Geloofsdoop of kinderdoop?

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Sheba »

Johann Gottfried Walther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
lien75 schreef:Die niet vruchtdragende ranken waren niet geworteld in De Wijnstok. Want zonder Mij kunt gij niets doen.
Het waren dorre en dode ranken die daarom uitgerukt werden en verbrand. Zij waren namelijk niet ingelijfd in Christus, nog geworteld in Adam.
Als ze afgesneden en uitgerukt moeten worden, zijn ze toch wel in de wijnstok geweest zijn?
Ik geloof op grond van deze tekst dat ze op een bepaalde wijze in Christus waren.
Maar hoe (op welke wijze) kan ik niet goed verklaren.
Ze droegen geen vrucht dus ze zijn zeker verloren, want wie geen vruchten van geloof en bekering draagt komt niet in de hemel.
Hengstenberg aangehaald in Dächsel Bijbelverklaring:

Het zou vreemd kunnen voorkomen, dat Jezus spreekt van ranken aan Hem, die geen vrucht
dragen en duidelijk degenen bedoelt, die ook nooit vrucht hebben gedragen. Deze kunnen, zo
schijnt het, te minder beschouwd worden als ranken aan Hem, omdat volgens vers. 29 het
geloof in Christus moet worden beschouwd als het begin van vrucht dragen. Met alle recht
merkt echter Quesnel op: "de goede en de kwade ranken behoren tot de wijnstok"; het komt
op de werkelijke aanbieding van de genade van Christus en de vrijwillige deelname aan deze
aan. Zolang deze nog wordt aangeboden en totdat Christus het versmaden van Zijn gave met
uitsluiting uit Zijn rijk straft, zijn ook de ongelovigen en bozen ranken aan Hem, de wijnstok."
@Johann Gottfried Walther

Dachsel lijkt te verschillen met Calvijn. Als ik hem goed begrijp.

Dit schrijft Calvijn in zijn verklaring:

De hoofdgedachte van deze vergelijking is, dat wij van nature onvruchtbaar en dor zijn, dan voorzover wij in Christus ingeplant, nieuwe en van elders ons toekomende kracht uit Hem putten.

Verder zegt Calvijn dat we moeten letten op het doel waartoe Christus dat beeld (deze gelijkenis) gebruikt.
En dan zijn er volgens Calvijn 3 punten.
1. We kunnen niets goeds doen, tenzij hij er ons toe bekwaamt.
2. De Vader kweekt ons op door ons te reinigen, als wij in Christus geworteld zijn.
3. De onvruchtbare ranken neemt Hij weg en werpt ze in het vuur

Verderop schrijft hij:
Maar de vraag rijst, of degene, die in Christus ingeplant is, wel onvruchtbaar kan zijn. Calvijn zegt daarop: Dat velen in de schatting van de mensen gerekend worden tot de wijnstok, die in werkelijkheid in de wijnstok niet geworteld zijn. zo noemt de Heere bij de profeten zijn wijngaard het volk Israel, dat door zijn uiterlijke belijdenis de naam van kerk had.

Bij vers 5 schrijft Calvijn:
Zonder Mij kunt gij niets doen. Zolang wij buiten Hem zijn, dragen wij geen enkele goede Gode welbehagelijke vrucht, want wij zijn geenszins bekwaam om goed te doen.....
De rank, zegt Hij, draagt geen vrucht uit zichzelf. De woorden zonder Mij moeten dan verklaard worden als alleen door Mij.
Christus spreekt niet van hetgeen de rank uit zichzelf is, voordat zij in de wijnstok is, maar Hij wil veeleer zegen, dat wij dan eerst ranken beginnen te worden, als wij met Hem saamgegroeid zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10652
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Orchidee »

Eigenlijk ben ik verbaasd dat zoveel mensen hier, hun kinderen nog laten dopen :huhu
Je moet de doop niet overschatten maar mag hem beslist niet onderschatten!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door sirdanilot »

^ We komen nooit van Rome af, Orchidee, hoe gereformeerd we wel niet kunnen zijn. De vervangingstheologie zal nooit worden 'weggereformeerd', vrees ik.


Zag laatst zelfs nog iets uitgesproken pro-vervangingstheologie in het RD. :(
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19205
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Vreemd dat niemand ivm de doop over het verbond praat terwijl onze confessie op grond van de Schrift de doop ziet als teken en zegel van het verbond. Weten wij nog wel met alle geweld van de geloofs/getuigenisdopers om ons heen waarom wij met de kerk van alle eeuwen onze kinderen dopen.?
Ik zeg het nog maar eens met onze H.C: Zal men ook de jonge kinderen dopen ?

1. De grond voor de doop is het verbond (geen verondersteld geloof)
2. De kinderen worden de verbondsweldaden toegzegd.
3. De gedoopte kinderen staan dus in een andere betrekking als de ongedoopte kinderen.
4. De besnijdenis wees al op dezelfde weldaden en heeft geen geheel andere betekenis dan de doop.


Deze punten komen terug in de H.C. vr 74
1. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn
2. en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt
3. zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden .
4. gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is , voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 8607
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Mannetje »

Mannetje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Mannetje schreef:Christus Zelf zegt dat ranken die geen vrucht dragen worden afgehouwen... Die waren dus wel in de wijnstok.
Dat klopt, maar op welke wijze?
Ik zie hier de parallel met de doop. De doop brengt de dopeling in de uiterlijke verschijningsvorm van het verbond. Wij kunnen niet zien of het een vruchtbare rank of een dode is.
De kerk is de uiterlijke verschijningsvorm van het lichaam van Christus. Wij kunnen het verschil tussen het ware en het do de niet zien.
Ik zou het na moeten zoeken hoe Brakel het verwoord in zijn redelijke godsdienst, maar daar legt hij dit mooi (en beter dan ik kan) uit.
Ik heb het geprobeerd @Huisman...
- Niet meer zo actief -
Vis
Inactief
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2014, 13:15

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Vis »

huisman schreef:Vreemd dat niemand ivm de doop over het verbond praat terwijl onze confessie op grond van de Schrift de doop ziet als teken en zegel van het verbond. Weten wij nog wel met alle geweld van de geloofs/getuigenisdopers om ons heen waarom wij met de kerk van alle eeuwen onze kinderen dopen.?
Wat is er mis met geloofs/getuigenis dopers?
Doop en verbond is niet van alle eeuwen maar van de laatste eeuwen en heeft in Nederland al voor 10 verschillende denominaties gezorgd. Zo onbetwist is het dus ook niet. Al is het maar getuige de discussie hier op dit forum.

Stel je voor dat de doop niet een teken van het verbond is maar bijv...

bad der wedergeboorte (Tit. 3:5).3
laat uw zonden afwassen (Hand. 22:16).8
gedoopt tot vergeving der zonden (Hand. 2:38).9
Eenieder worde gedoopt […] en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen (Hand. 2:38).9
gereinigd met het bad des waters (Ef. 5:26).4
Christus aandoen (Gal. 3:27).8
Met Christus begraven door de doop (Rom. 6:4).

...wat is dan de consequentie?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Sheba »

elbert schreef:Volgens mij (maar dan moet ik het hele debat terugzien) bedoelt de predikant te zeggen dat we ingelijfd zijn in het lichaam van Christus (de gemeente) en dat de doop daarvan het teken is. In dat geval is hij in lijn met het formulier.
Nee, van de Brink zei dat de gedoopte kinderen niet langer kinderen van Adam zijn. Dan zeg je dat ze wederom geboren zijn. ( is gelovig geworden zijn)
ejvl
Berichten: 5971
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door ejvl »

Dat zegt o.a vd Groe ook, totdat het tegendeel blijkt.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Sheba »

Fjodor schreef:
elbert schreef:
lien75 schreef:Eerlijk gezegd ben ik een beetje verbaasd over het referaat van van der Brink...
Bijvoorbeeld deze gedachte van hem;
@fjodor
http://www.amvroegop.nl/downloads/GAvandenBrink-doop-handout.pdf schreef: Drie aanvullende opmerkingen hierbij:
1. De (meeste) kinderen worden gedoopt op toekomstige wedergeboorte, geloof en bekering. Een jonge
appelboom zonder appels is toch een appelboom (Matth. 7:1932 en Mark. 16:1618 zijn hier niet van
toepassing). Zo mag een kind van gelovige ouders zelf worden beschouwd als ingeënt in Christus (Rom.
6:5)5
, ook als de vruchten van geloof en bekering nog niet zichtbaar zijn (Joh. 15:5).33

2. De kinderdoop geschiedt (evenals de volwassendoop) op grond van een feilbaar oordeel der liefde. Als
gedoopte kinderen volwassen zijn geworden en nog steeds geen vruchten van geloof en bekering
vertonen, zal de kerk het oordeel der liefde moeten herzien (Hand. 8:13,21).17
3. Ook voor hen die als kind zijn gedoopt, geldt dat ze (als ze tot hun verstand gekomen zijn) slechts door het
geloof de kracht en zegen van de doop kunnen ondervinden (Mark. 16:16).18
Ik wil reageren op punt 2 van van de Brink
Welk oordeel der liefde? Dat ze wederom geboren zijn? Waarop is dat gebaseerd?
De kinderen worden niet gedoopt omdat ze wederom geboren zijn. Maar omdat het kinderen van gelovige ouders zijn, en daarom apart worden gezet.

En mbt punt 3
De doop is een teken en zegel van wat God belooft. Maar de doop op zich bewijst en doet niets.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Sheba »

Fjodor schreef:
lien75 schreef: Van de Brink zegt dat we ingelijfd worden in Christus door de doop. En dat we door de doop dus de weldaden als bijvoorbeeld wedergeboorte etc ontvangen.
Wat is het ingelijfd zijn in Christus? Dat zijn we als we in Christus zijn wedergeboren. Dat is na ontvangen genade. In feite zegt hij dat een kind dus wedergeboren is, als er de doop is. Dat is absoluut niet in lijn met net doopformulier. En zegt wel degelijk iets over de staat van het gedoopte kind. Het komt op zijn minst heel dicht bij de doopopvatting van Kuijper. Die zag de doop als een goddelijk merk op een goddelijk werk. Hij ging er vanuit dat in het te dopen kind iets was van wedergeboorte of inwendige genade.

De Heere verzegelt in de doop niet dat wij dit of dat zijn, maar de waarachtigheid van Zijn beloften.
Er wordt genade aangeboden. Maar dat is wat anders dan genade ontvangen.
De doop gaat in de bijbel JUIST over de staat van de dopeling. Bijna overal. Dat geldt dus ook voor kinderen. Anders heb je niet één doop meer. Hoe je het oplost, los je het op, en Van de Brink doet tenminste een poging.

Hij zegt dus niet dat een kind wedergeboren is als het gedoopt is. Het kind wordt waarschijnlijk gedoopt op toekomstige wedergeboorte maar wordt wel beschouwd als een gelovig kind.

Dat laatste klopt i.e.g niet
Je bent wedergeboren en dus gelovig geworden. Of je bent niet wedergeboren, en dus nog ongelovig. Want Petrus zegt we zijn wedergeboren tot een levende hoop.
Vis
Inactief
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 feb 2014, 13:15

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Vis »

lien75 schreef:
Fjodor schreef:
lien75 schreef: Van de Brink zegt dat we ingelijfd worden in Christus door de doop. En dat we door de doop dus de weldaden als bijvoorbeeld wedergeboorte etc ontvangen.
Wat is het ingelijfd zijn in Christus? Dat zijn we als we in Christus zijn wedergeboren. Dat is na ontvangen genade. In feite zegt hij dat een kind dus wedergeboren is, als er de doop is. Dat is absoluut niet in lijn met net doopformulier. En zegt wel degelijk iets over de staat van het gedoopte kind. Het komt op zijn minst heel dicht bij de doopopvatting van Kuijper. Die zag de doop als een goddelijk merk op een goddelijk werk. Hij ging er vanuit dat in het te dopen kind iets was van wedergeboorte of inwendige genade.

De Heere verzegelt in de doop niet dat wij dit of dat zijn, maar de waarachtigheid van Zijn beloften.
Er wordt genade aangeboden. Maar dat is wat anders dan genade ontvangen.
De doop gaat in de bijbel JUIST over de staat van de dopeling. Bijna overal. Dat geldt dus ook voor kinderen. Anders heb je niet één doop meer. Hoe je het oplost, los je het op, en Van de Brink doet tenminste een poging.

Hij zegt dus niet dat een kind wedergeboren is als het gedoopt is. Het kind wordt waarschijnlijk gedoopt op toekomstige wedergeboorte maar wordt wel beschouwd als een gelovig kind.

Dat laatste klopt i.e.g niet
Je bent wedergeboren en dus gelovig geworden. Of je bent niet wedergeboren, en dus nog ongelovig. Want Petrus zegt we zijn wedergeboren tot een levende hoop.
Dat laatste zegt Calvijn wel, dat kinderen worden gedoopt tot toekomstig geloof en voegt er aan toe dat zelfs het zaad des Geestes al in de kinderharten besloten ligt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19205
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Vis schreef:
huisman schreef:Vreemd dat niemand ivm de doop over het verbond praat terwijl onze confessie op grond van de Schrift de doop ziet als teken en zegel van het verbond. Weten wij nog wel met alle geweld van de geloofs/getuigenisdopers om ons heen waarom wij met de kerk van alle eeuwen onze kinderen dopen.?
Wat is er mis met geloofs/getuigenis dopers?
Doop en verbond is niet van alle eeuwen maar van de laatste eeuwen en heeft in Nederland al voor 10 verschillende denominaties gezorgd. Zo onbetwist is het dus ook niet. Al is het maar getuige de discussie hier op dit forum.

Stel je voor dat de doop niet een teken van het verbond is maar bijv...

bad der wedergeboorte (Tit. 3:5).3
laat uw zonden afwassen (Hand. 22:16).8
gedoopt tot vergeving der zonden (Hand. 2:38).9
Eenieder worde gedoopt […] en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen (Hand. 2:38).9
gereinigd met het bad des waters (Ef. 5:26).4
Christus aandoen (Gal. 3:27).8
Met Christus begraven door de doop (Rom. 6:4).

...wat is dan de consequentie?
niets van de teksten die jij noemt zijn in tegenspraak met wat wij belijden.

Doop en verbond zijn net als besnijdenis en verbond altijd al aan elkaar verbonden geweest. Geloofsdoop daarentegen is pas van de laatste 200 jaar . Vooral opgekomen in de Angelsaksische wereld als reactie op de verkeerde doopinvulling in de Anglicaanse kerk .
Wie Gods Woord (O.T en N.T) als eenheid ziet zal nooit moeite hebben met de kinderdoop. De doorgaande lijn en de uitbreiding van het verbond(Jood en heiden) is prachtig te zien in de verbondstekenen (besnijdenis en doop).
Opdracht om te besnijden alle ingezetenen van het huis(groot en klein, vrije en slaaf) De (joodse) apostelen deden dat direct ook met het nieuwtestamentisch teken van het verbond (doopten het gehele huis(alle ingezetenen) van Lydia,stokbewaarder enz)
Laatst gewijzigd door huisman op 24 jun 2014, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19205
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

lien75 schreef: A.Ik wil reageren op punt 2 van van de Brink
Welk oordeel der liefde? Dat ze wederom geboren zijn? Waarop is dat gebaseerd?
De kinderen worden niet gedoopt omdat ze wederom geboren zijn. Maar omdat het kinderen van gelovige ouders zijn, en daarom apart worden gezet.

B.En mbt punt 3
De doop is een teken en zegel van wat God belooft. Maar de doop op zich bewijst en doet niets.
A. Het gaat wel dieper dan apart gezet er staat in ons doopformulier: In Christus geheiligd....zie Joh 15 ze zijn in de ware Wijnstok geënt.....is nog niet genoeg lees de hele gelijkenis.

B.Alle verbondsweldaden worden de gedoopten toegezegd (Zie H.C vr en antw 74)
en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Sheba »

Vis schreef:
lien75 schreef:
Fjodor schreef:
lien75 schreef: Van de Brink zegt dat we ingelijfd worden in Christus door de doop. En dat we door de doop dus de weldaden als bijvoorbeeld wedergeboorte etc ontvangen.
Wat is het ingelijfd zijn in Christus? Dat zijn we als we in Christus zijn wedergeboren. Dat is na ontvangen genade. In feite zegt hij dat een kind dus wedergeboren is, als er de doop is. Dat is absoluut niet in lijn met net doopformulier. En zegt wel degelijk iets over de staat van het gedoopte kind. Het komt op zijn minst heel dicht bij de doopopvatting van Kuijper. Die zag de doop als een goddelijk merk op een goddelijk werk. Hij ging er vanuit dat in het te dopen kind iets was van wedergeboorte of inwendige genade.

De Heere verzegelt in de doop niet dat wij dit of dat zijn, maar de waarachtigheid van Zijn beloften.
Er wordt genade aangeboden. Maar dat is wat anders dan genade ontvangen.
De doop gaat in de bijbel JUIST over de staat van de dopeling. Bijna overal. Dat geldt dus ook voor kinderen. Anders heb je niet één doop meer. Hoe je het oplost, los je het op, en Van de Brink doet tenminste een poging.

Hij zegt dus niet dat een kind wedergeboren is als het gedoopt is. Het kind wordt waarschijnlijk gedoopt op toekomstige wedergeboorte maar wordt wel beschouwd als een gelovig kind.

Dat laatste klopt i.e.g niet
Je bent wedergeboren en dus gelovig geworden. Of je bent niet wedergeboren, en dus nog ongelovig. Want Petrus zegt we zijn wedergeboren tot een levende hoop.
Dat laatste zegt Calvijn wel, dat kinderen worden gedoopt tot toekomstig geloof en voegt er aan toe dat zelfs het zaad des Geestes al in de kinderharten besloten ligt.
Calvijn zegt toch niet dat ze wedergeboren zijn zonder te geloven?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5161
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

lien75 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Als ze afgesneden en uitgerukt moeten worden, zijn ze toch wel in de wijnstok geweest zijn?
Ik geloof op grond van deze tekst dat ze op een bepaalde wijze in Christus waren.
Maar hoe (op welke wijze) kan ik niet goed verklaren.
Ze droegen geen vrucht dus ze zijn zeker verloren, want wie geen vruchten van geloof en bekering draagt komt niet in de hemel.
Hengstenberg aangehaald in Dächsel Bijbelverklaring:

Het zou vreemd kunnen voorkomen, dat Jezus spreekt van ranken aan Hem, die geen vrucht
dragen en duidelijk degenen bedoelt, die ook nooit vrucht hebben gedragen. Deze kunnen, zo
schijnt het, te minder beschouwd worden als ranken aan Hem, omdat volgens vers. 29 het
geloof in Christus moet worden beschouwd als het begin van vrucht dragen. Met alle recht
merkt echter Quesnel op: "de goede en de kwade ranken behoren tot de wijnstok"; het komt
op de werkelijke aanbieding van de genade van Christus en de vrijwillige deelname aan deze
aan. Zolang deze nog wordt aangeboden en totdat Christus het versmaden van Zijn gave met
uitsluiting uit Zijn rijk straft, zijn ook de ongelovigen en bozen ranken aan Hem, de wijnstok."
@Johann Gottfried Walther

Dachsel lijkt te verschillen met Calvijn. Als ik hem goed begrijp.

Dit schrijft Calvijn in zijn verklaring:

De hoofdgedachte van deze vergelijking is, dat wij van nature onvruchtbaar en dor zijn, dan voorzover wij in Christus ingeplant, nieuwe en van elders ons toekomende kracht uit Hem putten.

Verder zegt Calvijn dat we moeten letten op het doel waartoe Christus dat beeld (deze gelijkenis) gebruikt.
En dan zijn er volgens Calvijn 3 punten.
1. We kunnen niets goeds doen, tenzij hij er ons toe bekwaamt.
2. De Vader kweekt ons op door ons te reinigen, als wij in Christus geworteld zijn.
3. De onvruchtbare ranken neemt Hij weg en werpt ze in het vuur

Verderop schrijft hij:
Maar de vraag rijst, of degene, die in Christus ingeplant is, wel onvruchtbaar kan zijn. Calvijn zegt daarop: Dat velen in de schatting van de mensen gerekend worden tot de wijnstok, die in werkelijkheid in de wijnstok niet geworteld zijn. zo noemt de Heere bij de profeten zijn wijngaard het volk Israel, dat door zijn uiterlijke belijdenis de naam van kerk had.

Bij vers 5 schrijft Calvijn:
Zonder Mij kunt gij niets doen. Zolang wij buiten Hem zijn, dragen wij geen enkele goede Gode welbehagelijke vrucht, want wij zijn geenszins bekwaam om goed te doen.....
De rank, zegt Hij, draagt geen vrucht uit zichzelf. De woorden zonder Mij moeten dan verklaard worden als alleen door Mij.
Christus spreekt niet van hetgeen de rank uit zichzelf is, voordat zij in de wijnstok is, maar Hij wil veeleer zegen, dat wij dan eerst ranken beginnen te worden, als wij met Hem saamgegroeid zijn.
Wat je van Calvijn noemt onderschrijf ik ook, maar wat Dächsel aanhaalt ook.
Maar toch afgesneden in de gelijkenis zou zeggen dat die rank in de Wijnstok was.
Vooral dit wat je noemt staat duidelijk in Joh 15:

1. We kunnen niets goeds doen, tenzij hij er ons toe bekwaamt.
2. De Vader kweekt ons op door ons te reinigen, als wij in Christus geworteld zijn.
3. De onvruchtbare ranken neemt Hij weg en werpt ze in het vuur
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie