Het 'eigene van de GG'

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

MBE,

Het gaat mij niet om de slotopmerking van Brakel. Brakel heeft een ruimere verbondsopvatting dan vele in de gereformeerde traditie nú.

Natuurlijk zegt Brakel dat alleen aan de uitverkorenen de doop verzegelt wordt, maar waarschijnlijk was Kuyper het daar ook mee eens.

Je had het over DL. 1,17:

Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.

Schriftuurlijk of niet MBE? Daarom kunnen we ook nooit zomaar onze kinderen dopen. De eis die geldt voor het heilig Avondmaal geldt ook voor de heilige Doop. Er staat in de Schrift dat de vrouw heilig is door de man, maar ook de kinderen. Uit kracht van dit tekstwoord mogen we goede hoop hebben voor jonggestorven kinderen van gelovige ouders.
MBE

Bericht door MBE »

ndonselaar schreef:MBE,

Schriftuurlijk of niet MBE? Daarom kunnen we ook nooit zomaar onze kinderen dopen. De eis die geldt voor het heilig Avondmaal geldt ook voor de heilige Doop. Er staat in de Schrift dat de vrouw heilig is door de man, maar ook de kinderen. Uit kracht van dit tekstwoord mogen we goede hoop hebben voor jonggestorven kinderen van gelovige ouders.
Daar zijn we het dan over eens. Maar hoe blijkt nu dat de kinderen niet heilig zijn? Toch alleen aan de vruchten die ze later openbaren?
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als dat zo is ken je toch ook wel iets van die worsteling of je vruchten mag zien in je jonge kinderen van het nieuwe leven. En als dat nu niet zo blijkt te zijn, dan moet je toch bekennen dat je weer een stinkende vrucht hebt voortgebracht, ondanks dat ze heilig zijn krachtens de doop.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bekering door geloof en gehoorzaamheid, oké?
Bekering tót geloof en gehoorzaamheid en dán pas bekering dóór geloof en gehoorzaamheid.
ego flos

Bericht door ego flos »

't Is allemaal wel ingewikkeld geworden...
Leonius

Bericht door Leonius »

ego flos schreef:'t Is allemaal wel ingewikkeld geworden...
Welnee.....
Lecram

Bericht door Lecram »

Afgewezen schreef:
Bekering tót geloof en gehoorzaamheid en dán pas bekering dóór geloof en gehoorzaamheid.
Ik begrijp je niet helemaal. Elders ben je het mij eens dat bekering en heiligmaking in wezen dezelfde zijn.

Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.

Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
Leonius

Bericht door Leonius »

Mijns inziens is het verstandiger indien je de begrippen duidelijk definieert. Dat voorkomt denk ik een hoop verwarring......
ego flos

Bericht door ego flos »

Leonius schreef:Mijns inziens is het verstandiger indien je de begrippen duidelijk definieert. Dat voorkomt denk ik een hoop verwarring......
Dus toch ingewikkeld....
Leonius

Bericht door Leonius »

ego flos schreef:
Leonius schreef:Mijns inziens is het verstandiger indien je de begrippen duidelijk definieert. Dat voorkomt denk ik een hoop verwarring......
Dus toch ingewikkeld....
Welnee, dat wordt er alleen maar van gemáákt!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bekering, geloof en gehoorzaamheid zijn geen van drieen eenmalige gebeurtenissen. Ze beginnen bij de wedergeboorte en eindigen bij de dood.

Nergens worden we opgeroepen in de bijbel tot de wedergeboorte, wel tot geloof, bekering en gehoorzaamheid.
Er is toch verschil tussen de eerste bekering en de dagelijkse bekering (=heiligmaking)?
memento

Bericht door memento »

Lecram schreef:
Afgewezen schreef:
Ik begrijp je niet helemaal. Elders ben je het mij eens dat bekering en heiligmaking in wezen dezelfde zijn.

Well, en welke vrucht zou het gehoorzamen aan dat gebod van de bijbel hebben! Want door te proberen ons te bekeren, komen we er achter hoe onbekeerlijk we zijn, door te proberen te geloven komen we er achter hoe ongelovig we zijn...
ego flos

Bericht door ego flos »

memento schreef:
Lecram schreef:
Afgewezen schreef:

Well, en welke vrucht zou het gehoorzamen aan dat gebod van de bijbel hebben! Want door te proberen ons te bekeren, komen we er achter hoe onbekeerlijk we zijn, door te proberen te geloven komen we er achter hoe ongelovig we zijn...
Dat is toch ook goed?
Lecram

Bericht door Lecram »

memento schreef:
Lecram schreef:
Afgewezen schreef:

En als we proberen te gehoorzamen komen we erachter hoe ongehoorzaam we zijn.

Vandaar dat de Christusprediking ook zo belangrijk is. Waar zullen we anders heengaan?

Johannes de doper verwoordde dat heel mooi: Hij moet groeien en ik minder worden.
Laatst gewijzigd door Lecram op 12 okt 2005, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonius

Bericht door Leonius »

Afgewezen schreef:

Er is toch verschil tussen de eerste bekering en de dagelijkse bekering (=heiligmaking)?
Precies!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Leonius schreef:
Afgewezen schreef:

Precies!
Wat is het verschil dan?
Plaats reactie