Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

sirdanilot

Re: Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

Bericht door sirdanilot »

Witte kleding mag niet? Die had ik nog niet gehoord... Waar staat er in de Bijbel dat dat niet mag? Veelkleurige kleding wordt zelfs aangemoedigd in de bijbel !

En waar staat in de Bijbel dat beamers (of beter: moderne techonologie) niet mogen? Goed, dat je dat in de eredienst wil kan ik in principe nog wel begrijpen, omdat het de aandacht van de predikant afleidt. Maar tijdens een bijbelstudie in een zaaltje of zo.....

Op een gegeven moment kun je wel blíjven doorgaan met wetjes verzinnen. Ik refereer je naar een goeie documentaire over de Amish in noord-amerika. Is dat de manier waarop jij zou willen leven, DIA? Dan heb je nog een lange weg te gaan. Zo moet je je bretels dan op een bepaalde manier dragen, en je baard op een bepaalde manier afscheren.

http://youtu.be/wg81VwdRAVA
helma

Bericht door helma »

Prediker 9:8.....
Mara

Bericht door Mara »

Prediker 9 vers 15!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot

helma schreef:Prediker 9:8.....
Klopt !

Ik weet niet wie de traditie heeft bedacht van sombere, zwarte kleding, maar die heeft sommige delen van de bijbel in ieder geval stelselmatig overgeslagen. (let wel: ik heb het over sombere kleding, niet over zedige kleding. maar zedige kleding hoeft dus niet somber te zijn).
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:
Klopt !

Ik weet niet wie de traditie heeft bedacht van sombere, zwarte kleding, maar die heeft sommige delen van de bijbel in ieder geval stelselmatig overgeslagen. (let wel: ik heb het over sombere kleding, niet over zedige kleding. maar zedige kleding hoeft dus niet somber te zijn).
Ik vind dit wel een beetje flauw allemaal. We weten niet hoe snel we allemaal die sombere zwarte kleding moeten veroordelen.

Beste mensen, ik weet ook wel dat er van de buitenkant méér wordt gemaakt dan dat het Bijbels gesproken zou moeten zijn. Maar denk wel even verder allemaal: kijk in het bedrijfsleven, kijk in de politiek: als iemand er netjes uit wil zien in Nederland, trekt hij over het algemeen donkere kleding aan. Dat heeft niets met de Bijbel te maken, wel met een bepaalde cultuur. In Afrika is dat inderdaad weer anders.
sirdanilot

Oh, maar mensen mógen best zwarte kleding aan doen hoor. Dat is inderdaad netjes. Maar ik denk dat als er iemand met een vrolijk gekleurde bloemetjesjurk (wél zedig, maar kleurig) een OGG binnenstapt, ze op z'n minst heel raar wordt aangekeken. En dat vind ik gewoon jammer. Bij mannen is het anders, maar als je vrouwen in bijvoorbeeld nette bedrijfskleding ziet lopen is dat heus niet altijd zwart of grauw.

Niet dat ik het ooit heb geprobeerd, want ik ben een man :) Als man zijnde doe je inderdaad altijd wel een grijs of zwart pak aan in onze cultuur, omdat dat nu eenmaal de culturele standaard is.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Het is geen zere plek DIA.
Neem bijvoorbeeld de ingebruikname van het orgel in de Ger Gem in Barneveld, toen was de kerk ook vol met mensen die totaal anders gekleed gingen als op zondag.
Of dezelfde dag in de Ger Gem in Veenendaal, precies hetzelfde.
Of de samenzangavond van Marco den Toom in de Ger Gem in Wageningen, precies hetzelfde.

Het is geen zere plek hoor.
Ik zie mensen met wel erg witte kleren. Nu zal ik daar niet zo snel wat van zeggen.
Maar ik weet dat er ook zijn voor wie dit een pijnlijk punt is. Ds. waarschuwt wel eens
voor witte kleren, en wijst op de onreinheid van de mens. En het is ook wel te zien,
want een gpdvrezend mens zal niet snel over straat gaan met een witte broek aan,
laat staan ermee in de kerk komen. Er wordt niet voor niet zo tegen de wereld-
gelijkvormigheid in de kerk gesproken. Er zijn zelfs kerken, zelfs in ons eigen kerk-
verband, moet ik vrezen, waar dit punt niet eens meer aangeroerd wordt.
Een van de zaken die de toenadering van de GGiN tot de GG verhinderen is ook
de wereldgelijkvormingheid die in onze kerken veel meeer doordringt als bij de
uitgetreden broeders.
Als een dominee beweert dat je wel met een witte stropdas maar niet met een witte broek over straat mag gaan, dan zou ik maar heel goed uitkijken of deze dominee zelf wel een paar kenmerken van godvrezendheid toont. Want dit soort onzinoordelen zijn in ieder geval eerder een indicatie voor het tegendeel.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:We weten niet hoe snel we allemaal die sombere zwarte kleding moeten veroordelen.
Beste Eilander,
Ik zal de laatste zijn om zwarte kleding te veroordelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
sirdanilot

Klopt. Als een dominee zulke specifieke regeltjes gaat verzinnen (verzinnen noem ik het als het niet bijbels is onderbouwd) dan is die prediking niet schriftuurlijk, dan moet je daar goed voor oppassen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: Ik vind dit wel een beetje flauw allemaal. We weten niet hoe snel we allemaal die sombere zwarte kleding moeten veroordelen.

Beste mensen, ik weet ook wel dat er van de buitenkant méér wordt gemaakt dan dat het Bijbels gesproken zou moeten zijn. Maar denk wel even verder allemaal: kijk in het bedrijfsleven, kijk in de politiek: als iemand er netjes uit wil zien in Nederland, trekt hij over het algemeen donkere kleding aan. Dat heeft niets met de Bijbel te maken, wel met een bepaalde cultuur. In Afrika is dat inderdaad weer anders.
Hallo, het ging om deze foto
Afbeelding
en daarop de opmerking
DIA schreef:want een gpdvrezend mens zal niet snel over straat gaan met een witte broek aan
Is het dan niet méér dan terecht dat daarop gereageerd wordt?

Mensenkinders, ik zie één witte broek, bij een kind....
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:Oh, maar mensen mógen best zwarte kleding aan doen hoor. Dat is inderdaad netjes. Maar ik denk dat als er iemand met een vrolijk gekleurde bloemetjesjurk (wél zedig, maar kleurig) een OGG binnenstapt, ze op z'n minst heel raar wordt aangekeken. En dat vind ik gewoon jammer. Bij mannen is het anders, maar als je vrouwen in bijvoorbeeld nette bedrijfskleding ziet lopen is dat heus niet altijd zwart of grauw.

Niet dat ik het ooit heb geprobeerd, want ik ben een man :) Als man zijnde doe je inderdaad altijd wel een grijs of zwart pak aan in onze cultuur, omdat dat nu eenmaal de culturele standaard is.
Kijk, en dan snap ik het dus niet meer. Als man wil je wel voldoen aan een culturele standaard (in het bedrijfsleven, ja, daar pas je je zo goed mogelijk aan), als vrouw (in de kerk dan) wil je graag lekker niet aan de standaard voldoen. Dan kijken de mensen op z'n minst heel raar naar je. Maar ja, dat geeft niets. Want er staat toch nergens in de Bijbel dat je geen bloemetjesjurk aan mag? Nou dan!

Het is allemaal zo krom als een hoepel. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd met wat anders. Vroeger woonde ik 25 minuten lopen van de kerk vandaan en ik wilde toen niet met de auto.

Als ik ergens zei: op zondag ga ik altijd een flinke wandeling maken van zo'n anderhalf uur, of het nu regent of niet --> Dan was ik buitengewoon sportief.
Maar als ik zei: ik ga altijd lopend naar de kerk, omdat ik alleen in noodgevallen een auto pak --> dan was ik een wettisch figuur die aan door mensen gestelde regeltjes wilde voldoen.
Wie het snapt mag het zeggen.
Simon

Bericht door Simon »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:We weten niet hoe snel we allemaal die sombere zwarte kleding moeten veroordelen.
Beste Eilander,
Ik zal de laatste zijn om zwarte kleding te veroordelen.
Het begon met een veroordeling van witte kleding.
Van een predikant nogal, volgens Dia.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Als ik ergens zei: op zondag ga ik altijd een flinke wandeling maken van zo'n anderhalf uur, of het nu regent of niet --> Dan was ik buitengewoon sportief.
Maar als ik zei: ik ga altijd lopend naar de kerk, omdat ik alleen in noodgevallen een auto pak --> dan was ik een wettisch figuur die aan door mensen gestelde regeltjes wilde voldoen.
Wie het snapt mag het zeggen.
Zou dat zo zijn?
Zou er geen verschil in zitten als je zegt dat jij liever niet de auto pakt maar dat je anderen vrij laat in het doen en laten of dat je zegt dat er op zondag absoluut geen auto gereden mag worden want Godvrezende mensen doen zoiets niet of zoiets als we leven op een afglijdende schaal, mensen gaan zelfs al met de auto naar de kerk, vreselijk.

Daar zit wel het verschil, hoe het gepresenteerd word.
DDD

Bericht door DDD »

@Eilander:

Dat is omdat als twee mensen hetzelfde doen, dat nog niet hetzelfde is. Het gaat om de motivatie. Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

Maar wat betreft die sportieve inspanningen op de zondag: een ieder zij in zijn gemoed volkomen verzekerd. Ik zou liever in het bos gaan wandelen maar dit is natuurlijk wel goed voor het milieu en je komt ook ontspannen in de kerk aan, terwijl je alle tijd hebt om na te denken over de preek.
helma

Bericht door helma »

eilander schreef:
sirdanilot schreef:
Klopt !

Ik vind dit wel een beetje flauw allemaal. We weten niet hoe snel we allemaal die sombere zwarte kleding moeten veroordelen.

Ik veroordeel nergens zwart of donker; ik kan niet begrijpen dat we zo willekeurig met de Bijbel omgaan.
Laat elkaar vrij in dingen die niet bijbels voorgeschreven worden. En maak zeker geen wetten die tegenover Bijbelteksten staan.
Plaats reactie