Wilhelm schreef:Luther schreef:Euhm... ik ben ook jong, in elk geval geweest. Ik zou niet weten waarom ik niet naast iemand kan staan. Mensen die inbraken plegen, snap ik ook niet, maar ik kan er wel voor iemand zijn.
Man, dan ben je een gezegend mens....
Ik wil niet vroom doen, maar voor alle zonden waar ik voor bewaard ben ligt de kracht of wil echt niet in mezelf, maar is het weerhoudende genade van God.
Vanuit mezelf ben ik werkelijk tot alles in staat.
Ik heb het idee dat ik dat steeds meer ga zien.....
Ik snap hoe je mijn reactie gelezen hebt; dat ligt ook wel aan mijn formulering. Wat ik bedoel te zeggen, is dat ik me als het gaat om mijn gedachtewereld inderdaad zeer van alles kan voorstellen. De neiging, zoals we dat zo mooi noemen. En het is genade van God als de neiging niet wordt omgezet in de daad van de zonde.
Wat ik wilde zeggen, is dat er allerlei factoren zijn die je gewoon weerhouden van de zonde, en dat bedoel ik even niet geestelijk. Ieder mens heeft toch weerhouders, al is het alleen maar vanwege de gevolgen die de zonde kan hebben. (Ik doel nu op heel concrete zonden als moord, diefstal, vreemdgaan.) En natuurlijk snap ik de gedachte (ik heb dat vooral in boekwinkels...

): dat boek zou ik eigenlijk wel in m'n tas willen stoppen, en meenemen. Toch voer ik de daad niet uit, vanwege allerlei redenen, maar o.a. ook de reden: de gevolgen zijn te ernstig dat ik alleen daardoor al weerhouden word. Een zelfde voorbeeld zou ik kunnen noemen m.b.t. het 7e gebod en je verkeringstijd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)