Bidden voor de GerGem!

Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door timo
Ben het niet mee eens maar vind het een heiloze discussie. Omdat ik vind dat de dominee het idee niet geheel afwijst

hij kan kwalijk bidden afwijzen. Maar laten we eerlijk zijn Timo. Ds Mulder vind het gewoon helemaal niks. En hij moet het van zijn gevoel hebben want argumenten geeft hij niet.
Dit is m.i. ook een gevoelsmatig gebeuren zolang je dit niet letterlijk uit de tekst kunt opmaken. Ds. Mulder wordt verweten een gevoel te hebben t.a.v. deze site en geen argumenten. Hoe kan je iemand op een gevoel veroordelen?
Als je het gevoel een sterk argument vindt kan dat niet nee.
Ik denk dat dat het hele probleem is in de gergem. Gevoel gaat voor de waarheid, oftewel wat goed voelt (vertrouwd) is waar. Snap je waar het fout gaat?
Zo kun je ook het gevoel hebben dat er iets mis zit.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Gian

Bericht door Gian »

hij kan kwalijk bidden afwijzen. Maar laten we eerlijk zijn Timo. Ds Mulder vind het gewoon helemaal niks. En hij moet het van zijn gevoel hebben want argumenten geeft hij niet.
Dit is m.i. ook een gevoelsmatig gebeuren zolang je dit niet letterlijk uit de tekst kunt opmaken. Ds. Mulder wordt verweten een gevoel te hebben t.a.v. deze site en geen argumenten. Hoe kan je iemand op een gevoel veroordelen?
Ik denk dat dat het hele probleem is in de gergem. Gevoel gaat voor de waarheid, oftewel wat goed voelt (vertrouwd) is waar. Snap je waar het fout gaat?
Gergemmer?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ben het niet mee eens maar vind het een heiloze discussie. Omdat ik vind dat de dominee het idee niet geheel afwijst

Als ik eerlijk ben had ik zo'n reactie toch niet verwacht van ds Mulder. Dat mis ik zo vaak dat ze het ergens eigenlijk niet mee zijn en toch niet kunnen zeggen wat hun argumenten zijn.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
jacob

Bericht door jacob »

Beste Barry vrouw,

ik vind jouw opmerking dat ik ook op gevoel ds Mulder zijn gevoel beoordeeld niet terrecht. Ik constateer slechts dat ds Mulder geen duidelijke argumenten aangeeft waarom deze mensen achter deze site niet geestelijk en het de andere kritiek die andere al hebben aangegeven.

pim:

-Vele predikanten bidden iedere zondagmorgen van een lijstje punten, die door de gemeenteleden worden aangedragen. Is dat wel geoorloofd dan?????
-Ook al zou alleen Gods volk kunnen bidden. Wie zegt dat de initiatiefnemers geen gelovigen zijn en dus onderdeel uitmaken van Gods volk?

Leonius

- hij oordeelt over de intentie van de bidders.
- Hij zegt dat de bidders voor de gergem eenzijdig zijn: zij missen kennelijk de geestelijke houding, althans, die suggestie wekt hij
- Hij suggereert min of meer dat écht bidden voorbehouden is aan Gods volk, zonder daarbij zich te baseren op Bijbelse argumenten.
- Hij trekt de goede bedoelingen van de initiatiefnemers in twijfel, terwijl hij zelf later toegeeft dat de initiatiefnemers niet oproepen tot gebed als veroordeling van de GerGem. Ondertussen is de suggestie echter wel gewekt.
- De initiatiefnemers en de bidders hebben geen ernstige, eerbiedige, ootmoedige gebedsgestalte. Dat is nogal een uitspraak van een predikant over gemeenteleden van hetzelfde huis (‘broeders’ zal ik maar niet schrijven….)…..

Hoewel ik niet zelf dit heb neergezet sta ik er wel achter. En vind ik dat jouw kritiek op mij niet terrecht is.

Ik blijf bij mijn standpunt dat niemand mag worden veroordeeld op een gevoel. Dat is de RK groot door geworden, en de dwalingen met de tijd steeds gruwelijker. Nee, we hebben een onwankelbaar woord. Gods woord kan alleen het criterium zijn om zaken aan te toetsen. Gevoel is levensgevaarlijk. Want arglistig is ons hart.
timo

Bericht door timo »

- Hij zegt dat de bidders voor de gergem eenzijdig zijn: zij missen kennelijk de geestelijke houding, althans, die suggestie wekt hij

Dat zegt hij niet. Alleen wijst hij op de manier waarop we moeten bidden. lees hier vader brakel maar op na
Barryvrouw

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw Dit is m.i. ook een gevoelsmatig gebeuren zolang je dit niet letterlijk uit de tekst kunt opmaken. Ds. Mulder wordt verweten een gevoel te hebben t.a.v. deze site en geen argumenten. Hoe kan je iemand op een gevoel veroordelen?
Gergemmer?
Gevoel?
Barryvrouw

Beste Barry vrouw,

ik vind jouw opmerking dat ik ook op gevoel ds Mulder zijn gevoel beoordeeld niet terrecht. Ik constateer slechts dat ds Mulder geen duidelijke argumenten aangeeft waarom deze mensen achter deze site niet geestelijk en het de andere kritiek die andere al hebben aangegeven.
oh nee hoor jacob, dan interpreteer je mij verkeerd. Het is mijn bedoeling absoluut niet jou gevoel te beoordelen. Het gaat me simpelweg om de meeste postings hieronder. Ik constateer dat ds. Mulder word verweten geen argumenten tegen aan te dragen, terwijl hij zichzelf niet louter tegen uitspreekt.
jacob

Bericht door jacob »

Dat zegt hij niet. Alleen wijst hij op de manier waarop we moeten bidden. lees hier vader brakel maar op na
kan jij Brakel niet gewoon hier citeren?

En hij wekt weldelgelijk de suggestie. Waarom anders deze opmerking?

Bidden is teer werk. Voor ons zondige mensen eigenlijk zulk onmogelijk werk. Tegelijk is het opdracht: "bid zonder ophouden" en "ken Hem in al uw wegen". Oprechte bidders begrijpen de discipelen wel toen ze vroegen: "Heere, leer ons bidden". Wij hebben de Geest der gebeden zo nodig. Het is zo onmisbaar dat onze gebeden gezuiverd worden in het werk van de Heere Jezus, de Voorbidder van Zijn gemeente. En tegelijk: wat zal het een wonder zijn als we zo eens echt mogen bidden. Helaas mis ik deze noties teveel in hetgeen mij van deze site ter lezing toegezonden werd. Wel lees ik op de eerste bladzijde: "Een ding is er wat iedereen kan doen: bidden". Dat is in zekere zin zeker waar, maar er is ook een andere kant. Laten we die niet vergeten. Laten we die geestelijke houding toch niet kwijtraken.
timo

Bericht door timo »

Nee hij wil een bepaald evenwicht mee te geven. Aan de ene kant wil hij de opdracht om te bidden laten staan. Dat zegt hij ook. Aan de andere kant wijst hij op het feit dat we onwaardig zijn omte bidden.

A brakel:

13. Het gebed is een werk van wedergeborenen
Als de Heilige Geest een biddende gestalte in de ziel heeft gewerkt en opgewekt, dan
begint zo'n mens (die in formele zin de oorzaak van zijn daden is), uit het
wedergeboren hart begeerten uit te drukken. Heeft een natuurlijke mens neiging tot het
bidden, veel meer heeft een wedergeborene het uit een wedergeboren gestalte van het
hart. Omdat niet alle wedergeborenen weten dat ze wedergeboren zijn, en omdat ze
zien dat ze een zondig hart hebben en dat uit die zondige gestalte allerlei zondige
gedachten, woorden en daden voortkomen, daarom raken ze in bekommering of ze wel
mogen bidden. Ja, soms durven ze niet te bidden. Het is alsof ze met God spotten,
aangezien zij in het gebed altijd voornemen niet te zondigen en evenwel telkens weer
in de zonde vallen. Het komt hun voor de aandacht: Het offer der goddelozen is den
HEERE een gruwel (Spr. 15:8), en: Die zijn oor afwendt van de wet te horen, diens
gebed zelfs zal een gruwel zijn (Spr. 28:9), en: Wij weten dat God de zondaars niet
hoort (Joh. 9:31).
Tot onderwijs dient hier het volgende:
a. Het is de plicht van alle goddelozen zich te bekeren en te bidden. De gruwel ligt
niet in het feit dat zij bidden, maar daarin dat zij zich daarbij niet bekeren. Willens
en wetens gaan ze voortdurend door in de zonde. Ze verzoeken geen verzoening
met God noch een verandering van hart en van daden aan God. En toch slaan zij
aan het bidden. Het kan zijn dat ze dat doen om lichamelijke zaken en uit sleur. Ze
zijn van jongsaf gewend 's morgens en s' avonds een gebed te doen of op te
zeggen. Als ze dat nalieten, zou het ongerustheid veroorzaken. Het kan zijn dat ze
het doen uit geveinsdheid, omdat ze, niettegenstaande hun aardse wijze van leven,
voor goede christenen geacht willen worden.
b. Maar het gebed van hen van wie het hart oprecht is voor de Heere, die het om
verzoening en vergeving van de zonde te doen is, die gaarne van de zonde verlost
willen zijn en die in de liefde en vreze Gods naar Zijn wil willen leven en die
daarom bidden, terwijl ze het oog gericht proberen te houden op de Heere Jezus,
van zo iemand zal het gebed geen gruwel zijn. Het is de Heere aangenaam. De
Heere zoekt zulke bidders. Hij handelt teder met zulke gekrookte rietjes en
rokende vlaswiekjes. Neem dan vrijmoedigheid. Het telkens weer in zonde vallen
is tegen uw voornemen. Het is u tot droefheid en het komt niet uit boze
moedwilligheid voort, maar uit zwakheid, omdat het vlees de geest overmant.
14. In een herstelde staat
Degenen nu die weten dat ze uit de dood in het geestelijk leven zijn overgegaan, of die
gronden in zich zien waaruit zij dat moeten opmaken (hoewel de verzekering daarvan
niet erg sterk is), die komen soms in een toestand die meer zondig is dan hun gewone
levenswandel. Zij worden soms gevangengenomen door de zonde. Ja, soms zo, dat ze
voor die tijd niet kunnen komen tot een volkomen, vrolijk, moedig besluit om nu, nu,
uit die zonde op te staan en tegen die ernstig te strijden. Of, wanneer zij in een goede
levenswandel verkeren, vallen ze soms in een bijzondere zonde. Het zou een
oneerbiedige handeling zijn, als ze zo in deze toestand terstond aan het bidden
sloegen, zonder eerst tot zichzelf te komen en zonder zich te verheffen tot bekering,
waarbij hun hart hen overtuigt dat zij het oprecht menen. Het zou God mishagen. Hij
zou zelf geen vrijmoedigheid hebben om te bidden noch heilige aandacht, omdat zijn
hart hem in dat doen veroordeelt. Dezen, bij wie dit het geval is, moeten zich eerst
herstellen tot een oprecht voornemen om tegen de zonde te strijden, zodat ze tot het
12
gebed komen om verzoening en om kracht tegen de zonde van God te verzoeken. Dan
zullen ze vrijmoedigheid hebben omdat hun hart hen niet veroordeelt (1 Joh. 3:20, 21).

17. De eigenschappen van het gebed
De eigenschappen van het gebed zijn: ootmoedigheid; in geest en waarheid; ernst en
ijver; volharding; in geloof.
1. Ootmoedigheid. Dat is een gevoelige, nederige gestalte van de bidder die ontstaat
uit het zicht op de hoogheid van God en op zijn eigen zondigheid, onwaardigheid en
onmacht om zijn gebrek te herstellen of van God vervuld te worden. In alles moet de
meng ootmoedig zijn jegens God. Micha 6:8: Wat eist de HEERE van u, dan ...
ootmoediglijk te wandelen met uw God?
Vooral moet ootmoed aanwezig zijn in het gebed, want:
a. dan nadert het schepsel tot zijn Schepper, de lage tot de Hoge en Verhevene, de
zondaar tot de Heilige, de verachte tot de Heerlijke, de verdoemenswaardige tot de
Rechter van hemel en aarde, Die dood en leven in Zijn macht heeft. Toen Mozes
naderde tot het braambos, luidde de stem van God tot hem: Nader hier niet toe;
trek uw schoenen uit van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilig land
(Ex. 3:5). Men mag hier waarlijk denken: Waarmede zal ik den HEERE
tegenkomen, en mij bukken voor den hogen God? (Micha 6:6). Abraham zei: Zie
toch, ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben
(Gen. 18:27). En de tollenaar van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet
opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God, wees mij
zondaar genadig (Luk. 18:13).
b. De ootmoedigheid in het gebed is de Heere buitengewoon aangenaam. Ps. 51:19:
De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult
Gij, o God, niet verachten. Hos. 14:4: Immers zal een wees bij U ontfermd
worden.
c. God hoort en verhoort ootmoedige bidders. Jes. 57:15: Want alzo zegt de Hoge en
Verhevene, Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de
hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest
is, opdat Ik levend make den geest der nederigen en opdat Ik levend make het hart
der verbrijzelden.
d. Een Godzalig bidder heeft zelf een buitengewoon behagen, ja, hij erkent het als
een grote genade en als antwoord op zijn gebed, als hij met het oog op de hoogheid
en heerlijkheid van de Heere zich in zo'n ootmoedige en eerbiedige gestalte mag
bevinden, al kreeg hij verder op zijn gebed niets. Maar hij krijgt meteen een
verzekering dat God hem verhoord heeft en hem zal geven naar Zijn wil,
aangezien Hij de nederigen genade geeft (1 Petr. 5:5).

[Aangepast op 9/4/05 door timo]
timo

Bericht door timo »

Gij badt op enen berg alleen,
en.. Jesu, ik en vind er geen
waar 'k hoog genoeg kan klimmen
om U alleen te vinden:

de wereld wilt mij achterna,
alwaar ik ga
of sta
of ooit mijn ogen sla;

en arm als ik en is er geen;
geen een,
die nood hebbe en niet klagen kan;
die honger, en niet vragen kan;
die pijne, en niet gewagen kan
hoe zeer het doet.

o Leert mij, armen dwaas, hoe dat ik bidden moet!
Mariken

Bericht door Mariken »

Ben geen lid van de gergem, maar volg wel deze draad. Daarom het volgende:
'En als gij bidt, gebruik geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen dat zij door de veelheid van hun woorden zullen verhoord worden.
Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.'
Mattheus 6:7-8. Gevolgd door het volmaakte gebed, het Onze Vader
jacob

Bericht door jacob »

Nee hij wil een bepaald evenwicht mee te geven. Aan de ene kant wil hij de opdracht om te bidden laten staan. Dat zegt hij ook. Aan de andere kant wijst hij op het feit dat we onwaardig zijn omte bidden.

[Aangepast op 9/4/05 door timo]
jaja. Nou, ik geef het op. Ik kan niet anders concluderen dan wat ik al eerder heb geconcludeerd. Het valt me zwaar van ds Mulder tegen.

Als ik deze zin lees: Helaas mis ik deze noties teveel in hetgeen mij van deze site ter lezing toegezonden werd.

dan is dat geen greep in de lucht maar een welgeplaatste aanval.

JAMMER!!
Marjan

Bericht door Marjan »

Omdat niet alle wedergeborenen weten dat ze wedergeboren zijn
Nogal offtopic maar deze zin viel me op bij Brakel.
Hier moet ik even van achter mijn oren krabben. Klopt dat? Nee toch?
Be yourself, there are plenty of others.
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Timo,

Overduidelijk blijft ds Mulder in het eerste stukje van à Brakel hangen, als hij het heeft over de bekommerden.... Het onderwijs dat Brakel geeft, daarvan lees ik weinig in zijn artikel, en dat is toch echt de kern waar het om draait. Laten we zijn onderwijs ter harte nemen, vooral punt 1 is in dit verband van belang.

Dat stukje over de ware gebedsgestalte van à Brakel is hier niet het twistpunt. Wél dat Mulder de jongeren ervan beschuldigt geen ware gebedsgestalte te hebben in dit initiatief.

Verder ben je jammer genoeg niet ingegaan op de punten die ik gaf, zodat ook ik het bij mijn eerdere conclusie moet houden....

Desalniettemin een hartelijke groet,
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door Leonius
Beste Timo,

Overduidelijk blijft ds Mulder in het eerste stukje van à Brakel hangen, als hij het heeft over de bekommerden.... Het onderwijs dat Brakel geeft, daarvan lees ik weinig in zijn artikel, en dat is toch echt de kern waar het om draait. Laten we zijn onderwijs ter harte nemen, vooral punt 1 is in dit verband van belang.

Dat stukje over de ware gebedsgestalte van à Brakel is hier niet het twistpunt. Wél dat Mulder de jongeren ervan beschuldigt geen ware gebedsgestalte te hebben in dit initiatief.

Verder ben je jammer genoeg niet ingegaan op de punten die ik gaf, zodat ook ik het bij mijn eerdere conclusie moet houden....

Desalniettemin een hartelijke groet,
Maar dat mag ook. alleen Bekijk ik het stuk niet zo negatief maar vind ook niet alles wat hij zegt alleen maar positief. Naast dat hij kantekeningen bij het onderwerp wil maken zou hij meer moeten benadrukken wat hij wel goed vind
Plaats reactie