De krant van nú, vól verontrustende berichten!

huisman

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ja hoor. Ik heb jaren op een boerderij gewoond.
Dat was mijn vraag niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: Wat is de definitie van een overbelast gebied? Teveel beton/asfalt/industrie per vierkante meter?
Het gaat in dit geval om stikstof.
Klavart

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Wat is de definitie van een overbelast gebied? Teveel beton/asfalt/industrie per vierkante meter?
Het gaat in dit geval om stikstof.
Nee, het gaat om een bestuurlijk gecreëerd probleem. Hoe belangrijk vinden we voedselzekerheid?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

En ook op internationaal vlak. We zijn de op één na grootste landbouwproducten exporterend land.
Het gaat al zo goed in Oekraïne met alle gevolgen in Afrika
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Dat was mijn vraag niet.
Ik woon in een dorp. Ik spreek regelmatig mensen van allerlei soorten. Er zitten ook boeren in mijn verdere familie-kring. Maar ik voer niet vaak gesprekken over boeren-aangelegenheden. Het is ook niet zo dat veel boeren daarvoor open staan hoor als je het niet met ze eens bent. Gemiddeld genomen protesteren ze liever.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Dat was mijn vraag niet.
Ik woon in een dorp. Ik spreek regelmatig mensen van allerlei soorten. Er zitten ook boeren in mijn verdere familie-kring. Maar ik voer niet vaak gesprekken over boeren-aangelegenheden. Het is ook niet zo dat veel boeren daarvoor open staan hoor als je het niet met ze eens bent. Gemiddeld genomen protesteren ze liever.
De boeren die ik spreek zijn redelijk en doen niet mee aan protesten. Ze zijn wel uiterst bezorgd. De boeren houden zich aan alle regels van de overheid maar deze regels veranderen zo vaak en soms zo tegengesteld dat je bedrijfsmatig daar droevig van wordt.
Twee van de boeren in mijn kennissenkring zijn pluimveehouders die al grote problemen hebben vanwege de vogelgriep
Door de problemen in de Oekraïne om de graanoogst goed weg te zetten in de markt zie je dat zelfs in het rijke westen de voedselzekerheid zomaar in gevaar kan komen.
Onze Nederlandse boeren produceren het meest effectief en het ‘schoonst’ van bijna alle boeren wereldwijd. Het enige probleem is dat ze een mondiaal stikstof probleem nationaal willen oplossen en dan zijn wij gewoon een te dichtbevolkt landje. Zou je dit op Europese schaal aanpakken was het probleem vele malen kleiner.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

Ontzettend zielig voor al die boeren, maar er is de laatste jaren echt te veel aan schaalvergroting gedaan, om welke reden dan ook. En nu zitten we met de gebakken peren en moeten ze krimpen. Ik ben het er wel mee eens, dat er gekrompen moet worden. Al die opgehokte dieren op de vierkante meter vind ik niet echt diervriendelijk. En ook erg ongezond voor de omwonenden. Je wilt niet weten hoeveel fijnstof er is in de gebieden van intensieve veehouderij. Wat mij betreft beginnen we met het uitkopen van de varkensboeren.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Er staat nog een vraag aan mij open. Vandaag in Trouw: (pagina 10) Letterlijk overal in Brabant is de lucht ongezond vies. Oorzaak: deels wat verkeer, en de rest intensieve veehouderij. Mensen leven er gemiddeld ruim een jaar korter dan gemiddeld in Nederland terwijl de overige omstandigheden juist vrij gunstig zijn.
DDD

Re: RE: Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Dat was mijn vraag niet.
De boeren die ik spreek zijn redelijk en doen niet mee aan protesten. Ze zijn wel uiterst bezorgd. De boeren houden zich aan alle regels van de overheid maar deze regels veranderen zo vaak en soms zo tegengesteld dat je bedrijfsmatig daar droevig van wordt.
Twee van de boeren in mijn kennissenkring zijn pluimveehouders die al grote problemen hebben vanwege de vogelgriep
Door de problemen in de Oekraïne om de graanoogst goed weg te zetten in de markt zie je dat zelfs in het rijke westen de voedselzekerheid zomaar in gevaar kan komen.
Onze Nederlandse boeren produceren het meest effectief en het ‘schoonst’ van bijna alle boeren wereldwijd. Het enige probleem is dat ze een mondiaal stikstof probleem nationaal willen oplossen en dan zijn wij gewoon een te dichtbevolkt landje. Zou je dit op Europese schaal aanpakken was het probleem vele malen kleiner.
Welke regels?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: Nee, het gaat om een bestuurlijk gecreëerd probleem. Hoe belangrijk vinden we voedselzekerheid?
Heel veel van wat wij produceren wordt geëxporteerd.

Hier een interessante twitterdraad:

https://twitter.com/JoksJanssen/status/ ... V_foQ&s=19
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Nee, het gaat om een bestuurlijk gecreëerd probleem. Hoe belangrijk vinden we voedselzekerheid?

Dat is idd een boeiend draadje!
Laag

Bericht door Laag »

DDD schreef:Precies. Er staat nog een vraag aan mij open. Vandaag in Trouw: (pagina 10) Letterlijk overal in Brabant is de lucht ongezond vies. Oorzaak: deels wat verkeer, en de rest intensieve veehouderij. Mensen leven er gemiddeld ruim een jaar korter dan gemiddeld in Nederland terwijl de overige omstandigheden juist vrij gunstig zijn.
Is de levensverwachting van agrariërs ook korter?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

VVD-leden willen andere koers: stikstofbeleid kabinet moet op de schop - https://nos.nl/l/2432312

Dat is een goede ontwikkeling. Van der Wal staat in haar hemd. :haha
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:VVD-leden willen andere koers: stikstofbeleid kabinet moet op de schop - https://nos.nl/l/2432312

Dat is een goede ontwikkeling. Van der Wal staat in haar hemd. :haha
51% stemde voor een oproep. Dus dat staat nog te bezien.
Laag

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:

Zeker wordt er veel geëxporteerd. De wereldbevolking groeit. En Nederland heeft de top wat betreft agrariërs, lage stikstofuitstoot, laag antibiotica gebruik, hoge dierwelzijnsnormen.
In plaats van de zegeningen te tellen, en een groot deel van de wereldbevolking er van te laten genieten, vernietigen we onze zegeningen.
Alles voor de natuur, ons klimaat, onze dieren?
Welnee, men heeft grond nodig voor beton, asfalt, zonnepanelen, windmolens.
Plaats reactie