Het echte MANIFEST

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
1. Waardering voor het opstellen van het Manifest.

2. Gelet op de uitleg die sommige bewaar-het-panders geven aan de drie verbondenleer, lijkt het me voor deze mensen geen breekpunt om de tweeverbondenleer als uitgangspunt te nemen. Wie er inhoudelijk problemen mee heeft, kun je misschien ook maar beter niet binnenboord hebben. Ik pleit dus voor wijziging van punt 6b.
Adrianus,

hoewel ik net als jij een verstokte twee-verbonder ben, moeten we in deze wat water bij de wijn doen. Iedereen moet wat inleveren. De stellingen erna waarborgen weer dat de drieverbondenleer in ieder geval niet verkeerd geïnterpreteerd wordt, mocht hij aangehangen worden.
Overigens is het onjuist dat Bewaar het Panders zich wel kunnen vinden in de 2 verbonden leer, de meesten van hen zijn toch te veel verknocht aan hun CGK-stokpaardjes. Bijv. o.a. van de predikanten van Katwijk en Driebergen heb ik begrepen dat ze wel vast houden aan de 3 verbondenleer. Gelukkig interpreteren ze hem heel anders dan de "linkerflank" die samen wil gaan met de Vrijgemaakten.
jacob

Bericht door jacob »

adrianus weer met zijn immer doodlopende kerkelijke weg ;)
Adryan

Bericht door Adryan »

Mijn waardering voor dit stuk is hier zeker op zijn plaats. Misschien kan ik nog een zinvolle aanvulling geven.

Zou het niet mogelijk zijn om per punt ook een verwijsplaats te geven naar de verschillende kerkverbanden? Dus bijvoorbeeld 6a. Zoals Steenblok leert in...

Dit kan voor de diverse kerkverbanden herkenning opleveren. Verder zou het toch mogelijk moeten zijn. Want als er sprake is van samenwerking of samengaan, dan moet er toch ook herkenning zijn. Dus die gedachten die genoemd zijn moeten toch ook leven in de genoemde verbanden.
Objection

Bericht door Objection »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
1) Deze samenwerking wordt aangegaan door de Hersteld Nederlands Hervormde Kerk, Gereformeerde Gemeenten, Christelijk Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Oud Gereformeerde Gemeenten, binnen en buiten verband, en vrije gemeenten die aan de voorgaande verwant zijn.
Gelukkig is de wereld er een stuk overzichtelijker op geworden na 1 mei. Wat een zegen, dat we nu niet meer hoeven te twijfelen over wat JEzus bedoelde in Joahnnes 17.
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Mijn waardering voor dit stuk is hier zeker op zijn plaats. Misschien kan ik nog een zinvolle aanvulling geven.

Zou het niet mogelijk zijn om per punt ook een verwijsplaats te geven naar de verschillende kerkverbanden? Dus bijvoorbeeld 6a. Zoals Steenblok leert in...

Dit kan voor de diverse kerkverbanden herkenning opleveren. Verder zou het toch mogelijk moeten zijn. Want als er sprake is van samenwerking of samengaan, dan moet er toch ook herkenning zijn. Dus die gedachten die genoemd zijn moeten toch ook leven in de genoemde verbanden.
Moet je denk ik mee oppassen. Wat voor de één positief is kan voor de ander een negatieve lading hebben.

[Aangepast op 7/6/04 door wim]
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Beste mede-forummeres: zullen we dit ook concreet handen en voeten geven, of blijft het bij gedachtenspinsels?
Ik denk het laatste. Uiteindelijk is het aan de verantwoordelijke kerkelijke vergaderingen om terzake besluiten te nemen, zoals Ds Moerkerken ook al opmerkte. Enige formele status kan alleen worden verkregen als iemand een kerkenraad zover krijgt zón voorstel aan een classis te sturen met verzoek om doorleiding naar particuliere en generale synode. Of zo'n voorstel dat niveau zal halen kan ik niet aangeven. Dat gaat in elk geval niet lukken met waterige wijn, is zo mijn inschatting.

Nou nou, zo waterig is die niet hoor! Want als je daarmee de onderscheiding bedoelt in verbond der verlossing en verbond der genade, dan kun je die ook zo terugvinden in de Dogmatiek van ds. G.H. Kersten hoor!
Of vind je die ook te waterig?
Nee jongen, over dit manifest is echt nagedacht, al zeg ik het zelf, met permissie.
Orckie

Bericht door Orckie »

Natuurlijk zal de uiteindelijke beslissing tot federatie genomen moeten worden door meerdere kerkelijke vergaderingen.

Maar vóór het zover is, moet zoiets vanaf het grondvlak een issue geworden zijn, moet het zijn gaan leven, moeten mensen even wakker geschud worden uit hun veilige "eigen kerkgenootschap"-nestje. En dat beoogt dit Manifest. Zei Limosa niet eens dat het van onderen moet beginnen, vanuit de gewone kerkmens zeg maar? Welnu, daartoe beoogt dit Manifest een aanzet te geven. Dan zal er toch enige ruchtbaarheid aan gegeven moeten worden, en denk ik, op een gegeven moment toch ook een appél op kerkenraden.
Zou je nog wel eens mee kunnen vallen hoe serieus bepaalde gemeenteleden en kerkenraden er mee om zouden gaan, en niet gelijk alles cynisch wegvegen zoals Adrianus doet...
wim

Bericht door wim »

Ofwel, Adrianus ontkent punt 6b. Drie verbonden is onschriftuurlijk en dat wil hij terugzien. Chr. Gereformeerden bij voorbaat uitsluiten dus!

[Aangepast op 7/6/04 door wim]
Orckie

Bericht door Orckie »

Ja hoor Orck, Ds Kersten zou helemaal geen punt hebben gemaakt van 2 of 3 verbonden. Geef ik hem zo goed weer?

(Of ga je me nu weer cynisch noemen? ) :D
niet cynisch; maar je geeft er wel blijk van theologisch wat minder goed onderlegd te zijn dan ik je had ingeschat.
Wat ik bedoel is de invulling die predikanten als ds. Hoefnagel en ds. Kievit er aan geven. Die komt er eigenlijk op neer dat ze wel drie verbonden onderscheiden zoals een aantal oudvaders, en die onderscheiding wil ds. Kersten ook erkennen (lees zijn Dogmatiek maar na), maar dat zij dit niet als echt aparte verbonden laten functioneren in de prediking, in die zin, dat gedoopten, zonder meer, ook al verbondsweldaden zoals vergeving van zonden geschonken zijn.
Dus om op jou vraag te antwoorden, ik denk dat ds. Kievit en ds. G.H. Kersten, in een goed gesprek, waardering en respect voor elkaars standpunten zouden kunnen opbrengen!

Overigens zou je er goed aan doen kennis te nemen van wat prof. G. Wisse (gaarne geciteerd door de huidige hoofdredacteur van de Saambinder!!!) hierover zegt!

Adrianus, ik had je opstelling iets constructiever verwacht!
wim

Bericht door wim »

Adrianus, ik had je opstelling iets constructiever verwacht!
Gebrek aan mensenkennis, Orckie? :)
Orckie

Bericht door Orckie »

Nou Orck, mij routebeschrijving leek me toch een zeer constructieve bijdrage, maar dat terzijde. :D

Constructieve bijdrage 2: drie verbonden benoemen is inderdaad in lijn met Ds Kersten, maar 3 verbonden laten functioneren in die zin dat het genadeverbond betrekking heeft op een ruimere kring dan alleen de uiverkorenen gaat tever. Als je het Manifest nu even in die zin aanpast, zijn wij het over dat punt in elk geval eens.
Heb jij 6c en 6d niet gelezen?

Jij bent nog hypercalvinistischer dan dr. Steenblok! Het lijkt wel of je de GGiN rechts in wilt halen! Het genadeverbond heeft wel degelijk betrekking op een ruimere kring dan alleen de uiverkorenen. Dat zal ook iemand als ds. Moerkerken grif toestemmen. Je hebt bediening van het verbond en wezen van het verbond. De bediening strekt verder dan de uitverkorenen. Het wezen betreft degenen die zullen komen met smeking en geween. Omdat Eén hen heeft liefgehad met een eeuwige liefde.
england

Bericht door england »

Heel goed Orckie...je begint nog zinvol te worden op je oude OSW dag!

Ik zou trouwens het niet via de 'top' spelen, dan duurt het nog wel een jaar of tien voor je manifest er door komt....
Kun je niet mensen van onderaf bereiken? In het klein beginnen...?
Plaats reactie