Mister schreef:-DIA- schreef:Na het artikel over het zuivere evenwicht tussen Wet en Evangelie, plaatst hij er een naschrift onder.
Hier is de letterlijke tekst, en die is duidelijk.
"Over karikatuurviorming gesproken!
Toen bovenstaande boekbespreking gereed was, werden we geattendeerd op een artikel in het Nederlands Dagblad van 10 februati,
warin de heer Gillissen, kerknieuwsredacteur van het ND, schrijft over een vraagbeantwoording op Refoweb onder de kop
"Satanskinderen".
Een jongeman uit de PKN (Ger. Bond) heeft al enige tijd verkering met een meisje uit een van onze gemeenten. De vader van deze
jongeman is predikant binnen de PKN. Volgens de vraagsteller laten de ouders van zijn meisje zich dusdanig negatief uit over de PKN
dat zij dit een satanskerk noemen.
We hebben geen behoefte om verder te citerten wat deze ouders gezegd zouden hebben. Toen we het lazen waren we geschokt.
Dr. C.A. van der Sluijs, emerituspredikant binnen de PKN (Ger. Bond) te Veenendaal heeft de vraag van deze jongeman beantwoord.
Ook van dat antwoord zijn we geschrokken.
Als het waar is wat de vraagsteller beweert, dan is de opstelling van deze ouders inderdaad ontzettend. In plaats van in liefde met
hun kinderen te spreken over kerkelijke verschillen, wordt er een karikatuur van de ander gemaakt. Laten we er toch voor waken om
hieraan mee te doen.
Helaas doet dr. Van der Sluijs hetzelfde als hij deze ouders, door de tegenpartij te verwijten dat het een "duivelsnest" is.
Feitelijk worden deze ouders met de naam van ons kerkverband op één hoop gegooid. Van een predikant zou anders verwacht mogen]
worden.
We nodigen deze jongeman met zijn meisje graag uit voor een gesprek bij ons in de pastorie om over een en ander rustig van gedachten
te wisselen. Aan karikaturen heeft niemand behoefte."
Naschrift van mij: Ik vind het wat tekenend dat er hier nogal lauw op wordt gereageerd. Er is hier meer aan de hand als we misschien
op het eerste gezicht vermoeden.
Daarom een oproep aan alle forumers: Waakt! let op, er is heel wat gaande in de wereld en in de godsdienst!
Wat is er dan aan de hand?
Ik kan dat niet onder woorden brengen.
Al geruime tijd woelt er wat, en het lijkt verder te gaan.
Iets was me zeer verontrust, zowel binnen als buiten de kerk
Soms vrees ik dat er zware tijden voor de deur staan.
Letten we op de tekenen, op de hardheid en felheid waarmee
er als het ware met een satanische woede op de
kerk wordt gereageerd.
En met de kerk bedoel ik verder geen kerkverband, maar
het onverkort vast willen houden aan schrift en belijdenis
wordt haast als een misdaad gezien...
Het laat zich niet allemaal zo makkkelijk onder woorden
brengen, maar lees dagelijs de krant, en elke dag weer
nieuwe verontrustende aanvallen op de kerk. De ene
openlijker als de ander, soms zelfs verborgen en onder
de schijn van recht.