Dopen niet op zondag ?

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: Pas korte tijd later zijn de apostelen de zondag als de dag des Heeren gaan houden.
Waar staat dat?

'De dag des Heeren' staat toch wel in een heel andere context in de Bijbel dan onze zondagsrust.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef: Pas korte tijd later zijn de apostelen de zondag als de dag des Heeren gaan houden.
Waar staat dat?

'De dag des Heeren' staat toch wel in een heel andere context in de Bijbel dan onze zondagsrust.
:baille
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef: Pas korte tijd later zijn de apostelen de zondag als de dag des Heeren gaan houden.
Waar staat dat?

'De dag des Heeren' staat toch wel in een heel andere context in de Bijbel dan onze zondagsrust.
:baille
Volgens mij staat het niet in de context van uitslapen/geeuwen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Mister schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom een doopdienst voor veel doopouders een gelegenheid is tot het uitnodigen van familie, vrienden, kennissen en collega's. Als we dat niet doen, vervalt het hele idee van dopen-door-de-weeks. Gewoon in de zondagse eredienst, met de eigen gemeente erbij.
Ik heb het hele draadje doorgelezen, maar omdat een belangrijke reden nog niet aan de orde is geweest, schop ik het maar even naar boven.

Want het uitnodigen van de familie en vrienden heeft ook een nadrukkelijk evangeliserend karakter. Voor een doopdienst zeggen mensen niet snel nee. Ik vind het toch wel ietwat schokkend dat dat punt kennelijk helemaal geen zaak van overweging is.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mister »

DDD schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom een doopdienst voor veel doopouders een gelegenheid is tot het uitnodigen van familie, vrienden, kennissen en collega's. Als we dat niet doen, vervalt het hele idee van dopen-door-de-weeks. Gewoon in de zondagse eredienst, met de eigen gemeente erbij.
Ik heb het hele draadje doorgelezen, maar omdat een belangrijke reden nog niet aan de orde is geweest, schop ik het maar even naar boven.

Want het uitnodigen van de familie en vrienden heeft ook een nadrukkelijk evangeliserend karakter. Voor een doopdienst zeggen mensen niet snel nee. Ik vind het toch wel ietwat schokkend dat dat punt kennelijk helemaal geen zaak van overweging is.
De gedachte achter een doopdienst is niet om er een evangelisatieproject van te maken. Bij de doopdienst waar nadrukkelijk ook de gemeente wordt aangesproken is het een zaak van vreugde voor de eigen gemeente en een opdracht aan die zelfde gemeente. Prima als daar mensen bij zijn die er als vrienden/collega's of wat dan ook zijn. Maar daar ligt de focus niet.
Sterker nog: een trouwdienst op zondag lijkt me ook wel wat.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Sinds wanneer zijn kerkdiensten en sacramenten geen Evangelieverkondiging?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mister »

Natuurlijk is het wel Evangelieverkondiging. Maar het is geen evangelisatieproject.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door RefoCalvinist »

Mister schreef:Natuurlijk is het wel Evangelieverkondiging. Maar het is geen evangelisatieproject.
Sinds wanneer is Evangelieverkondiging, hier in het bijzonder door de tekenen van het sacrament van de doop, geen evangelisatieproject?
Juist de rijkdom van de doop is een machtig middel om het Evangelie te verkondigen, zeker bij kerkverlaters (!)
Meestal hebben deze mensen een gedoopt voorhoofd; wat betekent dat de Heere je God is!
Laatst gewijzigd door RefoCalvinist op 09 feb 2015, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Precies.

@Mister:

Maar is het nu wel of niet wenselijk om familie en vrienden, buren voor de kerkdienst uit te nodigen? Of is dat alleen voor ongelovige vrienden en familie voorbehouden?

En wat is het verschil tussen Evangelieverkondiging en Evangelisatie(projecten)? Je zou toch denken dat zowel in de kerkdienst als in wervende activiteiten het uiteindelijke doel is mensen in de kerk te krijgen, en daarom is het temeer verbazend dat je vindt dat familie, buren en vrienden niet behoeven te worden uitgenodigd.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:Precies.

@Mister:

Maar is het nu wel of niet wenselijk om familie en vrienden, buren voor de kerkdienst uit te nodigen? Of is dat alleen voor ongelovige vrienden en familie voorbehouden?

En wat is het verschil tussen Evangelieverkondiging en Evangelisatie(projecten)? Je zou toch denken dat zowel in de kerkdienst als in wervende activiteiten het uiteindelijke doel is mensen in de kerk te krijgen, en daarom is het temeer verbazend dat je vindt dat familie, buren en vrienden niet behoeven te worden uitgenodigd.
Misschien moeten we helder krijgen wat we onder Evangelisatie verstaan. Vanuit de Bijbel mogen we toch concluderen dat evangeliseren niets anders mag en moet zijn dan zondaren brengen tot Christus! Hetzelfde doel dus als een Evangelieverkondiging in de kerk.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Wat overigens ook nog eens voorgeschreven werdt tijdens de Synode van Dordrecht, ...
Is dat zo?
Artikel 56:
Het verbond Gods zal aan de kinderen der christenen met de doop, zo haast als men de bediening deszelve hebben kan, bezegeld worden, en dat in openbare verzameling, wanneer Gods Woord gepredikt wordt. Doch ter plaatse daar niet zoveel predikatiën gedaan worden, zal men een zekere dag ter weke verordenen om de doop extra-ordinaarlijk te bedienen, zo nochtans, dat het zelve zonder predikatie niet geschiede.


Indien een gemeente een eigen predikant heeft, zie ik met bovenstaand artikel geen reden om niet op de zondag te dopen, ik lees het dus als een voorschrift om op zondag tijdens de eredienst de sacramenten te bedienen, tenzij er bijna gaan voorgangers zijn op zondag.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door rekcor »

Mister schreef:Natuurlijk is het wel Evangelieverkondiging. Maar het is geen evangelisatieproject.
Anno 2015 moet alles een evangelisatieproject zijn, Mister. We moeten iedere gelegenheid aangrijpen om mensen onder het Woord te lokken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Want het uitnodigen van de familie en vrienden heeft ook een nadrukkelijk evangeliserend karakter. Voor een doopdienst zeggen mensen niet snel nee. Ik vind het toch wel ietwat schokkend dat dat punt kennelijk helemaal geen zaak van overweging is.
Ja dat schokte mij ook DDD!
En als je je kindje ten doop houdt, wil je toch graag dat de opa en oma hierbij aanwezig kunnen zijn?
En het zijn de enige keren dat het grootste deel van mijn schoonfamilie in een kerk komt.
Trouw, rouw en doop.
En gelukkig dat sommige predikanten dit zo goed aanvoelen en het Woord in eenvoudigheid preken, zonder al te veel theologische verwikkelingen.
Want ik heb wel eens bij dergelijke diensten gezeten dat ik dacht.... o o o, waarom nu zo? :nonnon
rekcor schreef:Anno 2015 moet alles een evangelisatieproject zijn, Mister. We moeten iedere gelegenheid aangrijpen om mensen onder het Woord te lokken.
Ja, een doopdienst is beter dan The Passion, die er ook weer aan komt of die verschrikkelijke glossy, die je nu in de tijdschriftschappen ziet liggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door claus »

De Heidelberger Catechismus is héél duidelijk: over de sabbatten! Wat moeten we dan doen? Lees het antwoord. Daar staat o.a.: de Sacramenten (meervoud) gebruiken. Dus zowel de H. Doop als het H. avondmaal moet dan m.i. op gezette tijden, gebeuren. Niet alleen één der Sacramenten, maar beiden...
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door RefoCalvinist »

claus schreef:De Heidelberger Catechismus is héél duidelijk: over de sabbatten! Wat moeten we dan doen? Lees het antwoord. Daar staat o.a.: de Sacramenten (meervoud) gebruiken. Dus zowel de H. Doop als het H. avondmaal moet dan m.i. op gezette tijden, gebeuren. Niet alleen één der Sacramenten, maar beiden...
Tsja maar even menselijk geredeneerd kan één sacrament niet altijd op gezette tijden plaatsvinden!
Plaats reactie