Ambtskleding

eilander
Moderator

Re: Ambtskleding

Bericht door eilander »

Panny schreef:
eilander schreef:
Terri schreef:Wat vinden je man en kinders dan zo fijn aan een preek waar ze horen dat ze bekeerd moeten worden?
Misschien off-topic, maar je hebt dit al diverse malen op het forum geëtaleerd, wat ik prikkelend vind. ;)
Dat is volgens mij niet meer of minder dan gewoon Bijbels.
Ik denk dat ik Terri wel snap.
Want als je alleen zou horen dat je bekeert moet worden, dan mis je nog heel wat.
Het "mooiste" is juist dat de Weg waardoor we zalig kunnen worden gewezen wordt. Dat is de kern van het Evangelie. Genade wordt ons aangeboden en we worden genodigd. Die onbegrijpelijke boodschap van genade voor slechte mensen.
Natuurlijk. Maar Mara had het over een preek waarin de noodzaak van bekering niet meer gehoord wordt. Nu, als je in een gemeente zit waar je dat niet meer hoort, moet je maken dat je wegkomt.
Als je alléén maar hoort dat je bekeerd moet worden, zonder dat de Weg verkondigd wordt, is het natuurlijk ook niet Bijbels.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: Als je alléén maar hoort dat je bekeerd moet worden, zonder dat de Weg verkondigd wordt, is het natuurlijk ook niet Bijbels.
Zeker niet als dat uitsluitend in wensende zin gebeurt, och mocht het je maar eens te beurt vallen, en vraag er maar veel om.
Fijn dat we het daarover eens zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Als je alléén maar hoort dat je bekeerd moet worden, zonder dat de Weg verkondigd wordt, is het natuurlijk ook niet Bijbels.
Zeker niet als dat uitsluitend in wensende zin gebeurt, och mocht het je maar eens te beurt vallen, en vraag er maar veel om.
Fijn dat we het daarover eens zijn.
Dat hoor ik nooit...ik denk dat dit dan ook een valse karikatuur is. Velen willen horen dat het met hun OK is buiten de wedergeboorte om.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parel

Bericht door parel »

Dat is zeker geen karikatuur! Was het maar zo. Er wordt op deze manier een valse lijdelijkheid aangepraat
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:Dat hoor ik nooit...ik denk dat dit dan ook een valse karikatuur is.
Ik hoor het nooit, dus is het niet waar. Die redenatie tref ik hier wel vaker aan.
Maar zoals Parel al opmerkt: wás het maar een karikatuur...
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is in ieder geval fijn, dat je een lotgenoot gevonden hebt, Hendrikus. :super
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Kan iemand me even helpen.... ik begrijp niet helemaal wat dit met ambtskleding te maken heeft...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sommige stokpaardjes/karikaturen zijn voor alle topics geschikt. ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Kan iemand me even helpen.... ik begrijp niet helemaal wat dit met ambtskleding te maken heeft...
't Schijnt wel een link te hebben met de kleur van de stropdas.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:Kan iemand me even helpen.... ik begrijp niet helemaal wat dit met ambtskleding te maken heeft...
't Schijnt wel een link te hebben met de kleur van de stropdas.
Euhm... daar komen toch geen kleuren in voor?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dus gaan we hier weer on-topic.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Mister schreef:Dus gaan we hier weer on-topic.
Ambtskleding gewoon "zwart pak, zwarte stropdas, wit overhemd"
Gewoon universeel voor iedereen die in het ambt staat. Kan je elkaar er ook niet afmeten aan of je licht of zwaar bent :huhu
Is dat probleem ook gelijk opgelost! :super
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Belachelijk, zelfs gesteggel over een stropdas :deg
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Belachelijk, zelfs gesteggel over een stropdas :deg
Precies, daarom snap ik niet dat predikanten niet zelf een eind maken aan die discussie, door allemaal gewoon in t zwart te gaan...:)
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Orchidee schreef:Belachelijk, zelfs gesteggel over een stropdas :deg
In Rusland zijn er behoudende gemeenten waar men principieel tegen de stropdas is. Dat is nl. een westers kledingstuk dat symbool staat voor de seculiere goddeloze cultuur. :huhu
Zo zal ieder land, iedere streek, iedere plaatselijke gemeente zijn eigen afweging maken. Als je hierin de maat voor de ander bepaalt maak je van deze bijzaak een hoofdzaak dat bovendien alleen maar gekijf oplevert. Laat de anglicanen enz. hun prachtige kledij maar houden die ze in de tijd van Calvijn al hadden. Calvijn had er ook geen moeite mee, ook al had Calvijn elke vorm van ambtelijke kledij afgeschaft!
Zo geldt het wat mij betreft iedere traditie. Laat een gemeente zelf in goede harmonie omwille van eenheid en verbondenheid haar eigen invulling geven aan het ambtsgewaad maar leg het een andere gemeente niet op.
Overigens, de reformatorische kerken zijn pas later op ambtskleding over gegaan. Ten tijde van de afscheiding preekte men gewoon in de dagelijkse kleding: Zwart, zoals de kleding van de eenvoudige man altijd was. Dit had een vooral een praktische achtergrond: na het wassen zag je bij zwarte kleding minder de slijtageplekken.
Plaats reactie