beroepingswerk, deel 1

astroguy

Bericht door astroguy »

Gossip noemen ze dat..... :P
Erasmiaan schreef:@ Astroguy: dit vind ik nou leuk ;)
Erasmiaan schreef:
astroguy schreef:
Erasmiaan schreef:Ik vind deze topic erg nuttig omdat je nu nog sneller op de hoogte bent van een beroep, en het aannemen van een beroep. Als de informatie klopt overigens. Maar gemeenteleden weten het doorgaans sneller als refdag etc., en als ze die kennis met ons delen weten wij het ook sneller.
Aangezien de mensen die het in de topic schrijven het in de meeste gevallen gewoon uit de krant hebben, zal het meestal niet sneller zijn, want als je zelf in de krant kijkt online dan weet je het ook.
Nee, maar er is ook al verschillende keren sprake geweest dat plaatselijke gemeenteleden het doorgaven. Dan is het wel leuk omde primeur hier te lezen.

Waarom ik het interessant vind? Deels gezonde kerkelijke meelevendheid en belangstelling, deels nieuwsgierigheid.
soms wel sneller hoor! 't komt morgen vast in de krant:

Aangenomen naar Dirksland: ds. J. Schipper van 's Gravenpolder
Atze
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Beroepen te:Enkhuizen,Ds,D.W.Tuinier te Terwolde/de Vecht
Betreft de Gereformeerde Gemeenten
astroguy

Bericht door astroguy »

rekna schreef:
astroguy schreef:
Goed, duidelijk. Maar we hebben hier al eens gevallen gehad waar dus iemand met een "primeur" kwam en het later bleek dat er helemaal geen beroep was. Dat bedoelde ik met suggestie in een eerder bericht. Dat zouden we moeten vermijden en het lijkt we toch wel duidelijk dat het de kerkeraad is die het beroep bekend maakt middels de daarvoor geeigende kanalen.
soms wel sneller hoor! 't komt morgen vast in de krant:

Aangenomen naar Dirksland: ds. J. Schipper van 's Gravenpolder
Stond inderdaad vandaag in de krant en op teletekst.... :lol:
Atze
Johannes 3:16

Beroep

Bericht door Johannes 3:16 »

Uit de afkondigingen van de PKN-gemeente te Scherpenisse vernam ik dat de kerkenraad voornemens is een beroep uit te brengen op ds. M. van Kooten uit Montfoort (HNHK). De gemeente moet middels een gemeenteavond hier nog mee instemmen.

Ik weet dat ds. Van Kooten ook beroepbaar wilde zijn in PKN-gemeentes, maar ik krijg er toch een beetje een vreemd gevoel bij...
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Dat zou heel fijn zijn voor deze dominee, dat gun ik hem van harte na alle wederwaardigheden in Montfoort.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Over personen praten is gevaarlijk. Maar PKN Scherpenisse moet wel weten wat zij doet: Een dominee beroepen, terwijl zijn gemeente bijna scheurt en in grote problemen geraakt, dat zal een lekker beroep worden.
freek

Bericht door freek »

Toeschouwer schreef:Dat zou heel fijn zijn voor deze dominee, dat gun ik hem van harte na alle wederwaardigheden in Montfoort.
Ik gun hem dit beroep helemaal niet!! Heel bizar dat Scherpenisse dit nú doet. Dit maakt het voor de ds. nog moeilijker! Ik hoop dat men tegenstemt...
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Over personen schrijven moet voorzichtig en integer gebeuren, daar ben ik het helemaal mee eens.
Toch wil ik een lans breken voor ds. Van Kooten. Hij heeft geprobeerd om de gemeente één te houden, dat is hem niet gelukt, dat geeft spanningen. Dan is het goed om ergens anders opnieuw te kunnen beginnen.
Achteraf kun je altijd zeggen, dat hadden we zus of zo moeten doen, dat betreft ook ds. van Kooten, maar de zaken lopen nu eenmaal zoals ze lopen. Dus ik hoop dat hij een beroep krijgt.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Gereformeerde Gemeenten te Utrecht heeft beroepen:
Ds. D.W. Tuinier (Terwolde)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Voor zover ik heb begrepen is ds van Kooten persoonlijk een PKN-dominee. Maar ook dat hij liever geen kerkelijk etiket op geplakt wil hebben. Persoonlijk vind ik dat dit hem siert. Meer dominees zouden deze instelling moeten hebben.
En wat betreft de wederwaardigheden in Montfoort, dat speelt al jaren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

JolandaOudshoorn schreef:Voor zover ik heb begrepen is ds van Kooten persoonlijk een PKN-dominee.
Wat maakt deze dominee tot een 'PKN-dominee' dan? Hij heeft rond mei 2004 gezegd dat hij niet wilde kiezen tussen de PKN en de hersteld hervormden. "Eigenlijk hoorde ik het liefst bij geen van beide.'' Bij de hersteld hervormden is hij bang voor mensenwerk, maar de PKN "is langzamerhand duivelswerk''.(http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=4584)
Lijkt me daarom niet juist om van deze ds. een 'PKN-dominee' te maken
seri

Bericht door seri »

Johannes 3:16 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Voor zover ik heb begrepen is ds van Kooten persoonlijk een PKN-dominee.
Volgens mij begrijpen sommigen het nog steeds niet.......... zolang je niet uitgeschreven ben bij de PKN, ben je PKN...... Geldt dus ook voor deze dominee.
jacob

Bericht door jacob »

seri schreef:
Johannes 3:16 schreef:
Volgens mij begrijpen sommigen het nog steeds niet.......... zolang je niet uitgeschreven ben bij de PKN, ben je PKN...... Geldt dus ook voor deze dominee.
Het is maar hoe je het bekijkt :wink:
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dat was dus wat ik bedoel. Hij is gewoon nog ingeschreven bij de PKN en daarom dus PKN dominee. Daar zat echt geen dubbele betekenis achter
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jacob

Bericht door jacob »

JolandaOudshoorn schreef:Dat was dus wat ik bedoel. Hij is gewoon nog ingeschreven bij de PKN en daarom dus PKN dominee. Daar zat echt geen dubbele betekenis achter
En hij preekt in een hersteld hervormde kerk. (sorry lokje, ik een gejatte kerk van de pkn :lol: )

Lust je nog peultjes?
Gesloten