Hertalen

Sheba
Inactief

Re: Hertalen

Bericht door Sheba »

OK, dat wil ik graag doen... Maar begin jij maar. ' en onderbouw het met verwijzingen en tekstgedeelten. En lees wat Calvijn schrijft. Zie boven! Ik ben al genoeg aan het woord!
ejvl

Bericht door ejvl »

@lien75, ik heb het al onderbouwd door de letterlijke tekst erbij te noemen, verder heeft Posthoorn, DDD en Marco al vele malen de correcte onderbouwing gegeven.

Laat ik het proberen te verduidelijken met een alledaags voorbeeld.

Iemand zegt tegen jou, je moet voorzichtig rijden met de auto want de wegen zijn spekglad.
Wat is dan het doel dat iemand dat tegen jou zegt?

Dan kun jij benadrukken dat je eerst een auto moet hebben, die auto moet een motor hebben, er moeten 4 banden onderzitten, anders komt het niet goed, allemaal helemaal waar, geen twijfel mogelijk, maar is dat ook het primaire doel van wat diegene tegen jou zegt dat je voorzichtig moet rijden?
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Lezen!

Jezus begint Zijn onderwijs met de zaligsprekingen.
Wie zijn zalig? Zij die in Christus zijn. En daarom zijn zij zachtmoedig enz... het eeuwige leven voor Gods kinderen vangt hier op aarde al aan!

Dan gaat Jezus verder. Hij wijst hen op wat zij zijn en dat hun leven daarmee in overeenstemming moet zijn. Als er geen vrucht is, klopt er iets niet!

Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
Wie wordt er dan verheerlijkt. De Vader niet die mens...

Dan komt het gedeelte dat Jezus zegt dat Hij gekomen is om de wet te vervullen. Hij waarschuwt dat er niets vanaf gedaan mag worden. En laat dat nu juist het probleem zijn.... Wij houden en kunnen die wet niet houden....wij zijn niet beter dan de Schriftgeleerden of wie dan ook, en zelfs die houden de Wet niet, al dachten zij van wel.

Dan houdt Hij de menigte voor dat o.a. schriftgeleerden denken de geboden te houden, maar dat God nog meer vraagt. Hij vraagt volmaaktheid..... Kunnen wij dat? Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader in de hemelen volmaakt is..... Kan jij dat. Kan een mens dat na ontvangen genade? Nee we zijn volmaakt in Hem, schrijft Paulus ergens.

Dan laat Hij zien dat veel van onze goede werken, bijv geven van liefde gaven, op onszelf is gericht. Anders hoeft Hij niet te waarschuwen voor dat je het doet om door mensen gezien te worden. Hier wijst Hij weer aan de onvolmaaktheid. Onze ik gerichtheid.....

Dan komt het gebed. Waarin Christus ons voorhoudt hoe we behoren te bidden. Het gebed, de adem van het geloof. En wat zien we dan in het Onze V.ader. het is Uw wil, het is Uw Koninkrijk dat komt. En omdat Hij vergeeft kan ik vergeven... Etc. Wij maken dat Koninkrijk niet. Het is alles van Hem.
En dan het vasten. niet tot vertoon van de mensen, maar voor God.

Dan de waarschuwingen het niet in de dingen van deze aarde te zoeken. Maar zoek eerst het Koninkrijk van God. Want alleen dan is het goed. Dan zal u alles gegeven worden. Dus eerst in Christus zijn! Door hem gekend zijn!

Dan de waarschuwing dat we niet mogen oordelen zolang we zelf nog een balk on ons oog hebben. Zolang we buiten Christus zijn is alles wat we doen en zeggen huichelachtig....

Dan zegt de Heere dat Hij op het zoeken, kloppen en bidden zal verhoren.... Want Hij heeft onze zaligheid op het oog. Verhoren om door Hem gekend te worden.

Dan de waarschuwing van de smalle poort. Dat het moeilijk is om door die smalle poort te gaan. Niet omdat Christus ons heil niet op het oog heeft. Maar omdat wij denken zelf aan onze zaligheid iets denken te moeten bijdragen. onze hoogmoed wil niet buigen voor Christus!

Dan het voorbeeld met de boom en Zijn vruchten. Alleen een goede boom geeft goede vruchten. Alleen iemand die door de Vader gekend wordt heeft goede vrucht.
De schriftgeleerden etc dachten goed bezig te zijn. Dat ze de wet hielden. Maar zoals de Heere al eerder liet zien Hij eist volmaaktheid, deden ze niet. Erger er waren ook allerlei misstanden!
Jezus waarschuwt dat ze Hem nodig hebben, door Hem gekend moeten zijn. Hoofdzaak! En zolang dat niet zo is..... Kunnen we goede werken doen, in Zijn Naam profeteren etc. Maar de Vader zal zeggen, ga weg van mij!

En daarom ook het voorbeeld van de wijze en dwaze bouwer.
Eerst in Hem en van daaruit verder. Als een eenheid. Die er ook zeker is.

Dus niet een apart accent op goede werken.... Die zijn er. Zeker! Maar als vrucht van Hem, en niet van mij.

Om jouw voorbeeld te gebruiken. ik kan nog zo voorzichtig rijden op die spekgladde weg. Me keurig aan de regels houden. Maar als ik niet de goede voorzorgsmaatregel neem. Ben ik nog in gevaar!
Als degene mij waarschuwt dat ik alleen veilig kan reizen is ik met Hem reis. Dat Hij mij alles wil geven wat nodig is om de gevaren te trotseren en dat allemaal gratis! Dan moet ik die raad opvolgen. Hij zegt zorg dat je niet zonder Mij gaat, Hij zorg dat je auto veilig is, goede banden heeft, sneeuwkettingen...
Omdat Hij mijn leven op het oog heeft! Wat ben je dan dwaas als je dan zonder Hem gaat rijden, zonder aan de voorwaarde te doen, die Hij uit genade schenkt!
En dan rij ik veilig. Niet omdat ik zo goed oplet. Maar omdat Hij daarvoor heeft zorgt!

Elke vergelijking loopt ergens mank. Maar de les is duidelijk, hoop ik.
DDD

Bericht door DDD »

In ieder geval constateer ik dat wij niet dezelfde verklaring van Calvijn hebben, en daar moet ik eerst eens onderzoek naar doen. Niet dat de twee citaten elkaar tegenspreken, maar het praat wel zo makkelijk.

Heeft iemand enig idee hoe zoiets kan? Mijn citaat komt van www.studylight.org.

Ik vind het niet zo'n belangrijk punt om er nog uren over te discussieren. Ik ben het overigens met het meeste van wat Lien 75 zegt wel eens. Dat maakt het belang van de discussie nog geringer.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Het belang van deze discussie is onder anderen dat er wordt gezegd dat in de gelijkenis het accent op goede werken ligt ipv op het fundament.
Terwijl in de bijbel juist staat dat het door Hem gekend worden of zijn de goede werken goed maakt, en zelfs tot Zijn werk maakt.
Wanneer je dit los van elkaar gaat halen, wat Jezus dus NIET doet, gaat de mens weer werken... En dat is juist het bewijs van niet op het fundament te zijn of te blijven. Wat dus de kern is van dat Bijbelgedeelte...
Vandaar mijn vraag. Waar ik geen antwoord op krijg. Hoe doen jullie die goede werken?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

lien75 schreef:Het belang van deze discussie is onder anderen dat er wordt gezegd dat in de gelijkenis het accent op goede werken ligt ipv op het fundament.
Terwijl in de bijbel juist staat dat het door Hem gekend worden of zijn de goede werken goed maakt, en zelfs tot Zijn werk maakt.
Wanneer je dit los van elkaar gaat halen, wat Jezus dus NIET doet, gaat de mens weer werken... En dat is juist het bewijs van niet op het fundament te zijn of te blijven. Wat dus de kern is van dat Bijbelgedeelte...
Vandaar mijn vraag. Waar ik geen antwoord op krijg. Hoe doen jullie die goede werken?
Heb je Calvijn Inst. III, 6-10, al geraadpleegd? ;)
Zó moet het ons streven zijn goede werken te doen.
Marco

Bericht door Marco »

lien75 schreef:Het belang van deze discussie is onder anderen dat er wordt gezegd dat in de gelijkenis het accent op goede werken ligt ipv op het fundament.
Begin eens met het loslaten van de term 'goede werken' en vervang het door 'doen wat Hij zegt'. Lees dan de gelijkenis nog eens:
Doe wat ik je zeg, en je zult zijn als een huis op een rots. Doe het niet, en je bent een huis wat inzakt als het moeilijk wordt.
Bedenk dan ook tegen wie het gezegd werd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

.
Laatst gewijzigd door Sheba op 13 mar 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Heb je Calvijn Inst. III, 6-10, al geraadpleegd? ;)
Zó moet het ons streven zijn goede werken te doen.
Ja. Lees mijn posten maar terug! ::salut
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

lien75 schreef:
Marco schreef:
Begin eens met het loslaten van de term 'goede werken' en vervang het door 'doen wat Hij zegt'. Lees dan de gelijkenis nog eens:
Doe wat ik je zeg, en je zult zijn als een huis op een rots. Doe het niet, en je bent een huis wat inzakt als het moeilijk wordt.
Bedenk dan ook tegen wie het gezegd werd.
Het werd daar gezegd tegen de hele schare van mensen. Daar waren erbij die werkelijk Christus tot fundament hadden, al waren dat er maar weinigen...
Mensen die niet leefden naar Gods geboden! of het maar deels deden? Tollenaren, dieven, echtbrekers, hoereerders, Mensen die stikte in hun eigen gerechtigheid, farizeeërs. die dachten de wet volmaakt te houden en dat niet deden! en niet door Christus werden gekend! Enz enz. jij en ik.

En dan doen wat Hij zegt. Eerst door de Vader worden gekend. Weten het fundament gevonden te hebben, alvorens te gaan bouwen.
En dan wordt de stevigheid, standvastigheid door de Vader gegeven.
Dat is vast en zeker.
Niet het doen van vergeven enz geeft zekerheid. Maar het zijn op het fundament!

Want dat was juist de fout van een deel van de mensen, dat ze dachten goed te leven, de wet te doen, maar het niet deden en nog erger zelfs niet door de vader werden gekend!

Dus het doen wat Hij zegt bestaat hieruit, eerst verzekeren dat je op het fundament ben, daarna pas bouwen. En dat bouwsel, dat huis verkrijgt zijn stevigheid door het fundament.

Filipenzen 2 vers 13
. 13 oWant het is God 49Die in u werkt beide 50het willen en 51het werken, 52naar Zijn welbehagen.
o 2 Kor. 3:5.
49 Dit wordt daarbij gedaan, opdat men uit deze voorgaande vermaning niet zou denken of besluiten, dat de mens uit zichzelven en door zijn eigen krachten de zaligheid zou kunnen werken. Zie Filipp. 1:6. 2 Kor. 3:5. Jak. 1:17.
50 Dat is, niet alleen het kunnen willen, maar ook het willen zelf; den wil krachtiglijk neigende en buigende om het goede te verkiezen, en alzo van onwilligen gewilligen makende, door de kracht des Heiligen Geestes, Joh. 3:5; 6:44. Rom. 9:16. 1 Petr. 1:3.
51 Of: het uitwerken, dat is, het doen en volbrengen van het goede dat men wil.
52 Dat is, niet naar enige voorgaande goede schikking of voorbereiding, die Hij in den mens zou vinden, maar naar Zijn believen, uit louter genade. Zie Ef. 1:5, 9, 11; 2:8. 2 Tim. 1:9.
En dus niet apart de nadruk gaan leggen op andere zaken.... Want dan haal je het huis weer van het fundament!

En dan nogmaals de vraag en dan pas reageer ik weer: hoe doen jullie de dingen die de Heere voorhoud in de Bergrede?

::salut
Plaats reactie