Kislev schreef:Ach, als ze normaal Nederlands praten vind ik het al heel wat. Heb een keer onkerkelijke collega meegenomen naar ds. v/d Net. Later vroeg ze of ze weer een keer meemocht. Toen hadden we een middenbroeder die ik zelf nog nooit gehoord had. Helaas zeer ouderwets taalgebruik en vele standaarduitdrukkingen. Het zweet brak me letterlijk al uit tijdens het gebed ("dat we op deze naar Uw Naam genoemde dag nog in dit uw bedehuis tesaam vergaderd mogen zijn"). Voor mn collega was het een enorme afknapper, ze snapte er echt hélemaal niks van (ondanks universitair niveau). Jammer, want de inhoud van de preek was an sich prima en sloot ook goed aan op de gesprekken die ik met haar gevoerd had.
Bijzondere was dat die ds. het er in zn preken over had of je wel eens met je collega over deze dingen sprak. "Ja man, ze zit naast me!"
Bepaald taalgebruik vind ik persoonlijk ook een afknapper. Mijn hoogopgeleide kinderen, die toch best e.e.a. gewend zijn, vinden het niet prettig als er ouderwets plechtig taalgebruik gebezigd wordt.
En er zijn echt wel predikanten die wat dat betreft met hun tijd meegaan heb ik gemerkt.
Onlangs heb ik gekerkt in een GG, oudere predikant, maar het taalgebruik was aangenaam eenvoudig. Ook voor kinderen en jongeren.
Maar het zijn niet alleen de woorden. Ook als er een "jammerend toontje" wordt gebruikt, bijv. tijdens het gebed, kan dat heel afleidend werken. (Sommigen voeren dit thuis ook door, heb ik gemerkt)
Ik weet niet waar dat vandaan komt? Mijn vader en opa deden het gelukkig niet.