eilander schreef:Bert Mulder schreef:eilander schreef:
Laat ik het nog anders zeggen: Zie jij ook spanning hiertussen? God spreekt enerzijds over leven, terwijl Hij anderzins zijn hart verhardde?
Dit was inderdaad een uiterlijke zaak. Maar mijns inziens werkt het in de zaak van de zaligheid net zo.
Maar, zoals ik al zei, dat de wet Gods niet anders is: doe dit and gij zult leven.
Op een of andere manier blijf jij hetzelfde zeggen als dat je al zei, en ik ook. Dat wordt geen echte discussie dus.
Ik zou graag willen dat je antwoord gaf op mijn vraag (over de spanning die ik zie, en die jij lijkt weg te redeneren) en op mijn stelling (over uiterlijke zaken en de zaak van de zaligheid), zie de quote hierboven.
En, zoals ik al eerder vroeg: Waarom vraag je me dit?
Verder, ik redeneer helemaal geen stelling weg.
(hoe vaak moet ik hier stellen dat ik nooit niks van de Schrift wegredeneer???)
We zijn, met Adam, in de zonde gevallen. En daardoor zijn we, van nature, geestelijk dood. We zijn totaal verdorven. Zodat we, zonder genade, niets goeds kunnen. En dat daarom we van nieuws geboren moeten worden. En dat God rechtvaardig is in zijn eis. Omdat wij moedwillig zijn goede gaven verspeeld hebben...
En dat God, in Zijn oneindige goedheid, en in de grootheid van Zijn liefde, de diepte waarvan we nimmer hier op aarde zullen kunnen doorgronden, Zijn enige geliefde Zoon gegeven heeft als volkomen voldoening voor al onze zonden. Dat offer was zo groot, dat het genoegzaam is voor alle zonden van de hele wereld. Niettegenstaande dat, is Zijn offer alleen gegeven voor hen, Hem van de Vader gegeven, voordat wij goed of kwaad gedaan hebben, enkel en alleen, tot de glorie van God zelf, en omdat het goed was in Zijn ogen.
En dat Hij Zijn genade zelf in onze harten werken wil, en dat wij nimmer Zijn genade wederstaan kunnen, evenmin als we iets tot onze zaligheid toebrengen kunnen.
Verder, dat niks de Zijnen ooit uit Zijne hand rukken kan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.