Dankjewel voor jullie reactie's, ik zal even reageren op wat mij aansprak.
Mara schreef:Niet iedereen heeft een kast vol theologische (studie)boeken.
Dit vind ik een belangrijk punt. Want naast alle kennis hier op het forum voel ik mij lichtelijk een 'domme gans.."
ik vind de discussies erg leerzaam, maar heb naar mijn idee, nog niet genoeg kennis om er aan deel te nemen. Soms zou ik wel vragen tussendoor willen stellen, maar dat kan natuurlijk heel storend zijn.
Tiberius schreef:Niemand hoeft ergens onder of boven te liggen. Je geeft gewoon je mening op basis van argumenten; dat mogen ook gevoelsargumenten zijn
Gevoelsargumenten kunnen minder sterk overkomen, maar in geloofsbeleving speelt gevoel wel een rol, en dat kan je toch niet helemaal afdoen als minder sterk. Misschien wel anders, dat kan. Maar als het bijbels is, blijft het toch een sterk argument, al wordt er door verschillende mensen anders tegenaan gekeken.
Tiberius schreef:Wat ik zeggen wilde, is dat we willen voorkomen, dat mensen het argument gebruiken van: "ik vind mezelf bekeerd en jij vind jezelf onbekeerd, dus ik heb gelijk". Of dat mensen zeggen: "Waar bemoei je je mee? Ga je eerst bekeren!".
Nou, dat kan ik begrijpen dat je dat wilt voorkomen, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet.
Ik mag hopen dat zulke dingen niet tegen elkaar gezegd gaan worden.
Maar de post van Ditbenik geeft het precies weer zoals ik het bedoel, vooral deze zin:
Ditbenik schreef: Alleen zakelijk er over spreken of discussiëren is helemaal niet mogelijk. Je bent of voor Christus, of je bent tegen. Je bent of in Christus of je bent buiten Christus. Dood of levend. Liefhebber of vijand. En daardoor roept het spreken over Hem altijd emotie op. Zakelijk spreken is zogenaamd neutraal spreken maar dat is helemaal niet mogelijk als het over God of Zijn Woord gaat.
Dit vind ik erg waar, vooral omdat het er om gaat: Ken je Hem , is Hij je Borg en Zaligmaker? Levens(belangrijke)vragen. De dingen die de Heere doet en gedaan heeft, en allerlei standen en wegen kunnen bediscussieerd worden, maar als je er geen kennis aan hebt en je praat er wel over, dan zal dat toch tegen je getuigen op de dag des oordeels? Dat maakt het praten over de Drieenige God toch een zaak van voorzichtigheid?
Goed, ik begrijp jullie wel. Persoonlijke zaken op een anoniem forum blijft lastig.
Maar Helma, ik heb het inderdaad wel zo her en der persoonlijke dingen gelezen, dat is erg fijn.
Ik zou wensen dat het meer zou gebeuren, maar kan begrijpen dat dat niet voor iedereen makkelijk is.
En dat er ook een gevaar aan zit.
Lastig... maar dank voor jullie reactie's .