Kern van het avondmaal

Wilsophie

Re: Kern van het avondmaal

Bericht door Wilsophie »

Lukas 22:19: "Doe dat tot Mijn gedachtenis".

Geweldige tekst: " En Hij nam brood en als Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het hun zeggende: "Dat is Mijn lichaam ( Mijn Gemeente dat is toch Zijn Lichaam?) het welk voor u gegeven wordt ( er staat niet verbroken wordt maar "gegeven") Het is een Gemeente die niet dood is maar die leeft en die Gemeente werd geoffreerd door de Here Jezus bij Zijn opstanding en die Gemeente ( Zijn Lichaam) gedenkt dit nieuwe leven tot Zijn gedachtenis uiteraard zou ik zeggen.
En dat brood wordt gebroken om te delen want het Lichaam is onverdeeld en wij ... "wij zijn Eén Brood deelachtig.
Het gaat in deze tekst om de Gemeente als Zijn Lichaam die Zijn opstanding gedenkt en dat uitbeeldt in brood en wijn.
dennis

Bericht door dennis »

In alles wordt toch duidelijk dat het gaat om de dood van Christus. Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven. Doet dit tot Mijn gedachtenis.
Brood en wijn zien op Zijn lichaam en vergoten bloed. Zijn kruisdood.

Ik vind het onbegrijpelijk dat daar door sommigen toch iets anders van wordt gemaakt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Vertel...
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

dennis schreef:In alles wordt toch duidelijk dat het gaat om de dood van Christus. Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven. Doet dit tot Mijn gedachtenis.

Ik vind het onbegrijpelijk dat daar door sommigen toch iets anders van wordt gemaakt.
Dat kun je vinden maar wijn is geperste druiven met alcohol , dus een product dat net als vlas tot linnen de druif door een proces van persen en verdrukking moet..in donker moet rijpen en uiteindelijk spiritualiën bevat , dus er zit geest in de fles.
Druivensap is geen optie, het gaat om wijn.
En Brood moet ongezuurd zijn op de avondmaalstafel omdat gist of zuurdesem spreekt over de zonde van de "vorige dag".
De Bijbel zegt dat het gaat om het bloed van het Nieuwe Testaments.
Echter de Here Jezus stierf onder het ouder Testament ( verbond) dus verklaar dan eens als Zijn bloed vergoten is voor de zonden van de hele wereld, omdat hij voor ons tot zonde gemaakt is.
Dat als de Here Jezus Zijn bloed vergiet op Golgotha waardoor het leven uit Hem stroomt en ook onze zonden in de dood worden gebracht er bij het avondmaal wordt gedacht aan een leven in de dood gebracht.
Is dat een feest?
Ik dacht het niet. Het feest is gelegen in het Nieuwe Verbond.
Het feest is gelegen in het bloed van het nieuwe verbond.
Bloed onder het oude verbond stroomde weg inclusief de zonde.
Maar het bloed onder het nieuwe verbond is het Leven waarmee de opgewekte Christus als Hogepriester de hemelen doorging.
Verzoening kwam tot stand en dat vieren wij.
Bloed is leven. Vraag dat maar aan je dokter.
Bloed is een orgaan zei Dr. K. Oosterhuis altijd tegen mij in de operatiekamer.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven. Doet dit tot Mijn gedachtenis.

Je noemt even terloops dat de Here Jezus voor onze zonden stierf tot redding van zondaars dus van de hele wereld en dat was het doel van Zijn kruisdood.
Ik beaam dat van harte absoluut.

Maar de volgende zin is geheel iets anders.
Want als je heel goed leest over de instelling van brood en beker dan heeft dat zijn geschiedenis van de paastafel met bittere saus, kruid, ongezuurd brood en het paaslam wat op de 10e Nissan in huis gehaald werd.
Die hele paastafel sprak over de verlossing uit Egypte.
Die hele paastafel werd onder het nieuwe verbond vervangen en de Here Jezus legt Zijn discipelen uit wat die tafel inhoudt.
Onze tafel spreekt ook over verlossing maar niet uit Egypte maar verlossing door het bloed van het nieuwe testament.
Zo simpel is het.

Ik geloof echt dat de Heere Jezus voor de zonden van de hele wereld gestorven is, maar die wereld viert geen avondmaal, omdat pas gelovigen deel krijgen aan Zijn Leven en niet de wereld.
En daarom vieren gelovigen het leven van Christus en daarmee niet Zijn dood, want die was voor de wereld en dan zou de dode wereld ook dit "vieren" en dat is onzinnig natuurlijk.
Wij als gelovigen gedenken het leven in Christus en niet de dood in Jezus.

"Want mijn leven is verborgen met Christus in God " Niet mijn dood maar mijn leven, n.l. eeuwig Leven. L'chaim!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Wilsophie schreef:
Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven. Doet dit tot Mijn gedachtenis.

Je noemt even terloops dat de Here Jezus voor onze zonden stierf tot redding van zondaars dus van de hele wereld en dat was het doel van Zijn kruisdood.
Ik beaam dat van harte absoluut.

Maar de volgende zin is geheel iets anders.
Want als je heel goed leest over de instelling van brood en beker dan heeft dat zijn geschiedenis van de paastafel met bittere saus, kruid, ongezuurd brood en het paaslam wat op de 10e Nissan in huis gehaald werd.
Die hele paastafel sprak over de verlossing uit Egypte.
Die hele paastafel werd onder het nieuwe verbond vervangen en de Here Jezus legt Zijn discipelen uit wat die tafel inhoudt.
Onze tafel spreekt ook over verlossing maar niet uit Egypte maar verlossing door het bloed van het nieuwe testament.
Zo simpel is het.

Ik geloof echt dat de Heere Jezus voor de zonden van de hele wereld gestorven is, maar die wereld viert geen avondmaal, omdat pas gelovigen deel krijgen aan Zijn Leven en niet de wereld.
En daarom vieren gelovigen het leven van Christus en daarmee niet Zijn dood, want die was voor de wereld en dan zou de dode wereld ook dit "vieren" en dat is onzinnig natuurlijk.
Wij als gelovigen gedenken het leven in Christus en niet de dood in Jezus.

"Want mijn leven is verborgen met Christus in God " Niet mijn dood maar mijn leven, n.l. eeuwig Leven. L'chaim!
Lees de eerste verzen van Romeinen 6 eens. Vind je dat daar de tegenstelling tussen leven en dood op dezelfde manier gemaakt wordt als jij het doet?

Ik denk dat de bijbel anders spreekt dan jij. Hoewel je zeker gelijk hebt als je wilt zeggen dat het uiteindelijk om het leven gaat en niet om de dood.
Alleen trek jij de invloed en de gevolgen van het (nieuwe) leven niet ver genoeg door. Die hebben zo'n grote invloed dat het zelfs van de dood een vreugde kan maken. Of wij dat nu ervaren of niet. Jezus' dood wordt iets dat we mogen gedenken, en zelfs ons leven is ons gewin omdat het ons bij Christus brengt (Filip 1 of 2).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Romeinen 6 is een prachtig hoofdstuk en dat gaat over dat wij en onze zonden in de dood zijn gebracht en dus gerechtvaardigd van de zonde. Dat geldt voor de wereld wiens zonde in de dood is gebracht. Vrij van de wet en vrij van de zonde, maar nog steeds dood.
Dus leert Romeinen 6 dat als je niet opstaat uit de dood dan is er geen leven.
Precies zoals ik het verschil ziet tussen dood en leven. Ik trek het juist zover door dat ik het delen van Brood en Beker doortrek naar dat Nieuwe Leven uit Romeinen 6. Het opstandingsleven want dood zijn is geen leven. En als we drinken van de wijn van de tafel des Heeren dan drinken we op het Leven. Lçhaim is een meervoudsvorm wat spreekt over meerdere "levens" wij noemen dat Eeuwig Leven.
Fil. 1 en 2 beschrijft o.a. dat de Here Jezus in gedaante gevonden als een mens, zichzelve heeft vernederd tot de dood des kruises.
En dat is voor Hem afschuwelijk geweest geen reden tot blijdschap, maar als we verder lezen, dan staat er : "Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven welke boven alle naam is en dat was voor de Heer een blijdschap want Hij zag op deze weg die Hem voorgesteld was.
Bazuin

Bericht door Bazuin »

@Wilsophie, ik begrijp niet goed wat je punt is. Heb je moeite met de vorm (je schrijft bijvoorbeeld dat er geen brood met gist gebruikt moet worden) of de inhoud van de avondmaalsviering in "onze" kerken? Het lijkt wel alsof je ergens tegenaan hikt.

Ben jij het eens met deze passage uit het formulier van het Heilig Avondmaal?
Uit deze inzetting des Heiligen Avondmaals van onzen Heere Jezus Christus zien wij, dat Hij ons geloof en betrouwen op zijn volkomen offerande (die eenmaal aan het kruis geschied is) als op den enigen grond en fondament onzer zaligheid wijst, waar Hij onzen hongerigen en dorstigen zielen tot een waarachtige spijs en drank des eeuwigen levens geworden is. Want door zijn dood heeft Hij de oorzaak van onzen eeuwigen honger en kommer, namelijk de zonde, weggenomen, en ons den levendmakenden Geest verworven; opdat wij door dien Geest (die in Christus als in het Hoofd, en in ons als zijn lidmaten, woont) met Hem waarachtige gemeenschap zouden hebben, en al zijn goederen, het eeuwige leven, de gerechtigheid en de heerlijkheid deelachtig worden. Daarbenevens, dat wij ook door dien Geest onder elkander, als lidmaten van één lichaam, in waarachtige broederlijke liefde verbonden worden; gelijk, de Heilige Apostel spreekt: "één brood (is het, zo) zijn wij velen één lichaam, dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn". Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen, en één brood gebakken wordt, en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet, en zich ondereen vermengt: alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus', onzes lieven Zaligmakers, wil, die ons te voren zo uitnemend heeft lief gehad, allen te zamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ja volledig mee eens, prachtig uitgelegd dat wij "ééns brood deelachtig zijn" dus niet verdeeld.
Ik hik niet ergens tegen aan, als ik avondmaal brood moet verzorgen dan bak ik zelf ongezuurd brood of de gemeente waar ik kom eten "Matzes" die kun je tegenwoordig kopen.

Zuurdesem is een beeld van de vorige dag, en ook een beeld van de zonde.
Kijk maar hoe de Joden daags voor het Pascha hun huis doorzoeken.
Wij hoeven dat niet te doen, want de symbolen op de tafel zijn geminimaliseerd tot brood en wijn.
De saus en het kruid en het lam is verdwenen.

Als nu dit formulier uitlegt dat de zonden zijn weggedaan door de kruisdood van de Here Jezus dan gedenken wij die zonden niet meer en de dood ook niet meer.
Wij gedenken het Leven van Christus onder het nieuwe verbond en daar is geen plaats voor zuurdesem dan wel zonden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilsophie schreef:Ja volledig mee eens, prachtig uitgelegd dat wij "ééns brood deelachtig zijn" dus niet verdeeld.
Ik hik niet ergens tegen aan, als ik avondmaal brood moet verzorgen dan bak ik zelf ongezuurd brood of de gemeente waar ik kom eten "Matzes" die kun je tegenwoordig kopen.

Wij hoeven dat niet te doen, want de symbolen op de tafel zijn geminimaliseerd tot brood en wijn.

Als nu dit formulier uitlegt dat de zonden zijn weggedaan door de kruisdood van de Here Jezus dan gedenken wij die zonden niet meer en de dood ook niet meer.
Wij gedenken het Leven van Christus onder het nieuwe verbond en daar is geen plaats voor zuurdesem dan wel zonden.
Minimaliseren klinkt als een verschraling. Ik denk niet dat dit het juiste woord is voor iets wat Jezus zelf ingezet heeft.
Bazuin

Bericht door Bazuin »

Wilsophie schreef:Ja volledig mee eens, prachtig uitgelegd dat wij "ééns brood deelachtig zijn" dus niet verdeeld.

Dank voor je toelichting. Wat mij verbaasd is dat je de vorm erg belangrijk vindt. Ik bedoel dit niet vervelend, maar werkt het Heilig Avondmaal meer uit als er ongezuurd gebruikt wordt?

Ik meen namelijk ook dit in het formulier van het Heilig Avondmaal te lezen:
Opdat wij dan met het waarachtig hemelse brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand zijns hemelsen Vaders, waarheen ons ook de Artikelen van ons Christelijk ge loof wijzen; niet twijfelende, of wij zullen zo waarachtiglijk door de werking des Heiligen Geestes met zijn lichaam en bloed aan onze zielen gespijzigd en gelaafd worden, als wij het heilige brood en drank tot zijn gedachtenis ontvangen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Minimaliseren klinkt als een verschraling. Ik denk niet dat dit het juiste woord is voor iets wat Jezus zelf ingezet heeft.
Zo was het niet bedoeld, er zijn bepaalde ingrediënten verdwenen van de Paschatafel die er onder het Jodendom wel op lagen, is een geslacht lam, saus en bittere kruiden en dat is niet door de Here Jezus ingesteld als zijnde het avondmaal.

Onder de vorm versta ik wat anders. Het gaat om symbolische ingrediënten.

Als we spreken over hemels brood dan heeft dat een waardetoekenning en als je daarvan een symbool wilt neerzetten op de tafel des Heeren dan kun je streven naar de symbolen die het beste de inhoud weergeven.
Daarom geen rode grenadine of tomatensap, maar wijn.
Simon

Bericht door Simon »

Zijn er kerken dan waar linonade ipv wijn geschonken wordt ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:Zijn er kerken dan waar linonade ipv wijn geschonken wordt ?
Misschien in een vrijzinnig kerkgenootschap...?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jazeker, druivensap. Mijn oom was voorzitter van de Bapt.Gem. in Nederland en predikant ergens in het land en in die gemeente dronk men druivesap en verder ken ik gemeenten in Zwitserland die dat doen en ook nog eens heeft elk lid die drinkt een klein bekertje om aids te voorkomen.
Dus je krijgt een plateau met vele medicijndopjes met een slokje sap.
Plaats reactie