Taalgebruik op kansel

WimA

Re: Taalgebruik op kansel (uit Preken beluisteren)

Bericht door WimA »

jakobmarin schreef:Behalve die van de GGiN dan.. Maar die beluisterde ik toch niet zo veel :slurp
Dat bemerk ik dan ook wel ja.
WimA

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door WimA »

joy schreef:
huisman schreef: Maar waarom zijn zij helemaal tegen het verspreiden van hun preken ? Zij hebben toch zo'n beetje alleen de aloude waarheid dan moet je die toch aan een ieder willen laten horen?
Misschien wel omdat er een forum bestaat, waar al die preken gewogen en uitgepluist worden, met naam en toenaam geoordeeld wordt, over wie te links of te rechts is?
:baton :livre
:deg
Dat is het niet alleen. Als ik een telefoongesprek voer - of het nu zakelijk is of prive - dan vind ik het ronduit onbeschoft als men mij op een speaker zet zonder dat men dat meedeelt en aangeeft wie er meeluisteren. Als ik het weet beinvloedt dat namelijk het gesprek in - bijna - alle aspecten.
Een dominee die er zich dus van bewust is dat zijn preek morgen op PrekenDump is geplaatst wordt dus belemmerd in de boodschap die hij van Godswege nu tot deze gemeente heeft te zeggen.
Simon

Bericht door Simon »

WimA schreef:
Desiree schreef:Onlangs was ik niet lekker en was blij met een soort video-preek van een gemeente waar ik vroeger kwam. Ik voelde me er erg door gesterkt. Kwam ik erachter dat een zieke dominee naar dezelfde site had gekeken/geluisterd en ook erg was gesterkt. Ik begreep hem helemaal. Wat een geweldige uitvinding!
Het gevoel is niet het criterium. Bovendien ontken ik niet dat de Heere ook met een kromme stok een rechte slag kan geven.
Desiree schreef:Het is een fijne gemeente en door dit soort ontwikkelingen kun je toch zondag houden.
Ach, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn... dat is helemaal niet nodig. Als we elkaar maar liefhebben.. in Christus.
Dit klopt helemaal. Ik hoef niet over anderen te oordelen. Maar we kunnen toch wel een discussie voeren over het nut en legitimiteit (vanuit bijbels perspectief gezien) over het dumpen van preken op website's?
Vanuit bijbels perspectief kom ik terecht bij het prediken van het Woord aan alle creaturen tot de einden der aarde.
Iedereen die denkt dat ie dmv een bloedlijn of iets dergelijks ook maar iets beter of anders is dan een ander, heeft geen poot meer om op te staan.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef: we schamen ons toch niet voor het evangelie?
Laat het juíst zoveel mogelijk verspreid worden!
Nu wordt de suggestie gewekt dat de wereld jouw boodschap maar beter niet kan horen...
Onbegrijpelijk :oO :fi

Overigens ook een verschil met de GG....
Ik denk dat ik wel begrijp wat meespeelt. We leven in een vijandige seculiere wereld,
dat zal iedereen, op dit forum, als ze de Waarheid belijden, wel eens in meerder of
mindere mate aan den lijve ondervonden hebben.
Nu zal de satan geen moment stilzitten, om een aanklacht (valse getuigen) tegen
christenen te vinden.
De tijd die we beleven is een tijd zonder vastigheden. En onderzoeken doet men ook
weinig. Dat is een klimaat waarin makkelijk hypes ontstaan, en waarin een enkele
uitspraak totaal uit het verband gerukt, wordt misbruikt. Denk ook aan de bejegening
van dhr. Van der Staaij.
Ik denk dat het daarom een goede zaak is, om in dit tijdsgewricht te zwijgen. Voor de
wereld als een oordeel dat men over zich afgeroepen heeft.
Er zijn meerdere gedachten, de gedachten kunnen zich wel eens vermenigvuldigen,
en het kan wel eens aan woorden ontbreken. Maar laten we dit maar zeggen: Er is
in de wereld van nu meer aan de hand als de doorsnee mens, ook de doorsnee
belijdende christen, zelf weet of ook maar kan bevroeden.

De laatste opmerking is geen verschil dat altijd opgaat, hooguit een verschil tussen
de linker- en rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 05 okt 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

WimA schreef:Een dominee die er zich dus van bewust is dat zijn preek morgen op PrekenDump is geplaatst wordt dus belemmerd in de boodschap die hij van Godswege nu tot deze gemeente heeft te zeggen.
hij kan zich belemmerd voelen, maar het wórdt niet belemmerd, juist niet als het worldwide beluisterd kan worden.
Zijn preek moet zodanig zijn dat iedereen het moet kunnen horen (persoonsnamen, gebed, gemeente-info daargelaten, die kun je eruit knippen).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
jakobmarin

-DIA- schreef: Ik denk dat het daarom een goede zaak is, om in dit tijdsgewricht te zwijgen. Voor de
hoe combineer je deze gedachte aan de bijbelse opdracht om het Goede Nieuws aan alle creaturen te brengen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef: Ik denk dat het daarom een goede zaak is, om in dit tijdsgewricht te zwijgen. Voor de
hoe combineer je deze gedachte aan de bijbelse opdracht om het Goede Nieuws aan alle creaturen te brengen?
Dat Woord gaat door tot het einde toe.
Maar wee het volk, de persoon, die, tegen alle waarschuwingen in, doorgaat.
Als de mens doorgaat, dan gaat God ook door.
Dan kan de maat voor een land, volk, persoon wel een vol zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
WimA

Bericht door WimA »

jakobmarin schreef:
WimA schreef:Een dominee die er zich dus van bewust is dat zijn preek morgen op PrekenDump is geplaatst wordt dus belemmerd in de boodschap die hij van Godswege nu tot deze gemeente heeft te zeggen.
hij kan zich belemmerd voelen, maar het wórdt niet belemmerd, juist niet als het worldwide beluisterd kan worden.
Zijn preek moet zodanig zijn dat iedereen het moet kunnen horen (persoonsnamen, gebed, gemeente-info daargelaten, die kun je eruit knippen).
Dat denkt men tegenwoordig ja, dat blijkt wel. Maar het is werkelijk de allergrootste dwaasheid. En onbijbels.
Cees

Bericht door Cees »

WimA schreef:
jakobmarin schreef:
Dat denkt men tegenwoordig ja, dat blijkt wel. Maar het is werkelijk de allergrootste dwaasheid. En onbijbels.
Euh, maar wat is het probleem nu? De predikanten die meewerken aan prekenweb hebben toestemming gegeven om hun preken te plaatsten.

Juist de behoudende predikanten werken niet mee, vanwege voor hun moverende redenen. En juist in de preken van de behoudende predikanten is een enorme ruilhandel. Ik heb wel eens het idee dat mp3'tjes van preken van behoudende predikanten, de flippo's van de reformatorische gezindte zijn.

(Ps: van mij mogen die opnames ook wel stoppen, laten de preken voor de eigen gemeente en leden zijn. En op internet achter slot en grendel. Al weet ik ook dat het vaak is voorgekomen dat de preken van Prekenweb gezegend zijn)
jakobmarin

WimA schreef:
jakobmarin schreef:
dwaasheid, dat zeiden de Grieken ook van de prediking :slurp
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:Het is werkelijk de grootste dwaasheid om uitgesproken preken direct op te nemen en maar te verspreiden. Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.

De GGiN heeft gewoon groot gelijk, blijkbaar zijn zij de enige die nog iets begrijpen wat Salomo bedoeld in de Spreuken als het b.v. gaat om een "woord op zijn tijd gesproken". Dat is geen folklore of zo iets.

Een predikant is op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, in een bepaalde gemeente geplaatst. Hij heeft m.i. geen beroep ontvangen voor het world wide web, of Prekenweb voor de komende 38 jaar.

Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden.

Je kunt met een andere tekst " Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; " het tegendeel beweren. Wat is volgens jou dan het verschil tussen preken beluisteren via een site of preken lezen uit de talloze prekenbundels van GGiN predikanten. Is dat ook verwerpelijk ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:Het is werkelijk de grootste dwaasheid om uitgesproken preken direct op te nemen en maar te verspreiden. Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.

De GGiN heeft gewoon groot gelijk, blijkbaar zijn zij de enige die nog iets begrijpen wat Salomo bedoeld in de Spreuken als het b.v. gaat om een "woord op zijn tijd gesproken". Dat is geen folklore of zo iets.

Een predikant is op een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats, in een bepaalde gemeente geplaatst. Hij heeft m.i. geen beroep ontvangen voor het world wide web, of Prekenweb voor de komende 38 jaar.

Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden.
Je kunt met een andere tekst " Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; " het tegendeel beweren. Wat is volgens jou dan het verschil tussen preken beluisteren via een site of preken lezen uit de talloze prekenbundels van GGiN predikanten. Is dat ook verwerpelijk ?
In mijn posting staat het antwoord al @Huisman op jouw vraag. Dat is ook een manco van deze tijd. Veel boeken scannen, veel infomatie diagonaal met de ogen doorkruisen. Veel geluid horen van van internet en andere audiodragers.
Dat noemt men dan lezen en luisteren. Maar dat is het - in de verste verte - niet.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:

In mijn posting staat het antwoord al @Huisman op jouw vraag. Dat is ook een manco van deze tijd. Veel boeken scannen, veel infomatie diagonaal met de ogen doorkruisen. Veel geluid horen van van internet en andere audiodragers.
Dat noemt men dan lezen en luisteren. Maar dat is het - in de verste verte - niet.
Ik kon toch niet weten dat in de GGiN bundels preken niet geredigeerd en "veralgemeniseerd" zijn. Daarom mijn vraag.
Dan kun je dus ook geen preken lezen van oudvaders/puriteinen enz. Ja dan blijft alleen de Donald Duck over maar dat is mij te mager.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Dan kun je dus ook geen preken lezen van oudvaders/puriteinen enz.
En wat is het antwoord van WimA hierop?
Mara

Bericht door Mara »

Cees schreef:
(Ps: van mij mogen die opnames ook wel stoppen, laten de preken voor de eigen gemeente en leden zijn. En op internet achter slot en grendel. Al weet ik ook dat het vaak is voorgekomen dat de preken van Prekenweb gezegend zijn)
We hebben niet alleen PW he!
Het spijt me erg, maar ik kan niet begrijpen waarom je stelt dat de preken achter slot en grendel moeten. Een kerkdienst is toch ook openbaar? Iedereen mag daar naar binnen, als het goed is dan!
Een prima evangelisatiemiddel. Mensen kunnen op eigen tijd luisteren naar een dienst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie