Ik heb je opneningspost diverse malen gelezen en ik zie er dan ook allemaal totaal onherkenbare dingen in, verkeerde veronderstellingen, gevoelsargumenten etc.
Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning.
Onder spanning? Waar haalt hij dat vandaan? Ik merk niets van een spanning.
Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.
Ooohh, is dat spanning? Hoezo? Ik moet niets samen doen maar ik vind het wel leuk om dingen samen te doen. Dat is inderdaad leuk en gezellig. Maar geen moeten. En goed inleven / aanvoelen is gewoon handig voor de communicatie, zeker als je samen leuke dingen doet.
Maar dat is een modern probleem.
Het is geen probleem. Misschien voor die auteur, maar niet voor mij.
De schrijver van het boek vertelde dat hij uit een gezin van 10 kinderen kwam. Hij zei: mijn ouders deden vrijwel alles apart, noodzakelijk, omdat het anders geen doen was en er altijd wel eentje op moest passen.
Lijkt me knap ongezellig. Daarom willen wij misschien ook geen 10 kinderen. Maar goed, dat is een ouderwets probleem

Vroeger gingen mannen met mannen om, iets ondernemen, mannen zaten apart van de vrouwen (kerk, verjaardagen) nu is het door elkaar.
Gelukkig is dat nu achter de rug. Ik ga met mannen en vrouwen om en zou niet alleen met mannen om willen gaan. Gelukkig mag Joanne ook naast me in de kerk zitten. Soms doe ik iets met alleen mannen, soms niet. Lang leve de afwisseling. Lijkt me geen probleem.
Vooral van mannen wordt nogal wat verwacht. Ze moeten ineens hun vrouwelijke kant gaan vinden.
Ook dat is geen moeten, het is een mogen. Er wordt mee bedoeld dat mannen niet altijd maar stoere ongevoelige mensen hoeven te zijn. Lijkt me een meerwaarde, als je als man ook wat met je gevoel kan.
Moeiteloos het huishouden (meehelpen) doen, kinderen verzorgen.
Vaak omdat de vrouw af en toe ook werkt en je dan ook samen wat in het huis moet doen. Lijkt me niet onbijbels en ook geen probleem.
Terwijl van nature de man helemaal niet zo is !
Wat is dat nou weer voor onzin. Van nature niet? Of van culture niet. Mannen kunnen best huishoudelijk zijn en zorgzaam

Deed mij stilstaan bij wat bijbels is.
Dar zegt de Bijbel niet zoveel over. Wel over cultuur. Maar de Bijbel zegt nergens dat mannen niet aan huishouden, kinderen verzorgen etc. mogen doen.
Wat vraagt God van ons in deze ?
Niets dus.
Kortom, het hele stuk staat vol vreemde conclusies waarbij van dingen een probleem worden gemaakt die geen probleem zijn, dingen die positief zijn worden als negatief neergezet etc. Ik weet niet wie de auteur is, maar ik denk ook niet dat zijn schriften bevindelijk zijn, dat hij thuis onder druk wordt gezet... Hij ziet blijkbaar om zich heen mannen huishoudelijke dingen doen en kinderen verzorgen en leuke dingen doet met hun vrouw, snapt dat niet.... en denkt: Nou, dat zal wel een moeten zijn, arme mannen.....