dennis schreef:In alles wordt toch duidelijk dat het gaat om de dood van Christus. Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven. Doet dit tot Mijn gedachtenis.
Brood en wijn zien op Zijn lichaam en vergoten bloed. Zijn kruisdood.
Ik vind het onbegrijpelijk dat daar door sommigen toch iets anders van wordt gemaakt.
Dat kun je vinden maar wijn is geperste druiven met alcohol , dus een product dat net als vlas tot linnen de druif door een proces van persen en verdrukking moet..in donker moet rijpen en uiteindelijk spiritualiën bevat , dus er zit geest in de fles.
Druivensap is geen optie, het gaat om wijn.
En Brood moet ongezuurd zijn op de avondmaalstafel omdat gist of zuurdesem spreekt over de zonde van de "vorige dag".
De Bijbel zegt dat het gaat om het bloed van het Nieuwe Testaments.
Echter de Here Jezus stierf onder het ouder Testament ( verbond) dus verklaar dan eens als Zijn bloed vergoten is voor de zonden van de hele wereld, omdat hij voor ons tot zonde gemaakt is.
Dat als de Here Jezus Zijn bloed vergiet op Golgotha waardoor het leven uit Hem stroomt en ook onze zonden in de dood worden gebracht er bij het avondmaal wordt gedacht aan een leven in de dood gebracht.
Is dat een feest?
Ik dacht het niet. Het feest is gelegen in het Nieuwe Verbond.
Het feest is gelegen in het bloed van het nieuwe verbond.
Bloed onder het oude verbond stroomde weg inclusief de zonde.
Maar het bloed onder het nieuwe verbond is het Leven waarmee de opgewekte Christus als Hogepriester de hemelen doorging.
Verzoening kwam tot stand en dat vieren wij.
Bloed is leven. Vraag dat maar aan je dokter.
Bloed is een orgaan zei Dr. K. Oosterhuis altijd tegen mij in de operatiekamer.