Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)

DirkM

Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)

Bericht door DirkM »

Mariavt schreef:
DirkM schreef:
Op Bijbelse gronden moet je dus zeggen dat er niets mis mee is om waar dan ook avondmaal te houden, mits er samengekomen wordt in de Naam des Heren.
Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?
Als jij denkt dat jouw verlossing daarvan afhankelijk is dan wil ik dat best doen.
Verder ben ik er vrij in om het met 1 of met 2 keer een E te schrijven.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
Fjodor schreef:
-DIA- schreef: Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...
Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.
Waarom zou hij dat moeten doen, als ook van van binnen uit de GB dit wordt geconstateerd, geef maar aan dan waar ds Lam fout zit of dat het onzin is wat er geconsteerd wordt.
Dat is nuchter! Waarom altijd proberen mij uit te melken, net zo lang tot er weer een ban komt? Want ik merk dat daar vaak door sommigen (zo het lijkt) bewust naartoe gewerkt wordt... Dus als ik weiger te antwoorden op onnozele vragen weet iedereen het voortaan.
Ik probeer je helemaal niet bewust uit te melken, dia. Het is enkel dat ik niet goed concreet begrijp wat je bedoelt. Vandaar dat ik het graag wil weten. Maargoed, het zij zo...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mariavt

Bericht door Mariavt »

DirkM schreef:
Mariavt schreef:
DirkM schreef:
Op Bijbelse gronden moet je dus zeggen dat er niets mis mee is om waar dan ook avondmaal te houden, mits er samengekomen wordt in de Naam des Heren.
Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?
Als jij denkt dat jouw verlossing daarvan afhankelijk is dan wil ik dat best doen.
Mijn verlossing ligt vast in Christus, maar ik heb wel geleerd hoe je den Heere met eerbied en ontzag, schrijft of uit spreekt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Mariavt schreef:Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?
Laten we hier elkaar niet op veroordelen, de betekenis van het woord Heer of Heere is toch bezitter, eigenaar? Hoe je het schrijft heeft te maken met hoe je het geleerd hebt en hoe het in de Bijbel staat die je gebruikt, dat wil toch niet zeggen dat het een meer eerbiedig is dan het andere?
Neeltje Jans, moeder van 4
huisman

Bericht door huisman »

Neeltje Jans schreef:
Mariavt schreef:Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?
Laten we hier elkaar niet op veroordelen, de betekenis van het woord Heer of Heere is toch bezitter, eigenaar? Hoe je het schrijft heeft te maken met hoe je het geleerd hebt en hoe het in de Bijbel staat die je gebruikt, dat wil toch niet zeggen dat het een meer eerbiedig is dan het andere?
Dit is een forum voor de rechterkant van de gereformeerde gezindte, wij zitten in kerken waar de SV gebruikt wordt dus schrijven wij Heere . Natuurlijk maakt die ene "e" niet uit voor de eerbied maar het geeft wel aan dat wij een andere bijbelvertaling gebruiken dan de (H)SV.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Neeltje Jans

Nou daarom...dat bedoel ik ook, dan moet je ook niet zeggen dat het oneerbiedig is.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Neeltje Jans schreef:Nou daarom...dat bedoel ik ook, dan moet je ook niet zeggen dat het oneerbiedig is.
Ik wil ook niet veroordelen, maar vind het wel moeilijk, maar goed dat ligt dan misschien aan mij, dus DirkM ga je gang maar verder, ik ben tenslotte geen moderator anders had ik mijn posting wel weggehaald. Misschien dat een van de mods het nodig vindt, dan merk ik het wel.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Neeltje Jans

Het is zo vaak een gevoel wat je kan krijgen als iets anders gaat dan je gewend bent. Zo ook met avondmaal buiten de kerk (het kerkgebouw), ik heb gisteren dit hele topic gelezen, en ben toch weer heel wat wijzer geworden.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
Fjodor schreef:
-DIA- schreef: Dat is precies wat ik constateer. We zijn afkomstig uit een licht hervormde omgeving (middenordoxie). Als ik een Meditatie lees uit Hervormd Holten uit de jaren 50/60 zie ik weinig verschil met een meditatie van de Bonders van nu. Dit is gewoon heel nuchter door iedereen te constaren. Mijn ouders en grootuitouders zijn echt niet zomaar die kerk uitgedreven. Er werd geen geestelijk voedsel meer gegeven. En zoals de kerk in mijn geboortedorp toen was, zo is ze thans in Rijssen, op wat liturgische dinegen na, want ze hadden al wel de gezangenbundel vvan 1938 ingevoerd. Ik zou een meditatie uit Hervormd Holten kunnen plaatsen om te laten zien hoe dat de zaak aan het verschuiven is... Het bedriegelijke is dat het allemaal zo geleidelijk gaat, en daardoor merkt de doorsnee kerkmens het niet zo...
Ja, doe maar. Wil je dan ook meteen aangeven wat het probleem is? Dan kunnen we kijken of we het daarmee eens zijn.
Waarom zou hij dat moeten doen, als ook van van binnen uit de GB dit wordt geconstateerd, geef maar aan dan waar ds Lam fout zit of dat het onzin is wat er geconsteerd wordt.
Dat is nuchter! Waarom altijd proberen mij uit te melken, net zo lang tot er weer een ban komt? Want ik merk dat daar vaak door sommigen (zo het lijkt) bewust naartoe gewerkt wordt... Dus als ik weiger te antwoorden op onnozele vragen weet iedereen het voortaan.
DIA, als iets niet verstaan wordt, dan blijft dat zo. Ook als je het uit en te na uitlegt. Dat maakt dan niet uit. Een goed hoorder heeft maar een enkel woord nodig. Een scherp lezer, ook ! Uit 1 woord kan gif gezogen worden, uit 1 woord kan de honing gehaald worden. Het is maar net waar ons hart in ligt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nee ik constateer in het openbaar door iedereen waarneembare feiten. Het is dus geen achterklap dacht ik. Je kan een avondmaalsviering in dat tehuis vanzelf wel als kerkdienst bombarderen, maar daarmee is het niet op de plaats des gebeds, daar waar de gemeente samenkomt.
Dan zitten we met een haast vergelijkbaar geval waar de roomsen mee zitten: de nooddoop.
Volgens mij ligt dat er dan niet ze heel ver vandaan.
Gij raast. Zoals Bert Mulder ook aangeeft: de plaats doet er niet toe, het gaat erom dat het gebeurt onder toezicht van de kerkenraad. Daarmee is het een ambtelijke kerkdienst. Dat heeft niks met bombarderen te maken, dat is gewoon conform de DKO.
Ja als je het zo bekijkt... Kort na de afscheiding hadden we ook geen eigen kerken en kwam de gemeente samen in de woningen.
Nog één raad: voel je niet persoonlijk aangevallen, want dat is beslist niet mijn bedoeling. Maar gezien je felle reactties ligt dit blijkbaar nogal gevoelig bij jou...
Ik zal wijs zijn en mijn mond houden, maar het ligt op het puntje van mijn tong... en ik vind het héél moeilijk om niet te reageren :sweat
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

DirkM schreef:
Mariavt schreef:
DirkM schreef:
Het kan om een titel of jota gaan een Sjibboleth of Schibboleth, daar hangt leven en dood van af. Ik heb wel eens een ds de Naam HEERE met 5 letters horen uitleggen, dus ik denk
dat er waarschijnlijk toch een verschil is tussen Here en Heere.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

albion schreef:
DirkM schreef:
Mariavt schreef: Nu schrijf je de naam van den Heere alweer met één e, zou je uit eerbied voor die grote Majesteit je aan willen wennen om Zijn Naam met eerbied te gebruiken?
Het kan om een titel of jota gaan een Sjibboleth of Schibboleth, daar hangt leven en dood van af. Ik heb wel eens een ds de Naam HEERE met 5 letters horen uitleggen, dus ik denk
dat er waarschijnlijk toch een verschil is tussen Here en Heere.
:oO :oO
The Groom's still waiting at the altar
Lourens

Bericht door Lourens »

Om weer ontopic te komen over het Avondmaal.

We waren erover uit m.b.t. het bejaardentehuis.

Nu het volgende: een broeder of zuster die aan bed gebonden is maar wiens wens het is om het Avondmaal te vieren.

Hij viert thuis avondmaal samen met predikant, (wijk)ouderling en zijn vrouw en kinderen?

Hoe denken we daar over?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lourens schreef:Om weer ontopic te komen over het Avondmaal.

Nu het volgende: een broeder of zuster die aan bed gebonden is maar wiens wens het is om het Avondmaal te vieren.

Hij viert thuis avondmaal samen met predikant, (wijk)ouderling en zijn vrouw en kinderen?

Hoe denken we daar over?
Onze wijkkerkenraad heeft zich daar diepgaand over beraden.
In uitzonderingsgevallen wordt het gedaan, maar er moet inderdaad een ambtelijke situatie zijn met tenminste predikant én ouderling.
~~Soli Deo Gloria~~
DirkM

Bericht door DirkM »

Lourens schreef:Om weer ontopic te komen over het Avondmaal.

Hoe denken we daar over?
Ik zie geen enkele Bijbelse grond om het niet te doen, maar het is anders als die betreffende broeder of zuster wel gewoon naar de dienst zou kunnen komen om daar samen met de rest van de Gemeente het avondmaal te vieren. Je doet het als hele Gemeente samen dus als het wel zou kunnen heb ik daar absoluut de voorkeur aan gegeven.
Plaats reactie