Pagina 11 van 44

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 21 nov 2013, 00:14
door huisman
alexv schreef:

Huisman vindt Johan een complotdenker :huhu
..en dat is tie :huhu

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 21 nov 2013, 00:32
door Mister
huisman schreef:
alexv schreef:

Huisman vindt Johan een complotdenker :huhu
..en dat is tie :huhu
Ja, dat is makkelijk. Iemand wegzetten als complotdenker. Hoef je er ook niet serieus op in te gaan. Op het forum gebeurt dat ook wel eens. Dan noem je iets ''remonstrants" bijvoorbeeld. Hoef je er ook niet meer inhoudelijk op in te gaan.

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 21 nov 2013, 16:13
door Luther
Mister schreef:
huisman schreef:
alexv schreef:

Huisman vindt Johan een complotdenker :huhu
..en dat is tie :huhu
Ja, dat is makkelijk. Iemand wegzetten als complotdenker. Hoef je er ook niet serieus op in te gaan. Op het forum gebeurt dat ook wel eens. Dan noem je iets ''remonstrants" bijvoorbeeld. Hoef je er ook niet meer inhoudelijk op in te gaan.
Ah, er bestaat misschien ook wel zoiets als JSF-remonstrantisme.

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 26 nov 2013, 20:56
door huisman
En als beloofd is de JSF ook goed voor onze economie
Fokker maakt zich op voor de bouw van een nieuwe fabriek in Papendrecht waar onderdelen worden gemaakt voor de Joint Strike Fighter. Van dit gevechtsvliegtuig wil de regering er 37 kopen. In ruil daarvoor mag het Nederlandse bedrijfsleven meebouwen aan de JSF-vloot. De fabriek moet in 2018 gaan draaien.
Voor de aanschaf van de F-35 is €4,5 miljard in de defensiebegroting gereserveerd verspreid over 10 jaar. De aanschaf zal opleveren:

Zekerstelling van de huidige opdrachtenportefeuille en van de vervolgopdrachten voor de Nederlandse luchtvaartindustrie
Totale omzetverwachting tot aan 2040 van $ 9 miljard aan productieopdrachten (Defensie jaarrapportage, 2011)
Voor iedere geïnvesteerde € 1 komt € 2 aan werk in Nederland terug (traditioneel= € 0,40). Geen enkel ander programma kan deze volumes aan werk bieden
Toegang tot de onderhoudsmarkt van de F-35 met een potentieel van € 19 miljard tot aan 2040
De luchtvaartsector (15.000 banen) kan zich met behulp van F-35 uit de crisis innoveren. De vergaarde kennis kan worden toegepast in nieuwe programma’s.
Het F-35 project levert keiharde banen op en het stelt de industrie in staat om Nederlandse ingenieurs en andere specialisten dagelijks mee te laten ontwerpen en bouwen aan het meest ultramoderne vliegtuig ter wereld Bron: Convenant Fokker Technologies, FNV bondgenoten, CNV Vakmensen, De Unie en VHP2

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 26 nov 2013, 21:18
door refo
huisman schreef:En als beloofd is de JSF ook goed voor onze economie
Fokker maakt zich op voor de bouw van een nieuwe fabriek in Papendrecht waar onderdelen worden gemaakt voor de Joint Strike Fighter. Van dit gevechtsvliegtuig wil de regering er 37 kopen. In ruil daarvoor mag het Nederlandse bedrijfsleven meebouwen aan de JSF-vloot. De fabriek moet in 2018 gaan draaien.
Voor de aanschaf van de F-35 is €4,5 miljard in de defensiebegroting gereserveerd verspreid over 10 jaar. De aanschaf zal opleveren:

Zekerstelling van de huidige opdrachtenportefeuille en van de vervolgopdrachten voor de Nederlandse luchtvaartindustrie
Totale omzetverwachting tot aan 2040 van $ 9 miljard aan productieopdrachten (Defensie jaarrapportage, 2011)
Voor iedere geïnvesteerde € 1 komt € 2 aan werk in Nederland terug (traditioneel= € 0,40). Geen enkel ander programma kan deze volumes aan werk bieden
Toegang tot de onderhoudsmarkt van de F-35 met een potentieel van € 19 miljard tot aan 2040
De luchtvaartsector (15.000 banen) kan zich met behulp van F-35 uit de crisis innoveren. De vergaarde kennis kan worden toegepast in nieuwe programma’s.
Het F-35 project levert keiharde banen op en het stelt de industrie in staat om Nederlandse ingenieurs en andere specialisten dagelijks mee te laten ontwerpen en bouwen aan het meest ultramoderne vliegtuig ter wereld Bron: Convenant Fokker Technologies, FNV bondgenoten, CNV Vakmensen, De Unie en VHP2
Als ze gaan doen wat in de verkoopfolder staat.
Dat is allerminst zeker.

JSF wordt net als de Kalkar-centrale. Uiteindelijk zal het een hoop geld gekost hebben en kan het niet wat werd beloofd, want te complex.
En bij Fokker een hoop Melkert-banen. Dat is inderdaad het enige positieve puntje: een pietsie werkgelegenheid.

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 26 nov 2013, 21:34
door huisman
refo schreef:
huisman schreef:En als beloofd is de JSF ook goed voor onze economie
Fokker maakt zich op voor de bouw van een nieuwe fabriek in Papendrecht waar onderdelen worden gemaakt voor de Joint Strike Fighter. Van dit gevechtsvliegtuig wil de regering er 37 kopen. In ruil daarvoor mag het Nederlandse bedrijfsleven meebouwen aan de JSF-vloot. De fabriek moet in 2018 gaan draaien.
Voor de aanschaf van de F-35 is €4,5 miljard in de defensiebegroting gereserveerd verspreid over 10 jaar. De aanschaf zal opleveren:

Zekerstelling van de huidige opdrachtenportefeuille en van de vervolgopdrachten voor de Nederlandse luchtvaartindustrie
Totale omzetverwachting tot aan 2040 van $ 9 miljard aan productieopdrachten (Defensie jaarrapportage, 2011)
Voor iedere geïnvesteerde € 1 komt € 2 aan werk in Nederland terug (traditioneel= € 0,40). Geen enkel ander programma kan deze volumes aan werk bieden
Toegang tot de onderhoudsmarkt van de F-35 met een potentieel van € 19 miljard tot aan 2040
De luchtvaartsector (15.000 banen) kan zich met behulp van F-35 uit de crisis innoveren. De vergaarde kennis kan worden toegepast in nieuwe programma’s.
Het F-35 project levert keiharde banen op en het stelt de industrie in staat om Nederlandse ingenieurs en andere specialisten dagelijks mee te laten ontwerpen en bouwen aan het meest ultramoderne vliegtuig ter wereld Bron: Convenant Fokker Technologies, FNV bondgenoten, CNV Vakmensen, De Unie en VHP2
Als ze gaan doen wat in de verkoopfolder staat.
Dat is allerminst zeker.

JSF wordt net als de Kalkar-centrale. Uiteindelijk zal het een hoop geld gekost hebben en kan het niet wat werd beloofd, want te complex.
En bij Fokker een hoop Melkert-banen. Dat is inderdaad het enige positieve puntje: een pietsie werkgelegenheid.
Dat is jouw mening, niet op feiten gebaseerd trouwens.
Mijn verwachting is dat het JSF project net zo succesvol wordt als het F16 project.

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 27 nov 2013, 00:07
door alexv
huisman schreef:
refo schreef:
huisman schreef:En als beloofd is de JSF ook goed voor onze economie
Fokker maakt zich op voor de bouw van een nieuwe fabriek in Papendrecht waar onderdelen worden gemaakt voor de Joint Strike Fighter. Van dit gevechtsvliegtuig wil de regering er 37 kopen. In ruil daarvoor mag het Nederlandse bedrijfsleven meebouwen aan de JSF-vloot. De fabriek moet in 2018 gaan draaien.
Voor de aanschaf van de F-35 is €4,5 miljard in de defensiebegroting gereserveerd verspreid over 10 jaar. De aanschaf zal opleveren:

Zekerstelling van de huidige opdrachtenportefeuille en van de vervolgopdrachten voor de Nederlandse luchtvaartindustrie
Totale omzetverwachting tot aan 2040 van $ 9 miljard aan productieopdrachten (Defensie jaarrapportage, 2011)
Voor iedere geïnvesteerde € 1 komt € 2 aan werk in Nederland terug (traditioneel= € 0,40). Geen enkel ander programma kan deze volumes aan werk bieden
Toegang tot de onderhoudsmarkt van de F-35 met een potentieel van € 19 miljard tot aan 2040
De luchtvaartsector (15.000 banen) kan zich met behulp van F-35 uit de crisis innoveren. De vergaarde kennis kan worden toegepast in nieuwe programma’s.
Het F-35 project levert keiharde banen op en het stelt de industrie in staat om Nederlandse ingenieurs en andere specialisten dagelijks mee te laten ontwerpen en bouwen aan het meest ultramoderne vliegtuig ter wereld Bron: Convenant Fokker Technologies, FNV bondgenoten, CNV Vakmensen, De Unie en VHP2
Als ze gaan doen wat in de verkoopfolder staat.
Dat is allerminst zeker.

JSF wordt net als de Kalkar-centrale. Uiteindelijk zal het een hoop geld gekost hebben en kan het niet wat werd beloofd, want te complex.
En bij Fokker een hoop Melkert-banen. Dat is inderdaad het enige positieve puntje: een pietsie werkgelegenheid.
Dat is jouw mening, niet op feiten gebaseerd trouwens.Huisman toch, wat schrijf je me daar nu weer?
Mijn verwachting is dat het JSF project net zo succesvol wordt als het F16 project.

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 27 nov 2013, 10:32
door elbert
Even om de zaken in perspectief te zetten: de JSF gaat 4,5 miljard kosten. Dat is best veel geld.
Maar wat te denken van de 18 miljard die er in onrendabele windmolens op zee (slechts 1,3% van onze energievoorziening) gestopt gaat worden? Dat gaat ons veel harder in de beurs treffen dan die paar vliegtuigen. Want niet alleen kost ons dat 18 miljard aan belastinggeld, de energieprijzen gaan er ook nog eens door omhoog.
In politiek den Haag discussieert men daar niet over, want men is daar ingepakt door Greenpeace en meer van dat soort clubs.

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 27 nov 2013, 17:34
door Cremar
Ik denk dat je tegenwoordig beter in drones kunt investeren. Ik heb gehoord dat de regering maar een paar JSF's gaat aanschaffen. Waarvan maar een klein deel gebruikt kan worden ivm onderhoud enz.. Ik heb me ook laten vertellen dat een vlucht ongeveer € 25000 kost, de kans is groot dat het nóg meer gaat kosten.

Maarja. We zitten nu in dat JSF-project, dus lijkt me beter dat we er mee door gaan.

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 27 nov 2013, 18:07
door huisman
Cremar schreef:Ik denk dat je tegenwoordig beter in drones kunt investeren. Ik heb gehoord dat de regering maar een paar JSF's gaat aanschaffen. Waarvan maar een klein deel gebruikt kan worden ivm onderhoud enz.. Ik heb me ook laten vertellen dat een vlucht ongeveer € 25000 kost, de kans is groot dat het nóg meer gaat kosten.

Maarja. We zitten nu in dat JSF-project, dus lijkt me beter dat we er mee door gaan.

...en drones hebben wij al en wij gaan nog 4 grote drones kopen: MQ-9 Reapers


Afbeelding

Afbeelding

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 28 nov 2013, 01:51
door alexv
Sorry, het is in het Engels maar als je dit gelezen hebt met de commentaren dan ga je echt terugverlangen naar de Gloster Meteor.

http://www.vanityfair.com/politics/2013 ... eed-martin

met hier een kort uittreksel in het Nederlands http://sargasso.nl/jsf-obsessie/

Een opmerking die me opviel in de commentaren is: waarom zo'n peperduur vliegtuig? We vechten toch alleen maar tegen "terroristen op kamelen". :)

En wat de werkgelegenheid betreft zit Refo er niet ver naast vogens dit artikel http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... asco.dhtml

Waar ik erg nieuwsgierig naar ben, de SGP heeft voor gestemd maar waar hebben zij zich op gebaseerd?

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 28 nov 2013, 08:28
door huisman
alexv schreef:Waar ik erg nieuwsgierig naar ben, de SGP heeft voor gestemd maar waar hebben zij zich op gebaseerd?
....op de feiten en niet op geruchten. :yahoo

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 28 nov 2013, 12:21
door alexv
huisman schreef:
alexv schreef:Waar ik erg nieuwsgierig naar ben, de SGP heeft voor gestemd maar waar hebben zij zich op gebaseerd?
....op de feiten en niet op geruchten. :yahoo
Mag ik je dan vriendelijk uitnodigen om dan eindelijk eens met de feiten te komen? Of is dat geheim?

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 28 nov 2013, 21:17
door huisman
alexv schreef:
huisman schreef:
alexv schreef:Waar ik erg nieuwsgierig naar ben, de SGP heeft voor gestemd maar waar hebben zij zich op gebaseerd?
....op de feiten en niet op geruchten. :yahoo
Mag ik je dan vriendelijk uitnodigen om dan eindelijk eens met de feiten te komen? Of is dat geheim?
Nee hoor, de feiten staan op betrouwbare websites zoals die van de rekenkamer.

http://vervanging-f16.rekenkamer.nl/nl/financieel

Veel leesplezier :super

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Geplaatst: 28 nov 2013, 22:55
door Luther
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar door de bangmakerij van @alexv ben ik bijna een voorstander van de JSF geworden.