beroepingswerk (proces)
Re: beroepingswerk (proces)
Dit vind ik inderdaad een rare gang van zaken. Stalken is net een wat te zware kwalificatie, maar neigt er wel naar. Lijkt me niet gezond.
Ik las het volgende (http://www.kerkrecht.nl/node/1746):
Een regel om het te spoedig beroepen tegen te gaan ontstond in de kerken der Afscheiding. Daar werd het gewoonterecht om niet tweemaal achtereen in dezelfde vacature een zelfde predikant te beroepen, tenzij de classis gehoord heeft op welke gronden de tweede beroeping berust.
In bijzondere gevallen is het dus wel mogelijk, maar dit staat dan ter beoordeling van de classis. De classis kan dan dispensatie verlenen wanneer de omstandigheden, die tot het bedanken aanleiding gaven, geheel gewijzigd zijn of de aanvankelijke bezwaren wegvielen, zodat voor het aannemen van het beroep niets meer in de weg staat.
Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
Ik las het volgende (http://www.kerkrecht.nl/node/1746):
Een regel om het te spoedig beroepen tegen te gaan ontstond in de kerken der Afscheiding. Daar werd het gewoonterecht om niet tweemaal achtereen in dezelfde vacature een zelfde predikant te beroepen, tenzij de classis gehoord heeft op welke gronden de tweede beroeping berust.
In bijzondere gevallen is het dus wel mogelijk, maar dit staat dan ter beoordeling van de classis. De classis kan dan dispensatie verlenen wanneer de omstandigheden, die tot het bedanken aanleiding gaven, geheel gewijzigd zijn of de aanvankelijke bezwaren wegvielen, zodat voor het aannemen van het beroep niets meer in de weg staat.
Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
Ja ik. Voor een tweede beroep op dezelfde predikant is speciaal toestemming van de classis nodig.
-
Mijn excuses, zie dat m'n post niet heel helder is. Dat het salaris wordt genoemd, is inderdaad niet apart. Wel vind ik het zeer opmerkelijk worden als er heel geestelijk over beroepingswerk wordt gedaan, maar "het slijk der aarde" toch een prominente rol krijgt in een beroepingsbrief.Bezorgd schreef:Je zult maar een groot gezin hebben als predikant.Amstelodamense schreef:Ik vind dit oprecht treurig en niet geestelijk. Ik was oprecht verbaasd toen ik een tijdje geleden de beroepbrief hoorde die de praeses van de kerkenraad voorlas, was voor mij de eerste keer. In zo'n brief wordt dus ook het salaris/traktement genoemd, heel apart. Toen hoorde ik dus ook dat het per gemeente verschilt....bizar.DDD schreef:Jawel, maar vooral de rechtse gemeenten betalen wat extra voor een predikant van eigen smaak.
Dan hoef je geen econoom te zijn om uit te rekenen dat je het met het traktement gelijk aan een minimumloon niet kunt doen.
Goed dus dat het genoemd wordt in de beroepingsbrief.
Check jij je salaris niet bij een nieuw job? (Goddelijk beroep)
Waar ik me aan stoor is het verschil tussen wat de ene gemeente biedt en de andere gemeente kan bieden/biedt. Je zult inderdaad maar een groot gezin hebben als predikant. Dan zou het verleidelijk kunnen zijn toch maar voor de Veluwse gemeente te kiezen die 80k biedt, in plaats van de 45k ergens in een klein stadje in Noord-Holland. En kom op: predikanten blijven ook mensen. Dus laten we niet net doen of zij daar ongevoelig voor zijn, laten we elkaar geen mietje noemen.
En ja, @Jantje, ik ben weer even terug. Nogal druk geweest de afgelopen maanden ;-)
Soms helpen blanco stemmen blijkbaar

Ik niet begrijp.Bezorgd schreef:Soms helpen blanco stemmen blijkbaar![]()
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Vertel eens, wat heb je ontdekt....Bezorgd schreef:Soms helpen blanco stemmen blijkbaar![]()

Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jij snapt m welpierre27 schreef:Vertel eens, wat heb je ontdekt....Bezorgd schreef:Soms helpen blanco stemmen blijkbaar![]()

Was jij bij de kerkenraadsvergadering dat je dit aan de blanco stemmen linkt?
- Niet meer zo actief -
?Bezorgd schreef:Soms helpen blanco stemmen blijkbaar![]()
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
+1. Bovendien is dit een heel oud draadje.Mistig schreef:?Bezorgd schreef:Soms helpen blanco stemmen blijkbaar![]()
Wie zegt hier wat, Bezorgd?Bezorgd schreef:Voor Jantje is het hooitijd mensen
Lees maar even je reactie hierboven en kijk eens in je eigen spiegel...

- Niet meer zo actief -
-
Idd Mannetje.Mannetje schreef:Wie zegt hier wat, Bezorgd?Bezorgd schreef:Voor Jantje is het hooitijd mensen
Lees maar even je reactie hierboven en kijk eens in je eigen spiegel...
Ik word er echt naar van.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Toe maar.
-
Meer in het algemeen hoorBezorgd schreef:Toe maar.

Niet perse over jou.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston