Kerk in de stad

Wim Anker

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Ik las gisteren nog van dr. W. Aalders die op latere leeftijd wel in Bussum ging wonen maar toch wilde blijven kerken in Amsterdam. Zijn motivatie was: we moeten als kerk present blijven in de wereld en dus in de grote steden.
Ik heb hier niet zoveel mee, maar zijn gedachte wil ik toch delen.
Ik heb daar inderdaad niets mee. Dat is ook een presentatie van de kerk, maar een presentatie van het gebouw. v.w.b.t deze expat gedachte heb ik eerder zo iets: Als de wijk/buurt doordeweeks niet goed genoeg is om daar te leven, verplaats dan de kerk ook maar.

Maar ik ben benieuwd naar de reacties cq oplossingen van @Luther, @Jongere, @Zita enz. naar de praktische oplossingen voor het eerste probleem wat ik noemde. De Prijs.
Niet kopen, maar huren. Bovendien: als je als stel begint, kun je prima in een flatje starten hoor, ook als er één of twee kinderen zijn, gaat dat prima (zeg ik uit ervaring). Daarna kun je doorstromen.
Het punt is nu juist dat doorstromen niet (meer) gaat lukken in die wijken, evenmin als huren. Daarom trekken de mensen vervolgens weg.
Luther schreef:De prijzen die je noemt, zijn in de omliggende gemeenten niet veel beter.
Oh nee? HIO begint op 150.000 i.p.v. op 250.000 en geeft 277 resultaten i.p.v. 22. Link HIO Dat scheelt 1 ton oftewel, in dit geval, 40%.

Het is natuurlijk prima dat je het niet met mee eens bent. Maar roeptoeteren dat de prijzen in omliggende gemeenten niet veel beter zijn dan in de genoemde wijk doet zo'n discussie geen goed.
Panny

Bericht door Panny »

Ook al ben je één van de weinige reformatorische christenen in de stad, je hebt echt geen last van andere mensen.
Ik heb het idee dat je in een stad sneller geaccepteerd wordt dan in een dorp.
Juist omdat er zoveel verschillende culturen samenleven is iets veel minder snel raar.
Mensen in armere buurten (en vooral allochtonen) staan veel opener tegenover geloof dan in blanke middenstand buurten.
Mensen respecteren dat je christen bent en hebben ook respect voor een christelijke levenstijl.
Laatst gewijzigd door Panny op 30 nov 2015, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Het punt is nu juist dat doorstromen niet (meer) gaat lukken in die wijken, evenmin als huren. Daarom trekken de mensen vervolgens weg.
Dat is aantoonbaar onjuist. Misschien niet in dezelfde wijk, maar ik kan je de voorbeelden uit eigen familie leveren. (Maar niet in het openbaar op RF.)
WimAnker schreef:
Luther schreef:De prijzen die je noemt, zijn in de omliggende gemeenten niet veel beter.
Oh nee? HIO begint op 150.000 i.p.v. op 250.000 en geeft 277 resultaten i.p.v. 22. Link HIO Dat scheelt 1 ton oftewel, in dit geval, 40%.

Het is natuurlijk prima dat je het niet met mee eens bent. Maar roeptoeteren dat de prijzen in omliggende gemeenten niet veel beter zijn dan in de genoemde wijk doet zo'n discussie geen goed.
Een woonhuis met drie slaapkamers doet in Ridderkerk ook al gauw 2 ton. En voor minder is er in Rotterdam ook prima wat te koop, en zeker te huur. HIA is geen alternatief voor iemand die uit de stad komt; is meer gericht op Dordrecht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 nov 2015, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Het punt is nu juist dat doorstromen niet (meer) gaat lukken in die wijken, evenmin als huren. Daarom trekken de mensen vervolgens weg.
Dat is aantoonbaar onjuist. Misschien niet in dezelfde wijk, maar ik kan je de voorbeelden uit eigen familie leveren. (Maar niet in het openbaar op RF.)
Dan moet dat op b.v. op funda wel te vinden zijn. Ik zie graag de links naar desbetreffende huizen in die wijken. En, nogmaals, het gaat om perceptie en om de mogelijkheden. Dat er de gemeenten in de steden te kampen hebben met leegloop is een feit en daar liggen ook veelal redenen aan ten grondslag. een van de redenen is het grote prijsverschil. En uiteraard heeft daar niet iedereen last van, en uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar feit is dat dat in meerderheid mensen om dit soort redenen liever elders gaan wonen of zelfs moeten gaan wonen. Wordt gewoon concreet. Met een link naar een wijk en de huizen die daar zijn. Dan kunnen we bezien wat het het prijsverschil is. Bewijs wat je stelt. Dat moet toch met internet prima te doen zijn? Of moet ik constateren dat er wel veel wordt beweerd maar dat iets uitzoeken en controleren op juistheid niet nodig is?
Luther schreef:
Wim Anker schreef:

Een woonhuis met drie slaapkamers doet in Ridderkerk ook al gauw 2 ton. En voor minder is er in Rotterdam ook prima wat te koop, en zeker te huur.
Het heeft niet zoveel zin om dit soort stemmingmakerij te typen want het is gewoon onjuist. Zie de link over Ridderkerk. Funda Ridderkerk Zelfde prijzen als HIO. Een ton goedkoper dan vergelijkbare huizen in genoemde in wijk in Rotterdam. Geef s.v.p. ook de links naar naar de goedkopere koop- en huurwoningen in Rotterdam. Dan kunnen we vergelijken.
mulder

Bericht door mulder »

Ben je nou echt huisprijzen aan het vergelijken? Heb je ooit met een refo gepraat die uit de stad is weggegaan? Dat heeft niets met de prijzen van koopwoningen te maken......
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik probeer helder te krijgen wat nu de redenen zijn waarom de kerken leeglopen. Enerzijds gebaseerd op verhalen, ervaringen, perceptie en tegelijk concreet ook de verifieerbare onderbouwingen en redenen die ten grondslag liggen aan de verhalen en perceptie. Want het met verifieerbare argumenten ontkrachten van negatieve perceptie kan ervoor zorgen dat de gemeenten in de steden weer groeien.
En de huizenprijzen is m.i. zo'n concreet argument. Ik dat graag ontkracht zien. Dan is dat argument tenminste van tafel. Maar helaas wijzen tot nu toe de feiten anders uit.

Overigens zijn er m.i. meerdere argumenten. Die moeten uiteraard ook aan bod komen.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:Ik probeer helder te krijgen wat nu de redenen zijn waarom de kerken leeglopen. Concreet. Gebaseerd op verhalen, ervaringen, perceptie maar ik zoek ook de verifieerbare onderbouwingen die ten grondslag liggen aan de verhalen en perceptie. Want het met verifieerbare argumenten ontkrachten van negatieve perceptie kan ervoor zorgen dat de gemeenten in de stad weer groeit.
En de huizenprijzen is m.i. zo'n concreet argument. Ik dat graag ontkracht zien. Dan is die van tafel. Maar helaas wijzen tot nu toe de feiten anders uit en worden mijn aangevoerde bewijzen niet weerlegd.
De werkelijke reden wordt hier niet geapprecieerd.
Want dan ben je zuur, rascistisch of negatief, herkent de andere stadsgenoot dat helemáál niet, dus krijg je allerlei min of meer steekhoudende redenen of juist niet.
Een vader - op 10 minuten fietsafstand een baan hebbend - heeft het ervoor over om dagelijks in een file te staan om zijn kinderen een veilige woon- en speelomgeving, goede scholen en mogelijkheid tot contact met gelijkgestemden te bieden.
Terwijl ze al in een groot huis met tuin woonden.
Nee, geld speelt in de regel geen hoofdrol dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:Ik probeer helder te krijgen wat nu de redenen zijn waarom de kerken leeglopen. Concreet. Gebaseerd op verhalen, ervaringen, perceptie maar ik zoek ook de verifieerbare onderbouwingen die ten grondslag liggen aan de verhalen en perceptie. Want het met verifieerbare argumenten ontkrachten van negatieve perceptie kan ervoor zorgen dat de gemeenten in de stad weer groeit.
En de huizenprijzen is m.i. zo'n concreet argument. Ik dat graag ontkracht zien. Dan is die van tafel. Maar helaas wijzen tot nu toe de feiten anders uit en worden mijn aangevoerde bewijzen niet weerlegd.
Want dan ben je zuur, rascistisch of negatief, herkent de andere stadsgenoot dat helemáál niet, dus krijg je allerlei min of meer steekhoudende redenen of juist niet.
Een vader - op 10 minuten fietsafstand een baan hebbend - heeft het ervoor over om dagelijks in een file te staan om zijn kinderen een veilige woon- en speelomgeving, goede scholen en mogelijkheid tot contact met gelijkgestemden te bieden.
Ik denk dat je gelijk hebt. En ook denk ik dat die mensen gelijk hebben. Dat is namelijk waar een vader primair voor verantwoordelijk is.
Maar prijzen spelen wel een rol voor degenen die wel in de stad zouden gaan willen wonen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Tsja... sorry. Ik ben gewoon geen stadsmens. Ik houd van het buitenleven. Mag dat ook? En laten we nuchter zijn: overal waar mensen wonen, gaat het fout en is er criminaliteit. In de dorpen zowel als in de steden. Maar eerlijk gezegd voel ik me 's avonds laat in de stad veiliger dan op een stil landweggetje.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Ik probeer helder te krijgen wat nu de redenen zijn waarom de kerken leeglopen. Enerzijds gebaseerd op verhalen, ervaringen, perceptie en tegelijk concreet ook de verifieerbare onderbouwingen en redenen die ten grondslag liggen aan de verhalen en perceptie. Want het met verifieerbare argumenten ontkrachten van negatieve perceptie kan ervoor zorgen dat de gemeenten in de steden weer groeien.
En de huizenprijzen is m.i. zo'n concreet argument. Ik dat graag ontkracht zien. Dan is dat argument tenminste van tafel. Maar helaas wijzen tot nu toe de feiten anders uit.

Overigens zijn er m.i. meerdere argumenten. Die moeten uiteraard ook aan bod komen.
Ik zeg zeker niet dat je ongelijk hebt, maar ook met de “fact-checking” zoals jij die voorstelt, oppassen. Het is toch veel te kort door de bocht om alleen op basis van beginprijs volgens Funda de conclusie te trekken dat de huizen in HIA 40% goedkoper zijn? Het is nogal een verschil…..

Feitelijke gegevens zijn 100% betrouwbaar, maar dan moet je interpretatiemethode dat ook zijn!
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Mara schreef: Nee, geld speelt in de regel geen hoofdrol dan.
Ik denk dat je gelijk hebt. En ook denk ik dat die mensen gelijk hebben. Dat is namelijk waar een vader primair voor verantwoordelijk is.
Maar prijzen spelen wel een rol voor degenen die wel in de stad zouden gaan willen wonen.
Mijn genoemde voorbeeld ging er riant op vooruit.
Verkocht zijn huis met flinke winst en kocht in de vinexwijk een soortgelijk nieuw huis, maar wel goedkoper!
In Rotterdam moet je weliswaar ook in de buidel tasten maar in Amsterdam is het voor een normaal mens niet meer te doen.
Je parkeerplaatsje alleen al kost een "woonplek".
En Den Haag - niet in het centrum maar iets verder rondom - is ook goed te doen.
In de straten met dure huurhuizen staan vaak blauwe busjes waar mannen uitspringen om huizen te ontdoen van wietplantages.
Daar zit zoveel winst op dat een huur van 1800 per maand geen enkel probleem is.
Daar zit je dan tussen, als expat uit een ver land, tijdelijk in Nederland gestationeerd.
Daarom, wonen in een dure wijk geeft geen enkele garantie op veilig woongenot!
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef: Tsja... sorry. Ik ben gewoon geen stadsmens. Ik houd van het buitenleven. Mag dat ook? En laten we nuchter zijn: overal waar mensen wonen, gaat het fout en is er criminaliteit. In de dorpen zowel als in de steden. Maar eerlijk gezegd voel ik me 's avonds laat in de stad veiliger dan op een stil landweggetje.
Tuurlijk mag dat. :) Wonen op een dorp heeft zeker zijn charme. Ik zou het tijdelijk ook wel heel leuk vinden.
Maar zou toch de reuring gaan missen, allerlei voorzieningen op loop- en fietsafstand, zoals de bieb, grote winkels, musea.
Maar het scheelt dat wij niet in een straat zoals de sGravendijkwal of de Gordelweg wonen (die ken je vast wel?) Daar zou ik ook gillend gek worden.
Onze straat is een rustige straat waar alleen bestemmingsverkeer komt, het is wel een doorgaande route voor wandelaars en fietsers.
merel

Bericht door merel »

Ik ben ook absoluut geen stadsmens, maar ik woon er wel. Ik begrijp mensen wel die naar omliggende dorpen en kleinere steden verhuizen. Zelf zou ik de stad geen seconde missen als wij er niet meer zouden wonen. Ik kom nu ook zelden of nooit in hartje centrum en zou dat ook zeker niet missen.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik ben ook absoluut geen stadsmens, maar ik woon er wel. Ik begrijp mensen wel die naar omliggende dorpen en kleinere steden verhuizen. Zelf zou ik de stad geen seconde missen als wij er niet meer zouden wonen. Ik kom nu ook zelden of nooit in hartje centrum en zou dat ook zeker niet missen.
Ha, ik ben nog nooit in de koopgoot geweest. Het hele koopcentrum ziet er niet meer uit en het wordt nog verschrikkelijker.
Ze hadden de Coolsingel in oude glorie moeten laten herrijzen.
Plaats reactie