Stemmen

Wat zou je nu stemmen?

VVD
0
Geen stemmen
PvdA
2
2%
PVV
6
5%
SP
1
1%
CDA
4
4%
D66
2
2%
CU
17
15%
GL
1
1%
SGP
75
67%
Anders
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 112

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Stemmen

Bericht door Moderamen »

Hoe denken jullie over een expliciet stemadvies vanaf de kansels tijdens zondagse erediensten (dus geen tijdredes)? Daarmee bedoel ik dus niet "degenen die ons vertegenwoordigen en zich verbonden weten met Schrift en belijdenis", maar echt het alleen noemen van de partijnaam SGP.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Stemmen

Bericht door Auto »

Moderamen schreef:Hoe denken jullie over een expliciet stemadvies vanaf de kansels tijdens zondagse erediensten (dus geen tijdredes)? Daarmee bedoel ik dus niet "degenen die ons vertegenwoordigen en zich verbonden weten met Schrift en belijdenis", maar echt het alleen noemen van de partijnaam SGP.
Zelfs al noem je alleen Schrift en belijdenis, dan bedoel je de sgp. Dat is de enige die de belijdenisgeschriften hanteert.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Stemmen

Bericht door Moderamen »

Toch is dit iets anders dan het noemen van de partijnaam SGP, ook in CDA en CU fracties (bijv. plaatselijk) zijn er vertegenwoordigers die zich verbonden weten met de 3fvE.
Maar mijn vraag gaat dus echt om het noemen van de SGP in het gebed, of de prediking, als stemadvies en hoe jullie daarover denken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stemmen

Bericht door helma »

Onze predikant zei dat we biddend moesten stemmen. En dat vind ik een heel goed advies.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stemmen

Bericht door Orchidee »

Een predikant moet zich helemaal niet uitspreken over welke politieke partij ook.
Daar is een preekstoel niet voor!
Idd biddend stemmen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Stemmen

Bericht door Nasrani »

Zolang het een partij is die met een geopende bijbel in de hand politiek wil voeren moet je dit aan het geweten van de leden overlaten. Ik vindt dat je binnen de gereformeerde gezindte zonder problemen zowel SGP als CU moet kunnen stemmen zonder dat je je daar bezwaard over zou moeten voelen. In de gemeente waar ik lid ben wordt altijd nadrukkelijk de SGP benoemd, afgelopen biddag was ik in een gemeente van het zelfde kerkverband en toen werd gebeden voor beide partijen.

Daar komt bij dat ik vindt dat de kansel niet bedoeld is om politiek te gaan benoemen of promoten. Zeker niet in een preek.

Waar ik me wel zorgen om maak zijn de jongeren, maar ook ouderen die in zeer degelijke gemeenten lid zijn en aangeven PVV te stemmen. Niet te begrijpen. Ze beseffen niet dat ze op meer dan alleen een islam standpunt stemmen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Stemmen

Bericht door Terri »

Door wat er nu in Rotterdam speelt, is het gratis campagne voeren voor de heer Wilders......pfff.....
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stemmen

Bericht door Desiree »

Maar ik denk dat Rutte ea hem nu voor was..

@nasrani.. Ik wil geen mensen overhalen ofzo hoor, maar ik wilde wel eerlijk zijn. Ik heb al eens eerder CU gestemd.. Ik heb nog geen totaalbeeld en daarom vind ik het lastig te doorgronden. Maar de samenvatting die dhr. Segers maakt, spreekt me aan en vind ik terug in de Bijbel. Al zou ik het fijn vinden als een dominee het nog eens toe zou lichten... En omdat er thuis toch al SGP gestemd wordt, is mijn stem een mooie aanvulling. Natuurlijk is de SGP heel Bijbelgetrouw, enkel respect voor de SGP. Ik hoop dat alle drie de partijen iets mogen uitstralen van de Heere Jezus.
Laatst gewijzigd door Desiree op 13 mar 2017, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stemmen

Bericht door Mara »

Het verbaasde mij enigszins hoe voorheen bolwerken van SGPers, (Urk) CDAers (Bergeijk) en CUers, (Bunschoten) voor een groot deel zijn veranderd in PVV aanhangende stemmers.
En niet alleen de jeugd, ook ouderen, waar in de familie al generaties lang op de SGP wordt gestemd, denkt men erover dit keer de stem aan Wilders te geven.
Onbegrijpelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Stemmen

Bericht door Desiree »

Mara schreef:Het verbaasde mij enigszins hoe voorheen bolwerken van SGPers, (Urk) CDAers (Bergeijk) en CUers, (Bunschoten) voor een groot deel zijn veranderd in PVV aanhangende stemmers.
En niet alleen de jeugd, ook ouderen, waar in de familie al generaties lang op de SGP wordt gestemd, denkt men erover dit keer de stem aan Wilders te geven.
Onbegrijpelijk.
Ja, voor hen, met zo te denken zou de SGP nu juist een goede partij zijn. Ze zijn gezond radicaler nu. Heel wat anders dan PVV die bij beloven blijft... en je krijgt niks.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Stemmen

Bericht door Nasrani »

Desiree schreef:Maar ik denk dat Rutte ea hem nu voor was..

@nasrani.. Ik wil geen mensen overhalen ofzo hoor, maar ik wilde wel eerlijk zijn. Ik heb al eens eerder CU gestemd.. Ik heb nog geen totaalbeeld en daarom vind ik het lastig te doorgronden. Maar de samenvatting die dhr. Segers maakt, spreekt me aan en vind ik terug in de Bijbel. Al zou ik het fijn vinden als een dominee het nog eens toe zou lichten... En omdat er thuis toch al SGP gestemd wordt, is mijn stem een mooie aanvulling. Natuurlijk is de SGP heel Bijbelgetrouw, enkel respect voor de SGP. Ik hoop dat alle drie de partijen iets mogen uitstralen van de Heere Jezus.
Je mag me best overhalen. :) Ik twijfel nog steeds....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Stemmen

Bericht door Bruna »

Wellicht mag dit je overtuigen:

De ChristenUnie en de SGP trekken op veel thema’s gelukkig samen op. Uit het stemgedrag in de Tweede Kamer blijkt echter dat er 1 onderwerp is waar de opvattingen sterk uiteen lopen, namelijk immigratie en integratie.

De SGP staat voor een ruimhartig asielbeleid voor degenen die echt in nood zijn. Zij verdienen een veilige plek in Nederland, ongeacht hun achtergrond. De SGP ziet de groei van de islam in Nederland, mede door de hoge instroom van asielzoekers, niet als een verrijking voor Nederland. De overheid moet er daarom op inzetten de instroom zoveel mogelijk te beperken en de terugkeer zoveel mogelijk te verhogen. De overheid hoeft de islam niet onnodig te laten groeien, zeker niet als we zien welke zorgen er wereldwijd en dichtbij rond de islam leven. De SGP wil daarom bijvoorbeeld dat de overheid asielzoekers tot zeven jaar kunnen terugsturen. Degenen die zich actief inzetten (voldoende inkomen en inburgering) blijven na vijf jaar verzekerd van verblijf in Nederland.

Vreemdelingen die tegenwerken en zich misdragen, verdienen geen steun van de overheid. De SGP vindt het daarom onbegrijpelijk dat de ChristenUnie zich sterk maakt voor illegale vreemdelingen die (herhaaldelijk) rechterlijke uitspraken aan hun laars lappen. Het is verder moeilijk uit te leggen waarom inburgeraars die verwijtbaar hun examen niet halen of zelfs weigeren een participatieverklaring te ondertekenen niet teruggestuurd mogen worden naar hun land van herkomst. Ook wekt het bevreemding dat de ChristenUnie in de Eerste Kamer tegen het wetsvoorstel gestemd heeft om terugkerende jihadisten, ook zij dus die dood en verderf hebben gezaaid, het Nederlanderschap te ontnemen.

Als het gaat om duurzaamheid streeft de SGP naar een evenwichtig beleid. Dus geen eenzijdige inzet op bijvoorbeeld windmolens, maar vooral stevig investeren in energiebesparing. Energie die je niet gebruikt hoef je namelijk ook niet op te wekken!

Verder vindt de SGP het iets teveel van het goede om ook studerende kinderen van miljonairs weer recht op een basisbeurs te geven. Daarom kiest de SGP naast de huidige ondersteuning van lagere inkomens voor extra ondersteuning aan de groep die erg kwetsbaar is, namelijk de middeninkomens.

Hartelijke groet!

Arnoud Proos,
Voorlichter Tweede Kamerfractie SGP

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/246 ... cu-en-sgp/
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Stemmen

Bericht door Marco »

Bruna schreef:Wellicht mag dit je overtuigen:

De ChristenUnie en de SGP trekken op veel thema’s gelukkig samen op. Uit het stemgedrag in de Tweede Kamer blijkt echter dat er 1 onderwerp is waar de opvattingen sterk uiteen lopen, namelijk immigratie en integratie.

De SGP staat voor een ruimhartig asielbeleid voor degenen die echt in nood zijn. Zij verdienen een veilige plek in Nederland, ongeacht hun achtergrond. De SGP ziet de groei van de islam in Nederland, mede door de hoge instroom van asielzoekers, niet als een verrijking voor Nederland. De overheid moet er daarom op inzetten de instroom zoveel mogelijk te beperken en de terugkeer zoveel mogelijk te verhogen. De overheid hoeft de islam niet onnodig te laten groeien, zeker niet als we zien welke zorgen er wereldwijd en dichtbij rond de islam leven. De SGP wil daarom bijvoorbeeld dat de overheid asielzoekers tot zeven jaar kunnen terugsturen. Degenen die zich actief inzetten (voldoende inkomen en inburgering) blijven na vijf jaar verzekerd van verblijf in Nederland.

Vreemdelingen die tegenwerken en zich misdragen, verdienen geen steun van de overheid. De SGP vindt het daarom onbegrijpelijk dat de ChristenUnie zich sterk maakt voor illegale vreemdelingen die (herhaaldelijk) rechterlijke uitspraken aan hun laars lappen. Het is verder moeilijk uit te leggen waarom inburgeraars die verwijtbaar hun examen niet halen of zelfs weigeren een participatieverklaring te ondertekenen niet teruggestuurd mogen worden naar hun land van herkomst. Ook wekt het bevreemding dat de ChristenUnie in de Eerste Kamer tegen het wetsvoorstel gestemd heeft om terugkerende jihadisten, ook zij dus die dood en verderf hebben gezaaid, het Nederlanderschap te ontnemen.

Als het gaat om duurzaamheid streeft de SGP naar een evenwichtig beleid. Dus geen eenzijdige inzet op bijvoorbeeld windmolens, maar vooral stevig investeren in energiebesparing. Energie die je niet gebruikt hoef je namelijk ook niet op te wekken!

Verder vindt de SGP het iets teveel van het goede om ook studerende kinderen van miljonairs weer recht op een basisbeurs te geven. Daarom kiest de SGP naast de huidige ondersteuning van lagere inkomens voor extra ondersteuning aan de groep die erg kwetsbaar is, namelijk de middeninkomens.

Hartelijke groet!

Arnoud Proos,
Voorlichter Tweede Kamerfractie SGP

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/246 ... cu-en-sgp/
Moet je wel twee kanten weergeven. Wordt het toch nog wat ingewikkelder op:

https://www.christenunie.nl/blog/2017/0 ... -n-pot-nat

..en om eerlijk te blijven, zou nu dus ook het CDA er nog bij moeten.. :hum
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Stemmen

Bericht door Moderamen »

Zou de hoge opkomst negatief kunnen uitpakken voor SGP (en ook CU)?
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Stemmen

Bericht door Bruna »

Moderamen schreef:Zou de hoge opkomst negatief kunnen uitpakken voor SGP (en ook CU)?
Dat zou kunnen. Stel dat de opkomst 80% is ipv 74% de vorige keer dan moet je toch voor een zetel ca 65.000 stemmen hebben ipv 60.000 de vorige keer.
Plaats reactie