lees er zelden over, oom in deze topics niet.
Als je deze categorie vergeet krijg je een onstaansgeschiedenis zonder 19e eeuw.
Ik denk dat er veelal niet meer achter deze prediking wordt gestaan!
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Welke lijn? Jij hebt het steeds over een lijn, maar in plaats dat je uitlegt welke lijn je bedoelt, vind je dat de lezers dat zelf maar moeten destilleren uit de preken die er niet gelezen worden (?!).
Concreet: WELKE LIJN? WELK ONDERWERP?
Misschien zijn deze predikanten inderdaad wel grote onbekenden voor velen!

Dan is het ook moeilijk om over hun preken door te discuseren.
Plaats reactie