Crematie versus begraven
. . . binnen de traditie de meest te verkiezen vorm . . .Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Samengevat komt het er op neer, dat binnen de christelijke traditie begraven de meest te verkiezen vorm is. Het toont aan dat het menselijk lichaam niet zonder waarde is doordat er een verwachting is van de opstanding uit de dood. Het begraven van het dode lichaam is dan ook tegelijk een getuigenis naar een ieder die van mening is, dat het met de dood ophoudt en dat het dode lichaam waardeloos is. Het is een getuigenis van geloof in de eigen opstanding, maar vooral van het geloof in de opstanding van Christus uit de dood.
Ja ja, moet ik hier dat overtuigende Bijbels argument in zien?
Maar goed, ik ga als ik tijd heb eerst die site lezen.
"Je kunt toch zover in je meeleven gaan (mensen opzoeken, gaan condoleren) tot aan de deur van het crematorium? Dan heb je toch meeleven betoond en ben je niet naar het crematorium gegaan." Deze uitspraak heb ik gehoord en ik vond dit een heel goed standpunt.Oorspronkelijk gepost door LecramHet is inderdaad een lastig punt. Stel dat een goede collega overleijdt en die wordt gecremeerd, dan toon je een blijk van medeleven. Moeten ze dan zeggen: die is nu christen en die komt niet eens als er rouw is.Oorspronkelijk gepost door Adryan
Verder vind ik het wel consequent om, als je tegen crematie ben, er ook niet naar toe te gaan. Maar dat is als het niet concreet voorkomt, makkelijk gezegd. Lijkt me op zich wel een heel moeilijk punt. Stel dat je ouders gecremeerd worden. Zou je er dan niet naar toe gaan? Ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Ik heb het artikel niet gelezen, maar het lijkt mij erg ongepast om bij een crematie een moraliserend praatje te gaan houden. Misschien denk ik dan niet goed christelijk, maar dat is toch misbruik maken van de situatie? Ik zou het in elk geval niet waarderen als zoiets bij de crematie van een familielid oid gedaan werd.Oorspronkelijk gepost door Kislev
Tsja, pas stond een interview in Terdege met een man uit de paardenwereld. Die was wél naar de crematie gegaan van een bekende uit de paardenwereld. Men vroeg toen tijdens de crematie wie er nog een woord wilde zeggen. Toen is hij naar voren gestapt en heeft gesproken over de noodzaak van bekering. Eén iemand heeft toen later contact met hem over opgenomen en wilde meer van het evangelie weten.
Maar ja, dat is meer uitzondering dan regel dunkt me.
En ik zou gewoon een crematie bijwonen, daar geen moment over twijfelen.
... ik zou het gevoelsmatig wel moeilijk vinden om een crematie bij te wonen maar het uit meeleven met de familie dan niet na-laten. Je zegt daarmee toch niet dat je het eens met de crematie? En iets van de bijbelse boodschap laten doorklinken als je zou mogen spreken lijkt me zeker gepast. Als christen voel je best aan dat je dat op een sobere manier moet doen, maar toch zo dat je iets van het evangelie mag doorgeven.Oorspronkelijk gepost door lebaothIk heb het artikel niet gelezen, maar het lijkt mij erg ongepast om bij een crematie een moraliserend praatje te gaan houden. Misschien denk ik dan niet goed christelijk, maar dat is toch misbruik maken van de situatie? Ik zou het in elk geval niet waarderen als zoiets bij de crematie van een familielid oid gedaan werd.Oorspronkelijk gepost door Kislev
Tsja, pas stond een interview in Terdege met een man uit de paardenwereld. Die was wél naar de crematie gegaan van een bekende uit de paardenwereld. Men vroeg toen tijdens de crematie wie er nog een woord wilde zeggen. Toen is hij naar voren gestapt en heeft gesproken over de noodzaak van bekering. Eén iemand heeft toen later contact met hem over opgenomen en wilde meer van het evangelie weten.
[Aangepast op 26/5/04 door prinses]
Op zich ben je rijkelijk te laat als je pas op een begrafenis of crematie begint te spreken. Degene in de kist heeft er dan niets meer aan. Persoonlijk zijn er denk ik betere momenten aan te wijzen om te spreken. Waarom op zo'n gevoelig moment. Ook moet heel ons leven getuigen van een leven na dit leven. Niet slechts af en toe een enkel woord.Oorspronkelijk gepost door prinses... ik zou het gevoelsmatig wel moeilijk vinden om een crematie bij te wonen maar het uit meeleven met de familie dan niet na-laten. Je zegt daarmee toch niet dat je het eens met de crematie? En iets van de bijbelse boodschap laten doorklinken als je zou mogen spreken lijkt me zeker gepast. Als christen voel je best aan dat je dat op een sobere manier moet doen, maar toch zo dat je iets van het evangelie mag doorgeven.Oorspronkelijk gepost door lebaothIk heb het artikel niet gelezen, maar het lijkt mij erg ongepast om bij een crematie een moraliserend praatje te gaan houden. Misschien denk ik dan niet goed christelijk, maar dat is toch misbruik maken van de situatie? Ik zou het in elk geval niet waarderen als zoiets bij de crematie van een familielid oid gedaan werd.Oorspronkelijk gepost door Kislev
Site gelezen. Maar toch moeilijk onderwerp. Ik ben voluit vóór begraven. Maar toch haal ik er zo geen duidelijke Bijbelse argumenten uit. Ja, dat het in de Bijbel de gewoonte is. Dat wist ik, maar dat zocht ik niet.Oorspronkelijk gepost door limosa
Maar hoe duidelijk wil je het hebben? Er staat geen elfde gebod, "Gij zult uw doden" begraven. Maar er wordt wel gesproken over lijkbezorging. En over begraven in positieve zin en over de andere vormen gebeurd dat niet direct.Oorspronkelijk gepost door limosaSite gelezen. Maar toch moeilijk onderwerp. Ik ben voluit vóór begraven. Maar toch haal ik er zo geen duidelijke Bijbelse argumenten uit. Ja, dat het in de Bijbel de gewoonte is. Dat wist ik, maar dat zocht ik niet.Oorspronkelijk gepost door limosa
Hoe duidelijk wil je het hebben? Dat is de vraag. Volgens mij is begraven de Bijbelse manier, en als je de keuze hebt zou je voor begraven moeten gaan.
Hoe duidelijk? Laat ik zeggen, iets meer dan een terloopse opmerking zou ik wel handig vinden. Een heel aantal andere punten zijn in bijvoorbeeld de zendingsbrieven genoemd. Dit punt niet.Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Maar hoe duidelijk wil je het hebben? Er staat geen elfde gebod, "Gij zult uw doden" begraven. Maar er wordt wel gesproken over lijkbezorging. En over begraven in positieve zin en over de andere vormen gebeurd dat niet direct.
Hoe duidelijk wil je het hebben? Dat is de vraag. Volgens mij is begraven de Bijbelse manier, en als je de keuze hebt zou je voor begraven moeten gaan.
Ik denk niet dat er heel duidelijke motieven in de bijbel staan tegen cremeren of voor begraven. Het was in de joodse cultuur heel normaal om te 'begraven' en wij als christenen hebben dat gewoon over genomen. Het is zoals met andere zaken, wat is de gedachte erachter. Waarom begraaf of waarom cremeer je. denk daar eens over na. Maar ik vind het een goede gewoonte. Laatst een crematie meegemaakt van een goede collega, die een half jaar na zijn ['gezonde'] vut-uittreding is overleden. Wel over nagedacht natuurlijk want voor ons is het natuurlijk vreemd om naar een crematie te gaan. Toch maar gegaan. Maar het hele gebeuren was ontzettend kaal, keurige aula, rustige muziek maar heel afstandelijk, verweg gehouden van de dood. Bij een [kerkelijke] begrafenis wordt je meer bepaald bij de sterfelijkheid van de mens en om die reden al te verkiezen boven de crematie.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
... als het goed is heb je dit al uit laten komen in de periode dat er contact was in de gezonde dagen van zo iemand. En af en toe een enkel woord... ook daar kan veel van uitgegaan zijn. Niet het vele is goed maar het goede is veel...Oorspronkelijk gepost door VortigernOp zich ben je rijkelijk te laat als je pas op een begrafenis of crematie begint te spreken. Degene in de kist heeft er dan niets meer aan. Persoonlijk zijn er denk ik betere momenten aan te wijzen om te spreken. Waarom op zo'n gevoelig moment. Ook moet heel ons leven getuigen van een leven na dit leven. Niet slechts af en toe een enkel woord.Oorspronkelijk gepost door prinses... ik zou het gevoelsmatig wel moeilijk vinden om een crematie bij te wonen maar het uit meeleven met de familie dan niet na-laten. Je zegt daarmee toch niet dat je het eens met de crematie? En iets van de bijbelse boodschap laten doorklinken als je zou mogen spreken lijkt me zeker gepast. Als christen voel je best aan dat je dat op een sobere manier moet doen, maar toch zo dat je iets van het evangelie mag doorgeven.Oorspronkelijk gepost door lebaothIk heb het artikel niet gelezen, maar het lijkt mij erg ongepast om bij een crematie een moraliserend praatje te gaan houden. Misschien denk ik dan niet goed christelijk, maar dat is toch misbruik maken van de situatie? Ik zou het in elk geval niet waarderen als zoiets bij de crematie van een familielid oid gedaan werd.Oorspronkelijk gepost door Kislev