Meestal niet, en ik geloof ook niet dat iemand daar erg mee zit. Het probleem met de bevinding dat die te zweverig zou zijn is trouwens niet waar het echt om gaat. Fundamenteler is de plaatsing van het verbond onder de uitverkiezing en de standenleer die de gereformeerde gezindte zijn binnengedrongen. Dat de bevindelijke prediking die daaruit voortkomt niet echt de voorkeur heeft in de GKv is dan begrijpelijk.-DIA- schreef:Vraag me ineens af: Vinden Vrijgemaakten en Nederlands Gereformeerden zichzelf eigenlijk nog reformatorisch?
Ik bedoel ik die zin zoals het woord in gebruik raakte in de tijd dat het Reformatorisch Dagblad werd opgericht
(eind jaren 60, begin jaren 70). Ik meende dat deze mensen toen al een eigen krant hadden.
Ze noemden zichzelf niet bij voorkeur reformatorisch, maar gereformeerd, orthodox gereformeerd, bij voorkeur.
Ze moesten nooit wat hebben van de 'reformatorischen'.
De bevinding was hen te zweverig en met een separerende prediking konden de mannen broeders ook nooit overweg.
Ze zongen gezangen en gingen mee met de NBG 51 Bijbel, een kenmerk dat altijd tot een van de punten voor buitenstaanders
genoemd werd. (nog trouwens!)
Aan de andere kant: genoemde punten hebben in de CGK nooit de status van dogma gekregen zoals in de GG. Er ligt een wereld van verschil tussen de verbondsopvatting van de GG (vastgelegd in 1931) en wat de CGK in de breedte bedoelt met 'toe-eigening des heils'.
Wat je 'meende' (volgens mij weet je dat prima) klopt: Het RD is opgericht in 1971, het ND in 1944, maar is 1967 ND geworden. Even google gebruiken helpt.
Het kan geen kwaad, dat wel uit te leggen. Naar ik heb begrepen gaat een groot deel van het boek van Van der Zwaag over de stelling dat dat wat jij als 'oorspronkelijk reformatorisch' beschouwt, dat niet is. Jammer dat daar niet meer over is gesproken.-DIA- schreef:De vraag komt dan boven: Wat vinden wij hier op dit forum NU (anno 2015) reformatorisch?
Dat er heel veel verschoven is hoef ik denk ik toch niet uit te leggen?
Al heb ik dat boek zelf niet gelezen. Omdat het nogal een pil is, maar ook omdat ik niet tot de doelgroep behoor.