Bevinding en prediking

WSO

Bericht door WSO »

Waarlijk missend?
Tot Christus gaat?
Bevat het geloof?
Mosterdzaad?

Is het geloof iets wat in iemand gestopt wordt? (Bevat...)

Een geloof als een mosterdzaad kan bergen verzetten. Hier lijkt het gebezigd te worden ivm klein geloof.

Missen en toch Christus hebben...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Waarlijk missend?
Tot Christus gaat?
Bevat het geloof?
Mosterdzaad?
????
Is het geloof iets wat in iemand gestopt wordt? (Bevat...)
Ik heb een hekel aan de discussie over habitus en actus. Ik houd het er liever op wat Christus Zelf zegt, namelijk dat het noodzakelijk is het Evangelie te geloven.
Een geloof als een mosterdzaad kan bergen verzetten. Hier lijkt het gebezigd te worden ivm klein geloof.
Je hebt me dan niet goed begrepen! Ik bedoelde het eigenlijk op dezelfde manier als Christus dat gebruikte: "En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn." Overigens las ik tot mijn verrassing dat de Kanttekenaren meenden dat hier vooral op het wondergeloof gedoeld wordt, hetgeen de discipelen op dat moment mistte. Indien deze exegese juist is, klopte m'n opmerking natuurlijk niet. Wat ik heb willen zeggen, is dat hoe aangevochten het geloof ook kan zijn, indien het geloof in beoefening is, is er geen twijfel, en bestaat er ook geen groot/klein geloof.
Missen en toch Christus hebben...
Nou, ik denk het niet!!! Dat is tegen de Schrift.

Gr.,
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als je Jezus mist, aan de weet gekomen bent dat je Hem nodig hebt, omdat jij met je zonden het niet voor elkaar kan krijgen, maar elke dag de boel verknoeid, en tot Hem wil vluchten omdat ik Hem nodig heb, dan mis ik, en zoek ik. Het is een kenmerk van het ware dan, maar nog niet het ware zelf???

Dat is dus een tegenstelling in zichzelf. Dat kan niet! Iemand die waarlijk missend is, en tot Christus vlucht, bevat het ware geloof. Dat kan niet anders! Hoe klein dat dan ook moge zijn.

Dat dacht ik dus ook, ja.

Maar (in?) de GG leert (men) het anders...(?)
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Als je Jezus mist, aan de weet gekomen bent dat je Hem nodig hebt, omdat jij met je zonden het niet voor elkaar kan krijgen, maar elke dag de boel verknoeid, en tot Hem wil vluchten omdat ik Hem nodig heb, dan mis ik, en zoek ik. Het is een kenmerk van het ware dan, maar nog niet het ware zelf???

Dat is dus een tegenstelling in zichzelf. Dat kan niet! Iemand die waarlijk missend is, en tot Christus vlucht, bevat het ware geloof. Dat kan niet anders! Hoe klein dat dan ook moge zijn.

Dat dacht ik dus ook, ja.

In grote delen wel ja.... Helaas wel....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hoe heeft zoiets in vredesnaam kunnen ontstaan? Toch wel een rare scheefgroei. Ik ga Blaawendraad toch iets meer begrijpen. Heb zojuist nog maar een "De leer tegen het licht" uit de boekenkast gepakt evenals "De toeleidende weg" van Ds. C. Harinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

En het trieste is dan, dat men zelfs schriftuurlijke argumenten naast zich neer legt met de opmerking "Maar Gods volk leert het anders"...

Trouwens, Mister: begreep je Blauwendraad tot voor kort dan niet zo goed?
~~Soli Deo Gloria~~
Ariene

Bericht door Ariene »

Hoe heeft zoiets in vredesnaam kunnen ontstaan? Toch wel een rare scheefgroei. Ik ga Blaawendraad toch iets meer begrijpen. Heb zojuist nog maar een "De leer tegen het licht" uit de boekenkast gepakt evenals "De toeleidende weg" van Ds. C. Harinck
Ik heb altijd het idee dat ze bang zijn dat de kerkmensen het te makkelijk aannemen.
En met die achtergrond gaan ze steeds meer preken over de onmogelijkheid en de zogenaamde hel en verdoemenis.

Je hoort ook vaak de uitdrukking "Dan heb je Jezus niet in je zak, zoals het tegenwoordig zo makkelijk gezegd wordt"
enz.

Ook merk je dat teksten zoals het Onze Vader niet geheel behandeld worden, want dat kunnen wij natuurlijk niet zeggen "onze"

Op zich blijft het goed om te waarschuwen, maar het moet beide in goede verhouding zijn in de preek "Wet en Evangelie"
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jazeker begreep ik Blaauwendraad wel goed. Ik had het boekje al toen ik incidenteel in de GG kwam. Nu heb ik er bijna 2 jaar, om de zondag gekerkt (verliefd, verloofd...) En als ik goed geluisterd heb, dan vallen mij zoveel dingen op, dat ik wel eens steil achterover sloeg. En daar is deze kwestie er één van.
Ariene

Bericht door Ariene »

Jazeker begreep ik Blaauwendraad wel goed. Ik had het boekje al toen ik incidenteel in de GG kwam. Nu heb ik er bijna 2 jaar, om de zondag gekerkt (verliefd, verloofd...) En als ik goed geluisterd heb, dan vallen mij zoveel dingen op, dat ik wel eens steil achterover sloeg. En daar is deze kwestie er één van.
W.s. off-topic, maar hoe gaan jullie daar samen mee om?
Met het oog op de toekomst?
Leonius

Bericht door Leonius »

[Op zich blijft het goed om te waarschuwen, maar het moet beide in goede verhouding zijn in de preek "Wet en Evangelie"
Exact!! Je kunt naar beide kanten uitglijden....

Gr.,
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Blijkbaar is uit mijn bijdrage duidelijk dat het voor mij een probleem is. Ok. Dat is ook zo. Ik ben HHK.
Over enkele weken is de deze situatie ook voorbij. Dan zijn we allebei lid van de HHK. Met 2x100% overtuiging (voor zover dat mogelijk is)
Ariene

Bericht door Ariene »

Blijkbaar is uit mijn bijdrage duidelijk dat het voor mij een probleem is. Ok. Dat is ook zo. Ik ben HHK.
Over enkele weken is de deze situatie ook voorbij. Dan zijn we allebei lid van de HHK. Met 2x100% overtuiging (voor zover dat mogelijk is)
Fijn!

Het is het allerbelangrijkste dat je samen op één lijn zit!

(geen problemen met de familie?)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En ook geen problemen met de familie!
Ariene

Bericht door Ariene »

En ook geen problemen met de familie!
Daan wens ik jullie samen het allerbeste toe!
Plaats reactie