Simon schreef:Bert Mulder schreef:Christelijke vrijheid is om de EK te mogen volgen, zonder er aan verslaafd te zijn...
(dit betekend NIET de Dag des Heeren er aan besteden!)
Hier wraakt zich de wettisch georienteerde leer weer eens.
De gelovige heeft volgens mij geen behoefte om naar dergelijke rommel te kijken, die voortdurend doorspekt is van krachttermen, ondergekliederde en schaars geklede lichamen, die voor pathetisch hoge bedragen een bal in een net proberen te schieten, enfin, waartoe nog argumenten aanvoeren?(zonder te oordelen, maar vraag jezelf eens af, waarom wil je hiernaar kijken, is het alles niet ter glorie van menselijke prestatie en het beter willen zijn dan een ander)
Dan nog een OT verschil tussen de doordeweekse dag en de (vermeende) sabbat maken is helemaal het toppunt.
Het grote verschil tussen de slaafse volging der 10 geboden, waarin de sabbat nog vermeld wordt, en de geboden van Jezus, die verder reiken dan dat (zelfs de gedachte aan een andere vrouw is al overspel!)komt hier tot uiting.
In deze herhaalde geboden door Jezus en Zijn uitleg en verduidelijking ervan komt de ''sabbat'' dan ook niet eens meer voor.
Wie Hem toebehoort gedenkt Hem dan ook iedere dag, lijkt me.
grappig.. De Dag des Heeren gaat niet over de wekelijkse Sabbat of wekelijkse eerste dag van de week
en als we God willen liefhebben (grootste gebod) dan kan dat zo..
ex 20:6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
deut 5:10 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
deut 7:9 opdat gij zoudt weten, dat de HERE, uw God, de enige God is, de trouwe God, die het verbond en de goedertierenheid houdt jegens wie Hem liefhebben en zijn geboden onderhouden, tot in duizend geslachten
deut 11:13 Indien gij nu aandachtig luistert naar de geboden, die ik u heden opleg, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt en Hem dient met uw ganse hart en uw ganse ziel
deut 11:22 Want indien gij heel dit gebod, dat ik u heden opleg, zeer naarstig onderhoudt, de HERE, uw God, liefhebt, in al zijn wegen gaat en Hem aanhangt
deut 30:16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen.
lev 19:18 Gij zult niet wraakzuchtig en haatdragend zijn tegenover de kinderen van uw volk, maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de HERE.
neh 1:5 en zeide: Ach, HERE, God des hemels, grote en geduchte God, die het verbond en de goedertierenheid gestand doet jegens hen die U liefhebben en uw geboden onderhouden
dan 9:4 En ik bad tot de HERE, mijn God, en deed schuldbelijdenis en zeide: Ach Here, Gij grote en geduchte God, die vasthoudt aan het verbond en de goedertierenheid jegens hen die U liefhebben en uw geboden bewaren
mat 22:35-37 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
mat 10:39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
mat 16:25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.
john 14:15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.
john 14:21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren
rom 13:9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
1 john 5:2-3 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar
2 john 1:6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.