Sorry. Ik heb het nogmaals geprobeerd, maar ik kan niet anders vinden dan dat ik jouw kern erg subjectief en zacht vind. Waarom blijven we niet 'gewoon' bij Gods Woord?Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Waar het - en dat is denk ik de kern - om gaat is om de verschillende ambten onderscheiden zijn in de mate waarin deze woordverkondiging en het geven van geestelijk onderwijs an zondaren inhouden. Voor de predikant is dan evident dat hij (zie Ds. P. Blok) zonder Christuskennis niet het evanngelie kan verkondigen, voor ouderlingen is het zeer gewenst dat deze ook kunnen spreken van de verlossing die in Christus is en voor diakenen is een en ander uiteraard (dat wil ik sterk benadrukken) vanzelf niet minder nodig, maar gelet op de ambtelijke taken is het niet onbijbels en daarmee onverantwoord dat degenen waarvan we mogen geloven dat ze het leven dat uit God is deelachtig zijn het ambt van diaken bekleden.
Bij ons gaan ouderlingen en diakenen trouwens op huisbezoek, dus is lijkt me geloofskennis gewoon onmisbaar (wat voor de predikant geldt geldt net zo goed voor de ouderling/diaken).
Ik zou geen ambt kunnen vervullen zonder geloofsvertrouwen en ik begrijp niet dat het gelegaliseerd wordt. Dat het gebeurt (ambtsdragers niet aan het H.Avondmaal) is een feit, maar door legalisatie trek je wel de angel uit de nood van het probleem. Men legt zich er bij neer.