PE-punten voor predikanten

limosa

Bericht door limosa »

Interessante gedachte. Als ik eerst het probleem bekijk zie ik genoemd: "kennisniveau op peil houden en verdiepen" , "bijblijven op actueel theologisch vlak" , "bijblijven op pastoraal gebied" , "gebrek aan diepgang" , "afwisseling en frisheid" .

Ik herken ze niet allemaal maar deels wel natuurlijk. Wij hebben nu gelukkig een dominee die zo te horen flink wat aan studie doet en ook de krant nog leest.

De vraag is of studie de oplossing voor de problemen is. Als ze in die studie dan nog niet over rand van hun eigen aquarium heenkijken weet ik niet of het helpt. Ik denk dat openstaan voor de geluiden die de verschillende stromingen laten horen en daar op een gezonde manier op reageren wel eens verfrissender zou kunnen werken dan studie waarvan ik vrees dat die vooral zal bestaan uit meer van hetzelfde.

Je zou haast denken: die dominees moesten maar eens een topic openen hier om met elkaar over wat zaken na te denken. ;-)

Wel ben ik helemaal met je eens dat een grote gemeente pastoraal werkers zou moeten hebben om de predikant te ontlasten en dat af en toe even wat anders dan het slopende rennen van preekbeurt naar begrafenis naar ziekenbezoek naar een trouwerij naar een ruzie waar -ie bijgeroepen wordt naar het bejaardenhuis om de ouwetjes op te zoeken naar z'n bureau voor een stukkie in de kerkbode naar . . . uhhmm oh ja, naar z'n vrouw en kinderen misschien?

[Aangepast op 1/7/04 door limosa]
Plaats reactie