huisman schreef:Een vraag over het door mij onderstreepte uit jouw post. Als de val ons persoonlijk wordt toegerekend dan wordt de schuld van de val ons toch toegerekend ? Als jij dat bedoeld is er geen verschil tussen ons.
Hier kan ik niet direct antwoord op geven. Ik weet dat dit zo in de belijdenisgeschriften staat. De belijdenisgeschriften acht ik hoog omdat ze zeer Bijbels gefundeerd zijn.
Waar ik het van harte mee eens ben:
- Wat de zondigheid en zondige aard van alle mensen betreft is de Bijbel zeer duidelijk. We zijn allen zondaars, we hebben allen een zondige aard.
- Wat de doodstaat betreft eveneens. We zijn allen geestelijk dood zolang we nog niet levend gemaakt zijn door God zelf.
- Adam is als verbondshoofd gevallen in de zonden en heeft daarmee de hele mensheid meegesleept in de val. Daardoor worden er alleen maar mensen geboren die geestelijk dood zijn. Die de innerlijke verdorvenheid met zich meedragen en daardoor geneigd zijn tot de zonde.
- We doen zonden omdat we zondaar zijn. We zijn zondaar omdat we een verdorven aard hebben.
- We dragen allemaal de gevolgen van de val, we zien elke dag de gevolgen van de val.
Al deze punten zie ik duidelijk Bijbels gefundeerd terug in de belijdenisgeschriften.
Waar ik nu nog vragen over heb:
- De val van Adam wordt elk mens vóórdat hij/zij zelf gezondigd heeft al schuldig gesteld voor God, omdat de val van Adam hem/haar persoonlijk wordt toegerekend. Dus voordat iemand zelf zondigd heeft hij/zij als het ware al gezondigd door de val van Adam.
- De mens wordt niet alleen geoordeeld n.a.v. zijn eigen zonden, maar ook de zonde van Adam als verbondshoofd.
Dit zie ik eveneens terug in de belijdenisgeschriften, maar alleen gefundeerd op Romeinen 5:12, waarvan de exegese dus wordt betwist.
Wat ik in uw reactie zie, is dat u de persoonlijke toerekening van de val als onbetwistbaar ziet omdat anders God niet rechtvaardig zou zijn aangezien wij wel gestraft worden voor de zondeval met de geestelijke dood (en vele andere gevolgen van de val).
Dat verband zie ik niet want omdat Adam verbondshoofd was draagt de gehele mensheid de gevolgen van zijn val als straf. Dus stel dat er geen persoonlijke toerekening van de val zou zijn dan is het nog steeds rechtvaardig van God om de mensheid te straffen voor de val van ons verbondshoofd.
Nogmaals, ik probeer mij een Bijbels gefundeerde mening te vormen. Ik wil dus zeker niet zeggen dat ik de persoonlijke toerekening van de val wil ontkennen.