Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17584
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
mulder schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_996131
Wat is er gaande in Nunspeet? Wordt er een nieuwe [zwaardere] gemeente gesticht (BHP) of juist een [lichte]? Wordt dit dan een derde CGK in Nunspeet of gaat een van twee gemeenten die er zijn verder als aparte gemeente? Erg behoudend zijn beide gemeenten toch niet?
Volgens mijn informatie splitst een " lichter" deel zich af. Die willen meer liturgische fantasie in de kerk.
dan heb jij de verkeerde informatie gekregen. Daar gaat het juist niet om
OK ik laat mij graag corrigeren waar gaat het dan om?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door kukkie30 »

Mara schreef:
Curatorium schreef:[knip]
Ontopic: Ik snap de verzuchtingen van Huisman en Mara, maar het geeft precies de breedte van de CGK aan. Als die kleine groep leden veranderingen wil die landelijk gezien toch bij de CGK passen, is dit natuurlijk wel een oplossing om spanningen in een gemeente weg te nemen en om leden binnen de CGK te houden. Als het landelijk gezien een gemeente wordt die prima in het kerkverband past, hoef je die leden niet door te verwijzen naar de NGK. Dan is een nieuwe gemeente de oplossing.
Huisman en ik vallen dus (opeens) in een kleine groep CGK leden? Sorry hoor, maar dat weiger ik te geloven.
In verreweg de meeste CGK gemeentes voelen Huisman en ik ons helemaal thuis.
Denk ik te weten.
Maar ik herken in veel gemeentes en op sommige momenten "mijn" CGK niet meer. Ben ik star dan? O nee.
Zit ik te zeuren over bijzaken? Nee.
Probeer ik elke vernieuwing tegen te houden? Nee.
Spanningen worden eigenlijk altijd veroorzaakt door vernieuwers, die zo nodig veranderingen willen zien.
Ik hoor dat in heel veel gemeentes. Ze gaan veelal teloor omdat vernieuwingen te snel en te hevig worden doorgevoerd.
Sommige gemeentes zijn in staat om een blok te vormen die het tegenhoudt.
Hèt gevaar van vernieuwingen is dat je ruzie krijgt. Twintig jaar geleden is het mot geweest in mijn gemeente, en één ding weet ik zeker: Dit NOOIT meer.

Maar degene die vernieuwingen willen, zullen zelf direct toegeven dat het om bijzaken gaat. Maar waarom willen ze dat dan, als het bijzaken zijn? Zou het niet aan de prediking kunnen liggen?

Hoe het wereldwijd is, is wel relevant. Dat laat zien hoe veel ruimte er mag zijn. Hoever wilde Paulus gaan? Met de Joden een Jood enz. Maar dat betekent niet dat je die veranderingen ook allemaal door moet voeren, je moet de eenheid bewaren.

Als je gezangen gaat zingen, komt het al snel neer op: Ik heb van U gehouden, maar nog nooit zoveel als nu. (Dat moet je dan maar vaak zingen ;)

Nog een ding: waarom zou een 21-jarige geen verzoek in mogen dienen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Tiberius »

Hier wat off-topic berichten weggehaald.
Het is niet de bedoeling dat je elk willekeurig onderwerp aangrijpt om je frustraties te uiten dan wel je stokpaardjes te bestijgen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Mara »

kukkie30 schreef: Nog een ding: waarom zou een 21-jarige geen verzoek in mogen dienen?
Op zich natuurlijk wel. Maar het gaat erom dat een 21 jarige vaak het inzicht mist van de geschiedenis van de gemeente.
En dat het niet wijs is om, als je net belijdenis hebt gedaan, je meteen als een soort vernieuwende wijsneus op te stellen.
Wij werden "laag bij de grond gehouden" hoor.
Op de JV mochten we onze mening geven, maar in een gemeentevergadering (die er toen eigenlijk niet was op deze manier)
hield je je mond over wezenlijke zaken.
kukkie30 schreef:Maar degene die vernieuwingen willen, zullen zelf direct toegeven dat het om bijzaken gaat. Maar waarom willen ze dat dan, als het bijzaken zijn? Zou het niet aan de prediking kunnen liggen?
Ja dat is wel opmerkelijk he? Bijzaken kun je ook gewoon zo laten.

Onze voormalige dominee kreeg het verzoek om korter te preken, de diensten zouden te lang duren.
Ze duurden gewoon anderhalf uur, net als immer, maar dat is tegenwoordig voor velen te lang.
Dus de man moest zijn preek inkorten, hij zei dat ook wel eens op de kansel.
"Ik zou er wel meer over kunnen en willen zeggen, maar mij is gevraagd om het korter te houden".
Ik weet bijna zeker dat het dan een paar leden betreft, toch is hun mening kennelijk zo overheersend, dat aan het verzoek voldaan wordt.

Zijn sommige ego's gewoon niet te groot? Er stapte eens een heel gezin op, omdat niet aan de wens van vader werd voldaan.
Welk signaal geef je dan af aan je kinderen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Soms kan je beter uitleggen waarom iets gebeurd zoals het gaat. Dan kun je best wat meer vertellen dan alleen, dat zijn wij zo gewoon.
Als je bepaalde keuzes, zoals Psalmen zingen, kunt onderbouwen denk ik dat je al heel wat mensen mee krijgt.
Bij mensen die het moderner willen zit vaak iets van we willen iets anders, of we willen het prettiger of gevoel.
Laat die ook maar eens onderbouwen waarom ze die vernieuwing willen, niet gevoel dus maar een Bijbeltekst.
Ook is het goed als men zich bewust is wat was de Reformatie. Wat is de leer van de Hervorming. Hoe zijn bepaalde zaken gegroeid zoals ze nu zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door helma »

Ook in dit opzicht zou het goed zijn de preek over Romeinen 14 eens te luisteren die Ds. Van de Zwan onlangs in Dordrecht hield.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Leerling »

Mara schreef:
kukkie30 schreef: Nog een ding: waarom zou een 21-jarige geen verzoek in mogen dienen?
Op zich natuurlijk wel. Maar het gaat erom dat een 21 jarige vaak het inzicht mist van de geschiedenis van de gemeente.
En dat het niet wijs is om, als je net belijdenis hebt gedaan, je meteen als een soort vernieuwende wijsneus op te stellen.
Wij werden "laag bij de grond gehouden" hoor.
Op de JV mochten we onze mening geven, maar in een gemeentevergadering (die er toen eigenlijk niet was op deze manier)
hield je je mond over wezenlijke zaken.
Zeker moet een jongere een plaats kennen in de gemeente, maar dat betekent niet dat ze 'laag bij de grond' grond gehouden dienen te worden. Een jongere kan ook een zeer juiste zienswijze hebben, waar de kerkenraad/gemeente/predikant jaren later pas achter komt. Een dergelijke jongere heeft dan inmiddels wel geleerd om over veel, zo niet alle, zaken/dingen te zwijgen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
merel
Berichten: 10075
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door merel »

@ helma Of de preek van ds Raveling over 1 kortinthe 12 gisteravond gehouden in cgk Capelle a/d ijssel

@ huisman; ik kom er nog op terug. Ik had een heel lang bericht getypt, maar ben deze kwijtgeraakt bij verzenden. Heb vandaag ws geen tijd meer ivm werk en huisbezoek
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Huisman en ik vallen dus (opeens) in een kleine groep CGK leden? Sorry hoor, maar dat weiger ik te geloven.
In verreweg de meeste CGK gemeentes voelen Huisman en ik ons helemaal thuis.
Waar zeg ik dat jullie tot een kleine groep behoren? Dat staat nergens in mijn posting.
In het geheel van de CGK past een gemeente met Opwekking & bands wel prima in het kerkverband, want die zijn er wel meer. Vanuit dat opzicht past die extra gemeente in Nunspeet wel prima binnen het plaatje, toch?
merel
Berichten: 10075
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door merel »

Ho, nu gaat alles een eigen leven leiden.
De nieuwe gemeente in Nunspeet wordt geen gemeente met bands ed. De constitutie van de nieuwe gemeente is een exacte kopie van de oude.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Leerling »

merel schreef:Ho, nu gaat alles een eigen leven leiden.
De nieuwe gemeente in Nunspeet wordt geen gemeente met bands ed. De constitutie van de nieuwe gemeente is een exacte kopie van de oude.
Als de nieuwe gemeente bij de inrichting/structuur van de oude gemeente blijft, waarom willen ze dan apart? :bobo
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Huisman en ik vallen dus (opeens) in een kleine groep CGK leden? Sorry hoor, maar dat weiger ik te geloven.
In verreweg de meeste CGK gemeentes voelen Huisman en ik ons helemaal thuis.
Waar zeg ik dat jullie tot een kleine groep behoren? Dat staat nergens in mijn posting.
Je schreef:

Ik snap de verzuchtingen van Huisman en Mara, maar het geeft precies de breedte van de CGK aan. Als die kleine groep leden veranderingen wil die landelijk gezien toch bij de CGK passen, is dit natuurlijk wel een oplossing om spanningen in een gemeente weg te nemen en om leden binnen de CGK te houden. Als het landelijk gezien een gemeente wordt die prima in het kerkverband past, hoef je die leden niet door te verwijzen naar de NGK. Dan is een nieuwe gemeente de oplossing.

Ik heb dat opgevat als: Huisman en Mara vallen onder een kleine groep CGKers.
Als ik dat verkeerd opgevat heb, sorry. Maar wat bedoelde je precies?
Curatorium schreef:In het geheel van de CGK past een gemeente met Opwekking & bands wel prima in het kerkverband, want die zijn er wel meer
Totaal mee ONeens!
In zo'n gemeente worden predikanten uit de BhP niet uitgenodigd, of hoogst zelden vanwege een paar trouwe leden misschien.
Op onze kansel - die niet eens onder die noemer valt - is dat ook het geval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Ik heb dat opgevat als: Huisman en Mara vallen onder een kleine groep CGKers.
Als ik dat verkeerd opgevat heb, sorry. Maar wat bedoelde je precies?
Dat ging over de 40% uit Nunspeet. Ik denk zeker niet dat jullie onder een kleine groep CGK'ers vallen, al wordt die groep misschien wel kleiner, dat weet ik niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Ik heb dat opgevat als: Huisman en Mara vallen onder een kleine groep CGKers.
Als ik dat verkeerd opgevat heb, sorry. Maar wat bedoelde je precies?
Dat ging over de 40% uit Nunspeet. Ik denk zeker niet dat jullie onder een kleine groep CGK'ers vallen, al wordt die groep misschien wel kleiner, dat weet ik niet.
O, zo. Nogmaals sorry, verkeerd begrepen dus. :)
Ik weet niet of Huisman in precies dezelfde groep valt, ik ben misschien toch iets rekkelijker ;) maar ik denk ook dat die groep stilaan kleiner gaat worden. Het lijkt een generatieprobleem te zijn, de jongere generatie heeft minder met de kerkgeschiedenis en is vaker bereid de identiteit wat op te rekken. In het algemeen gesproken! dus dit betreft niet alleen de CGK.
Of dit echt negatief is, valt te bezien. Het moet in feite niet gaan om het naambordje naast de kerkdeur, maar de inhoud van de prediking.
Helaas verschilt die hier en daar enorm. Ook in een zelfde kerkverband.
Hoe ver gaat iemand dan om die grenzen te verdedigen?
Misschien is het toch te vaak een ego-ding. Wat ik wil en niet wat de meesten van ons willen.
En verder, wat is nuttig, wat is noodzakelijk.
Ik heb geleerd me te schikken.
Waar ik me eerst wel aan kon ergeren, doe ik nu niet meer. Het ligt voor de verantwoording van die mensen, niet voor de mijne.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 10075
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door merel »

Ik merk dat er in dit topic veel verkeerde dingen geschreven worden over de situatie in Nunspeet. Ook de stelling van Auto dat er hard oppositie gevoerd wordt door een minderheid is onjuist. Laat ik proberen de situatie van Nunspeet te schetsen.

Nunspeet is een grote midden cgk, met 2 verschillende gebouwen. Er is 1 kr en 2 ds ( afgelopen 30 jaar met name klomp en b. de Graaf). Deze preekten om de beurt in een kerkgebouw. Elk lid gaat gewoonlijk naar hetzelfde kerkgebouw.
Het klopt dat in het verleden een grote groep overgegaan is naar de NGK en Hervormde kerk. Een zeer klein percentage is naar HHK gegaan, maar dat gebeurde vaak door huwelijk e.d.
De afgelopen jaren is vele jeugd vertrokken naar omliggende gemeente of heeft zich helemaal ontrokken van de kerkgemeenschap. Dit werd als heel verdrietig ervaren door ouders en overige leden. Deze groep voelde zich niet gehoord door de kr.
Er is ook heel veel nieuwe aanwas gekomen uit de ger gem, hhk en ger gem in ned. Deze waren vaak overgekomen voor 'vrijheden' zoals broek, tv en open internet, maar bleven qua gedachtengoed 'hangen'in hun vorige kerkverband. Zij kerkten allen in 1 kerkgebouw. de van oorsprong cgk kerkten in het andere gebouw. Ook de kinderen van de behoudender tak gingen naar de reformatorische scholen, terwijl van oorsprong de chr. ger hun kinderen naar de locale CNS scholen deden. Ook de kinderen van de voormalig predikanten gingen naar de CNS scholen. Dat maakt an sich niet uit, maar daardoor trad er wel verwijdering op tussen de leden van beide kerkgebouwen. Een vb de CNS scholen in Nunspeet hadden 1 a 2 keer per jaar een scholenzondag; op de scholen werd gewerkt a.d.h.v een bepaald thema en bijbelverhalen en er werden bepaalde liederen aangeleerd die de kinderen in de dienst konden zingen. Na de dienst was er nabespreking van het thema of een lunch voor de jonge jeugd waarin ook dit thema aan bod kwam en er over doorgesproken werd. De refoscholen doen hier niet aan mee. Wat krijg je dan? Een volle kerk ( 700 man) waarbij 10 kinderen wat doen, 90% blijft zitten en zingt niet mee.
Aangezien er in Nunspeet 1 overkoepelende kerkenraad was, gebeurde het steeds vaker dat je iemand op huisbezoek kreeg die je niet kende ( kerkte nl in andere kerkgebouw), vacatures werden steeds moeilijker opgevuld, iedereen bedankte. Op dit moment is er een lid die er al jaren inzit en steeds zijn eigen positie verlengd. Inmiddels zijn zijn zoon en schoonzoon ook lid van de kerkenraad. Dit kan nauurlijk niet. Daarbij vernaderede langzaam aan de keuze voor de predikanten. Waar voorheen zelden of nooit een BhP ds preekte, kwam dit steeds vaker voor. Op zich ook niet erg, maar in een vacante periode is het dan lastiger om een predikant te keizen die beide 'groepen' prefereerden.

De oorspronkelijke cgk waren heel actief in het jeugdwerk en het geven van cathechesaties. De overgekomene/behoudender tak vonden al het jeugdwerk 'onzin'. Waarom zou je zaken veranderen? Iets dat al jaren op een bepaalde manier gedaan wordt, hoeft niet gewijzigd te worden. Er werd letterlijk gezegd 'als de jeugd het er niet mee eens is, dan vertrekken ze maar'. Dat dit leed veroorzaakte bij de overige kerkleden deed niet terzake.
Vorig jaar is over deze beiedvoering door een aantal leden kritische vragen gesteld op een ledenvergadering. Let wel; ik bendadruk , niet opruiend. Deze leden zijn door een deel van de kr ( er was geen voltallige vergadering geweest) op zaterdag avond voorafgaand aan het avondmaal onder censuur gezet. Toen dit bekend werd, is de boel 'ontploft' en is het overgrote deel van de kr opgestapt en zijn er op 1 dag heel veel brieven binnen gekomen bij de classis. Vervolgens is het balletje gaan rollen en zijn ds Quant en Buijs aangewezen om het proces te begeleiden.
De bedoeling van de stuurgroep bezwaarden was om een samenwerkingsverband aan te gaan tussen beide kerken, wel met eigen kerkeraad en ds, maar wel met een overkoepelend orgaan erboven. Het was dus absoluut niet de bedoeling om eruit te stappen. Dit werd door de huidige kr als onmogelijk geacht hetgeen toch ook voor heel veel verdriet gezorgd heeft binnen de groep van bezwaarden. Hierbij benadruk ik dat de groep bezwaarden niet opruiend bezig zijn geweest en tijdens alle vergaderingen geen onvertogen woord gevallen is over de huidge kr. Elke vergadering werd geopend met gebed en er werd voor de huidige kr gebeden
Op dit moment gaat ongeveer 40% van de leden over naar de nieuwe gemeente, terwijl er nog geen kerkgebouw o.i.d bekend is. Dat aantal groeit met de week. Ik verwacht eigenlijk dat het overgrote deel van de leden op den duur naar deze kerk zal gaan en het overige deel zal blijven en een BhP worden.
De consitutie van de nieuwe kerk vindt in september plaats en deze week zal er een kr gekozen worden. Op dit moment is al afgesproken dat in eerste instantie er geen liturgische veranderingen komen, er is sowieso geen sprake van een band o.i.d.. Wellicht dat dit op den duur wel zal komen, maar dat is niet de insteek van de nieuwe kerk geweest.

Dit is in het kort geschetst, waarbij ik opmerk dat er natuurlijk heel veel verdrietige dingen zijn gebeurd die niet op het internet gemeld behoeven te worden, maar waar wel later verantwoording over afgelegd zal moeten worden.
Het gaat te kort door de bocht om alles af te doen als liturgische fratsen en opruiend gedrag, want dat was de oorsprong helemaal niet. Mijn ervaring is dat de van oorsprong cgk leden ( nakomelingen van degene die bij de institutie van de kerk in 1932 waren) allemaal overgaan naar de nieuwe kerk. En dat doet pijn bij velen.
Gesloten