Beste Ereunao,
Ook ik heb je reacties op mijn vragen gelezen. En helaas heb ik niet overal een reactie op gezien.
Je reageert bijvoorbeeld helemaal niet meer op mijn antwoord wat betreft het lezen van de huisteksten. En het anders lezen van de vrouwen aan het Heilig Avondmaal.
Verder ben ik ook erg benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Zonderling. Want dat blijft nu een beetje liggen allemaal. Een deel van die vragen zijn ook mijn vragen.
Verder zal ik proberen een reactie te geven op jouw reactie van gisteren op mijn vragen. Fijn dat je die gegeven hebt.
Citaat:
Sorry ,maar als er duidelijk staat dat die Paulus hoorden gedoopt werden in de naam van de Heere Jezus kan ik daar niets anders lezen dat zij niet overgedoopt, maar alsnog gedoopt werden
En dat de doop van Jezus onvolwaardig zou zijn omdat hij door Johannes gedoopt is ontken ik want dit houdt verband met het unieke stadium in de heilsgeschiedenis. Jezus kwam om alle gerechtigheid te vervullen, daarom moest Hij zich als een zondaar laten dopen met de doop der bekering. Maar het zou al heel vreemd geweest zijn als Hij net als die twaalf mannen gedoopt was in de naam van de Heere Jezus !! En in Hand.8 en19 ontvingen de gelovigen idd. de H.Geest nadat zij gedoopt waren, maar dat was geen vaste regel, want in Hand.10 gebeurde het in omgekeerde volgorde
Volgens mij spreek je jezelf nu een beetje tegen. Eerst spreek je in eerdere posting over dat die mensen opnieuw de doop kregen. En nu lijk je te zeggen dat ze nog helemaal geen doop hebben gehad. Maar ook dat klopt niet. In Hand 19 (SV) staat letterlijk: En hij zeide tot hen; Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. (Dus ze hadden de doop van Johannes ontvangen) Wanneer je dit gedeelte verder leest staat daar dat Johannes een doop der bekering doopte maar ook dat het volk moest geloven in Hem Die na hem kwam. (dat is in Jezus Christus) Dus geloof in de Heere Jezus en Bekering. Mag ik dan van jou weten wat het inhoudelijk verschil is tussen de doop van Johannes en de Heere Jezus? Want dat het heilshistorisch op een ander moment plaats vindt, zegt niets over een eventueel verschil in betekenis van beide dopen. (m.i.)
In de Handelingen 8 en 19 wordt inderdaad gesproken over het ontvangen van de Heilige Geest. Maar het gaat hier om de bijzondere
gaven van de Heilige Geest en niet om het ontvangen van de Heilige Geest op het moment dat de mens tot geloof komt. Zie Handelingen 10:46
De besnijdenis wees wel typologisch boven zichzelf uit naar de besnijdenis des harten door de H.Geest, maar daar waren ze nog niet aan toe, zie Joh.7:39 Het accent van het verbond met Abraham lag bij het beloofde Zaad en bij het bezit van het beloofde land. En daar hadden al de Joden, gelovig of ongelovig deel aan. In het geslachtsregister van de Messias komen namen voor van mensen die uitnemend goddeloos geweest zijn. De overeenkomsten nemen de verschillen niet weg, die kun je niet zomaar tegenover elkaar wegstrepen. Want, zoals hierboven reeds gezegd, al is iedere koe een dier, daarom is ieder dier nog geen koe!. Het komt hier juist op de nuanceringen, de verschillen aan. De doop van Johannes kon dus nog geen doop in de naam van de Heere Jezus zijn, maar was daarom in die situatie niet onvolwaardig
Volgens mij staat er in Johannes 7:39; als u werkelijk Abrahams kinderen bent (en daarmee worden de waarachtige gelovigen bedoeld) zou u ook de werken van Abraham doen. Deze tekst heeft dus niets te maken met een nog niet aan toe zijn. Maar ze waren ongehoorzaam.
Accent verbond: Het delen in de geestelijke zegeningen van het verbond vereiste geloof in de komende Christus. Van Abraham staat bijvoorbeeld geschreven dat hij gerechtvaardigd werd door het geloof (Rom 4:3, Hebr 11:10) En N.B.! zie hier de parallel wat Paulus hier schrijft over de rechtvaardiging door het geloof (Rom 5:1)
De landsbelofte gold het hele volk. Gelovig en ongelovig. Want de Messias moest uit dat volk geboren worden. Maar de geestelijke zegeningen werden verkregen door het geloof (tijdelijk en eeuwig) Je kunt de verschillen inderdaad niet wegstrepen. Maar daarom is er ook sprake van een vernieuwd verbond, dus geen nieuw verbond.
De doop van Johannes is weliswaar geen doop in de Naam van Jezus. Deze doop is wel door God Zelf ingesteld. En dan blijft staan dat de wezenlijke inhoud van de doop hetzelfde blijft, namelijk geloof en bekering.
Dat kun je lezen in Rom.6 het is de gemeenschap met Christus in Zijn dood en opstanding, daarom kon deze doop ook niet bediend worden voordat Hij was gestorven en opgestaan en was de doop van Johannes een voorlopige zonder daarmee onvolwaardig te zijn Hiermee meen ik aan mijn reactieplicht voldaan te hebben, maar als je nog meer vragen hebt, stel ze maar gerust gr:ereunao
Dit was jouw reactie op mijn vraag wat volgens jou de betekenis van de doop is.
De ware gelovige jood verwachtte en geloofde in de komende Messias. (Zie Simeon en Anna)
Bedoel jij nu te zeggen dat het in Romeinen 6 over de waterdoop gaat? Volgens mij gaat het in Romeinen 6 over het delen in het Volbrachte werk van Christus. Begrijp ik je goed dat jij zegt dat je door de doop deel krijgt aan de gemeenschap met Christus? En dus niet door het geloof alleen? En anders vraag ik mij af wat voor jou de betekenis van de doophandeling is?
Volgens mij zit er verschil tussen de betekende zaak en het teken van de doop.
Ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig.!
Hier wil ik ook nog even op reageren. Dit was een reactie op Zonderling. En volgens mij doe je Calvijn hier geen recht. Want Calvijn had juist oog voor de overheid als dienares van God. (Zie Romeinen) Of bedoel jij hier iets anders met je opmerking?
Van Griekse grammatica heb ik geen verstand, wel weet ik dat Calvijn deze uitleg van Hand.19 gegeven heeft om de Wederdopers de wind uit de zeilen te nemen. En dat was op zich terecht, maar dat moet je dan wel met eerlijke argumenten doen. Er is nu eenmaal een heilsorde in de Schrift die niet omkeerbaar is, daarom is het onmogelijk het teken van de dood en opstanding van Christus in te stellen voordat Hij daadwerkelijk gestorven en opgestaan was. Dat geldt trouwens evenzeer voor het H.A. dat Hij pas ingesteld heeft in de laatste nacht voordat Hij het offer van Zijn leven ging brengen .Want ook hier moest eerst het voorbeeldige lam van Pesach gedood zijn op de middag van de 14e Nisan zodat Hij het in Zich op kon nemen door ervan te eten voordat Hij op de volgende dag Zichzelf als het ware Lam ging offeren.
Ook hier wil ik een korte reactie op geven. Het was van jou een reactie op wat Zonderling schreef..
De hele OT offerdienst is door God Zelf ingesteld. en die hele offerdienst en besnijdenis is 1 grote heenwijzing naar de noodzaak van Verzoening door de komende Christus. Zoals ook de doop een heenwijzing is naar de noodzaak van verzoening.
Ik ben benieuwd naar je reactie.