Re: Taalgebruik op kansel (uit Preken beluisteren)
Geplaatst: 05 okt 2012, 10:41
Dat bemerk ik dan ook wel ja.jakobmarin schreef:Behalve die van de GGiN dan.. Maar die beluisterde ik toch niet zo veel
Dat bemerk ik dan ook wel ja.jakobmarin schreef:Behalve die van de GGiN dan.. Maar die beluisterde ik toch niet zo veel
Dat is het niet alleen. Als ik een telefoongesprek voer - of het nu zakelijk is of prive - dan vind ik het ronduit onbeschoft als men mij op een speaker zet zonder dat men dat meedeelt en aangeeft wie er meeluisteren. Als ik het weet beinvloedt dat namelijk het gesprek in - bijna - alle aspecten.joy schreef:Misschien wel omdat er een forum bestaat, waar al die preken gewogen en uitgepluist worden, met naam en toenaam geoordeeld wordt, over wie te links of te rechts is?huisman schreef: Maar waarom zijn zij helemaal tegen het verspreiden van hun preken ? Zij hebben toch zo'n beetje alleen de aloude waarheid dan moet je die toch aan een ieder willen laten horen?
![]()
![]()
Vanuit bijbels perspectief kom ik terecht bij het prediken van het Woord aan alle creaturen tot de einden der aarde.WimA schreef:Het gevoel is niet het criterium. Bovendien ontken ik niet dat de Heere ook met een kromme stok een rechte slag kan geven.Desiree schreef:Onlangs was ik niet lekker en was blij met een soort video-preek van een gemeente waar ik vroeger kwam. Ik voelde me er erg door gesterkt. Kwam ik erachter dat een zieke dominee naar dezelfde site had gekeken/geluisterd en ook erg was gesterkt. Ik begreep hem helemaal. Wat een geweldige uitvinding!Dit klopt helemaal. Ik hoef niet over anderen te oordelen. Maar we kunnen toch wel een discussie voeren over het nut en legitimiteit (vanuit bijbels perspectief gezien) over het dumpen van preken op website's?Desiree schreef:Het is een fijne gemeente en door dit soort ontwikkelingen kun je toch zondag houden.
Ach, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn... dat is helemaal niet nodig. Als we elkaar maar liefhebben.. in Christus.
Ik denk dat ik wel begrijp wat meespeelt. We leven in een vijandige seculiere wereld,jakobmarin schreef: we schamen ons toch niet voor het evangelie?
Laat het juíst zoveel mogelijk verspreid worden!
Nu wordt de suggestie gewekt dat de wereld jouw boodschap maar beter niet kan horen...
Onbegrijpelijk![]()
Overigens ook een verschil met de GG....
hij kan zich belemmerd voelen, maar het wórdt niet belemmerd, juist niet als het worldwide beluisterd kan worden.WimA schreef:Een dominee die er zich dus van bewust is dat zijn preek morgen op PrekenDump is geplaatst wordt dus belemmerd in de boodschap die hij van Godswege nu tot deze gemeente heeft te zeggen.
hoe combineer je deze gedachte aan de bijbelse opdracht om het Goede Nieuws aan alle creaturen te brengen?-DIA- schreef: Ik denk dat het daarom een goede zaak is, om in dit tijdsgewricht te zwijgen. Voor de
wereld als een oordeel dat men over zich afgeroepen heeft.
Dat Woord gaat door tot het einde toe.jakobmarin schreef:hoe combineer je deze gedachte aan de bijbelse opdracht om het Goede Nieuws aan alle creaturen te brengen?-DIA- schreef: Ik denk dat het daarom een goede zaak is, om in dit tijdsgewricht te zwijgen. Voor de
wereld als een oordeel dat men over zich afgeroepen heeft.
Dat denkt men tegenwoordig ja, dat blijkt wel. Maar het is werkelijk de allergrootste dwaasheid. En onbijbels.jakobmarin schreef:hij kan zich belemmerd voelen, maar het wórdt niet belemmerd, juist niet als het worldwide beluisterd kan worden.WimA schreef:Een dominee die er zich dus van bewust is dat zijn preek morgen op PrekenDump is geplaatst wordt dus belemmerd in de boodschap die hij van Godswege nu tot deze gemeente heeft te zeggen.
Zijn preek moet zodanig zijn dat iedereen het moet kunnen horen (persoonsnamen, gebed, gemeente-info daargelaten, die kun je eruit knippen).
Euh, maar wat is het probleem nu? De predikanten die meewerken aan prekenweb hebben toestemming gegeven om hun preken te plaatsten.WimA schreef:Dat denkt men tegenwoordig ja, dat blijkt wel. Maar het is werkelijk de allergrootste dwaasheid. En onbijbels.jakobmarin schreef:hij kan zich belemmerd voelen, maar het wórdt niet belemmerd, juist niet als het worldwide beluisterd kan worden.WimA schreef:Een dominee die er zich dus van bewust is dat zijn preek morgen op PrekenDump is geplaatst wordt dus belemmerd in de boodschap die hij van Godswege nu tot deze gemeente heeft te zeggen.
Zijn preek moet zodanig zijn dat iedereen het moet kunnen horen (persoonsnamen, gebed, gemeente-info daargelaten, die kun je eruit knippen).
dwaasheid, dat zeiden de Grieken ook van de predikingWimA schreef:Dat denkt men tegenwoordig ja, dat blijkt wel. Maar het is werkelijk de allergrootste dwaasheid. En onbijbels.jakobmarin schreef:hij kan zich belemmerd voelen, maar het wórdt niet belemmerd, juist niet als het worldwide beluisterd kan worden.WimA schreef:Een dominee die er zich dus van bewust is dat zijn preek morgen op PrekenDump is geplaatst wordt dus belemmerd in de boodschap die hij van Godswege nu tot deze gemeente heeft te zeggen.
Zijn preek moet zodanig zijn dat iedereen het moet kunnen horen (persoonsnamen, gebed, gemeente-info daargelaten, die kun je eruit knippen).
WimA schreef:Het is werkelijk de grootste dwaasheid om uitgesproken preken direct op te nemen en maar te verspreiden. Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
De GGiN heeft gewoon groot gelijk, blijkbaar zijn zij de enige die nog iets begrijpen wat Salomo bedoeld in de Spreuken als het b.v. gaat om een "woord op zijn tijd gesproken". Dat is geen folklore of zo iets.
Een predikant is op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, in een bepaalde gemeente geplaatst. Hij heeft m.i. geen beroep ontvangen voor het world wide web, of Prekenweb voor de komende 38 jaar.
Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden.
In mijn posting staat het antwoord al @Huisman op jouw vraag. Dat is ook een manco van deze tijd. Veel boeken scannen, veel infomatie diagonaal met de ogen doorkruisen. Veel geluid horen van van internet en andere audiodragers.huisman schreef:Je kunt met een andere tekst " Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; " het tegendeel beweren. Wat is volgens jou dan het verschil tussen preken beluisteren via een site of preken lezen uit de talloze prekenbundels van GGiN predikanten. Is dat ook verwerpelijk ?WimA schreef:Het is werkelijk de grootste dwaasheid om uitgesproken preken direct op te nemen en maar te verspreiden. Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
De GGiN heeft gewoon groot gelijk, blijkbaar zijn zij de enige die nog iets begrijpen wat Salomo bedoeld in de Spreuken als het b.v. gaat om een "woord op zijn tijd gesproken". Dat is geen folklore of zo iets.
Een predikant is op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, in een bepaalde gemeente geplaatst. Hij heeft m.i. geen beroep ontvangen voor het world wide web, of Prekenweb voor de komende 38 jaar.
Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden.
Ik kon toch niet weten dat in de GGiN bundels preken niet geredigeerd en "veralgemeniseerd" zijn. Daarom mijn vraag.WimA schreef:In mijn posting staat het antwoord al @Huisman op jouw vraag. Dat is ook een manco van deze tijd. Veel boeken scannen, veel infomatie diagonaal met de ogen doorkruisen. Veel geluid horen van van internet en andere audiodragers.huisman schreef:Je kunt met een andere tekst " Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; " het tegendeel beweren. Wat is volgens jou dan het verschil tussen preken beluisteren via een site of preken lezen uit de talloze prekenbundels van GGiN predikanten. Is dat ook verwerpelijk ?WimA schreef:Het is werkelijk de grootste dwaasheid om uitgesproken preken direct op te nemen en maar te verspreiden. Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
De GGiN heeft gewoon groot gelijk, blijkbaar zijn zij de enige die nog iets begrijpen wat Salomo bedoeld in de Spreuken als het b.v. gaat om een "woord op zijn tijd gesproken". Dat is geen folklore of zo iets.
Een predikant is op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, in een bepaalde gemeente geplaatst. Hij heeft m.i. geen beroep ontvangen voor het world wide web, of Prekenweb voor de komende 38 jaar.
Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden.
Dat noemt men dan lezen en luisteren. Maar dat is het - in de verste verte - niet.
En wat is het antwoord van WimA hierop?huisman schreef:Dan kun je dus ook geen preken lezen van oudvaders/puriteinen enz.
We hebben niet alleen PW he!Cees schreef:
(Ps: van mij mogen die opnames ook wel stoppen, laten de preken voor de eigen gemeente en leden zijn. En op internet achter slot en grendel. Al weet ik ook dat het vaak is voorgekomen dat de preken van Prekenweb gezegend zijn)