Uit uw kerkbode
Re: Uit uw kerkbode
En dat in de week dat veel scholieren van het Calvijn College via WiFi les hebben...
-
In het kader van een bezinningsweek op de smartphone lijkt het mij een helder stukje. Het legt zeker pijnpunten bloot en voelt denk ik voor iedereen ongemakkelijk omdat we allemaal wel zien dat we wel heel druk zijn met de smartphone. Het is wat eenzijdig maar die eenzijdigheid wordt vast een andere keer weer goed gemaakt.
Ik ben het hier echt mee eens!! Dat stukje veroordeeld mij dat ik toch nog te vaak onnodig op mijn mobiel zit, en dat dat minder moet.Erasmiaan schreef:"Grote moeite." Gedraag je toch wat, Ad. Dit wordt geschreven in het kader van die week over multimedia. Het is heel goed om er van tijd tot tijd aandacht voor te vragen. Deze overdenking staat wat meer in dat teken. Waarom zijn we zo kittelachtig, en komen we niet tot de hoofdboodschap? Gelijk met grote woorden dit afschrijven. Wat is dat toch voor mentaliteit.
Het was voor mij een spiegel. Dingen worden best treffend omschreven. Als we langs al jou schrijfsels op dit forum de lat leggen die jij naast dit stuk legt, dan denk ik dat je uit een ander vaatje zou tappen.
Het niet alleen op de bal spelen maar ook op de persoon zegt natuurlijk wel wat. Erasmiaan stelt wat vragen maar zegt niets inhoudelijks. Dat is best jammer. Ik zou met hem graag van gedachten wisselen waar ik het mis heb en wat volgens hem de hoofdboodschap is, en of die hoofdboodschap de volledige boodschap is.Bogerman schreef:Ik ben het hier echt mee eens!! Dat stukje veroordeeld mij dat ik toch nog te vaak onnodig op mijn mobiel zit, en dat dat minder moet.Erasmiaan schreef:"Grote moeite." Gedraag je toch wat, Ad. Dit wordt geschreven in het kader van die week over multimedia. Het is heel goed om er van tijd tot tijd aandacht voor te vragen. Deze overdenking staat wat meer in dat teken. Waarom zijn we zo kittelachtig, en komen we niet tot de hoofdboodschap? Gelijk met grote woorden dit afschrijven. Wat is dat toch voor mentaliteit.
Het was voor mij een spiegel. Dingen worden best treffend omschreven. Als we langs al jou schrijfsels op dit forum de lat leggen die jij naast dit stuk legt, dan denk ik dat je uit een ander vaatje zou tappen.
Ik snap niet dat je zo negatief doet, want het zou toch een zegen zijn als onze tijdsbesteding veel beter is dan nu met mobiels en zo?Ad Anker schreef:Het niet alleen op de bal spelen maar ook op de persoon zegt natuurlijk wel wat. Erasmiaan stelt wat vragen maar zegt niets inhoudelijks. Dat is best jammer. Ik zou met hem graag van gedachten wisselen waar ik het mis heb en wat volgens hem de hoofdboodschap is, en of die hoofdboodschap de volledige boodschap is.Bogerman schreef:Ik ben het hier echt mee eens!! Dat stukje veroordeeld mij dat ik toch nog te vaak onnodig op mijn mobiel zit, en dat dat minder moet.Erasmiaan schreef:"Grote moeite." Gedraag je toch wat, Ad. Dit wordt geschreven in het kader van die week over multimedia. Het is heel goed om er van tijd tot tijd aandacht voor te vragen. Deze overdenking staat wat meer in dat teken. Waarom zijn we zo kittelachtig, en komen we niet tot de hoofdboodschap? Gelijk met grote woorden dit afschrijven. Wat is dat toch voor mentaliteit.
Zelf vind ik het wel jammer dat er nog allerlei voorbeelden genoemd worden. Programma's / films ?, die ik grotendeels niet ken en mijn kinderen en kleinkinderen ook niet. Wanneer we zelf de media verantwoord willen gebruiken, moeten we ook niet zo concreet in de details gaan. Dat voelt dubbel.
M.i. had de boodschap een goede strekking. Alleen moet we dan niet te veel spreken over de techniek, alsof die op zichzelf verwerpelijk is (wifi). Het gaat om ons zondige hart waaruit allerlei begeerlijkheden opkomen.
M.i. had de boodschap een goede strekking. Alleen moet we dan niet te veel spreken over de techniek, alsof die op zichzelf verwerpelijk is (wifi). Het gaat om ons zondige hart waaruit allerlei begeerlijkheden opkomen.
Ik moet denken aan de prediking van Jona - dat was ook eenzijdig maar het had wel vrucht!Bertiel schreef:Ik herken het zeker wel en ben het met hem eens, maar het is de ene helft van de medaille. Het mooie van een leven met Christus laat dat dan ook zien!
@Valcke, dat bedoel ik. Ik las het en heb er even goed over nagedacht. Ik heb 3 (bijna)puberkinderen die ook de ganse dag aan de WIFI hangen, als dat mogelijk zou zijn. Ik heb even gedacht om het in de gezinsapp te zetten als aansporing of wake-up. Ik heb het niet gedaan. Om reden die ik aangegeven heb. Ik geloof niet dat dit de manier is.
Eens met @Bertiel en @Ad Anker.
Overigens is het wel goed dat er gewezen wordt op de tijdsduur die we 'aan het internet hangen'. Menigeen herkent wel dat je van jezelf vind dat het 'eigenlijk minder moet'.
Overigens is het wel goed dat er gewezen wordt op de tijdsduur die we 'aan het internet hangen'. Menigeen herkent wel dat je van jezelf vind dat het 'eigenlijk minder moet'.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- Maanenschijn
Ons hart is van nature naadloos aangesloten op de wereld. Daarom is preken (of een stukje in een kerkblad tikken) ook zo moeilijk. Waarschuwingen ter bekering of het lokken via de liefde van Christus sluit van zichzelf nooit bij de luisteraar aan. Toch moet het wel. Beide, waarschuwen en lokken. Moet dat altijd in één en de delfde preek of schrijfsel? Ik denk het niet. Al naar gelang de setting en doelgroep kan dat verschillen.
@Ad anker, welke elementen mis jij, waardoor je anders wel je kinderen dit had doorgestuurd?
@Ad anker, welke elementen mis jij, waardoor je anders wel je kinderen dit had doorgestuurd?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Een leven dichtbij de Bron, bij de Heere Jezus geeft echt vervulling. Dan komt onze hang naar WIFI op de achtergrond. Gods genade is zo oneindig groot dat Hij met het evangelie tot verdoemelijke zondaren komt. Voor ambtsdragers in een zwart pak, voor huismoeders die de neiging hebben om een serie te kijken, voor schoolkinderen die op de sociale media verkeerde gesprekken voeren. Want daar gaat het niet om. Begin de dag met het lezen van de Bijbel, in plaats van het grijpen naar je mobiel. Vraag jezelf af of je na een filmpje de Heere kunt danken. Ouders, blijf in gesprek over de verleidingen die de wereld biedt voor je kinderen, geef het goede voorbeeld etc. etc.Maanenschijn schreef:Ons hart is van nature naadloos aangesloten op de wereld. Daarom is preken (of een stukje in een kerkblad tikken) ook zo moeilijk. Waarschuwingen ter bekering of het lokken via de liefde van Christus sluit van zichzelf nooit bij de luisteraar aan. Toch moet het wel. Beide, waarschuwen en lokken. Moet dat altijd in één en de delfde preek of schrijfsel? Ik denk het niet. Al naar gelang de setting en doelgroep kan dat verschillen.
Daar denk ik aan.
Er worden vele goede dingen gezegd.
Even ter overdenking.
We praten over de wintertijd, coronamaatregelen enz.. In de zomertijd hebben we het druk met de tuin, lekker fietsen in de zon, bootje varen enz.. M.a.w. kan het seizoensgebonden zijn?
Even ter overdenking.
We praten over de wintertijd, coronamaatregelen enz.. In de zomertijd hebben we het druk met de tuin, lekker fietsen in de zon, bootje varen enz.. M.a.w. kan het seizoensgebonden zijn?
Ter info. Het stuk is geschreven omdat het deze week in Zeeland de week van de media is. De Zeeuwse reformatorische scholen (basis en voortgezet) hebben een werkgroep opgericht rondom dit thema. Deze werkgroep heeft de scholen en kerken opgeroepen om deze week hieraan aandacht te besteden. Zo is in de vacante GGiN afgelopen zondag een preek gelezen van ds. Krijgsman die hij met oog hierop heeft geschreven. Ds. de Kok kiest blijkbaar voor de kerkbode.
Ik vind het trouwens geen gek stuk, we moeten ook eens leren wat onbevangener te luisteren denk ik. Het regent altijd direct een hoop commentaar, maar dat terzijde.
Ik vind het trouwens geen gek stuk, we moeten ook eens leren wat onbevangener te luisteren denk ik. Het regent altijd direct een hoop commentaar, maar dat terzijde.
Je zit op een discussieforum. Wat had je dan verwacht?
Wat ik eigenlijk niet begrijp: nu worden er zoveel meditaties gepubliceerd in kerkbladen, waarom dan uitgerekend dit stuk plaatsen?
Waarvan je vooraf al weet dat er zoveel discussie over komt.
Misschien wil GGlid iets van zijn overwegingen daarover delen.
Waarvan je vooraf al weet dat er zoveel discussie over komt.
Misschien wil GGlid iets van zijn overwegingen daarover delen.