SAMEN

Marnix

Re: SAMEN

Bericht door Marnix »

Tja, bij ons thuis gaat dat anders. En ik hoef niet op basis van cultuurargumenten de les gelezen te worden door een dominee. Hij moet zich bij zijn vak houden en niet cultuur gaan preken :)

Ik heb je opneningspost diverse malen gelezen en ik zie er dan ook allemaal totaal onherkenbare dingen in, verkeerde veronderstellingen, gevoelsargumenten etc.

Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning.

Onder spanning? Waar haalt hij dat vandaan? Ik merk niets van een spanning.

Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.

Ooohh, is dat spanning? Hoezo? Ik moet niets samen doen maar ik vind het wel leuk om dingen samen te doen. Dat is inderdaad leuk en gezellig. Maar geen moeten. En goed inleven / aanvoelen is gewoon handig voor de communicatie, zeker als je samen leuke dingen doet.

Maar dat is een modern probleem.

Het is geen probleem. Misschien voor die auteur, maar niet voor mij.

De schrijver van het boek vertelde dat hij uit een gezin van 10 kinderen kwam. Hij zei: mijn ouders deden vrijwel alles apart, noodzakelijk, omdat het anders geen doen was en er altijd wel eentje op moest passen.

Lijkt me knap ongezellig. Daarom willen wij misschien ook geen 10 kinderen. Maar goed, dat is een ouderwets probleem :) Zo heeft iedere tijd zijn "problemen" he.

Vroeger gingen mannen met mannen om, iets ondernemen, mannen zaten apart van de vrouwen (kerk, verjaardagen) nu is het door elkaar.

Gelukkig is dat nu achter de rug. Ik ga met mannen en vrouwen om en zou niet alleen met mannen om willen gaan. Gelukkig mag Joanne ook naast me in de kerk zitten. Soms doe ik iets met alleen mannen, soms niet. Lang leve de afwisseling. Lijkt me geen probleem.

Vooral van mannen wordt nogal wat verwacht. Ze moeten ineens hun vrouwelijke kant gaan vinden.

Ook dat is geen moeten, het is een mogen. Er wordt mee bedoeld dat mannen niet altijd maar stoere ongevoelige mensen hoeven te zijn. Lijkt me een meerwaarde, als je als man ook wat met je gevoel kan.

Moeiteloos het huishouden (meehelpen) doen, kinderen verzorgen.

Vaak omdat de vrouw af en toe ook werkt en je dan ook samen wat in het huis moet doen. Lijkt me niet onbijbels en ook geen probleem.

Terwijl van nature de man helemaal niet zo is !

Wat is dat nou weer voor onzin. Van nature niet? Of van culture niet. Mannen kunnen best huishoudelijk zijn en zorgzaam :)

Deed mij stilstaan bij wat bijbels is.

Dar zegt de Bijbel niet zoveel over. Wel over cultuur. Maar de Bijbel zegt nergens dat mannen niet aan huishouden, kinderen verzorgen etc. mogen doen.

Wat vraagt God van ons in deze ?

Niets dus.

Kortom, het hele stuk staat vol vreemde conclusies waarbij van dingen een probleem worden gemaakt die geen probleem zijn, dingen die positief zijn worden als negatief neergezet etc. Ik weet niet wie de auteur is, maar ik denk ook niet dat zijn schriften bevindelijk zijn, dat hij thuis onder druk wordt gezet... Hij ziet blijkbaar om zich heen mannen huishoudelijke dingen doen en kinderen verzorgen en leuke dingen doet met hun vrouw, snapt dat niet.... en denkt: Nou, dat zal wel een moeten zijn, arme mannen.....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Huub Buijssen - NU BEGRIJP IK JE.
In het kort komt het erop neer dat geluk went en slechts 10% van de stellen het lukt om 10 jaar verliefd op elkaar te blijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Solipsis

Bericht door Solipsis »

Mara schreef:Huub Buijssen - NU BEGRIJP IK JE.
In het kort komt het erop neer dat geluk went en slechts 10% van de stellen het lukt om 10 jaar verliefd op elkaar te blijven.
Nogal een breed begrip: verliefd blijven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Huub Buijssen - NU BEGRIJP IK JE.
Maar ik snap nog steeds niet helemaal waarom je dit topic hebt gestart. Wat is het punt dat je wil maken? Als ik het zo lees lijkt het een beklag op de "emancipatie" en het feit dat mannen meer doen in het huishouden, beter proberen hun vrouw te begrijpen etc. Als dat niet het doel is ben ik benieuwd naar je motivatie :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Marnix, ik citeerde de schrijver. Hij werd ondervraagd over zijn boek en vertelde dit.
Nu is dit een "wereldse" schrijver, maar mijn gedachten gingen verder, hoe het huwelijk bedoeld is en dat dat wellicht, door de emancipatie, onder spanning is komen te staan ?
Voor mij niet, voor jou ook niet, en voor vele anderen niet.
Maar in bepaalde kranten en opiniebladen komt het wel eens ter sprake :)
Misschien wordt er wel eens gedacht dat vrouwen gaan werken puur voor het geld.
Maar stel dat alle getrouwde vrouwen er vandaag mee zouden stoppen, wat een problemen er dan op zouden treden !
Ik kom wel eens bij een oude tante, die zegt dan: ik had vroeger geen tijd om te gaan werken.
Maandag ging al helemaal heen met alleen de was.
Het huishouden vergde zoveel tijd.
Wij laden misschien 1 x per week onze kofferbak vol met boodschappen, maar onze moeders (oma voor jou denk ik ;) ) moest het lopend, of op een fiets doen.
Dus, elke dag ?
Men moest hard zwoegen voor dagelijks onderhoud, de werkdagen waren ook langer, zodat er weinig tijd was om samen te recreeeren.
Ik denk dat de schrijver dat bedoelt.
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:Marnix, ik citeerde de schrijver. Hij werd ondervraagd over zijn boek en vertelde dit.
Nu is dit een "wereldse" schrijver, maar mijn gedachten gingen verder, hoe het huwelijk bedoeld is en dat dat wellicht, door de emancipatie, onder spanning is komen te staan ?
Voor mij niet, voor jou ook niet, en voor vele anderen niet.
Maar in bepaalde kranten en opiniebladen komt het wel eens ter sprake :)
Misschien wordt er wel eens gedacht dat vrouwen gaan werken puur voor het geld.
Maar stel dat alle getrouwde vrouwen er vandaag mee zouden stoppen, wat een problemen er dan op zouden treden !
Ik kom wel eens bij een oude tante, die zegt dan: ik had vroeger geen tijd om te gaan werken.
Maandag ging al helemaal heen met alleen de was.
Het huishouden vergde zoveel tijd.
Wij laden misschien 1 x per week onze kofferbak vol met boodschappen, maar onze moeders (oma voor jou denk ik ;) ) moest het lopend, of op een fiets doen.
Dus, elke dag ?
Men moest hard zwoegen voor dagelijks onderhoud, de werkdagen waren ook langer, zodat er weinig tijd was om samen te recreeeren.
Ik denk dat de schrijver dat bedoelt.
nou denk ik dat onze grootmoeders geen kofferbakken vol boodschappen nodig hadden
men had wat basisproducten en daar redden ze zich mee
de rest had men in eigen tuin.
Ook was het leven minder eisend als nu
Men hoefde niet allerlei nieuwe recepten uit te proberen; alles was eenvoudige kost
men ging hooguit 1x in de week in bad. Droegen kleding en ondergoed ook langer
Men hoefde niet iedere keer naar de winkel voor nieuwe kleren; men deed het met 2 stelletjes en een huishoudschort
enz. enz.
Je kán nu niet vergelijken met vroeger.
Het leven is zo anders.
kinderen liepen zelf naar school met oudere broers en zussen
ik moet 4x op een dag.....
Niemand zat ergens op les; hooguit had iemand orgelles
zwemles en noem maar op...het was er niet.
Kinderen hoefden niet naar Eleos.
ze hadden geen adhd
er waren niet allerlei projectavonden/ouderavonden

enz enz....

We denken wel dat wij het minder druk (hoeven te) hebben als onze grootmoeders maar dat vind ik echt niet.
Het is zo heel anders geworden.....
en misschien wel moeilijker.
helma

Bericht door helma »

oh ja, en om bij het topictitel te blijven:
Wij doen veel samen, maar ook alleen.
Mijn man kán echt alles in het huishouden; maar het hoeft (nu) niet
maar als ik er niet ben kan hij zich uitstekend redden
Hij kan zelfs beter met de naaimachine overweg dan ik.
Overdag heeft hij zijn werk
's avonds legt hij meestal de kleintjes op bed; vinden beide partijen gezellig
's zaterdags zijn er altijd wel kapotte fietsen ofzo
zaterdagavond bakt hij altijd het krentenbrood voor de zondag
frituur en BBQ zijn ook zijn gebied
Gorte boodschappen doen we vaall samen of hij alleen.

Als hij een dag thuis is gaat hij nooit zomaar zitten maar zal altijd even meehelpen. Stofzuigen ofzo...
Ik heb echt een geweldige man :super
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:oh ja, en om bij het topictitel te blijven:
Wij doen veel samen, maar ook alleen.
Mijn man kán echt alles in het huishouden; maar het hoeft (nu) niet
maar als ik er niet ben kan hij zich uitstekend redden
Hij kan zelfs beter met de naaimachine overweg dan ik.
Overdag heeft hij zijn werk
's avonds legt hij meestal de kleintjes op bed; vinden beide partijen gezellig
's zaterdags zijn er altijd wel kapotte fietsen ofzo
zaterdagavond bakt hij altijd het krentenbrood voor de zondag
frituur en BBQ zijn ook zijn gebied
Gorte boodschappen doen we vaall samen of hij alleen.

Als hij een dag thuis is gaat hij nooit zomaar zitten maar zal altijd even meehelpen. Stofzuigen ofzo...
Ik heb echt een geweldige man :super
net als die van mij dan.... die kan ook alles
(behalve strijken misschien, maar dat hoeft ie niet, als hij dan alsjeblíeft de administratie maar doet :hum )
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:De man is meer geschapen voor de jacht. Doelgericht en buiten de deur. Blikveld: vooruit gericht.
De vrouw is meer het 'oppassende' type. Terwijl de man jaagt op huis en haard passen. Dat resulteert in een blikveld van 180 graden. En een kolossaal inzicht in veranderingen en en om het huis. Verandering = potentiële dreiging.

Bij thuiskomst werd 6000 jaar lang de man als held binnengehaald. Hij bracht voedsel mee (later: geld om het nodige te kopen) en kon in de naderende nacht het gezin beschermen.
Iedereen vond het volkomen normaal dat hij nu verder niets meer deed in het huishouden. Net zo min als hij van zijn vrouw verwachtte dat hij ging jagen.

De man van deze generatie is de eerste die geconfronteerd wordt met:
Jagende vrouwen. Het gezin is niet afhankelijk meer van hem.
Daarmee samenhangende huishoudelijke plichten.
Dat is ook precies wat de schrijver zei :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Maar is dat een achteruitgang?

Sowieso vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen: De man is voor de jacht geschapen en de vrouw voor het huishouden... ofzo.... Natuurlijk is het zo dat de mannen meestal gingen jagen en de vrouwen thuis bleven en logischerwijs ook voor het huishouden en de kleine kinderen zorgden. Maar is dat een logisch gevolg van hoe men geschapen is, of is het vooral een logisch gevolg van de situatie zoals die toen was, waarbij het voorzien in eten een dagtaak was?

Hoe je bovenstaande veranderingen beoordeelt heeft sterk te maken met je visie daarop. In het ene geval raakt de man steeds verder af van hoe hij bedoeld is, in het andere geval is dat juist niet zo. Misschien wordt hij juist wel veelzijdiger, diverser en daardoor meer zoals hij bedoeld is.
Mara

Bericht door Mara »

Het is ook cultuurbepaald !
Marnix

Bericht door Marnix »

Dan is de vraag dus of de veranderingen zo verkeerd zijn. De man jaagt immers niet meer, voedselvoorziening is geen dagtaak meer.
Myself

Bericht door Myself »

Ik vind deze topic heel begrijpelijk en heel actueel in deze tijd.
Tegenwoordig werken zowel man als vrouw, en er zijn situaties waarin het financieel niet anders kan.
Maar in de gemiddelde huisgezin in Nederland, die het gezin kan onderhouden met eten/drinken en de basisbehoeften, is het eigenlijk helemaal niet nodig dat de vrouw gaat bijverdienen. Dat bijverdienen wordt vooral gedaan om wat extra's te kunnen creeren binnen het gezin. Een keer extra op vakantie, kleding van een duurder merk, de kinderen op een extra sport, een extra grote hond, een extra autootje bij de deur.. De eenvoudigheid (wat in de Bijbel staat beschreven dat men er een eenvoudige levenswandel op na moet houden) is nergens meer te vinden.. We willen niet eenvoudig zijn maar we willen steeds meer, de begeerlijkheden van de wereld en al haar bezittingen...
Vaak zeggen vrouwen; ik wil ook een sociaal netwerk. Ik wil ook wat betekenen in de maatschappij! -> Dat is ook heel goed want de vrouw heeft (zoals in de Bijbel ook staat) een maatschappelijk en sociale positie binnen haar gezin... Zij is immers de nek waar het hoofd op draait.. Jammer dat deze sociale behoefte vaak wordt vervuld in het werken buitenshuis, het geld verdienen voor zichzelf en het krijgen van aanzien en status.. Ik denk dat het juist beter is dat deze sociale behoefte voorzien wordt door middel van het bezoeken en contact houden met familie en omgeving.. De oude buurman die op sterven ligt en geen kinderen heeft, om daar een keer extra heen te gaan... Of om bij eigen ouders om de deur te kijken.. Dat is de taak van de vrouw ook in dit opzicht... Waarom zijn er binnen de christenkringen nog zoweinig vrijwilligers?? Waarom worden er tegenwoordig mensen dood in hun huizen gevonden en pas weken later ontdekt? Waar is de sociale kant van onze maatschappij? Die is er zo wenig meer.. Iedereen leeft voor zichzelf, allemaal streven we naar onafhankelijkheid en het verbeteren van eigen status.. Geld speelt zo grote rol in ons leven.. Ook in die van mij.. In die van ons allen...

De mentaliteit van de christenen vandaag de dag is anders dan die van vroeger. Wij christenen willen mee doen met de wereld en al hun begeerlijkheden en extra's en daarbij hoort ook emancipatie.

In de Bijbel noemt God Sarah als voorbeeld voor ons vrouwen, hoe zij staat in de positie van Abraham. Zij noemden hem zelfs 'haar heer'. En zij was onderdanig en eenvoudig ten opzichte van hem en ten opzichte van haar omgeving. -> Waar vinden we dat nu nog in deze tijd? Waar wordt uiteindelijk nog de beslissing van de man geaccepteerd omdat hij als hoofd van het gezin is aangesteld? Ik geeft dit aan omdat ik zelf ook merk dat dit in eigen kringen aan de orde is. En hier bedoel ik niet mee dat de man altijd zijn zin moet krijgen.. Nee, man en vrouw behoren hierin samen te praten en te overleggen, maar uiteindelijk heeft de man het laatste woord in Alles wat Recht en Billijk is!

Het is echt niet zo dat de vrouw het sloofje van de man moet zijn.. En dat de man maar moet bevelen en de vrouw moet als een hondje zijn wil en wet uitvoeren... Zo wordt dat niet bedoeld in de Bijbel -> De man moet de vrouw ook eren! Maar dan wel als het zwakkere vat, want Adam is eerst gemaakt en daarna Eva.

Ik heb ook wel eens in mijn kringen over dit onderwerp gediscussieerd maar ik merk dat de mensen tegenwoordig erg gepikeerd zijn als het gaat om de taakverdeling in het gezin. Overal zie je dat de vrouw gelijk wil zijn aan de man... Zij wil niet afhankelijk zijn van de man; zowel niet op financieel als op metaal gebied... De lange haren (die als sieraad voor de vrouw gelden) worden er af geknipt en de kort geschoren mannen-koppen worden opgezet.. Zo is de toonbeeld van de vrouw ook binnen de christelijke huisgezinnen tegenwoordig..

En ik zeg nogmaals het gaat er niet om wie er nu vaker stofzuigt, of wie van de twee meer met de kinderen bezig is.. Het gaat uiteindelijk om liefde en verdraagzaamheid jegens elkander.. Als er echt sprake is van houden van dat vult de man de vrouw aan en andersom; men weet van elkaar wat er nodig is en men is hierin een..
Maar vergeet niet dat inderdaad de man in het zweet zijns aanschijns brood moet eten en de vrouw met smart kinderen zal baren.. De rol van de man en vrouw binnen het gezin staat zo duidelijk beschreven in het huwelijksformulier...
Laatst gewijzigd door Myself op 14 okt 2010, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Democritus schreef:
vlinder schreef: Who cares?

Memento straks....als hij wel werk heeft en jij vervolgens weigert te koken :jongle
Haha, Memento heeft wel werk. Plus studie ernaast. Koken is voor mij gewoon ontspanning, hobby. En ook nog Bijbels te verantwoorden ook: Het was Jacob, niet moeder Rebekka, die de soep aan t koken was...

Mannen zijn gewoon beter in koken dan vrouwen. Niet voor niets dat alle top-koks mannen zijn :yahoo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:En ook nog Bijbels te verantwoorden ook: Het was Jacob, niet moeder Rebekka, die de soep aan t koken was...
Toen was hij nog single. :)
Plaats reactie