Waarom zo geheim?

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door WSO
Hallo zeg! In een stedelijke gemeente met 1000 leden, weet je echt niet alles van al je medeleden, hoor.
Persoonlijk denk ik dat hier juist het probleem ligt: die mega-gemeenten (of ze nu stedelijk zijn of niet). Laten we maar beginnen met wijkgemeenten op te zetten (max. 500 man?).

Wie gaat dat betalen?????????????
limosa

Bericht door limosa »

Persoonlijk denk ik dat hier juist het probleem ligt: die mega-gemeenten (of ze nu stedelijk zijn of niet). Laten we maar beginnen met wijkgemeenten op te zetten (max. 500 man?).
Op zich een interessant idee. Ik hoorde eens een predikant ('k weet niet meer wie) zeggen: Als je in de kerk een luidspreker nodig hebt is de gemeente te groot. (zoiets, niet woordelijk)
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
praktisch levert het inderdaad wel bezwaren op

maarruhh, zo langzamerhand raken we off-topic . . .

[Aangepast op 24/5/04 door limosa]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hallo zeg! In een stedelijke gemeente met 1000 leden, weet je echt niet alles van al je medeleden, hoor.

Betalen? Je bedoelt de (nieuwe?) kerkgebouwen in de wijken?

Als er niet meer van die belachelijk dure kerken en orgels gebouwd worden houden we miljoenen en miljoenen euro's over voor eenvoudige doelmatige gebouwen zonder opsmuk.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Betalen? Je bedoelt de (nieuwe?) kerkgebouwen in de wijken?

Als er niet meer van die belachelijk dure kerken en orgels gebouwd worden houden we miljoenen en miljoenen euro's over voor eenvoudige doelmatige gebouwen zonder opsmuk.
Och weet ik niet. Maar realiseer wel dat dit een enorme impact heeft op gemeenten. Is denk ik niet goed.
We hebben het in Rijssen gezien hoe dat ging. Daar had je al twee gemeentes (noord en Zuid), maar was het altijd onder een paraplu. Een aantal jaar geleden is men uit elkaar gegaan. Als je zag wat dat voor impact had, dan denk ik dat veel gemeentes dit niet overleven.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Als je weet hoeveel uren er gaan zitten in het maken van een orgel, vind je ze niet belachelijk duur meer: de kostprijs van een orgel bestaat voor het overgrote deel uit arbeid, niet uit materiaal.
Natuurlijk zou je je wel kunnen afvragen of we ons -zeker in een kleinere ruimte- niet kunnen laten begeleiden met een piano, of met een groepje blaasinstrumenten of zo.
Maar vooruit, dat zijn allemaal zijspoortjes. Stel dat we die "eenvoudige kerkgebouwen zonder opsmuk" zouden krijgen, wie gaat daar dan preken? Het predikantentekort is groot, ook in die mega-grote kerken met 1500 of 2000 zitplaatsen worden nu al vaak leesdiensten gehouden omdat de gemeente vacant is.
~~Soli Deo Gloria~~
Adryan

Bericht door Adryan »

Volgens mij zijn alleen apelzaken geheim en dat gaat toch over personen?

Verder kan ik me wel indenken dat niet alles openbaar is. Anders gaan de persoonlijke meningen van predikanten/ouderlingen uitgespeeld worden tegen de uiteindelijke mening van de hele gemeente.

Dus met andere woorden om de eenheid te bewaren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Och weet ik niet. Maar realiseer wel dat dit een enorme impact heeft op gemeenten. Is denk ik niet goed.
We hebben het in Rijssen gezien hoe dat ging. Daar had je al twee gemeentes (noord en Zuid), maar was het altijd onder een paraplu. Een aantal jaar geleden is men uit elkaar gegaan. Als je zag wat dat voor impact had, dan denk ik dat veel gemeentes dit niet overleven.
Leg eens uit? Wat was die impact, waar zat de pijn, want zouden veel gemeentes niet overleven? En heeft Rijssen het wel overleefd?
~~Soli Deo Gloria~~
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Als je weet hoeveel uren er gaan zitten in het maken van een orgel, vind je ze niet belachelijk duur meer: de kostprijs van een orgel bestaat voor het overgrote deel uit arbeid, niet uit materiaal.
Natuurlijk zou je je wel kunnen afvragen of we ons -zeker in een kleinere ruimte- niet kunnen laten begeleiden met een piano, of met een groepje blaasinstrumenten of zo.
Maar vooruit, dat zijn allemaal zijspoortjes. Stel dat we die "eenvoudige kerkgebouwen zonder opsmuk" zouden krijgen, wie gaat daar dan preken? Het predikantentekort is groot, ook in die mega-grote kerken met 1500 of 2000 zitplaatsen worden nu al vaak leesdiensten gehouden omdat de gemeente vacant is.

dan neem je toch gewoon een elektrieke orgelt.

onzin om van die mega fluiten te bouwen. En als je er dan alleen maar niet ritmisch op mag spelen is het gewoon zonde van de centjes.

In ridderkerk GG hebben ze een kerkorgel destijds gebouwd met 1 stel pijpen meer dan in de Hervormde (sorry PKN) van Ridderkerk.

hoezo nederig, matig enzv..
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Leg eens uit? Wat was die impact, waar zat de pijn, want zouden veel gemeentes niet overleven? En heeft Rijssen het wel overleefd?

Natuurlijk overleefd men dat wel. Het leven gaat door. Het gevaar is dat je snel een lichte en een zware gemeente krijgt.

In RIjssen hadden we het voordeel dat we twee dominees hadden. Dus elk een. Dat is niet overal zo. Hoe ga je dat oplossen. De dominees liggen niet voor het oprapen.
En wat te denken van een kerkeraad. die moet zeker 50 % uitgebreid worden.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Stel dat we die "eenvoudige kerkgebouwen zonder opsmuk" zouden krijgen, wie gaat daar dan preken? Het predikantentekort is groot, ook in die mega-grote kerken met 1500 of 2000 zitplaatsen worden nu al vaak leesdiensten gehouden omdat de gemeente vacant is.
Predikant kan toch diverse wijkgemeenten dienen voor wat betreft de prediking? Stel dat je in een woonplaats 3 wijken hebt en 1 predikant dan kan die predikant iedere zondag in elke wijk 1x voorgaan.

(Persoonlijk zou ik het nog mooier vinden om een camera+beamer+scherm te gebruiken, zodat in alle 3 de wijkgemeenten de preek beluisterd kan worden. Maar dat is nog ver weg denk ik)

En voor wat betreft de pastorale zaken: een pastoraal medewerker per wijk om zo de kerkenraden te ontlasten.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jacob

Bericht door jacob »

das wel lache idd

mijn broer zijn collega was in amerika geweest.

hadden ze een kerk van 4000 bezoekers.

hadden ze gewoon een mega scherm boven het hoofd van de ds gehangen. In een andere zaal hadden ze ook een scherm hangen.

idd het is nog heeeeeeeeeeel ver weg.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door jacob
das wel lache idd

hadden ze gewoon een mega scherm boven het hoofd van de ds gehangen. In een andere zaal hadden ze ook een scherm hangen.

Dat moet deze kerk zijn denk ik. Schijnt indrukwekkend te zijn.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Wat een onnozel topic. Lees de bevestigingsformulieren voor amtsdragers, probeer je en indruk te vormen van hun taken en verantwordelijkheden, probeer je in te denken over welke gevoelige zaken men spreekt (zorgen rondom individuele gemeenteleden, geznissituaties etc.) en stel je eens voor dat zaken over personen op straat zou worden gegooid. Weleens van een ambtsgeheim gehoord? Zou dat ter bescherming zijn van ambtsdragers? Nogmaals: onnozel topic dat het risico in zich bergt met onzin c.q. laster te worden gevuld.
A3,

Het is inderdaad onnozel om hier een topic over te openen omdat het geen enkel nut heeft.
Maar als je niet begrijpt dat er een hoop gefrustreerde gergemmers zijn, waaronder ik, wie is er dan onnozel?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door jacob
das wel lache idd

Dat moet deze kerk zijn denk ik. Schijnt indrukwekkend te zijn.
In ieder geval indrukwekkender dan de ketterse preken (prosperity gospel / welvaartsevanglie) die er te horen zijn. En verder zijn er in de USA talloze mega-churches van over de 10000 leden, dus het kan ook goed een andere kerk zijn.

[Aangepast op 24/5/04 door Dathenum]
Plaats reactie