dr. Steenblok

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Elmousse,

Ik heb met verbazing en ongeloof je reactie gelezen.
Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Zijn taaie lankomoedigheid inderdaad, zodat de vaten des verderfs tot hun verderf worden toebreid. En inderdaad God laat de mensen dan over aan de hardigheid van hun hart.
Is dat Gods vaderhart die je hier beschrijft? Dat Hij gedult heeft om ze extra hard te kunnen verderven?
Geloof niet dat dr. Steenblok het zo verkeerd zag met zijn afwijzing van het ONVAARWAARDELIJK genade aanbod omdat dat zoals ik al eerder heb gezegd implicaties oproept die niet houdbaar zijn.
De onhoudbare implicaties heb je alleen wanneer je doorberedeneerd over dingen die al buiten de bijbel zijn geberedeneerd.
En zo hard gaan die Bijbelteksten er niet tegenin als je maar ook de verklaring van deze teksten wil lezen, en dat hoeft van mij dan echt niet bij dr. Steenblok... maar ga maar eens terug naar Calvijn bijvoorbeeld.... bovendien zei ik al dat ds. Kesrten in zijn dogmatiek uitlegt waarom en hoe het kan bestaan dat God de zaligheid aan bijvoorbeeld Ezau ernstiglijk en waarachtig deed aanbieden, ondanks dat er staat "Eer zij iets goeds of iets kwaad gedaan hadden, heb ik Jakob liefgehad en Ezau gehaat".
1. Je veronderstelt dat de bijbelteksten er niet tegen in gaan, maar ik lees hier toch onomwonden dat de bijbelteksten hier spreken over een hartelijke aanbieding van het evangelie, zodat de door God levend gemaakte luisteraars geloof ontvangen en zalig worden.

2. Calvijn ligt niet in de lijn van Steenbok qua evangelieverkondiging en genadeaanbieding. Dat is dikke onzin.

3. "Eer zij iets goeds of iets kwaad gedaan hadden, heb ik Jakob liefgehad en Ezau gehaat" is geen exacte quote. Het moet zijn "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."

4. Ja, er is een uitverkiezing maar dat doet niets af van het evangelie. Toon mij eens met de bijbel aan dat het evangelie niet verkondigt mag worden?
Sterker nog: Markus 13:10 En het Evangelie moet eerst gepredikt worden onder al de volken.

En dan niks ds. Kersten ten spijt, we moeten de Bijbel in zijn gehele verband zien te lezen... dus is het nuttig en nodig verklaringen ervan na te slaan... ik kan ook wel met teksten gaan slaan die het tegendeel bewijzen:
Graag.
Zoals de uileg van de Heere Jezus in Markus waarom hij door gelijkenissen sprak: Omdat zij horende niet horen en ziende niet verstaan, opdat zij niet ter enigertijd tot bekering komen... en zo kan ik nog wel veel meer opnoemen
Velen zullen het evangelie door de werking van de Heilige Geest verstaan en er naar handelen, maar velen ook zullen het niet verstaan en het verwerpen. Dit is geen reden om dan maar niet meer het evangelie te prediken.

[Aangepast op 23/8/05 door Kaw]
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ElmousseEn ook Auswitz was in eeuwigheid al door God besloten.
waarom zouden we dan nog naar de kerk gaan? Ik ben me gek om daar mijn oordeel te verzwaren.
laten we eten en drinken en vrolijk zijn, want alles is al besloten.

[Aangepast op 23/8/05 door Miscanthus]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

By the way: ds. Wink is vanavond in Gouda, dus als je tijd hebt en interesse (half acht, de stationskerk). En misschien ook niet, moet je zelf weten he.. your choice
Ik kan die man niet veroordelen op wat ik van hem gehoord heb, maar als een klein deel waar is, heb ik geen behoefte.
Waar ik voor naar kerk ga is een Evangelieprediking waar slechts centraal staat: Jezus Christus en Dien gekruisigd.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ElmousseBy the way: ds. Wink is vanavond in Gouda, dus als je tijd hebt en interesse (half acht, de stationskerk). En misschien ook niet, moet je zelf weten he.. your choice
We hadden toch niks te kiezen?
Als we er voor kunnen kiezen om naar een bepaade predikant te gaan, kunnen we er toch ook voor kiezen om naar Jezus te gaan? Hij is mens geworden om middelaar te kunnen zijn. Niet te hoog en te onbereikbaar. We mogen vrijmoedig tot hem gaan. En Hij zegt: wie tot mij komt, zal ik geenszins uitwerpen, ook Elmousse niet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ElmousseBy the way: ds. Wink is vanavond in Gouda, dus als je tijd hebt en interesse (half acht, de stationskerk). En misschien ook niet, moet je zelf weten he.. your choice
Als we er voor kunnen kiezen om naar een bepaade predikant te gaan, kunnen we er toch ook voor kiezen om naar Jezus te gaan? Hij is mens geworden om middelaar te kunnen zijn. Niet te hoog en te onbereikbaar. We mogen vrijmoedig tot hem gaan. En Hij zegt: wie tot mij komt, zal ik geenszins uitwerpen, ook Elmousse niet.
Nou, Miscanthus. Dat ligt niet op één lijn, naar een predikant toegaan of naar Jezus toegaan.
Zijn taaie lankmoedigheid inderdaad, zodat de vaten des verderfs tot hun verderf worden toebreid. En inderdaad God laat de mensen dan over aan de hardigheid van hun hart.
Is dat Gods vaderhart die je hier beschrijft? Dat Hij gedult heeft om ze extra hard te kunnen verderven?
“Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot degene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Geloof niet dat dr. Steenblok het zo verkeerd zag met zijn afwijzing van het ONVAARWAARDELIJK genade aanbod omdat dat zoals ik al eerder heb gezegd implicaties oproept die niet houdbaar zijn.
De onhoudbare implicaties heb je alleen wanneer je doorberedeneerd over dingen die al buiten de bijbel zijn geberedeneerd.
Ik vind dit een woordenstrijd. Geen GG’ er zal zeggen: Hier heb je de genade, neem maar aan en verder niks.
En zo hard gaan die Bijbelteksten er niet tegenin als je maar ook de verklaring van deze teksten wil lezen, en dat hoeft van mij dan echt niet bij dr. Steenblok... maar ga maar eens terug naar Calvijn bijvoorbeeld.... bovendien zei ik al dat ds. Kesrten in zijn dogmatiek uitlegt waarom en hoe het kan bestaan dat God de zaligheid aan bijvoorbeeld Ezau ernstiglijk en waarachtig deed aanbieden, ondanks dat er staat "Eer zij iets goeds of iets kwaad gedaan hadden, heb ik Jakob liefgehad en Ezau gehaat".
1. Je veronderstelt dat de bijbelteksten er niet tegen in gaan, maar ik lees hier toch onomwonden dat de bijbelteksten hier spreken over een hartelijke aanbieding van het evangelie, zodat de door God levend gemaakte luisteraars geloof ontvangen en zalig worden.
2. Calvijn ligt niet in de lijn van Steenbok qua evangelieverkondiging en genadeaanbieding. Dat is dikke onzin.
3. "Eer zij iets goeds of iets kwaad gedaan hadden, heb ik Jakob liefgehad en Ezau gehaat" is geen exacte quote. Het moet zijn "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."
“Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit de Roepende; zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen. Gelijk geschreven is: Jakob heb ik liefgehad, Ezau heb ik gehaat."

Elmousse, wat doet je met deze uitspraak van ds. Kersten:
“Hoe kan de Heere dan welgemeend de zaligheid aanbieden, zelfs aan verworpenen, van wie Hij in Zijn eeuwige raad bepaalde, dat zij de zaligheid niet verkrijgen zullen?
Dat kan, omdat Gods eer boven onze zaligheid staat. De Heere zoekt Zijn eer, ook door de prediking van het Woord. Hij zal verheerlijkt worden in degenen, die verloren gaan, zowel als in degenen, die behouden worden. etc.”
Hier spreekt ds. K. toch van een ‘welgemeend aanbieden’?

[Aangepast op 23/8/05 door Afgewezen]
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Elmousse,

Ik heb met verbazing en ongeloof je reactie gelezen.
Zijn taaie lankomoedigheid inderdaad, zodat de vaten des verderfs tot hun verderf worden toebreid. En inderdaad God laat de mensen dan over aan de hardigheid van hun hart.
Dat staat toch echt in de Bijbel, Kaw. Zie verderop in deze post.
Volgens mij bedoelt Elmousse dat Calvijn 'allen' in 2 Pet. 3:9 uitlegt als alle uitverkorenen, net als de Kanttekenaren.
Dan moet je ook verder lezen, Kaw:

13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.

Nee, ik weet ook niet hoe ik dit in overeenstemming moet brengen met Christus' liefdevolle nodiging. Maar toch kunnen we er niet onderuit dat dit ook in de Bijbel staat.
Velen zullen het evangelie door de werking van de Heilige Geest verstaan en er naar handelen, maar velen ook zullen het niet verstaan en het verwerpen. Dit is geen reden om dan maar niet meer het evangelie te prediken.
Natuurlijk niet, het prediken van het Evangelie is het bevel van Christus zelf!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Zijn taaie lankmoedigheid inderdaad, zodat de vaten des verderfs tot hun verderf worden toebreid. En inderdaad God laat de mensen dan over aan de hardigheid van hun hart.
“Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot degene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
En is dat de boodschap van het NT? Is dat de door God gegeven boodschap. Is dat het beeld dat we van God moeten hebben?
:(

Ja, dan wordt zalig worden een groot probleem, want we hebben een norse rechter die uit is op onze dood en wie weet kunnen we hem nog aanhoudelijk smeken opdat hij ons zat wordt en ons alsnog genade verschaft.

Nee, alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw, lees ook de posting van Corydoras.
En waarom wel de ene tekst geloven en niet de andere? Da's makkelijk; dan vul je God in zoals je Hem graag hebben wilt.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

En is dat de boodschap van het NT? Is dat de door God gegeven boodschap. Is dat het beeld dat we van God moeten hebben?
Dat is ook de boodschap van het NT (Rom. 9).
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Nou, Miscanthus. Dat ligt niet op één lijn, naar een predikant toegaan of naar Jezus toegaan.
Ik geef je helemaal gelijk, Afgewezen. Je bent wat dat betreft een man (of vrouw, als je wilt) naar mijn hart.

Bij een predikant ben je niet altijd welkom en zal je niet altijd liefdevol ontvangen, maar bij Jezus is iedereen altijd welkom. Wie, wat en hoe je ook bent!! En als je bij Hem komt, dan verandert alles. Je krijgt zelfs vergeving van al je zonden!! En eeuwig leven!! Welke predikant kan dat?

Je hebt, nogmaals, een scherp inzicht.

[Aangepast op 23/8/05 door Lecram]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Corydoras,

Ik ken Rom. 9 en daarin beschrijft Paulus Gods volkomen souverijniteit in de uitverkiezing, maar dat is niet het hele beeld van God.

Ik huis zelf ook in een kerk waar God elke zondag weer neergezet wordt als een volkomen rechtvaardige, uiterst boze, rechter en waar het ware volk leert smeken tot deze rechter, waar vervolgens na oprechte smekingen deze rechter zich (mogelijk) ontfermt over de smekeling en dat dan de smekeling, indien hij door een bijzondere openbaring van Gods zijde, God zijn Vader mag noemen.

Dat heeft werkelijk niets met het evangelie te maken en het beeld van God de Vader die we in het NT van Jezus krijgen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Dat is ook de boodschap van het NT (Rom. 9).
Inderdaad, de Bijbel spreekt meestal met twee woorden: in dit geval verkiezing (en verwerping) en een hartelijk aanbieden van het evangelie.
Want uit de verkondiging van het evangelie (en bij de uitwerking daarvan in de harten van mensen) zal blijken wie er verkoren is en wie niet.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Corydoras,

Ik ken Rom. 9 en daarin beschrijft Paulus Gods volkomen souverijniteit in de uitverkiezing, maar dat is niet het hele beeld van God.

Ik huis zelf ook in een kerk waar God elke zondag weer neergezet wordt als een volkomen rechtvaardige, uiterst boze, rechter en waar het ware volk leert smeken tot deze rechter, waar vervolgens na oprechte smekingen deze rechter zich (mogelijk) ontfermt over de smekeling en dat dan de smekeling, indien hij door een bijzondere openbaring van Gods zijde, God zijn Vader mag noemen.

Dat heeft werkelijk niets met het evangelie te maken en het beeld van God de Vader die we in het NT van Jezus krijgen.
Dat dit niet het hele beeld van God is, betekent niet dat we het kunnen negeren. Om dit op de voorgrond gaan stellen in de prediking is dan natuurlijk weer het andere uiterste.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En waarom wel de ene tekst geloven en niet de andere? Da's makkelijk; dan vul je God in zoals je Hem graag hebben wilt.
Indien we de bijbel zouden lezen zoals het er staat, dan zouden we in het oude testament zien dat Hij telkens weer, zonder uitzondering, trouw en barmhartig is tot een ieder die zijn redding bij Hem zoekt.
En wanneer we het nieuwe testament lezen, dan zien we de gelijkenis van de verloren zoon, waar zijn vader hem zonder voorwaarden met open armen aanneemt als zijn zoon.
Dan zien we een koning die zijn uiterste best doet om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen voor de bruiloft van zijn zoon.
Dan zien we God de Vader die Zijn Zoon gaf aan een wereld die het totaal niet verdiende, om zalig te maken wat verloren is. Dan zien we een Vader die volkomen onbegrijpelijk, maar o! hoe liefdevol!, beschikt heeft dat het evangelie over de aarde moet rondgaan, zodat Zijn Zoon verhoogt wordt als de koperen slang in de woestijn, om iedereen te redden die er na opziet.
WSO

Bericht door WSO »

koperen slang!
gewoon kijken!

je hoeft bij wijze van spreken niet eens te geloven dat het werkt.
Plaats reactie