Ik heb met verbazing en ongeloof je reactie gelezen.
Is dat Gods vaderhart die je hier beschrijft? Dat Hij gedult heeft om ze extra hard te kunnen verderven?Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Zijn taaie lankomoedigheid inderdaad, zodat de vaten des verderfs tot hun verderf worden toebreid. En inderdaad God laat de mensen dan over aan de hardigheid van hun hart.
De onhoudbare implicaties heb je alleen wanneer je doorberedeneerd over dingen die al buiten de bijbel zijn geberedeneerd.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Geloof niet dat dr. Steenblok het zo verkeerd zag met zijn afwijzing van het ONVAARWAARDELIJK genade aanbod omdat dat zoals ik al eerder heb gezegd implicaties oproept die niet houdbaar zijn.
1. Je veronderstelt dat de bijbelteksten er niet tegen in gaan, maar ik lees hier toch onomwonden dat de bijbelteksten hier spreken over een hartelijke aanbieding van het evangelie, zodat de door God levend gemaakte luisteraars geloof ontvangen en zalig worden.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
En zo hard gaan die Bijbelteksten er niet tegenin als je maar ook de verklaring van deze teksten wil lezen, en dat hoeft van mij dan echt niet bij dr. Steenblok... maar ga maar eens terug naar Calvijn bijvoorbeeld.... bovendien zei ik al dat ds. Kesrten in zijn dogmatiek uitlegt waarom en hoe het kan bestaan dat God de zaligheid aan bijvoorbeeld Ezau ernstiglijk en waarachtig deed aanbieden, ondanks dat er staat "Eer zij iets goeds of iets kwaad gedaan hadden, heb ik Jakob liefgehad en Ezau gehaat".
2. Calvijn ligt niet in de lijn van Steenbok qua evangelieverkondiging en genadeaanbieding. Dat is dikke onzin.
3. "Eer zij iets goeds of iets kwaad gedaan hadden, heb ik Jakob liefgehad en Ezau gehaat" is geen exacte quote. Het moet zijn "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."
4. Ja, er is een uitverkiezing maar dat doet niets af van het evangelie. Toon mij eens met de bijbel aan dat het evangelie niet verkondigt mag worden?
Sterker nog: Markus 13:10 En het Evangelie moet eerst gepredikt worden onder al de volken.
Graag.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
En dan niks ds. Kersten ten spijt, we moeten de Bijbel in zijn gehele verband zien te lezen... dus is het nuttig en nodig verklaringen ervan na te slaan... ik kan ook wel met teksten gaan slaan die het tegendeel bewijzen:
Velen zullen het evangelie door de werking van de Heilige Geest verstaan en er naar handelen, maar velen ook zullen het niet verstaan en het verwerpen. Dit is geen reden om dan maar niet meer het evangelie te prediken.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Zoals de uileg van de Heere Jezus in Markus waarom hij door gelijkenissen sprak: Omdat zij horende niet horen en ziende niet verstaan, opdat zij niet ter enigertijd tot bekering komen... en zo kan ik nog wel veel meer opnoemen
[Aangepast op 23/8/05 door Kaw]