eilander schreef:Een paar opmerkingen van mij:
1. Ik vind het jammer dat in De Wachter Sions een dergelijke kwestie behandeld wordt. Waarom? Omdat we in deze tijd elkaar nodig hebben en het daarom niet nodig is om dingen extra op scherp te zetten. Niet de drieverbondenleer als zodanig is het gevaar, maar het misbruik ervan. Daarom onderschrijf ik ook het onderschrift van huisman.
2. Onder het kopje "Anderen" schrijft ds. Kersten toch wel degelijk iets meer positief over de drie verbonden? Hij zette er geen conclusie bij, maar die lijkt toch te zijn dat een juiste toepassing van deze leer toch mogelijk is.
3. Ik denk dat het goed is als huisman toch nog eens inhoudelijk reageert op dit stuk, zonder dit direct af te doen als onzin. Waar zit precies het onzinnige ervan? En levert het plaatsen van het héle artikel nog andere zienswijzen op?
4. Een heel kerkverband, en zeker een breed kerkverband als de CGK zijn, neerzetten als remonstrants is ongepast.
Wat ik er nog van zou willen zeggen: Het is waar dat onnodige polarisatie voorkomen moet worden in een tijd als nu. Anderzijds mag dat niet ten koste van onze belijdenis gaan. Dhr. Scholten zegt geen nieuwe dingen, maar helpt ons als het ware onthouden waar we als reformatorische kerken voor stonden.
En ja, juist om het misbruik van deze drieverbondenlees is de strijd begonnen. Wat ds. Kersten opmerkt over "Anderen" is ook wezenlijk anders.
Ds. Kersten zal zeker niet het hele kerkverband bedoeld hebben. Want juist in de tijd toen hij hierover schreef waren er zeker nog vele medestanders binnen de CGK die ds. Kersten toch bijvielen. Voorbeelden kan ik niet noemen, maar gezien de prediking van verschillende predikanten in die tijd moet dat wel.