Hier kan ik het volledig met de kanttekeningen eens zijn. Het is niet de vrije wil, maar de door God gewerkte wil die je de deur doet openen. En het is dan ook God door Christus in ons die ons de deur doet openen.Oorspronkelijk gepost door Pied
Anemoon, de kanttekenaren zeggen bij deze tekst:
"Dit wordt niet gesteld in den vrijen wil des mensen, maar deze vermaning is een middel waardoor Christus de deur van onze harten opent, dewijl hij hier spreekt tot leden van Zijn gemeente, waarvan velen reeds den Geest van Christus deelachtig waren, welke gave door zulke vermaningen meer en meer verwekt wordt, gelijk Paulus tot Timotheüs spreekt, {#2Ti 1:6,7}; want niemand komt tot Christus dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, dien de Vader trekt en dien het van den Vader gegeven is, {#Joh 6:44,45,65}. Zodat niemand voor Christus’ vermaningen zijn hart open doet, dan dien God zelf het hart eerst opent om op Zijn Woord acht te nemen, gelijk David bidt, {#Ps 119:18}, en van Lydia betuigd wordt, {#Hnd 16:14}, en van alle gelovigen, {#Flp 2:13}."
Toen Christus zei: "sta op neem uw bed op en wandel" was het de man die opstond, maar dat deed hij niet uit eigen kracht. Hij hoorde Christus, hij geloofde Hem en stond op.
Lazarus was helemaal dood. Zo zijn wij ook zonder Christus, maar op Gods bevel stond hij op. Hij zei niet "nee ik ben dood, dus ik kan niet opstaan", als de wil er is om Christus te volgen kan dat ook. Als je dat niet doet, komt dat niet in de eerste plaats door onvermogen, maar door onwil. De Bijbel is er duidelijk over dat de wil om God te volgen door Hem gegeven wordt, maar daarbij wordt ook het werken gegeven.
Ik ben wel eens bang dat wij onze natuurlijke staat willen vasthouden (wat de natuurlijke mens ook wil), maar dat we daarbij ook tegen de verlamde zeggen dat hij niet moet opstaan, omdat hij dat van nature helemaal niet kan. Misschien zeggen we dit helemaal niet, maar er zijn genoeg mensen die het zo opvatten. Dan worden onze woorden een belemmering om tot God te komen, natuurlijk zal geen van Gods verkorenen verloren gaan, maar het obstakels plaatsen die er niet zijn is zonde. Zonde die wij moeten verantwoorden als wij ze begaan, het bloed van degenen die wij hierdoor extra doen zondigen zal dan ook op onze rekening komen te staan.
Vaya con Dios,
parsifal